Titta

Riddarborgen

Riddarborgen

Om Riddarborgen

Natalia och Albin bygger tillsammans med slöjdläraren Ola en riddarborg där de spelar in korta filmer. I varje program tillverkar de delar till borgen och rekvisita till rollfigurerna, och de använder sig av textil-, metall- och trämaterial. Programmen avslutas med en liten filmisk scen där de tillverkade delarna används. Planering och tillverkning med modeller, skisser, dockor och byggsatser sker såväl utomhus som i verkstan. Relationen till matematik är självklar med begrepp och ord som geometri, skalberäkningar, uppskattning och hållbarhet. Tillverkningen utgår från möjligheterna som slöjdundervisningen erbjuder mellanstadiets elever. Den utgår även från att återvinna och använda material som skrot och sopor som finns lätt tillgängligt i samhället.

Till första programmet

Riddarborgen : Väsen i forsen!MaterialDela
  1. I tusentals år
    har vattnet strömmat-

  2. -brusat och gjort kaskader
    genom älvens labyrinter.

  3. En sista orörd, forsande älv.

  4. En älv som gett namn åt Vindeln.
    Här finns Ola, Natalia och Albin.

  5. I dag ska de slöjda saker
    för ett mystiskt fiske.

  6. Ola, vad handlar avsnittet om?

  7. Två fiskare ska ner till forsen.
    De kastar ut nätet.

  8. Ett magiskt väsen fastnar i nätet,
    och de försöker fånga det-

  9. -och stoppa det i väskan,
    men väsendet flyger upp i luften-

  10. -och försvinner.

  11. Magiskt väsen som fångas i nät
    och flyger. Hm...

  12. Hur ska det gå till?
    Jag undrar om inte Ola tänkt...

  13. ...att vi gör ett nät
    och väskan som nätet ligger i.

  14. Då kan vi dra upp nätet ur den, och
    det mystiska väsendet.

  15. Du är sugen på väsen.
    Då kör vi det.

  16. Men vad är ett väsen?

  17. -Vad ska det vara gjort av?
    -Det är upp till oss. Vi kan sy.

  18. -Det kan glittra.
    -Väsen ser olika ut.

  19. Folk har trott på både snälla
    och hemska väsen. Kolla här!

  20. Herregud.
    Här har vi fler. Kolla den.

  21. Det viktiga är att den ska gå
    att fånga och att den ska flyga.

  22. Det låter mystiskt, lite svävande,
    men väsen kanske görs så.

  23. Nästa slöjdsak, fiskenätet,
    kallar jag tydligt.

  24. Man gör enklast ett nät genom att
    börja med ett tjockare rep uppe.

  25. Så spänner vi över två
    i en ögla så här.

  26. Sen tar man de två och binder ihop
    och gör likadant längre ner.

  27. Så hänger det ner snören här.

  28. Det finns en viktig sak med nätet.
    Om vi börjar med så långa rep-

  29. -så blir de kortare av att bindas.

  30. Ett nät krymper, brukar man säga.

  31. Det blir tre åttondelar
    av snörets längd från början.

  32. Tre åttondelar är ungefär 0,37.

  33. Vi börjar med en meter rep
    och tar det gånger 0,37.

  34. Då får vi 37 centimeter.
    Oj, vad lite plats.

  35. Pyttelite plats på pappret
    och 37 cm nät. Det är litet.

  36. -Två meter.
    -Det blir bättre.

  37. 2 gånger 0,37.

  38. Vad kan det tänkas bli?
    Det blir 37 plus 37.

  39. Så då har vi...

  40. 74 centimeter. Dubbelt så bra.

  41. Kanske räcker det
    för att fånga ett väsen.

  42. Ola, hur gör du väskan?

  43. Vi kan utgå från en kvadrat,
    där sidorna är lika stora.

  44. Vi kallar sidan A. Tänk att det
    är framsidan på en väska.

  45. Så tar vi halva den till botten.

  46. Vi skriver "A delat på två".
    Det är botten. Nu till framsidan.

  47. En till sån. Vi ska göra ett lock.

  48. Då tar vi en till.
    Då har vi lika stora kvadrater.

  49. Allt utgår från kvadraten.
    Varför inte klippa ut skissen?

  50. Vi klipper ut skissen.

  51. -Jag tror det blir bra.
    -En modell av nätväskan. Bra!

