Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Bombay takeawayDela
  1. Vägen till Indien går genom magen. Det
    upptäckte Malin Mendel Westberg-

  2. -när hon började jobba i landet 2005.

  3. Samtal om mat öppnade dörrar
    till de fattigaste och de rikaste.

  4. Diskussioner om kryddor och bröd gav
    nycklar till förståelse av landet.

  5. Mötena med människor och matkulturer
    ledde till "Bombay Takeaway"-

  6. -en reportagebok med doft av koriander,
    ghee och garam massala.

  7. Journalisten
    John Chrispinsson intervjuar.

  8. Har du ätit?

  9. Ja, jag såg till att få
    ett rejält mellanmål innan det här.

  10. -Det är hälsningsfrasen i Indien.
    -Ja, det alltid så.

  11. -I stället för "Hur mår du?".
    -"Had you breakfast?"

  12. "Had you lunch?", "Had you tea?", "Had
    you dinner?". Så håller det på.

  13. Det visar hur otroligt viktigt det är
    med mat och identitet i Indien.

  14. Hur kommer det sig?
    Är det för att mat är en bristvara?

  15. Det har det säkert varit,
    men jag tror...

  16. ...också för att det man äter
    är en del av identiteten...

  17. Hur det är tillagat och allt det.

  18. Indien är ett väldigt socialt samhälle,
    mycket mer än Sverige.

  19. Man visar den omtanken.
    "Var har vi varandra?"

  20. På vilket sätt
    är maten förknippad med identitet?

  21. Eftersom Indien är så himla stort
    och det finns så många människor-

  22. -och tidigare bestod av mängder
    av olika kungadömen och stater...

  23. Även om de ingår i samma land så
    är de fortfarande väldigt olika.

  24. Precis som maten skiljer sig om
    man är i Norrland eller på Sicilien-

  25. -så är maten väldigt olika.

  26. Så är det i Indien också, men här tycker
    vi att det är indisk mat.

  27. Så ser de det inte alls.
    De har inget som heter "indisk mat".

  28. De har "Bengali food", "Punjabi food",
    "South Indian", "Tamil food".

  29. Om man ser vad nån äter till lunch då
    vet man var personen kommer ifrån?

  30. Ja, fast nu är det en slags
    intern globalisering vad gäller mat.

  31. De populäraste rätterna, som tandoori,
    som även är populärt här-

  32. -finns ju överallt,
    som nåt slags "pan-indiskt" kök.

  33. Kan man utläsa annat utifrån vad man
    äter? Klasskillnader, naturligtvis.

  34. Religion. Jättemycket.

  35. Man ser direkt på en restaurang
    om den är hinduisk, muslimsk-

  36. -kristen eller nånting annat.

  37. Och inte bara om det är en vegetarisk
    meny, för då är den hinduisk.

  38. Oftast är det skyltat. Det står "Halal",
    men ofta också "No beef".

  39. Även om muslimerna får äta
    den för hinduerna heliga kossan-

  40. -så skyltar man med att man inte
    gör det, av respekt för hinduerna.

  41. "Men vi har halal-slaktat kött."

  42. Så man äter varandras mat. Det pågår en
    form av "kulturblandning".

  43. Ja, det gör det absolut,
    men majoriteten-

  44. -går till sitt ställe, så är det, fast
    de också "crossar".

  45. Gäller det hela Indien, eller
    är det i Bombay, hjärtat i din bok?

  46. Det som utmärker Bombay är att det
    är en så stor kosmopolitisk metropol-

  47. -dit människor från hela Indien
    har kommit och tagit med sina kök.

  48. Där kan man prova alla sorters indisk
    mat, och det gör även indierna.

  49. Är du i en mindre stad
    i en mer avlägsen del av Indien-

  50. -då finns ju mest den sortens mat
    på det stället.

  51. Men just klasskillnaderna... Du nämner
    att nära hälften av alla barn-

  52. -är undernärda. Är det besvärande
    att skriva så mycket om mat?

  53. Den siffran som kom för några år sen
    är väldigt ifrågasatt-

  54. -men det finns ett problem med
    undernäring och fattigdom i Indien.

  55. Den fattigaste tredjedelen
    har knappt påverkats-

  56. -av den snabba ekonomiska tillväxten
    som har varit och som pågår.

  57. Men även om jag är i små byar-

  58. -eller i slummen i Bombay,
    eller i andra storstäder-

  59. -så är mat fortfarande viktigt,
    även bland de allra fattigaste.

