Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: KaseinplastMaterialDela
  1. Välkomna till dagens spännande
    program som ska handla om...

  2. -Vad ska det handla om?
    -Naturvetenskap.

  3. Naturvetenskap, ja. Just det.
    Det blev lite stressigt.

  4. Jag måste bara få i mig
    en kopp kaffe... Naturvetenskap, ja.

  5. I dag ska det handla om kemi.

  6. Nämen, vad är det här? Tommie?

  7. Vad det luktar. Ser du vad äckligt?

  8. Mjölken är ju gammal.
    Jag kan inte jobba så här.

  9. Vi får bryta där. Vi går över till
    Beppe i studion. Över till Beppe.

  10. Fy, den mjölken
    skulle inte jag vilja ha i kaffet.

  11. Vad säger ni om jag påstår att man
    kan göra plast av de där klumparna?

  12. Ska vi testa det?
    Då behöver vi mjölk, eller hur?

  13. För att det ska funka måste vi värma
    mjölken. Jag har en mikro här i dag.

  14. Och vi tar och häller över
    en liten slatt... Så nånting, kanske.

  15. In med den i mikron. Det tar en stund
    innan det blir varmt. Så nånting.

  16. Så där, ja. Nu är den nog varm.
    Man får passa fingrarna-

  17. -så att man inte bränner sig.
    Nu ska vi göra den klumpig.

  18. Då behövs det ättika.

  19. Det har vi här. Det behövs bara några
    droppar eller nån tesked eller så.

  20. Så här, kanske. Då ska vi se.
    Och så rör vi runt lite.

  21. Oj, oj, oj... Kolla.

  22. Klumpigt och äckligt.

  23. Ser ni? Kolla.

  24. Bra. Nu ska vi sila det här.

  25. Vi behöver en sil och nåt att hälla
    i. Kom ihåg att mjölken är varm.

  26. Jag tar en sån här liten sil och en
    annan skål. Vi häller över det här i.

  27. Det luktar fantastiskt äckligt.

  28. Men det får det vara värt.

  29. Så där. Vi låter den rinna av lite...

  30. Så. Nu ska vi
    torka de här klumparna ännu mer.

  31. För det behöver vi en liten bit tyg.

  32. Det har jag här.
    Vi lägger tygbiten här, så.

  33. Vi öser över klumparna på tyget.
    Är ni med?

  34. Så.

  35. Vi ska försöka krama ur ännu mer
    vätska ur klumpen på det här sättet.

  36. Ser ni att det kommer mer vätska?

  37. Så nånting.
    Vi ska kolla hur det ser ut.

  38. Här... Kolla här.

  39. Här är nånting som ser ut som
    mozzarella-ost, eller nåt.

  40. Nu ska det här ligga och torka.
    Det kan det få göra här.

  41. Jag plattar till den lite också.
    När det har torkat ett tag-

  42. -så ser det ut så här. Kolla.
    Det är ett slags plast, kan man säga.

  43. Stenhårt.
    Av lite mjölk och ättika, bara.

  44. Då kan man ju om man vill göra nåt
    tjusigare. Kolla vad jag har gjort.

  45. En kylskåpsmagnet.
    Jag har målat den i vitt och rött-

  46. -och klistrat på en magnet
    på baksidan här. Kolla. Tjusigt, va?

  47. Vad var det som hände egentligen?
    Vi tar och kollar på det nu.

  48. Överallt runt omkring oss
    finns saker som är gjorda av plast.

  49. Förpackningar, transportmedel,
    byggnader eller sportutrustning.

  50. Det finns cirka 700
    olika slags plast.

  51. De används ofta i olika saker för att
    de är lätta, smidiga och billiga.

  52. Men eftersom naturen inte kan bryta
    ner plaster måste vi återvinna dem.

  53. Man kan återanvända plastprylar eller
    bränna dem för värme och energi.

  54. Redan på 1500-talet började man
    experimentera med plast.

  55. Man kan själv experimentera fram
    plast med ättika och varm mjölk.

  56. Det låter märkligt, men det funkar.

  57. Så här: mjölk innehåller mest vatten.
    87 procent.

  58. Resten är protein,
    fett, socker och mineraler.

  59. När man blandar mjölken med nåt surt,
    reagerar det med fetterna-

  60. -och ett protein som heter kasein.
    Då bildas klumpar som går att forma-

  61. -och som påminner om plast.
    Man har gjort kaseinplast.

  62. Tack, Beppe.
    Mjölk som blir plast, alltså.

  63. Lite märkligt, kanske, men roligt.

  64. Jag har fått en ny kopp kaffe.
    I kaffe vill jag ha klumpfri mjölk.

  65. Det var allt, men kom ihåg: kemi
    finns överallt, även i sur mjölk.

  66. Hej. - Tommie, var är min kaka?

  67. Va?

  68. Till kaffe blir det kaka.
    Som du skulle baka.

  69. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kaseinplast

Avsnitt 29 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Se hur du kan göra egen plast genom att blanda varm mjölk och lite ättika. Resultatet blir något som kallas för kaseinplast. Du får också en kort genomgång av vad plast är för typ av material.

Ämnen:
Biologi > Biologins historia, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Kemisk industri, Kemisk teknik, Naturvetenskapliga experiment, Plaster, Plastindustri, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hur vet trädet att det är höst?

UR Samtiden - Hur vet trädet att det är höst?

Nästan exakt samma dag varje år börjar aspens löv att gulna. Men olika aspar väljer olika dagar. Hur går det till? Stefan Jansson, professor i växters cell- och molekylärbiologi, berättar för mellanstadieelever om trädens gener. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSpelet om hjärnan

Motorik och rörelse

Del 5 av 5. På nivå 5 i dataspelet Brains League drabbas avataren Ursus av stroke. Spelarna David och Emma tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som föreslår en akut behandling. Kommer avatarerna att hinna fram till pyramidbanan i tid? Överlever Ursus?

Fråga oss