  52. Då tänkte jag att du gör väsendet.
    Du är nog sugen på det.

  53. Du gör nätet och jag syr väskan.
    Perfekt. Då kör vi.

  54. Vad blir det
    för olika typer av slöjd?

  55. Vi ska hålla på
    med textilslöjd och repslöjd.

  56. -Och väsenslöjd.
    -Väsenslöjd?

  57. Det låter spännande,
    men först händer nåt på gräsplan.

  58. Då kör vi.

  59. -Håll mellan fingrarna och dra så.
    -Ja.

  60. Så.

  61. Nu kan du börja snurra.

  62. Du kör åt samma håll.

  63. -Det blir snyggt.
    -Sakta, sakta.

  64. Här verkar alla snurra garntrådar
    runt varann. Vad gör ni, Albin?

  65. Först gjorde vi ett tjockt snöre
    av två garntrådar.

  66. -Så där. Vilket rep vi har gjort.
    -Slöjdarna har blivit repslagare.

  67. Vi slår en knut.

  68. Jag tänkte
    att man först syr en korv.

  69. -En korv?
    -Så stoppar man in pinnen.

  70. Den ska vara i korven
    för att ge kroppen stadga.

  71. Så här, som en myra.

  72. -Så här?
    -Ja.

  73. -Och vingarna i mitten.
    -Så här nånting?

  74. -Ja.
    -Ska vingar och ben vara ståltråd?

  75. Ja, de ska vara i det här.
    Det blir ett vingaktigt tyg.

  76. Vad fint.
    Det här verkar bli jättebra.

  77. Natalia ger en bild av ett väsen.

  78. Men hur gör man nånting
    av ingenting?

  79. Först tog man en pinne
    som skelett.

  80. Sen sydde man som en korv.

  81. Så satte man pinnen i korven
    och stoppade med bomull.

  82. Sen drog man runt ståltråd.

  83. Då blev det som små knappar
    eller bollar eller bullar.

  84. Vi ska spänna upp
    början på vårt nät.

  85. Jag tar snöret.

  86. Här är två meter. Vi tar
    en decimeter mellan varje tråd.

  87. -Hur många trådar blir det?
    -Sju stycken.

  88. Tre.

  89. Klipp av och klipp sönder öglorna.
    Nu är alla klippta.

  90. Nu ska vi hitta
    ett mönster för nätet.

  91. -Då får vi ett randigt nät.
    -Med den i mitten blir det bra.

  92. Tre garnlängder där.
    Tre, tre, tre. Eller hur?

  93. Två, och så kommer det tillbaka:
    tre, tre, tre.

  94. Nu har vi ett talmönster.

  95. Där sätter vi dem
    med en decimeter emellan.

  96. Så.

  97. Man kan tänka att det
    är 90 grader, en rät vinkel.

  98. Så tar du
    45 graders vinkel mellan.

  99. Det ska runt och igenom.

  100. Garnet och knutarna blir ett nät.

  101. Vingtyget har blivit vingar.
    Hur gjorde du?

  102. Man skulle bara sy som en oval.

  103. Sen stoppade man järntråd inuti.

  104. Så tog man fast det i bollarna
    med ståltråd.

  105. Huvudet var en röd boll som vi sydde
    fast på den gröna kroppen.

  106. Sen satte man fast dockögon
    som Ola hade fixat.

  107. Det var faktiskt väldigt läskigt,
    eller ganska läskigt.

  108. Väskmönstret var en kvadrat som blev
    fram- och baksida och lock.

  109. Halva kvadraten blev botten och
    dubbla kvadratens längd axelband.

  110. Enkel handsömnad
    och nätväskan är klar.

  111. Tja, det var väl allt.

  112. Filminspelningen närmar sig.
    Slöjdarna är färdigslöjdade.

  113. -Bara en sista check.
    -Jag fångar er!

  114. Jag fick en i alla fall.
    En ful fisk.

  115. Det verkar funka.
    Hur långa var de?

  116. -Två meter.
    -Var det inte... Jo, två meter.

