Titta

Riddarborgen

Riddarborgen

Om Riddarborgen

Natalia och Albin bygger tillsammans med slöjdläraren Ola en riddarborg där de spelar in korta filmer. I varje program tillverkar de delar till borgen och rekvisita till rollfigurerna, och de använder sig av textil-, metall- och trämaterial. Programmen avslutas med en liten filmisk scen där de tillverkade delarna används. Planering och tillverkning med modeller, skisser, dockor och byggsatser sker såväl utomhus som i verkstan. Relationen till matematik är självklar med begrepp och ord som geometri, skalberäkningar, uppskattning och hållbarhet. Tillverkningen utgår från möjligheterna som slöjdundervisningen erbjuder mellanstadiets elever. Den utgår även från att återvinna och använda material som skrot och sopor som finns lätt tillgängligt i samhället.

Till första programmet

Riddarborgen : Gycklarna mot borgen!MaterialDela
  1. I tusentals år
    har vattnet strömmat, brusat-

  2. -och gjort skummande kaskader
    genom i älvens stenfyllda labyrinter.

  3. En sista oberörd fors.

  4. Här i Vindeln
    finns Ola, Natalja och Albin.

  5. I dag ska de göra en scen
    som handlar om vad då, Ola?

  6. Två gycklare kommer mot borgen.

  7. De vill göra en show för kungen.

  8. Men vid grinden stoppas de
    av en vakt som vill kontrollera-

  9. -vad det är för konstiga typer
    som kommer.

  10. Som en dörrvakt. Jag förstår.

  11. Vad är det första ni ska slöjda?
    Nåt gycklaraktigt?

  12. Pois är väldigt bra.

  13. -Eld?
    -Ja, vi ska göra eld.

  14. Vet ni vad pois är? Ett rep och en klump
    längst ut som man tänder på.

  15. Vi ska svinga dem.

  16. -Vad behöver man tänka på då?
    -Inte bränna sig.

  17. Nog långa så man inte slår sig själv.

  18. Då jobbar man med radien.
    Hur stor cirkel vill vi göra?

  19. Ju längre rep och radie,
    desto större cirkel.

  20. Vi får tänka vad som passar oss.
    Känns det där bra?

  21. Ja, det här känns bra.

  22. Om du gör den längre, vad händer då?

  23. -Då får jag mindre kontroll.
    -Kortare, då?

  24. Då går det för fort.
    Det här var lagom.

  25. -Det där?
    -Lagom bra för Albin är 50 cm.

  26. Det måste kännas bra,
    eftersom en poi brinner längst ut.

  27. Hur stor blir cirkeln
    med en radie på 50?

  28. Radien är från mitten
    och ut till kanten. Den snurrar runt.

  29. -Det blir en meter.
    -Det var poi och radie.

  30. -Ni behöver väl nåt mer?
    -Vakten måste ha kläder på sig.

  31. -Det blir nån form av kläder.
    -Visst ska vakten ha kläder.

  32. Jag tänkte
    att vi skulle göra en sån här.

  33. -Ett skynke med ett tryck på.
    -Kommer vi på ett eget?

  34. Ja. Jag tänkte att vi skulle ha
    en utmaning med trycket.

  35. Vi ska göra en stämpel
    och trycka på vår dräkt.

  36. Det ska vi göra av
    tre geometriska figurer.

  37. En romb och en rätvinklig triangel.
    Så här.

  38. Och en cirkel. Alltid. Så.

  39. Och så kan vi variera dem
    hur vi vill.

  40. Vad är det sista ni ska slöjda?

  41. Det sista som vi ska slöjda
    är ett mystiskt bälte.

  42. Mystiskt bälte? Det var mystiskt,
    eller snarare kryptiskt.

  43. Desto tydligare med geometri. Vad var
    det för former till riddarmönstret?

  44. Det var rätvinklig triangel,
    romb och cirkel.

  45. -Förlåt, jag hörde inte.
    -Rätvinklig triangel och en romb.

  46. Cirkel.

  47. Så. Så där.

  48. -Då ska vi rita av det.
    -Den här.

