Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: FlaskregnMaterialDela
  1. -Ljudet klart.
    -Välkomna till dagens program...

  2. ...om naturvetenskap. I dag
    handlar det om vattnets kretslopp.

  3. Vattnet vi dricker, snön på marken -
    också vatten - och regnet som regnar.

  4. Regn? Regnet som regnar ner.

  5. Tommie? Det är nu. Regnet.

  6. Jag sa regn, Tommie. Inte skyfall.

  7. Alltså små droppar som faller.

  8. Ja. Vi får bryta här.

  9. Det är nämligen minusgrader ute, och
    av nån anledning är jag genomblöt.

  10. Över till Beppe i studion.
    - Var så god, Beppe.

  11. Jag bad dig göra hål i hinken,
    som regn. Små hål, Tommie.

  12. Små hål hade nog varit bättre.
    Jag tycker lite synd om Agneta.

  13. Jag vet ett experiment som är bättre
    om man inte vill bli dyngsur själv.

  14. Kolla här.

  15. Vi behöver en liten glasburk,
    jag använder en gammal syltburk-

  16. -och en bit aluminiumfolie.
    Vi ska hälla varmt vatten i burken.

  17. Då får man passa fingrarna.
    Det ska faktiskt vara ganska varmt.

  18. Jag har också petat ner karamellfärg
    i vattnet, så det ser piffigare ut.

  19. Så där nånting, kanske. Så bra.

  20. Så...

  21. Sen sätter vi på aluminiumfolien
    och gör en liten grop i den, neråt.

  22. Om man vill kan man ta ett litet
    gummiband och sätta runt folien-

  23. -så att det sitter ordentligt.

  24. Så där. Nu behövs en grej till,
    nämligen isbitar. Det har vi här.

  25. Då lägger vi på nån isbit här.

  26. Så ska vi se vad som händer.

  27. Om man tittar här ser man att det
    bildas droppar längs väggarna här.

  28. De här dropparna blir större och
    större och till slut rinner de ner.

  29. Kolla här. Stora, stora droppar.

  30. Om man väntar länge
    kan man få se stora droppar-

  31. -som landar på vattnet i mitten.

  32. Man kan göra det i andra behållare
    också, petflaskor eller burkar.

  33. Det viktigaste är
    att de är genomskinliga.

  34. Jag ska lägga på lite mer is.

  35. Såg ni? Vilken stor vattendroppe, va?
    En stor och härlig regndroppe.

  36. Men vad är det som händer i burken
    egentligen? Det ska vi kolla på nu.

  37. När man är ute vill man inte
    att det ska regna på en.

  38. Men varför bildas regn?
    Kan man skapa sitt eget regn?

  39. Man kan göra eget regn
    i till exempel en vanlig petflaska.

  40. Häll i lite varmvatten
    och vänd den upp och ner.

  41. Lägg en isbit på botten och kolla.

  42. Det som händer liknar det som händer
    i naturen när det regnar.

  43. Först blir flaskan immig, när det
    varma vattnet avdunstar till ånga.

  44. När flaskan fylls med ånga
    bildas även små droppar.

  45. Tittar man nära isbiten
    ser man att det bildas stora droppar-

  46. -som droppar tillbaka ner i vattnet.

  47. Vid isbiten är det kallt,
    och då blir vattenångan flytande.

  48. Den kondenseras. Så här håller det på
    så länge vattnet är varmt.

  49. Varm ånga kyls ner till droppar
    som trillar ner och blir till ånga.

  50. Precis som i naturen. Vattnet värms
    upp av solen, avdunstar och kyls ner.

  51. Hallå igen. Jag vill visa en grej
    till. Vi höll ju på med regn-

  52. -men visst hade det varit coolt
    att göra sitt eget moln? Kolla.

  53. En helt vanlig petflaska
    med lite handsprit i botten.

  54. Handsprit ska man ha respekt för.
    Man ska ha med en vuxen.

  55. Man har gjort ett litet hål i korken.
    Vi ska pumpa in luft i flaskan.

  56. Det går bra med en cykelpump,
    men jag hittade en kompressor här.

  57. Det var lite lyxigt, så jag använder
    den. Då ska vi se vad som händer.

  58. Är ni med? Då kör vi.

  59. Coolt, eller hur?
    När man släpper ut all luften igen-

  60. -så kyls handspriten ner
    och det bildas ånga i flaskan.

  61. Precis som ett moln. Snyggt,
    tycker jag. Tillbaks till Agneta.

  62. Tack så mycket, Beppe.
    Dagens program handlar ju om vatten.

  63. Vattnet som vi dricker,
    snön på marken och så regnet.

  64. Ha, ha. Nu har jag förberett mig.

  65. Det var allt från oss här i dag.
    - Bra där, Tommie. Det funkar bra.

  66. Små hål. Få se.

  67. Tommie... Hur tänkte du nu?

  68. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Flaskregn

Avsnitt 26 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Se hur du skapar ditt eget regn med hjälp av en vanlig petflaska och en isbit. Det enkla experimentet visar principen för hur regn skapas i naturen.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Geofysik, Kemi, Kondensation, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Organisk kemi, Regn
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Skelett och muskler

Nora, Eli och Pella testar lårmusklerna och hur de fungerar vid olika rörelser. Barnläkare Helena Thulin förklarar växtvärk och stukning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSpelet om hjärnan

Fobier och rädsla

Del 3 av 5. På nivå 3 i dataspelet Brains League får avataren som lider av spindelfobi panik vid spindelvävshinnan. För att komma vidare ber spelarna David och Emma en hjärnforskare om en smart lösning.

Fråga oss