Titta

En bok, en författare (2013)

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare: Smartast i världenDela
  1. Journalisten och redaktören
    Linda Leopold kommer med i Mensa-

  2. -den världsomspännande organisationen
    för världens 2 % smartaste människor.

  3. Här börjar hennes jakt på de riktigt
    smarta och den smartaste i världen.

  4. Vad är intelligens och varför blir vi
    intelligentare än våra förfäder?

  5. Frilansjournalisten Tara Moshizi
    intervjuar.

  6. Vad är det med ämnet intelligens
    och IQ som fascinerar dig?

  7. Det som fascinerade mig
    var när jag gick med i Mensa-

  8. -och träffade de här personerna
    och hörde deras historier-

  9. -och fick utmana mina fördomar
    ganska mycket.

  10. Jag blev fascinerad över hur viktigt
    Mensa var för många av dem-

  11. -och hur stor del av deras liv
    det var.

  12. Det var intressant hur en förening-

  13. -där det enda gemensamma är att man
    har presterat högt i ett test-

  14. -kan bli en sån viktig gemenskapsbas.
    Det ville jag skriva om.

  15. Vilka "fördomar" tänker du på?

  16. "Det galna geniet" är ju en klassisk
    fördom om högintelligenta människor.

  17. Man tror att hög IQ
    ska hänga ihop med galenskap-

  18. -eller att personerna är osociala,
    men det visade sig inte alls stämma.

  19. Det här var en intressant skara
    människor med olika sorts bakgrund.

  20. De verkade inte ha mycket gemensamt,
    men ändå uppstod en gemenskap.

  21. Finns det ingen sanning i att de
    stora genierna kan vara osociala?

  22. Kanske,
    men inte i Mensa, skulle jag säga.

  23. Där är det snarare tvärtom.
    Det är en otroligt social förening.

  24. Jag hade också en fördom om
    att det bara skulle vara professorer-

  25. -och klassiskt bildade människor,
    men det var det inte.

  26. Om du skulle måla fram en bild av den
    typiska Mensamedlemmen, vem är det?

  27. Det som de flesta har gemensamt
    är en intellektuell hunger-

  28. -en enorm aptit på ny kunskap-

  29. -och att utmana sin hjärna
    på olika sätt.

  30. -Vad kan det vara till exempel?
    -Genom att läsa enormt mycket.

  31. En del ägnar sig åt olika typer
    av "knep och knåp" och IQ-tester.

  32. Och så en enorm nyfikenhet
    på det mesta.

  33. -Vad lockade dig att gå med?
    -Ja, det kan man ju fråga sig.

  34. Jag hade aldrig gjort nåt sånt test
    och hade inte tänkt så mycket på IQ.

  35. Men så fick jag ett infall.
    Jag gillar att utmana mig själv-

  36. -så jag ville prova, men hade inte
    trott att jag skulle komma med.

  37. Jag gillar också
    "knep och knåp" och sånt.

  38. -Det var roligt att göra testet.
    -Hur gick inträdesprovet till?

  39. Ja, jag kom till den här lokalen.

  40. Det var en vinterdag, snöflingorna
    föll och det var ganska mörkt.

  41. Man får ett häfte framför sig.
    Tjugo minuter har man på sig.

  42. -Oj, det är ju inte lång tid!
    -Nej, jättekort.

  43. Det är ett matristest.

  44. Det är rutor med figurer där man
    ska se den logiska fortsättningen-

  45. -och kryssa i
    vilken som ruta som är den korrekta.

  46. -Vad då, får man svarsalternativ...?
    -Ja, precis.

  47. Sen blir det svårare och svårare
    och tiden går snabbare och snabbare.

  48. Vad kände du när du var färdig?

  49. Jag kände väl
    att det hade gått så där.

  50. Jag kände mig
    ganska snurrig i huvudet.

  51. Sen tänkte jag inte mer på det-

  52. -men sen kom det ett kuvert
    om att jag hade kommit med.

  53. Du skriver att en vanlig reaktion
    bland dem som blir antagna är-

  54. -att de tror att det har kommit till
    fel person, att det är ett misstag.

  55. Jo, jag har hört om
    fler som har tänkt likadant som jag.

  56. Jag tror att man kanske inte...

  57. Dels tänker man väl inte så mycket
    på det här.

  58. Många av dem jag har träffat känner
    sig antingen jätteintelligenta-

  59. -eller inte särskilt intelligenta
    alls, och det lät väldigt märkligt-

  60. -att båda de alternativen
    kunde vara fullt rimliga.

  61. Men många har berättat
    att de har känt ett utanförskap-

  62. -så båda alternativen
    framstår som rimliga.