  49. Slöjdarna ritar av formerna på
    en gummiduk som ska bli stämplarna.

  50. De limmar fast gummit
    på träbitar som Ola sågar till.

  51. Vi häller färgen på den här kudden
    så att vi kan dutta därifrån.

  52. Man får inte ta så mycket färg
    när man trycker.

  53. Man ska bara dutta lätt.

  54. Man måste vara väldigt exakt
    med var den ska vara.

  55. För man får bara en chans.

  56. Först testar de på papper och kommer på
    vad det ska bli för mönster.

  57. -Vad ska det bli för mönster?
    -Träd, blomma, sol.

  58. Typ nån fin grej.

  59. -Ett ansikte och en gris.
    -En gris?

  60. Ska vi bestämma oss för
    nån av formerna?

  61. -Vilken ska vi köra?
    -Blomman.

  62. Då fick vi med alla former
    och alla färger.

  63. En blomma. Fast jag tyckte
    att det lät spännande med en gris.

  64. -Så. Och så...
    -Alla tre färger och alla tre former.

  65. Ja.

  66. Natalja ska sy mantlarna.

  67. Albin ska göra poi.
    Vad är poi för nåt?

  68. En sorts brinnande sak-

  69. -som är på ett snöre
    som man snurrar i cirklar.

  70. Jag förstår precis, eller...lite grann.
    Visa hur man gör.

  71. Poistillverkning.
    Vi har de här kedjorna.

  72. De känns bra.

  73. Här vi veke.
    Specialveke som inte brinner.

  74. Som inte brinner?
    Var inte det grejen med poi?

  75. De suger mycket. Det är bra.

  76. Säg att de fungerar som veken
    i ett ljus så förstår man.

  77. Vi gör ett hål genom här.

  78. Bandet som de veckat ihop
    är gjort av kevlar.

  79. Det är så hårt att man kan göra
    skottsäkra västar av det.

  80. -Det gick!
    -Riktigt bra.

  81. Nu ska vi göra ett handtag.
    Jag tänkte mig en sån här.

  82. Väldigt små handtag.
    Ola menar nog fingertag-

  83. -eller vad det nu heter
    när man bara har tag med fingret.

  84. Jag tror att jag fattar
    hur du menar.

  85. -På med kedjorna.
    -Ska ni inte räkna länkarna?

  86. -Ska vi räkna länkarna?
    -Såja.

  87. -En, två, tre, fyra, fem...
    -Hur många hade du?

  88. -39.
    -Jag hade 36.

  89. Känns radien bra kan det inte gå fel.

  90. Men var försiktig
    när det är riktig eld.

  91. Bra. Nu ska vi trycka det här.

  92. Natalja har sytt mantlar
    som ska få blomtryck.

  93. Tänk att den hänger...

  94. -Nu måste man vara noggrann.
    -Man får bara en chans.

  95. Trycker man fel på den sydda manteln
    är det kört.

  96. Tanken med stämplar är
    att kunna göra flera mönster.

  97. Titta, en avslutande, snygg bård.

  98. Sista grejen.
    Vad är så mystiskt med bältet?

  99. Det är att de sitter fast
    både här uppe...

  100. Allting i ett enda stycke.

  101. Man flätar tre gånger
    och så sticker man igenom.

  102. Sen fortsätter man en, två, tre
    och drar tillbaka.

  103. Då har man tjorvat ut tjorven.
    Då har man fått en början.

  104. Sen gör man en, två, tre igenom,
    och en, två, tre tillbaka.

  105. Sen drar man till den
    så den blir jämn och fin.

  106. Lite roligt och mystiskt.

  107. Jag förstår inte det mystiska.
    Är det att "tjorva ut tjorven"?

  108. Snyggt slöjdat. En sista koll
    före filminspelningen.

  109. Tygtryck, poi och bältet som blivit rött
    och fått ett spänne. Mystiskt!

  110. Fin. - Albin, då måste du ha den här.

  111. -Snyggt.
    -Riddare.

  112. Vi sydde så där på den ena
    och satte en bård på den andra.

  113. Vi måste testa mitt bälte.
    Jag gjorde en fläta.

  114. Det är fast i samma stycke. Den är fast
    både här uppe och här nere.

  115. -Oj.
    -Det ser svårt och konstigt ut.

