Titta

Riddarborgen

Riddarborgen

Om Riddarborgen

Natalia och Albin bygger tillsammans med slöjdläraren Ola en riddarborg där de spelar in korta filmer. I varje program tillverkar de delar till borgen och rekvisita till rollfigurerna, och de använder sig av textil-, metall- och trämaterial. Programmen avslutas med en liten filmisk scen där de tillverkade delarna används. Planering och tillverkning med modeller, skisser, dockor och byggsatser sker såväl utomhus som i verkstan. Relationen till matematik är självklar med begrepp och ord som geometri, skalberäkningar, uppskattning och hållbarhet. Tillverkningen utgår från möjligheterna som slöjdundervisningen erbjuder mellanstadiets elever. Den utgår även från att återvinna och använda material som skrot och sopor som finns lätt tillgängligt i samhället.

Till första programmet

Riddarborgen : Glödande kol!MaterialDela
  1. I tusentals år har vattnet strömmat-

  2. -och gjort kaskader
    genom älvens labyrinter.

  3. En sista, orörd, forsande älv.
    Älven har gett namn åt Vindeln.

  4. I Vindeln finns slöjdarna
    Ola, Natalia och Albin.

  5. Vad är det för scen
    ni ska göra i dag, Ola?

  6. I den här scenen anfaller de borgen.

  7. De viker upp stegar
    och är på väg uppför borgen.

  8. ...fäller mot borgväggen
    och klättrar upp.

  9. Då häller vi gödande kol
    över riddarna.

  10. Och puttar ut så han faller.

  11. Det är planen.

  12. -Känner ni igen det?
    -Ja. Vad gör vi glödande kol av?

  13. -Precis.
    -Bra fråga, Natalia.

  14. Du ska väl inte hälla glödande kol
    över nån, Ola?

  15. Vi ska göra garnbollar.

  16. Som man trär runt och klipper.
    I mängder.

  17. Det blir ingen järnkorg,
    utan vi får göra den ur trä.

  18. Slöjda...tälja...
    Täljslöjda en pinnkorg.

  19. Vi dumpar över kolen. Och en hjälm.

  20. Vi måste ha en riddarhjälm.

  21. En metallhjälm
    som vi ska försöka popnita ihop.

  22. Av nåt slag. Vi får se.

  23. Ta reda på vilken form ett huvud har.

  24. Vilken form har ett huvud?
    Jag tror inte att det är en cirkel.

  25. Det är mer som en ellips.
    En ellips är som en cirkel-

  26. -som man har dragit ut.

  27. -Som en oval?
    -Oval. Precis.

  28. Kanske 16 cm bred.

  29. -20 ungefär.
    -20.

  30. Ska vi skala ner den
    så ritningen inte blir så stor?

  31. Ska vi skala ner den till hälften?

  32. Då blir den åtta bred. Så.

  33. 20 lång. Det blir 10.

  34. Då tar vi tio här.

  35. Vi behöver en passare. Vi tar
    sträckan från längden till mitten.

  36. Man sätter passaren mot bredden.

  37. Sen för man den
    tills man kommer till den längre.

  38. Vi sätter nålen där.

  39. Likadant på andra sidan. En nål där.

  40. Och en tredje nål här.

  41. Sen behöver vi tråd. Vi tar tråden.

  42. Sen knyter vi runt nålarna.
    Kan nån hålla fingret där?

  43. -Tackar, tackar.
    -Varsågod.

  44. Så där ja. Nu kan vi ta bort den här
    nålen. Sen tar vi bara en penna-

  45. -sätter mot tråden
    och så kör vi runt.

  46. Ta-ta-ta-ta! Så får vi en ellips.

  47. Så där är i skala 1:2 ditt huvud.

  48. Gänget rusar snabbt fram till
    en modell av riddarhjälmen i papper.

  49. Vi skär ut den här
    så att vi kan klippa flikar.

  50. 60 runt.

  51. Oj. Så där.

  52. -Hur ser jag ut?
    -Strålande. Hemsk.

  53. Inte så jättehemsk,
    men vilken bra modell av en hjälm-

  54. -fylld av omkretsar och ellipser.

  55. Från en riddarhjälm i papper
    till en järnkorg av trä.

  56. Vi ska få den att kännas
    som en riktig eldkorg i järn.

  57. Den ska vara av trä,
    men vi ska ha känslan.

  58. Då gör vi samma ellipsform
    som med hjälmen.

  59. -Sista grejen, då?
    -Sista grejen är eldkloten.

  60. Då ska vi utgå från cirkeln.
    Vi har jobbat med två ellipser.

  61. Så nästa blir en cirkel.

  62. Vi sätter ihop två pappersskivor, en
    cirkel med hål i och så trär vi runt.

  63. När vi klipper upp det
    har det gått från en platt cirkel-

  64. -till ett klot. En rund boll.

  65. Här håller Ola på
    med botten till eldkorgen-

  66. -som skulle bli rund,
    men inte cirkelrund.

  67. Jag gjorde korgen. Järnkorgen
    som egentligen var av trä.

  68. Aha, Natalia ska göra järnkorg
    av trä och pinnar.

  69. Vi ska sätta ut såna här
    runt hela den här.

  70. Men för att veta hur många
    måste vi mäta omkretsen.

  71. -Där. Det var 96.
    -96 var det.