  60. Det är nåt man pratar om
    och förhåller sig till.

  61. Jag har inte träffat nån som svälter,
    även om många har det svårt.

  62. Jag tror att undernäring också handlar
    om att de äter för ensidigt.

  63. De får inte i sig allt de behöver.

  64. Små barn dör av diaréer,
    men de svälter inte ihjäl.

  65. Du beskriver också motsatsen.
    Välfärdsproblem som finns i Amerika.

  66. Fetman. Den indiska medelklassen
    är på väg att bli fet.

  67. -Många är redan jättetjocka.
    -Varför det?

  68. Av många skäl, tror jag.

  69. De allra flesta kompisarna
    till mina barn, och deras föräldrar-

  70. -som tillhör den övre medelklassen
    är inte bara tjocka. De har diabetes.

  71. Indien har redan flest diabetiker
    i världen och snabbast ökande antal.

  72. Det beror ju på-

  73. -att omställningen har gått så fort.
    Det finns ett sug efter det moderna.

  74. Att äta på snabbmatkedjor...

  75. En doktor som jag intervjuade sa-

  76. -att innan var det kanske bröllop nån
    gång. Nu är det party varje vecka.

  77. De har fått pengar och vill gå ut
    och äta. Det är ett sätt att umgås.

  78. Rätter som "butter chicken"
    som bara dryper av fett och fest-

  79. -kan man plötsligt äta varje dag.
    Det finns ett sug efter det.

  80. Samtidigt som de läkare
    som jag har intervjuat säger att-

  81. -indier också rent genetiskt är
    känsligare för de här sjukdomarna.

  82. Inte bara att de lättare lägger
    på sig på grund av ämnesomsättningen-

  83. -utan också att de har högre andel
    kroppsfett än de flesta nordeuropéer.

  84. De behöver inte så många kilos övervikt
    för att drabbas av diabetes.

  85. Genom att titta på Indien via maten-

  86. -så kan man dra slutsatsen
    att det inte är antingen eller.

  87. -Det finns undernäring och övervikt.
    -Så är det med allt i Indien.

  88. Vad man än tittar på
    så finns det tusen motsatser.

  89. Det är tacksamt att rapportera
    på det sättet. "Så är det i Indien."

  90. Vi ska få lite mer dofter från det
    indiska köket alldeles strax-

  91. -men först ska vi prata om maten
    och dess politiska roll.

  92. Du avslöjar, i alla fall
    för en svensk publik, "lökfaktorn".

  93. -Vad är lökfaktorn?
    -Det är nytt för oss i Sverige.

  94. Men i Indien är det nåt
    som de allra flesta känner till.

  95. Det handlar om att lök är en
    så viktig del i det indiska köket.

  96. Speciellt för
    den allra fattigaste tredjedelen-

  97. -så är lök, kanske med lite chili
    och chapati, huvudfödan.

  98. Chapati är de här tunna bröden
    som man ofta äter.

  99. Den är näringsrik, den ger mycket smak
    och den är relativt billig.

  100. Men när priset går upp... Säg att
    du lägger halva din inkomst på lök.

  101. En vanlig familj kanske köper
    två kilo lök om dagen...

  102. Vänta nu. Två kilo lök om dagen?

  103. -Det är den stora basingrediensen.
    -Som potatis, eller pasta?

  104. Ja, fast det är inget tillbehör,
    som potatis, pasta och bröd.

  105. Det är basen i grytorna.

  106. Om man lägger halva sin inkomst
    på lök och priset fördubblas-

  107. -då blir man ju desperat
    och förbannad.

  108. Varför skulle nån vilja att folk
    blir desperata och förbannade?

  109. Det vill den politiska oppositionen.
    Speciellt när det är val.

  110. Det finns olika metoder för att
    se till att priset på lök stiger.

  111. Man manipulerar lökpriser
    för att skapa ett missnöje.

  112. Alla partier och fackförbund är in-
    blandade i tillgång och efterfrågan.

  113. De styrande köper lök för att släppa ut
    den på markanden och dumpa priset.

  114. Det är karikatyrer i tidningarna
    med folk som lägger lökar i bankfack.

  115. Premiärministern, Manmohan Singh,
    har en lök i stället för sin turban.

  116. Han vet att han är i trubbel
    när de här karikatyrerna dyker upp.

  117. Lökfaktorn
    har fällt lokala regeringar.

  118. Det är en faktor
    att förhålla sig till i politiken.

  119. Så kommer det att fortsätta vara,
    för löken-

  120. -kommer att fortsätta vara en viktig
    ingrediens i de indiska köken.