  63. Men vad gör ni på era träffar?

  64. Vi gör allt möjligt.
    Det finns olika typer av träffar.

  65. Dels pubträffar, där man ses
    och dricker öl och pratar-

  66. -dels årsträffar, där man umgås
    mer intensivt under flera dagar.

  67. Då kan det handla om
    allt från att bygga hus av sugrör...

  68. -...till att gå på föreläsning...
    -Vänta lite, "bygga hus av sugrör"?

  69. Ja, för att se hur höga de kan bli.

  70. Jättespännande.

  71. Och ibland spelar man poker
    och ibland går man på föreläsningar.

  72. Du sa att många som gick med
    kände ett utanförskap innan.

  73. Upplever du att de hamnar
    i ett "innanförskap" i Mensa?

  74. Ja, jag skulle säga det, faktiskt.

  75. Det är svårt att generalisera.
    Det finns ju...

  76. Alla Mensamedlemmar har sin historia,
    så det är svårt att generalisera-

  77. -men jag märkte ändå att...

  78. Nu tappade jag tråden.

  79. Vad får du ut av de här träffarna?
    Känner du dig hemma där?

  80. På ett sätt gör jag det, för att...

  81. Jag gillar att kasta mig in i
    oväntade sammanhang, som det här är.

  82. Jag blev fascinerad,
    på min första årsträff-

  83. -över att många gillade att ägna sig
    åt "knep och knåp" och rebusar-

  84. -och den typen av
    icke-produktivt tänkande.

  85. Annars, i arbetet och så,
    finns det ju ett syfte med det mesta-

  86. -men det här
    är tänkande för tänkandets skull.

  87. Det blev jag lite fascinerad över.

  88. Vad känner du att du får ut av det?
    Vad tar du med dig hem från ett möte?

  89. Små hopknycklade papperslappar med
    konstiga ritningar och formler på.

  90. Nej, men jag gillar
    att det är väldigt kort startsträcka.

  91. Det är som att vissa
    sociala spelregler är satta ur spel.

  92. Det är inte så mycket prat om vädret,
    utan man går direkt på ämnets kärna.

  93. Det kan vara ett ämne som man
    inte har tänkt så mycket på...

  94. -...och det kan vara intressant.
    -Vad kan det vara för ämne?

  95. Vad kan det vara för ämne?
    Det kan vara...

  96. ...stämföringen i Mozarts Requiem,
    till exempel.

  97. Du skriver i boken att det
    kan vara svårt för medlemmar i Mensa-

  98. -att komma ut som "mensaner",
    som ni kallar er.

  99. Varför är det så?

  100. Det...

  101. När jag gick med hade jag en bild
    av att Mensa skulle vara elitistiskt.

  102. Det tyckte jag inte att det var,
    men man kan ju ha den uppfattningen-

  103. -om ett sällskap där antagningskravet
    är att man ska ha en hög IQ.

  104. Det kan vara problematiskt
    att prata om-

  105. -och många
    är hemliga med sitt medlemskap-

  106. -av den anledningen, bland annat.

  107. Det råder ett visst
    hemlighetsmakeri kring Mensa.

  108. Man får inte "outa" en annan medlem
    utan den personens medgivande.

  109. Har det haft nån betydelse för att
    det råder en mytbildning kring Mensa?

  110. Det tror jag, och det
    var nåt som jag gick i gång på-

  111. -att det var ett sånt
    hemlighetsmakeri kring det hela.

  112. Det finns ju ganska mycket... Mensa
    är ju det mest kända IQ-sällskapet.

  113. Jag kände till det sen tidigare.

  114. Det förekommer ju mycket
    i populärkulturen, som en referens.

  115. Jag tror att det... Det finns nog
    en mytbildning kring det.

  116. När Mensa startades
    var det ju väldigt hemligt.

  117. De tidiga medlemmarna föreslog
    att man skulle ha knappar på kragen-

  118. -som tecken för att medlemmarna
    skulle känna igen varandra på stan.

  119. Så det finns ju
    en historia av det där-

  120. -men så himla hemligt är det inte.

  121. Nu har du ju skrivit
    mer än 200 sidor om Mensa.

  122. Hur tror du
    att folk kommer att reagera?

  123. -Inom Mensa eller...?
    -Ja.

  124. Jag tror att många Mensamedlemmar
    är nyfikna på de andras historier.

  125. Jag går på djupet
    med några medlemmar-

  126. -och berättar
    varför de blev medlemmar.

  127. Du var inne på hur Mensa uppstod.
    Kan du berätta lite mer om det?

  128. Det började 1945-

  129. -när två brittiska herrar
    möttes på ett tåg.

