Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: Få tyst på mobilenMaterialDela
  1. Hej, hej! Här är jag.

  2. Kom hit! Hej och välkomna. Teknik.

  3. Dagens program handlar om teknik.
    I dag befinner vi oss på en bilskrot.

  4. Bilar innehåller massor av teknik.
    Allt från bilradion till motorn...

  5. Oj. Oj, ursäkta.
    Jag måste ta det här.

  6. Hej! Vad roligt att du frågar.
    Hallonläsk.

  7. Absolut. Jag föredrar hallon.

  8. Gud. Det är ljudteknikern.
    Han får vänta.

  9. Han är inte heller så snabb
    alla gånger.

  10. -Jag hör dig här ute!
    -Jag vet inte vad han håller på med.

  11. Men... - Tommie, du stör mig!

  12. Det här är
    ett jätteviktigt, privat samtal.

  13. Det tar jättelång tid som du håller
    på. Vi hinner knappt med sändningen.

  14. Vi får skicka över till Beppe i
    studion. Över till Beppe i studion.

  15. Hej.

  16. Tänk att det ska vara så svårt
    att prata i fred.

  17. Privat! Vet du vad det betyder?

  18. Man måste stänga av mobilen
    under vetenskapliga reportage.

  19. Så att det blir tyst.
    Det kan man göra med en knapp.

  20. Men man skulle också kunna göra ett
    experiment av att få tyst på mobilen.

  21. Då behöver vi först och främst
    en mobiltelefon.

  22. Den här mobiltelefonen
    kan man stoppa ner i en låda-

  23. -så att man gör som en "tysta lådan"
    och se om det får tyst på telefonen.

  24. Här har jag en gammal kartong.

  25. Vi ser vad som händer
    när jag stoppar ner mobilen. Lyssna.

  26. Det funkar så där att lägga ner den
    utan att göra nåt med lådan.

  27. Så vi ska försöka ljudisolera lådan.
    Alltså stoppa ner material i lådan-

  28. -som gör
    att det blir tystare där inne.

  29. Man kan kolla vad man hittar för
    material. Här har jag frigolit-

  30. -och bomull kan man prova
    att stoppa ner.

  31. Sen har vi äggkartonger.
    De är jättebra att använda-

  32. -om man spelar i band
    och vill ljudisolera replokalen.

  33. Det är bra att sätta dem på väggarna
    så att det blir tystare.

  34. Sen kan man ta sån här bubbelplast
    och ösa ner lite av det.

  35. Så här och så tar vi lite mer bomull
    och så telefonen.

  36. Och lite mer... Jag får bryta av en
    bit så att det får plats.

  37. Då testar vi igen. Okej.

  38. Nja... Så där. Jag tror
    att vad man måste göra-

  39. -är att göra det här på
    ett ganska organiserat sätt.

  40. Jag har förberett en "tysta lådan"
    sen tidigare med samma material.

  41. Jag ska visa er.

  42. I den här lådan... Vi ska se.

  43. ...har jag lagt grejerna mer
    strukturerat, i en viss ordning.

  44. Jag har börjat med
    att lägga frigoliten ytterst.

  45. Sen äggkartongerna och mellan dem
    har jag stoppat bomull.

  46. Sen är här lite vadd också.
    Jag har samma sak i locket.

  47. Samma sak i locket. Vad händer nu?

  48. Nu ska vi se. Nu kollar vi.

  49. Mmm. Mycket tystare,
    men helt tyst är det inte.

  50. Hur kommer det sig att man inte kan
    få det helt tyst i en sån här låda?

  51. Vi tar och kollar på det nu.

  52. Vad kan hända med ljudet från
    en ringande mobil?

  53. Ljudet kan studsa mot väggarna
    och då hörs det tydligt.

  54. Ljudet kan även absorberas av väg-
    garna, fastna i dem och inte studsa.

  55. Då låter det inte mycket.
    Ljudet kan också åka igenom väggen.

  56. Då störs mest grannarna.

  57. När man ljudisolerar ska man använda
    absorberande material.

  58. Man kan testa själv genom att bygga
    en låda för att få tyst på mobilen.

  59. Mjuka material som ull och tyger-

  60. -absorberar bättre än hårda material
    som trä och plast.

  61. Man kan säga att det är lättare för
    ljud att gömma sig i mjuka material.

  62. Men helt tyst blir det bara
    i speciella kammare eller i rymden.

  63. I rymden finns nämligen ingen luft
    alls. Det kallas vakuum.

  64. Det är just luft som ljud behöver
    för att förflytta sig.

  65. -Ja...
    -Jaha. Nähä...

  66. Ja... Tack då, Beppe.

  67. Då får vi väl säga tack för i dag
    härifrån bilskroten.

  68. Hon sitter och pratar privatsamtal,
    så...

  69. Tack för i dag, eller vad det nu är
    hon brukar säga.

  70. -Ja...
    -Nu kan vi köra, Tommie!

  71. -Är Beppe klar?
    -Ja, men nu är vi liksom färdiga.

  72. Vadå färdiga? Har du sänt utan mig?

  73. -Det kan du ju inte göra, Tommie.
    -Jag fick ju inte störa.

  74. Det är klart att du måste säga till
    om vi är i sändning.

  75. Hur tänkte du nu?
    Ja, ja. Vad sa Beppe?

  76. -Han pratade om ljud...
    -Sch! - Hej! Ja.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Få tyst på mobilen

Avsnitt 21 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta vill hitta en lugn vrå för ett privat mobilsamtal men blir hela tiden störd. Beppe testar om det går att bygga en helt ljudisolerad låda.

Ämnen:
Fysik > Fysik och teknik, Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus, Teknik > Materiallära
Ämnesord:
Byggnadsproduktion, Husbyggnad, Ljud, Ljudisolering, Naturvetenskapliga experiment, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Fråga oss