Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: Full rulleMaterialDela
  1. Välkomna till vårt spännande program
    om naturvetenskap!

  2. Vi var på väg till inspelningen,
    men har stött på lite patrull.

  3. Tommys sladd fastnade under däcket.

  4. Och eftersom bilnycklarna
    är spårlöst försvunna så...

  5. ...försöker vi rulla i väg bilen.

  6. Det här känns inte bekvämt.
    Vi provar igen.

  7. -Nu har jag den!
    -Bra. Då fortsätter vi.

  8. Tommy, lås upp.

  9. -Fast nyckeln är ju fortfarande...
    -...borta. Bryt.

  10. Över till Beppe i studion.

  11. Tommy, lös det här!
    Här kan jag inte stå hela dagen.

  12. Det går så där
    när de ska göra sina reportage.

  13. Jag tycker lite synd om dem.

  14. Men jag har ett roligt experiment
    i dag, som har med energi att göra.

  15. Det är extra roligt, det är
    ett tävlingsexperiment. Kolla!

  16. Här är två uppsättningar träkulor
    som jag har satt ihop med blompinnar.

  17. Tävlingen är så här:

  18. Jag lutar brädan och låter de här två
    ha en rulltävling ner.

  19. Den ena lägger jag platt och
    den andra låter jag rulla på listen.

  20. Vilken av de här kommer att vinna då?

  21. Vi tar en låda så att jag kan
    lyfta upp brädan och få lite vinkel.

  22. Det ser bra ut. En lägger jag här
    och den andra på listen.

  23. Då kör vi. Klara, färdiga, gå!

  24. Det syns ganska tydligt vilken av dem
    som var snabbast. Eller hur?

  25. Men varför rullade den här mycket
    snabbare än den som var på listen?

  26. När den rullar här på plankan
    roterar den på träkulorna.

  27. Ett varv på kulan blir en sträcka.

  28. Men på listen
    rullar den på själva pinnen.

  29. Ett varv på pinnen är mycket mindre
    än ett varv på kulan.

  30. Här har jag två stycken
    exakt likadana burkar.

  31. En innehåller mjöl och en vatten.

  32. Om de skulle ha en rulltävling,
    vilken av dem skulle vinna då?

  33. Vi testar det nu. Är ni beredda?
    Vatten, mjöl. Då kör vi.

  34. Tre, två, ett, kör!

  35. Såg ni? Vattnet, mjölet. Hann ni se?
    Jag tyckte det såg ut som vattnet.

  36. Men vi tar det en gång till
    för att vara säkra. Då kör vi igen.

  37. Tre, två, ett, kör!

  38. Vattnet hann fram
    lite snabbare än mjölet.

  39. Men vad har det med energi att göra?
    Och varför vann vattnet över mjölet?

  40. Vi kollar på det nu. Kom här.

  41. Världen är full av energi
    som lagras på olika sätt.

  42. Energin är evig och ändrar bara form.

  43. Dina muskler
    kan använda kemisk energi från mat-

  44. -för att spänna ett gummiband.

  45. Andra exempel är
    magnetisk och elektrisk energi.

  46. Ta en burk mjöl och en med vatten-

  47. -och släpp dem samtidigt
    så rullar vattenburken ner snabbast.

  48. Varför det? Jo, från början
    har burkarna lägesenergi.

  49. En energi för att de står på en höjd.

  50. När man släpper burkarna
    ändras det till rörelseenergi.

  51. Men mjölet följer med i burkens
    rörelse, det gör inte vattnet.

  52. Mjölet roterar
    och snor en del av rörelseenergin-

  53. -så att det bildas rotationsenergi.
    Därför rullar mjölburken långsammare.

  54. Tack, Beppe. Det rullade bra hos dig,
    men inte här.

  55. Jag sitter fortfarande fast
    i bildörren.

  56. Vi sammanfattar det hela
    med att säga:

  57. Vissa saker rullar fort, andra inte.
    Det var allt för i dag. Hej då!

  58. Tommy, ta tag här. Ett, två, tre!

  59. -Varför tar du inte av dig rocken?
    -Att du inte sa det från början!

  60. Nycklarna!

  61. Vad är det med dig i dag, Tommy?
    Jaja, vad bra. Då kör vi.

  62. Textning: Maria Taubert
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Full rulle

Avsnitt 19 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det rullar inte på något vidare för vetenskapsreportern Agneta då ljudteknikern Tommies sladd har fastnat under bilen. Hos Beppe i studion tävlar en rullande burk med mjöl mot en rullande burk med vatten. Vilken vinner?

Ämnen:
Fysik > El och energi, Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Energi, Energiförsörjning, Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kraft och motkraft

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att testa kraft om man har en skatebord. Extra kul om man som Raynan bor bredvid en stor rymdbas.

Fråga oss