  130. Det här var ju
    precis efter andra världskriget.

  131. De fann varandra där på tåget-

  132. -och bestämde sig för att ses igen.

  133. Den ena av dem hade börjat läsa på
    om intelligenstestning-

  134. -och när de sågs senare
    beslutade de sig för-

  135. -att starta ett sällskap för
    människor med höga poäng i IQ-test.

  136. Det fanns en idé från början-

  137. -om att de här människorna skulle
    kunna ge regeringen råd i frågor.

  138. -Blev det så?
    -Ganska naivt, kan man kanske tycka.

  139. Nej, det blev inte riktigt så.
    Läser man om de tidiga åren där-

  140. -känns det som
    en ganska excentrisk sällskapsklubb.

  141. Finns nånting av det där excentriska
    kvar i dag?

  142. Ja, delvis kanske.

  143. I alla fall att det är en
    sällskapsklubb, det är uppenbart.

  144. Ibland uppstår den där idén igen,
    att Mensa borde göra nåt för världen-

  145. -nu när vi har
    alla de här människorna.

  146. Men det är ju inte helt enkelt,
    så främst är det en sällskapsklubb.

  147. Finns det nån ambition för Mensa
    att bidra till nånting nyttigt?

  148. Ja, det gör det. Det finns nåt
    som heter "Gifted Children Program"-

  149. -som handlar om
    att hjälpa begåvade barn i skolan.

  150. Man kan ju tro att man har det lätt
    för sig i skolan om man har hög IQ-

  151. -men så är det inte alltid.

  152. Det försöker det här programmet
    inom Mensa sprida kunskap om.

  153. -Vad gör de för att hjälpa barnen?
    -Informerar på olika sätt i skolan.

  154. Mest att informera, faktiskt, och
    visa vilka problem som kan finnas.

  155. Jag tänker direkt att om man har hög
    IQ så har man det lätt i skolan-

  156. -men du beskriver tvärtom
    att man kan vantrivas i skolan-

  157. -just för att man är väldigt
    intelligent. Berätta lite om det.

  158. Jag tyckte också
    att det var väldigt märkligt-

  159. -att det fanns såna
    jobbiga upplevelser av skolan.

  160. De flesta har väl haft jobbiga
    upplevelser av skolan på nåt sätt.

  161. Det är inget specifikt
    för människor i Mensa.

  162. Men jag slogs ändå
    av de historierna-

  163. -att en del har varit så uttråkade-

  164. -och inte känt sig stimulerade alls.

  165. De har inte brytt sig om skolan
    utan mest kollat ut genom fönstret.

  166. Andra har varit högpresterande,
    men problematiken finns där.

  167. Du träffar ju en rad genier i boken,
    människor med väldigt hög IQ-

  168. -men de är inte alltid framgångsrika.
    Vad tänker du kring det?

  169. Vissa är extremt framgångsrika
    och andra är inte alls det-

  170. -och de möts inom samma sammanhang.

  171. Hög IQ betyder inte nödvändigtvis
    att man blir framgångsrik.

  172. Men de som dras till dessa sällskap
    är kanske inte representativa-

  173. -för personer med hög IQ i allmänhet.

  174. Att det finns väldigt intelligenta
    människor som inte är med?

  175. Ja, statistiskt sett skulle 180 000
    svenskar kunna vara med i Mensa.

  176. 4 000 är medlemmar, så de flesta
    potentiella medlemmar är ju inte med.

  177. Begreppet "intelligens",
    vad betyder det för dig?

  178. Jag har inte tagit ställning. Det
    finns många olika intelligensteorier.

  179. Jag tar inte ställning för eller emot
    nån av teorierna-

  180. -jag bara redogör för
    vilka som finns.

  181. Den dominerande teorin talar ofta
    om en generell intelligens.

  182. Man menar att varje människa har en
    övergripande intellektuell förmåga-

  183. -som yttrar sig i det mesta man gör.

  184. Om man är bra på siffror
    är man oftast även bra på ord.

  185. Sen finns det
    en del alternativa teorier.

  186. Howard Gardner har en
    ganska populär teori. Han pratar om-

  187. -att människan
    har flera olika intelligenser.

  188. Han menar att även musikalisk förmåga
    eller atletisk förmåga-

  189. -är en form av intelligens.

  190. En av teorierna du beskriver kommer
    från ett geni som heter Galton.

  191. Han menar att intelligens
    till största delen är medfött.

  192. Han tänker sig en värld med
    nästan bara intelligenta människor-

  193. -och att de ska gifta sig
    med varandra och avla barn.