  121. Allt pekar på att lökfaktorn kommer att
    fortsätta att vara en faktor.

  122. Rent politiskt var det viktigt
    att koppla ihop identiteten-

  123. -med vad en politiker äter.
    En politiker ska helst vara smal.

  124. Asketisk
    och nästan inte äta nånting.

  125. Det är lite både och. En stor mage
    signalerar fortfarande pondus.

  126. Så den saken finns-

  127. -men indiska politiker anklagas ofta för
    att vara korrupta.

  128. Det kanske de är, eller inte,
    men det är en ständig misstanke.

  129. Premiärministern som sitter nu-

  130. -är känd för att bara äta lite lins-
    gryta och två chapatis till middag.

  131. Genom att göra sig känd
    för denna asketiska mathållning-

  132. -så signalerar han enkla värden,
    på samma sätt som Gandhi gjorde.

  133. Det går hem hos den breda massan
    att han inte är så svulstig-

  134. -och inte lever
    ett uppenbart gynnat liv.

  135. Det låter lite som svenska politiker som
    helst ska leva ett vanligt liv.

  136. Ja, Reinfeldt körde ju med falukorv.

  137. Det är det nog, men det blev ju
    lite lustiga rubriker om Reinfeldt.

  138. Men det avgör ju inte nånting.
    Vad jag vet, i alla fall.

  139. Då kommer det en annan sak,
    som jag inte visste om.

  140. Mahatma Gandhi,
    den store indiske frihetsledaren-

  141. -"Fredsfursten", kan man kalla honom-

  142. -han var också kokboksförfattare.

  143. Han var nästan besatt av mat,
    kan man säga.

  144. Fast inte
    som en metod för att njuta av mat-

  145. -snarare tvärtom,
    han ville kontrollera maten.

  146. Kokboken handlar ju också om hälsa.

  147. Maten var väldigt förknippad
    med politik för Gandhi.

  148. Han experimenterade mycket med maten
    under hela sin politiska karriär.

  149. Han kunde enbart leva på frukt
    eller utan salt och hålla på så där.

  150. Ytterst handlade det om,
    vad jag kan förstå-

  151. -att kontrollera
    den sexuella aptiten.

  152. Han hade en teori om-

  153. -att varje utlösning
    motsvarade kanske 27 kilo mat-

  154. -vars energi då ansågs förbrukas.

  155. Det ville han hellre använda
    till att bekämpa engelsmännen.

  156. Hans politiska styrka
    skulle läggas på det.

  157. Fortfarande på hans gård,
    där han bodde-

  158. -så tillämpas de här enkla matreglerna
    som Gandhi stod för.

  159. Går hans maträtter att använda idag?

  160. Lagar du en Gandhi-gryta?

  161. Jag kan sympatisera med hans tanke att
    det skulle vara närodlat-

  162. -att det skulle vara fullkornschapati
    och bestå av grönsaker, baljväxter...

  163. Det är ju en mathållning
    som är miljömässigt väldigt hållbar.

  164. Tyvärr går ju Indien nu åt vårt håll,
    med övervikt och välfärdsjukdomar-

  165. -men också att de har börjat äta kött i
    en större utsträckning än tidigare.

  166. -Och det är en statusmarkör.
    -Ja. Kött är lika med makt.

  167. Innan vi fortsätter
    att prata om matens politiska roll...

  168. Du sa att löken
    är den viktigaste ingrediensen.

  169. Många tror att indisk mat är svår.
    Du vill visa att den är lätt.

  170. Ja, jag tycker faktiskt det.
    Man behöver inte krångla till det.

  171. Jag brukar utgå från lök.

  172. Färsk ingefära, koriander,
    kanske lite spiskummin, chili...

  173. Orkar man inte
    göra sin egen kryddblandning-

  174. -så köper man bara
    färdig garam massala.

  175. Är det kryddorna som är det centrala?

  176. Ja, det är det som utmärker
    indisk mat, tycker jag.

  177. Förutom att det finns
    så mycket vegetarisk mat.

  178. Jag gillar verkligen deras holistiska
    synsätt på maten och kryddorna-

  179. -som ju har med ayurveda att göra.
    Deras gamla filosofi-

  180. -kring kroppen, hälsan och själen
    och om hur allt hänger ihop.

