Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : IsballongenMaterialDela
  1. Nej men hej,
    och välkomna till dagens program.

  2. Vad gör hon, tänker ni. Det är
    väl inte naturvetenskap att städa?

  3. Jo. Kom här. Titta. Filma bajset.

  4. Filma bajset.
    - Det här, det är biologi.

  5. Ja, naturvetenskap
    är inte bara glitter och glamour.

  6. Kom, så ska ni få se mer biologi.
    - Tommie, följ med.

  7. Så, gullisar. Jaha.

  8. Biologi!

  9. Biologi!

  10. Naturvetenskap. Så spännande.
    Vi fortsätter här.

  11. Ja, jag halkade visst här.
    Jag halkade visst i lite biologi.

  12. Inget konstigt med det.
    Helt naturligt. Inget konstigt.

  13. Det luktar bara
    lite väl mycket biologi.

  14. Tommie, jag tror att vi får bryta
    här. Vi går till Beppe i studion.

  15. Över till Beppe.

  16. Tommie, jag kan inte jobba så här.
    Lägg ut salt eller spån eller nåt...

  17. Det såg kanske inte så mysigt ut.
    Jag fattar att det är biologi, men...

  18. Hon har en poäng i
    att Tommie kunde strö ut lite spån.

  19. Hon nämner ju salt också, eller hur?
    Salt är effektivt på hala vägar.

  20. Vi ska göra ett litet experiment.
    Kolla nu.

  21. Det första vi behöver är en ballong,
    men vi ska inte fylla den med luft.

  22. Vi ska fylla den med vatten
    och lägga in den i frysen.

  23. När den har frusit,
    så blir den så här. En isballong.

  24. Så här ser den ut.
    Sen ska vi hälla salt på isballongen-

  25. -och se vad som händer med den.

  26. Hör ni?

  27. Hör ni hur det sprakar och knäcker?
    Det är saltet som gör det.

  28. Om man tittar här kan man se att
    isbiten svettas där saltet ligger.

  29. Saltet får isen att smälta.

  30. Titta. Det börjar droppa här.

  31. Det är saltet som gör
    att det droppar från isen.

  32. Det här kan man kolla på
    på ett snyggare sätt. Kolla här.

  33. Då behöver vi karamellfärg.
    Den öser vi på här ovanpå.

  34. Lite grönt
    och så kanske lite blått också...

  35. Ser ni hur det bildar mönster här,
    nästan som...

  36. ...som små kanaler i isballongen här.
    Det är saltet som gräver sig inåt...

  37. ...och gör de här färgfloderna.

  38. Vi tar lite till, tycker jag.

  39. Det här är fint, tycker jag.
    Men varför smälter isen av saltet?

  40. Att det blir halt ute på vintern,
    det vet vi alla.

  41. Men varför saltar man då?
    Vi gör ett experiment.

  42. Lägg en fylld vattenballong i frysen.
    När den är genomfrusen-

  43. -ta bort själva ballongen
    och häll på lite salt.

  44. Kolla nu vad som händer.
    Det knakar till i bollen.

  45. Det är isen som börjar spricka.
    Häll på karamellfärg på saltet-

  46. -och låt det stå en stund. Mönstret
    visar hur isen smälter av saltet.

  47. Men varför smälter det?
    Salt består av joner.

  48. Natrium- och kloridjoner.
    De sitter i par.

  49. När de kommer i kontakt med isen
    vill de dela på sig.

  50. Då frigörs energi som smälter isen.

  51. Det här utnyttjar man
    på vägar och trottoarer på vintern.

  52. Hallå igen.
    Jag vill bara visa en liten grej.

  53. Så här ser det ut när isen har smält,
    avdunstat och torkat.

  54. Ser det inte fint ut?
    När isen smälter-

  55. -dras saltkristallerna från varandra.

  56. När allt har avdunstat och torkat går
    de ihop igen till nya saltkristaller.

  57. Det här tycker jag
    är riktigt tjusigt.

  58. Tillbaka till dig, Agneta.

  59. Tack, Beppe.
    Salt lägger man alltså på is.

  60. Här håller Tommie på
    att lägga ut hö över bajset-

  61. -eller biologin,
    som jag så olyckligt halkade i.

  62. Nu ska väl inget annat halka här.
    Vi tackar så mycket för i dag.

  63. På återseende i nytvättad rock.

  64. Tommie, du får bära mig härifrån.

  65. -Nej... Va?
    -Du får bära mig. Jag kan inte gå.

  66. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Isballongen

Avsnitt 25 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta är på jakt efter naturvetenskap på en bondgård. Den kommer dock lite väl nära när hon halkar och får den över hela rocken! Beppe gör ett vackert experiment där is reagerar i kontakt med salt. Varför saltar man vägarna på vintern, och vad har joner med det hela att göra?

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Årstider, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Joner, Kemi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Oorganisk kemi, Salt
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaPirr!

När kroppen växer

Alla måste ta sig igenom puberteten. Men varför förändras man så mycket? Häng med videobloggaren Tora Sparkles på hennes resa genom pubertetens mysterium. Vi träffar Eskil Högman som sjunger i Målbrottskören samt simstjärnan Sarah Sjöström.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSpelet om hjärnan

Beroende

Del 2 av 5. På nivå 2 i dataspelet Brains League vägrar David och Emmas avatarer Urus och Lynx gå vidare i spelet. De har nämligen blivit beroende av nikotin och choklad. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som kommer med ett listigt förslag. Kommer avatarerna hinna till hjärnans belöningssystem i tid? Kommer de att kunna svara rätt på de tre frågor om beroende?

Fråga oss