  194. Kan du beskriva den här utopin?

  195. Det är väldigt obehagligt när man
    tittar på IQ-begreppets historia.

  196. Galton var en av förgrundsfigurerna
    och han hade rätt obehagliga tankar.

  197. -Ja, de är ju nästan fascistoida.
    -Ja, och det var ju en annan tid...

  198. ...när IQ-begreppet uppstod.

  199. Debatten om huruvida IQ
    beror på arv eller miljö-

  200. -har ju pågått i över 100 år
    och pågår fortfarande-

  201. -och kan bli väldigt infekterad.

  202. Men i modern forskning
    är de flesta överens om-

  203. -att det beror på både arv och miljö.

  204. Sen är det lite olika hur mycket vikt
    man ska lägga på de båda.

  205. Men när IQ-begreppet uppstod-

  206. -styrdes det också av att många
    länder hade infört allmän skolplikt.

  207. Man behövde verktyg för att se vilka
    som behövde specialundervisning.

  208. Det första moderna intelligenstestet
    konstruerades i Frankrike-

  209. -just på grund av det.

  210. Du har ju träffat allt ifrån
    busschaufförer till Harvardstudenter.

  211. Har nån av de här människorna
    gjort extra starkt intryck på dig?

  212. Alla har gjort starkt intryck på mig-

  213. -men en av de mest intressanta
    historierna-

  214. -är en man i USA
    som heter Rick Rosner.

  215. Han jobbar som tevemanusförfattare
    i Los Angeles.

  216. Jag stötte på hans namn,
    för han är...

  217. På listorna över vilka som får högst
    resultat på testerna ligger han tvåa-

  218. -så han är näst smartast i världen,
    enligt de här listorna.

  219. Han har en fascinerande livshistoria.

  220. Han var väldigt duktig i skolan,
    en klassisk A-student.

  221. Skolans elevrådsordförande,
    toppbetyg, hade kommit in på Harvard.

  222. Allt låg liksom redo för honom.

  223. Men han hade också svårt
    att få tjejer i skolan-

  224. -så han bestämde sig för
    att gå om high school-

  225. -och få den optimala high school-
    upplevelsen, som en tuff kille.

  226. Det låter som en high school-film.
    Han låter som en sån filmkaraktär.

  227. -Verkligen.
    -Vad hände?

  228. Han bryter sig in i skolan en dag.

  229. Han tar sig till rektorsexpeditionen
    och stjäl sin egen journal.

  230. Han sänker sina betyg,
    lägger på sig några kilon-

  231. -och skapar sig en helt ny identitet.

  232. Han flyttar till en ny stad
    och börjar på high school igen-

  233. -som den här nya killen-

  234. -som är mer av ett muskelpaket
    än en plugghäst.

  235. -Får han några tjejer, då?
    -Det går så där.

  236. Det lyckades inte riktigt
    när han gick om high school.

  237. Han började få tjejer efter ett tag-

  238. -men han tyckte att det var så roligt
    att han gick om en tredje gång.

  239. -Hur smart är det, egentligen?
    -Ja, det kan man ju fråga sig.

  240. Det är en väldigt spännande story.
    Kan man vara onödigt intelligent?

  241. -Hur menar du "onödigt"?
    -Kan man nå...

  242. ...en IQ-nivå där 180 eller 200 i IQ
    ändå inte gör nån skillnad i livet?

  243. Ja, det kan man nog säga, i alla fall
    i relationen till framgång.

  244. Det finns teorier om att över en viss
    nivå spelar ökad IQ ingen roll-

  245. -för framgång.

  246. På så sätt kan man väl kanske vara
    "onödigt intelligent".

  247. Men överlag tycker jag att man
    ska ta höga IQ-tal med en nypa salt.

  248. Det går inte riktigt att mäta
    på såna höga nivåer.

  249. De etablerade intelligenstesterna
    mäter ungefär upp till Mensanivå-

  250. -och frågar man psykologer
    skulle de säga-

  251. -att allt däröver är otillförlitligt.

  252. Men nu har människor inom den här
    subkulturen börjat göra egna tester.

  253. Jättesvåra tester
    som bara ska mäta på höga nivåer.

  254. -Hur funkar de?
    -Man får hur mycket tid man vill...

  255. ...och man får använda
    allt referensmaterial man vill.

  256. Så man sitter på sin kammare och
    tänker på de här kluriga problemen.

  257. Man skickar in sina resultat, och
    utifrån det gör de en uppskattning-

  258. -av vilken IQ man ska ha.

  259. Det här är inte så tillförlitligt-

  260. -men de IQ-talen citeras ofta i
    media. Det finns nån respekt för IQ.