  181. Där modern forskning visar
    att ingefära, gurkmeja och chili-

  182. -faktiskt också har
    de egenskaper som...

  183. -En form av folklig visdom i maten.
    -Ja, precis.

  184. Det är många indiska hemmafruar
    som lagar mat utifrån de principerna.

  185. För en vanlig svensk
    som blir nyfiken...

  186. Går det att göra indisk mat i Sverige
    med svenska råvaror?

  187. Det går hur bra som helst.
    Vi har ju lök.

  188. Färsk ingefära,
    chili och lök finns ju.

  189. Vanliga kryddtillverkare
    har ju de flesta kryddorna...

  190. -Det där med brödsorter, då?
    -Jag gör ju chapatis hemma.

  191. Jag tar bara lite rågsikt och vatten och
    blandar till en deg.

  192. Man kan i ha i lite olja, sen kavlar man
    ut degen och steker i pannan.

  193. -Smakar det likadant som i Indien?
    -Nej. Men det är i närheten.

  194. Hur kom ditt eget matintresse?
    Du är ju delvis uppvuxen i Pakistan.

  195. Det var där det började. Helt klart.

  196. Jag älskade att vara i Pakistan. Det var
    ett äventyr att komma från Tjörn-

  197. -till Lahore i början på 80-talet.
    Det var ju en helt annan värld.

  198. Det var kaos och lukter
    och människor-

  199. -men också färger
    och mat som smakade nånting!

  200. Jag tyckte att det var fantastiskt och
    experimenterade med kryddor.

  201. -Sen har det fortsatt.
    -Men då var du liten.

  202. Många svenska föräldrar
    är rädda för att ge barn kryddad mat.

  203. Jag tror
    att barn gillar mat som smakar.

  204. Det gör i alla fall mina barn.
    De har ju fått vänja sig också.

  205. De kan fortfarande inte äta vrål- starkt
    men de tuggar i sig det mesta.

  206. Speciellt om de får vara med
    och till exempel steka chapatis.

  207. Du beskriver hur du arbetar i Indien och
    har med dina barn-

  208. -och äter då snabbmaten på gatorna.

  209. "Hur, hur, hur?", skulle många säga. Det
    låter livsfarligt.

  210. Vi gör ju inte det varje dag.

  211. När vi gör det går vi till ett ställe
    med lång kö som ser fräscht ut.

  212. Men vi dricker ju vattnet
    på vanliga enkla serveringar.

  213. De har ju filtrerat vatten.

  214. Vi kan inte hålla på och köpa tio
    flaskor om dagen år ut och år in.

  215. Så vi började experimentera
    och dricka samma vatten som andra.

  216. Vi har faktiskt inte
    blivit sjuka av det, än så länge.

  217. Men vi äter på väldigt enkla
    populära indiska restauranger.

  218. Sen använder du
    lökarna och ingefäran-

  219. -för att göra ingångar
    i det indiska samhället.

  220. Du nämnde nyss att det är kvinnan
    som står och lagar maten.

  221. Det framgår väldigt tydligt
    att det här är ett kvinnogöra.

  222. Samtidigt läste vi i våras
    om våldtäktsaffärerna.

  223. Det var otroliga demonstrationer
    mot våldet mot kvinnor i Indien.

  224. Hänger det ihop? Kvinnan i köket
    och kvinnan som underordnad.

  225. Jag tror att Indien genomgår
    en väldigt snabb förvandling just nu.

  226. Ett helt nytt välstånd har kommmit.

  227. Människor flyttar till städerna i
    en folkförflyttning som aldrig förr.

  228. Det är miljontals människor
    som kommer in till städerna.

  229. Samtidigt har man fått tillgång till
    information, internet, mobiler...

  230. Indien har den snabbaste ökningen
    av mobiltelefoner i världen.

  231. Femton miljoner i månaden
    köper ett nytt abonnemang.

  232. Samtidigt utbildar sig kvinnorna
    och tar steget ut på arbetsmarknaden.

  233. Det skapar mycket frustration.

  234. Plötsligt konfronteras man
    med ett nytt välstånd i städerna.

  235. Man kanske har varit fattig,
    men inte vetat om hur andra har det.

  236. Man har inte sett kvinnor som är fria
    och inte har tid att laga mat.

  237. Marknaden för halvfabrikat-

  238. -har exploderat i Indien. Det finns inte
    samma tid att laga mat.

