Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: PappersåtervinningMaterialDela
  1. -Vi rullar nu.
    -Oj, då. Jaha.

  2. Det finns inget papper, Tommie.
    Jag har stött på lite patrull här.

  3. Men okej. "The show must go on."

  4. Ja. Välkomna till det här spännande
    programmet om naturvetenskap...

  5. ...som i dag ska handla om papper,
    på så många olika sätt.

  6. Tommie, vi kan inte sända
    från toaletten. Vi får bryta här.

  7. Vi får skicka över till Beppe.
    Över till Beppe i studion.

  8. Över till Beppe.

  9. Det blev lite pinsamt, det där.

  10. Men Agneta har rätt.
    Det ska handla om papper i dag.

  11. Vi ska återvinna papper genom att
    göra gammalt papper till nytt.

  12. Häftigt, va? Vi behöver
    gamla tidningar. Det har jag här.

  13. Jag har till och med
    klippt dem i remsor-

  14. -för att det ska bli lättare
    att göra det vi ska.

  15. När man har gjort det här så ska man
    lägga ner det i vatten över natten.

  16. Åtminstone en natt. Fler nätter
    är ännu bättre. Då ser det ut så här.

  17. Det börjar bli lite geggigt.
    Nu behöver vi en vuxen.

  18. Vi ska ha ner det här i en sån här
    mixer och göra gröt av det här.

  19. Då tar vi och gör det nu.

  20. Ner med det här i. Så.
    Krama ur det gamla vattnet.

  21. Så nånting. Lite till, kanske.
    En ganska så rejäl näve.

  22. Sen öser vi på vatten ovanpå.

  23. Lite mer än en halv liter, kanske.
    På med locket. Passa fingrarna.

  24. Det blir ganska geggigt och härligt.

  25. Jag tycker att det ser lite trist ut.

  26. Man kan göra det här lite finare
    genom att ha i lite karamellfärg.

  27. Jag hittade lite röd karamellfärg.
    Jag öser på lite här, bara.

  28. Så nånting. Då kör vi igen.

  29. Nu börjar det bli fint. Så nånting.

  30. Sen ska vi hälla över det i en
    annan bytta. Jag har förberett det.

  31. Kolla här.

  32. Här, i den här stora skålen, är det
    gegga som jag har gjort tidigare.

  33. Nu häller vi över det sista
    som vi gjorde nu precis.

  34. Akta, det kan vara kladdigt.
    Häll försiktigt.

  35. Så.

  36. Vi tar en liten slev och rör om.

  37. Kolla vad härligt det ser ut.
    Det här ska alltså bli papper igen.

  38. Då behöver vi en liten grej.
    Den ska vi kolla på nu.

  39. Här har vi två gamla fotoramar,
    som vi har fäst ett litet nät mellan.

  40. Det är det här vi ska fiska med-

  41. -i vår lilla papperssörja.

  42. Man får se till
    att det blir lika mycket överallt.

  43. Man får peta bort det mesta. Så här.

  44. Sen flyttar vi över det och tar av
    tejpbitarna som håller ihop dem.

  45. Vi tar av den översta.
    Det här ska bli papper.

  46. Vi vänder upp och ner på den. Det kan
    bli kladdigt. Är ni med? Så där.

  47. Man kan ta lite svamp och torka lite.
    Ser ni vattnet som är kvar?

  48. Det här papperet ska ligga och torka.

  49. Det har jag förberett sen tidigare.
    Så här fina blev mina papper-

  50. -när de har fått torka.
    Nån med röd färg, nån med grön färg.

  51. Nu kollar vi lite närmre på det här.

  52. Alla använder vi papper varje dag.

  53. Det har vi gjort i ganska många år.
    För cirka 2 000 år sen-

  54. -utvecklade man
    det papper som används i dag.

  55. Innan dess använde man djurhudar,
    växter och keramik att skriva på.

  56. Papper görs genom att bilda
    en massa med fibrer från träd-

  57. -som man torkar och pressar. Pappers-
    industrin påverkar miljön mycket.

  58. Många jobbar med att se till
    att papper inte bleks med klor-

  59. -att man tar hand om skogarna och
    att papperet återvinns på rätt sätt.

  60. Man kan återvinna papper
    genom att gegga ihop tidningar-

  61. -och pressa det till nya blad.

  62. Tack. Det gick fortare för dig att
    göra papper än för Tommie att hämta.

  63. Men se, här kommer han äntligen.

  64. -Jag hittade inget toapapper.
    -Nähä. Inte en enda rulle toapapper?

  65. Nähä.
    Då får vi avsluta härifrån toaletten.

  66. Tack för i dag.
    Tack så mycket för i dag.

  67. Du har tagit med hela pappers-
    återvinningen, men inte en rulle.

  68. Vilket av de här skulle jag använda?

  69. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Pappersåtervinning

Avsnitt 28 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pappret på toaletten är slut och vetenskapsreportern Agneta hamnar i en pinsam situation. Beppe återvinner gamla tidningar och förvandlar dem till fina brevpapper.

Ämnen:
Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp, Miljö > Avfall och återvinning
Ämnesord:
Naturvetenskapliga experiment, Papper, Pappersindustri, Papperstillverkning, Teknik, Återvinning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Fläckar

Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Luft

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Fråga oss