  261. Det finns topplistor
    över världens smartaste människor-

  262. -och några av dem har fått
    sina resultat på de här testerna.

  263. Du gav nyårslöftet att du skulle höja
    din IQ. Varför nöjde du dig inte?

  264. Jag ville testa.
    Återigen nyfikenheten.

  265. Vad är det dessa supersmarta
    människor kan göra som inte jag kan?

  266. Jag tänkte att jag
    ändå måste prova de här testerna.

  267. Hur gick det till, då?

  268. Det tog väldigt lång tid. Jag satt
    en månad med ett av de där testerna.

  269. Det kan man ju tycka är lite knasigt-

  270. -att ägna hela semestern åt att lösa
    konstiga fyrkanter och nummerserier.

  271. -Ja, hur kul är det egentligen?
    -Det är kul när man hittar svaret.

  272. Då får man nåt slags härlig
    aha-upplevelse i hela kroppen.

  273. Hur ser du då på ditt "beroende",
    att du hela tiden vill bli smartare?

  274. Jag gjorde det som ett experiment.
    Jag använde mig som försökskanin-

  275. -för att se vad det här gick ut på
    och kunna beskriva det i boken.

  276. Men vi blir ju alla smartare
    hela tiden.

  277. Blir vi? Jag är inte säker på
    att jag blir det.

  278. Det var en statsvetare i Nya Zeeland
    som upptäckte det på 80-talet.

  279. Han började titta på IQ-testerna
    som nederländska värnpliktiga gör.

  280. Han gick bakåt i tiden och märkte att
    resultaten blev bättre och bättre.

  281. För varje årskull tycktes
    de värnpliktiga vara smartare.

  282. Det var ganska stora förändringar, så
    han började titta runtom i världen-

  283. -om det här skedde i alla länder, och
    det visade sig vara ganska generellt.

  284. Människor blir allt bättre
    på IQ-tester.

  285. -Resultaten höjs ständigt.
    -Det är inte kört för dagens ungdom?

  286. Nej, de är smartare
    än sina föräldrar, enligt den teorin.

  287. Men har de blivit intelligentare
    eller bättre på att göra tester?

  288. Hur gick det för dig,
    klarade du de svåra testerna?

  289. Jag höjde mig lite
    och gick med i några fler sällskap.

  290. -Vad har du i IQ?
    -Det är en bra fråga.

  291. Enligt senaste testet har jag 162,
    men ca 50 personer har gjort det.

  292. -Vad krävs för att gå med i Mensa?
    -131.

  293. Du pratar också om begreppet
    "brain fitness". Vad är det?

  294. Det har dykt upp en massa
    mentala motionsinstitut på nätet.

  295. Ny forskning visar att hjärnan är mer
    formbar än man tidigare har trott.

  296. Länge trodde man att hjärnan
    var som en maskin som tickade på-

  297. -men ny forskning visar
    att den formas av allt den gör.

  298. Det har lett till en "boom"
    inom mental fitness.

  299. Det finns en massa olika program
    som sägs göra en smartare-

  300. -eller mer skärpt
    eller förbättra minnet på olika sätt.

  301. -Hur håller du hjärnan i trim?
    -Jag har provat några applikationer.

  302. Det sägs också att man blir smartare
    av att lyssna på Mozart.

  303. Det stämmer inte,
    men det gör jag ibland.

  304. Annars försöker jag omge mig med
    briljanta människor och vara nyfiken.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Smartast i världen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är intelligens? Och varför verkar det som att vi blir intelligentare än våra förfäder? I "Smartast i världen" tar journalisten Linda Leopold med oss in i IQ-sällskapens värld. Efter att ha klarat inträdesprovet till föreningen Mensa träffar hon en intelligent och brokig skara men det är bara början. Det finns också en rad världsomspännande sällskap med allt snävare antagningskrav. Intervjuare: Tara Moshizi.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Begåvade personer, Intelligens, Intelligenstester, Kognitiv psykologi, Mensa, Psykologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Orolig och blyg i skolan

Malin Gren Landell är leg. psykolog och leg. psykoterapeut inom barn- och ungdomspsykiatrin. Blyghet och rädslor kan hindra barn i deras inlärning och kompisrelationer. "Orolig och blyg i skolan" handlar om hur man med små medel kan bidra till barnets utveckling. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Hämnaren

Kent Lokvist blev mobbad under sin barndom. Det satte djupa spår och kom att påverka hela hans liv. När Kent är 46 år bestämmer han sig för att ge igen. Han vill att de två värsta mobbarna från skolgården ska få känna något av den smärta och maktlöshet som han fick utstå.

Fråga oss