  239. När kvinnorna började arbeta
    i vår del av världen, på 50-talet-

  240. -kom ju konserver och pulvermat.

  241. Baksidan av det är ju
    att den indiska storfamiljen-

  242. -håller på att rasa samman.
    Den finns inte på samma sätt längre.

  243. Kvinnans roll hemma, med barnen
    och maten, är inte lika självklar.

  244. Vissa blir
    otroligt provocerade av det.

  245. I samband med den här
    fruktansvärda gängvåldtäkten i Delhi-

  246. -som jag bevakade för SVT, där det kom
    fram fasansfulla detaljer-

  247. -var det ändå vissa grupper
    som sa att hon fick skylla sig själv-

  248. -för att hon var en modern kvinna, helt
    enkelt.

  249. Samtidigt gick jättemånga ut
    och krävde kvinnors rättigheter-

  250. -på ett sätt som aldrig
    har hänt förut. Det var unikt!

  251. Dag efter dag. Miljoner som protesterade
    för kvinnor rättigheter.

  252. -Det är nåt nytt i indisk historia.
    -Det har hänt, men aldrig så stort.

  253. Toppnyheterna dag ut och dag in kretsade
    kring kvinnors rättigheter.

  254. Det har inte hänt.

  255. Det händer mycket. De säger själva att
    de är i en "crossroads".

  256. Det är så många variabler
    som spelar in och pågår.

  257. Hur man förhåller sig till mat
    blir väldigt tydligt här.

  258. Lägger man de här timmarna på att gå
    till marknaden och mala kryddorna...

  259. -Och det ska puttra i timmar...
    -Det ska koka länge och blötläggas.

  260. Hur kombinerar man det
    med en karriär? Det går inte.

  261. Mina medelklasskompisar
    som vill göra karriär-

  262. -håller sig långt från grytorna.
    De förstår inte alls mitt intresse-

  263. -för att vara i inne i köket och greja.
    De har en "maid" som gör det.

  264. Det låter farligt
    för matutvecklingen i Indien.

  265. Det blir industrialiserat
    och mindre regionalt.

  266. Det finns en nostalgi kring detta.

  267. Precis som här.
    Man längtar efter det ursprungliga.

  268. Det hemmaystade och regionala.

  269. Bland skribenter kretsar det mycket
    kring farmödrars recept.

  270. "Som det gjordes från början."

  271. Närmare 60 % av alla indiska män säger
    att mamma lagar bäst mat.

  272. Ja. Mamma är bäst.

  273. När du nämner
    det här med "crossroads"...

  274. Då känns det också
    som om relationen till Kina...

  275. Som man också
    kan se via matperspektivet...

  276. De är de två bjässarna i Asien.
    Två framtidskontinenter, nästan.

  277. Världen tippar ju österut. Maktpolitiskt
    och ekonomiskt.

  278. Vem vinner den maktkampen?

  279. Det känns som om jag är så partisk.

  280. Indien går om Kina vad gäller folkmängd
    om inte alltför lång tid.

  281. -För de är mycket yngre.
    -De har en demografisk fördel.

  282. Kina är ett åldrande land,
    som vi i Väst.

  283. Indien kommer att ha en ung arbetande
    befolkning i många år framöver.

  284. Det vill de ju dra nytta av. Men när de
    unga får välja sin favoritmat...

  285. -...blir det ju kinesiskt.
    -Det är ju jättekonstigt.

  286. -Hur kommer det sig?
    -Jag vet inte. Kinamat är ju gott.

  287. Men kinamaten i Indien är ju indisk och
    inte alls som vår svenska.

  288. De flesta restauranger har menyer
    som delats upp i "veg" och "non veg".

  289. Men också "indiskt" och "kinesiskt",
    på ett givet sätt.

  290. Det började med några få emigranter som
    kom till Calcutta för länge sen.

  291. Det blev en liten China Town,
    sen har det spritt sig.

  292. Blir det indiska köket mer kinesiskt?

  293. Jag tror
    att de håller dem lite åtskilda.

  294. Det är mer att det kinesiska
    är väldigt påverkat av det indiska.

  295. Ingefära och chili och så
    är ju gemensamma ingredienser.

  296. Sen drar de ändå på
    med lite gurkmeja och koriander ändå.

  297. Du nämnde din barndomskärlek
    till Pakistan-

  298. -men du har svårt att åka tillbaka.