  117. Titta, vad kort det blev.
    Det krympte rejält.

  118. Ja, det krympte
    till tre åttondelar.

  119. Kanske lite mer.
    Tror ni man kan fånga en mört?

  120. -Vad tror ni?
    -Vi kan fånga den där.

  121. Den ser snäll ut
    men är lite läskig.

  122. -Känns den helt färdig?
    -Ja. Den har ben och allt.

  123. -Vill man ha nåt mer?
    -Väsendet ska ha nylonlinor.

  124. -Hur ska det funka, Albin?
    -Den ska låtsas åka omkring.

  125. Den ska flyga över vattnet
    och öppna ögonen.

  126. -Går det bra?
    -Det tror jag. Jättebra.

  127. Det flyger i väg. Fånga det!

  128. -Jag missade.
    -Hjälp!

  129. Det flyger i väg i stället.

  130. Här har väsendet fått nylonlinor
    och är flygfärdigt.

  131. Där är Olas kvadratnätväska
    och Albins nät.

  132. -Ni verkar klara. Vad säger man?
    -Är vi klara?

  133. Nu drar vi till borgen.

  134. Två väsen i blåbärsskogen?

  135. Nej, proviant
    innan filminspelningen.

  136. Nu blir jag blå om tungan.
    - Vill ni ha blåbär? Vill du ha?

  137. Vattnet är ljumt-

  138. -men det är krångligt att filma vid
    älven. De måste balansera.

  139. Nu har de dragit upp nätet
    men inte blött ner väsendet.

  140. I nästa inställning
    finns ett väsen i nätet.

  141. Då står man på en torrare plats.

  142. Vad är det ni har?

  143. Vi måste skärma fotot.
    Kan ni hålla i nätet?

  144. Nu är det spännande.

  145. Väsendet som Natalia har gjort
    skulle ju flyga.

  146. Det fixar dockskötaren Ola.

  147. Tre bra slöjdsaker
    blev nåt både kul och läskigt-

  148. -fast det bara är på skoj.

  149. Textning: Katarina Pellijeff
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Väsen i forsen!

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ola, Albin och Natalia blir tvungna att tänka annorlunda när ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Ämnen:
Matematik, Slöjd
Ämnesord:
Hobbies, Slöjd, Slöjdundervisning, Textilslöjd
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Riddarborgen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gåtan och kungen!

Avsnitt 1 av 6

Ola, Albin och Natalia ska spela in en film vid sin riddarborg. Till första filmscenen slöjdar de en kungakrona av mässing och elektronik, en gycklarmössa och en gåtfull halsduk. Kommer kungen att kunna lösa gåtan med halsduken?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gycklarna mot borgen!

Avsnitt 2 av 6

Gycklarna Ola och Albin stoppas av vakten Natalia när de vill komma in i borgen. Hon mjuknar dock av flöjtspel. Till avsnittets filmscen har slöjdarna gjort både riddarmantlar, bälte och brinnande poi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Väsen i forsen!

Avsnitt 3 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Avsnitt 4 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Magiska pilen!

Avsnitt 5 av 6

För att dräpa draken behöver riddarna en magisk pilspets, en sådan som smeden smider för särskilt viktiga uppdrag. Filmscenen Ola, Albin och Natalia ska spela in behöver därför en pilspets, ett pilkoger och lämpliga riddarsmycken. Allt slöjdas fram med hetta och verktyg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Monster anfaller!

Avsnitt 6 av 6

Ola, Natalia och Albin ska slöjda saker till en filmscen där riddarborgen anfalls av monster. I brist på riktiga får ett par glada hundar sätta på sig Natalias monsterlika hundtäcken. Albin krossar porslin till en mosaikmask och Ola mäter människokroppens proportioner för att kunna göra läskiga halmfigurer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaTesta!

Matematiska former

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Idil från Istanbul i Turkiet älskar att rita av mönstren i den stora moskén. För att få sådana stora kakelmönster att passa ihop behöver man räkna och mäta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Area

Tully är tio år och bor med sin pappa och papegojan Hilbert i en liten, stökig lägenhet. En dag försvinner Hilbert mystiskt och Tully lämnas ensam. Det finns ett meddelande på spegeln till Tully från kidnapparna. Del 1 av 3.

Fråga oss