  116. Svårt? Det var ju bara
    att tjorva ut tjorven.

  117. -Ska vi testa?
    -Nu ser du ut som en riktig riddare.

  118. Jag har faktiskt smygslöjdat.
    Jag återkommer. Vänta här.

  119. -Var det du som hittade på blomman?
    -Ja, det var jag.

  120. Snygg.

  121. En riktig riddare
    måste ju ha ett svärd.

  122. -Ska jag ha det?
    -Ja.

  123. -Så där.
    -Det var riddarstilig smygslöjd.

  124. Jag kunde inte låta bli, jag var tvungen
    att smygslöjda lite till.

  125. Här är smygslöjdaren tagen på
    bar gärning med nåt som liknar-

  126. -en gallergrind till borgen.

  127. Slöjdande kan vara bra,
    men börja spela in filmscenen nu!

  128. Nu går vi till borgen.

  129. ...Euklides factor radius vector.

  130. Defendit numus!

  131. Oj! Händer det när poien brinner
    gör det nog ont på benet.

  132. Hur går det med poi-elden, Natalja?

  133. Han klarar säkert det.
    Han är så duktig.

  134. Lite sista minuten-slöjd:
    bjällror på skorna.

  135. Och Ola passar så bra
    i gycklarmössan.

  136. Förra gången var Natalja bestämd kung.
    Nu är hon bestämd vakt.

  137. Då är det väl dags att fjutta på.

  138. Nu börjar det bli asvarmt. Jag sa ju
    att vi inte skulle ha filter.

  139. -Det brinner asmycket.
    -Snurra, Albin. Snurra.

  140. Vakten står i givakt. Mot borgen.

  141. Snurret skapar kontroll över elden.

  142. När man stannar upp söker sig lågan
    upp mot händerna.

  143. -Vad bra det gick.
    -Det var askul men asläskigt.

  144. En sista tagning med brinnande pois.
    Gallergrinden fälls ner-

  145. -och gycklarna går in i borgen.

  146. Fast allt är bara på skoj.

  147. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Gycklarna mot borgen!

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gycklarna Ola och Albin stoppas av vakten Natalia när de vill komma in i borgen. Hon mjuknar dock av flöjtspel. Till avsnittets filmscen har slöjdarna gjort både riddarmantlar, bälte och brinnande poi.

Ämnen:
Matematik > Geometri, Slöjd
Ämnesord:
Hobbies, Slöjd, Slöjdundervisning, Textiltryck
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Riddarborgen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gåtan och kungen!

Avsnitt 1 av 6

Ola, Albin och Natalia ska spela in en film vid sin riddarborg. Till första filmscenen slöjdar de en kungakrona av mässing och elektronik, en gycklarmössa och en gåtfull halsduk. Kommer kungen att kunna lösa gåtan med halsduken?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gycklarna mot borgen!

Avsnitt 2 av 6

Gycklarna Ola och Albin stoppas av vakten Natalia när de vill komma in i borgen. Hon mjuknar dock av flöjtspel. Till avsnittets filmscen har slöjdarna gjort både riddarmantlar, bälte och brinnande poi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Väsen i forsen!

Avsnitt 3 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Avsnitt 4 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Magiska pilen!

Avsnitt 5 av 6

För att dräpa draken behöver riddarna en magisk pilspets, en sådan som smeden smider för särskilt viktiga uppdrag. Filmscenen Ola, Albin och Natalia ska spela in behöver därför en pilspets, ett pilkoger och lämpliga riddarsmycken. Allt slöjdas fram med hetta och verktyg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Monster anfaller!

Avsnitt 6 av 6

Ola, Natalia och Albin ska slöjda saker till en filmscen där riddarborgen anfalls av monster. I brist på riktiga får ett par glada hundar sätta på sig Natalias monsterlika hundtäcken. Albin krossar porslin till en mosaikmask och Ola mäter människokroppens proportioner för att kunna göra läskiga halmfigurer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Den sista nyckeln

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Area

Tully är tio år och bor med sin pappa och papegojan Hilbert i en liten, stökig lägenhet. En dag försvinner Hilbert mystiskt och Tully lämnas ensam. Det finns ett meddelande på spegeln till Tully från kidnapparna. Del 1 av 3.

Fråga oss