  299. Det finns ju gott om journalister
    som åker till Pakistan-

  300. -och det skulle jag nog kunna göra, på
    ett sätt.

  301. Men konflikten mellan Pakistan
    och Indien... Maten kan förena...

  302. ...de gamla fienderna Kina
    och Indien.

  303. Kan Indien och Pakistan
    förenas med matens hjälp?

  304. De är oerhört lika. Nordindisk
    och pakistansk mat är ju detsamma.

  305. Punjab, som ligger mittemellan-

  306. -är ju en kulturell enhet
    och en matmässig enhet-

  307. -och ett av de viktigaste köken
    i Indien.

  308. Det är nog det
    som man ser mest av i Sverige.

  309. Men det har ju öppnats upp
    handel mellan länderna-

  310. -och då är det ju mycket mat
    som åker över gränsen.

  311. Råvaror som tomater, mango
    och sånt där.

  312. Så jag vet inte. Jag hoppas ju det.

  313. Du...

  314. Det är så många saker jag vill
    prata om. Hur ska vi hinna med?

  315. Vi är inne på fler saker.

  316. Tron, kan vi ta. Du var inne på
    att vegetariskt var mer hinduiskt.

  317. Genom det nämner du också
    att vår svenska syn på religion-

  318. -som nånting distanserat, det tycker de
    är otroligt egendomligt.

  319. De tycker synd om nån
    som inte har en tro.

  320. Det är som att inte ha ett hem,
    inte har en familj eller vänner.

  321. Det verkar så vilse och så fattigt att
    inte ha nån tro.

  322. För dem är det...
    Jag skriver i boken-

  323. -om hur det ploppar upp
    små altare överallt i Bombay.

  324. Polisen kämpar
    med de här små illegala altarna-

  325. -där folk stannar i farten och ber lite
    när de känner att de behöver.

  326. Jag som är uppvuxen utan nån religion...
    Ingen aktiv religion.

  327. Jag är lite avundsjuk på att
    de har det på ett självklart sätt.

  328. Det är en kärleksförklaring
    till Bombay. Denna drömmarnas stad.

  329. Det är det verkligen.
    Jag älskar Bombay.

  330. Jag förstår varför människor
    har dragits dit så himla länge.

  331. Den är en otrolig...
    Det är en sån energi i den staden.

  332. Det är en känsla av att det
    är äventyr, allting är möjligt.

  333. Alla dessa olika grupper samexisterar
    och det finns en stolthet över...

  334. Det har ju hänt konflikter-

  335. -men om man betänker att så många
    människor med olika kulturer-

  336. -bor tillsammans så smärtfritt,
    det är så häftigt.

  337. Staden ligger vid havet och ljuset är
    fantastiskt. Det luktar mat överallt-

  338. -och de gamla koloniala byggnaderna är
    charmigt bedagade.

  339. Jag är helt besatt av alltihop.

  340. Och människorna... Jag har träffat
    så många coola, bra människor där.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Bombay takeaway

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I Indien är det vanligt att hälsa på varandra genom att fråga om den andra personen har ätit. Maten är viktig, den är kultur, politik och religion. I "Bombay takeaway" skriver SVT:s Indienkorrespondent Malin Mendel Westberg om maten och om staden Bombay. Intervjuare: John Chrispinsson.

Ämnen:
Geografi > Asien
Ämnesord:
Asien, Etnologi, Geografi, Indien, Kosthåll, Matkultur, Socialantropologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dr Nasser har ingen bil

I ”Dr Nasser har ingen bil” berättar Tina Thunander om livet för de fattiga i Kairo, och om Egyptens starka klassystem. Hon reste till Egypten för att lära sig arabiska, hennes lärare blev doktor Nasser. Han visade henne ett annorlunda Kairo dit västerlänningar sällan kommer. Intervjuare: Helene Benno.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nordkorea

Eunsun Kim skildrar, tillsammans med journalisten Sébastien Faletti, livet i Nordkorea och den långa flykt hon och hennes familj gjorde därifrån i "Nordkorea - nio år på flykt från helvetet". Kim berättar om vad det innebär att leva i Nordkorea och om hur svårt det är att fly ut ur landet. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Fråga oss