  72. Då ska vi försöka få jämnt avstånd
    mellan dem. 4 cm är lagom.

  73. -Hur många gånger går fyra i nio?
    -Två.

  74. Då blir det ett över
    som vi sparar där.

  75. -Sexton delat med fyra?
    -Fyra.

  76. Precis.
    Då kan vi ta fyra mellan varje.

  77. Då har vi gått hela varvet runt.
    En korg brukar luta utåt så här.

  78. I stället för 90 grader
    tar vi 110 grader.

  79. Mata på.

  80. 24 pinnar trycks in i korgen.

  81. Nu har vi ritat av mallarna.

  82. Albin ska göra riddarhjälmen.
    Bara att sätta i gång.

  83. -Bara att sätta i gång.
    -Jag sa ju det.

  84. -Fint.
    -Nu ska grovklippet bli elliptiskt.

  85. Ska vi ta det också på 2 cm?
    Hela vägen.

  86. Ögonmåttet är bra att träna.

  87. Det är bara att klippa upp den här.
    Vi ska vika in de här flikarna.

  88. Gratis motion är fantastiskt.

  89. -Ja.
    -Aj!

  90. Det här syns inte.
    Det ska vara inuti, va?

  91. Nu är det bara att borra, Albin.

  92. Bra.

  93. -Hur gör vi nu?
    -Trä in dem i hålet här.

  94. -Och så pumpar du bara.
    -Ska jag bara trycka?

  95. Att göra en riddarhjälm som man
    gjorde på riktigt är jättesvårt.

  96. Att göra en popnitad
    riddarhjälm av aluminium är enklare.

  97. Men fortfarande svårt.

  98. Här ska det basas.

  99. Ola häller varmt vatten
    så att träpinnarna blir mjuka.

  100. Den långa pinnen går att böja
    till toppen på pinnkorgen.

  101. Tryck. Försök trycka igen.

  102. Men det är svårt att limma ihop
    24 spretiga pinnar.

  103. -Ska den också upp?
    -Det går åt många händer.

  104. -Och ytterligare några händer.
    -Snart klar.

  105. Ser ni nåt hål? Där.

  106. -Två pinnar kvar, vi klarar det.
    -Nu ska bara limmet torka.

  107. -Nu står vi här.
    -I cirka tio minuter.

  108. -Torka korgen
    -Torka korgen, torka i våra händer

  109. Visst torkar lim! Nu ska pinnkorgen
    förvandlas till järn-

  110. -genom att målas svart.

  111. -Det börjar likna nåt.
    -Vi ska ha på lite linolja.

  112. Så att färgen fäster.

  113. Först såg det ut som en hink.
    Nu börjar det likna nånting.

  114. Nu börjar den likna nånting.

  115. -Dekorativ mässing. Läckert!
    -Snyggt.

  116. Rentav stiligt.

  117. Jag har en läderbit här
    så vi får bort den vassa kanten.

  118. -Snart klar.
    -Så där.

  119. Så där. Nu måste vi kröna riddaren.

  120. Albin har gjort en riddarhjälm.
    Natalias eldkorg torkar.

  121. En sak till: glödande kol
    gjort av garnbollar.

  122. Ola ska göra de där bollarna.

  123. Då ska vi se.

  124. Ja... Mycket rött och gult
    får det nog bli. Och orange.

  125. Det var en. Det är många, många kvar.

  126. Äntligen.

  127. Ola har gjort mycket glödande kol,
    Natalias eldkorg har torkat-

  128. -och Albins riddarhjälm
    har passerat stadiet som hink.

  129. Det är slöjdat och klart.

  130. Den här riddaren verkar ha
    lite för mycket sväng i hjälmen.

  131. -En här.
    -Tvättsvampar! Som i en riktig hjälm.

  132. -Inte!
    -Nåt sånt där.

  133. -Bra?
    -Ja.

  134. Vår eldkorg, som ska föreställa
    vara ur smitt järn.

  135. Pinnkorgen verkar funka
    med garnbollarna.

  136. -Jag menar det glödande kolet.
    -Tänk er scenen.

  137. Man går upp över borgkanten.
    Fienden kommer.

  138. Man tar den här tunga järnkorgen...

  139. ...och så häller man över.

  140. Men i scenen skulle borgen stormas
    av inkräktare som reste stegar.

  141. Smygslöjdaren Ola
    har byggt en fin granstege.

  142. Länge leve smygslöjden!

  143. Funkar stegen?

  144. Ta-da! Skitbra.

  145. Nu är vi klara.

  146. Nu går vi till borgen.

  147. Nu är det dags att strida!

  148. Vi får se hur det går.
    För Ola ska anfalla-

  149. -medan Albin och Natalia
    ska försvara borgen.

  150. Ola har även övat på
    att fuskramla.

  151. På låg höjd
    och genom att smygkika bakåt-

  152. -lyckas akrobat-Ola låtsas göra
    som i planeringen.

  153. Tackar.

  154. -Bra.
    -En boll lade sig på linsen.

  155. Men hjälp! Är garnbollarna varma?
    Jag trodde att det var på skoj.

  156. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Glödande kol!

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Ämnen:
Matematik, Slöjd
Ämnesord:
Hobbies, Slöjd, Slöjdundervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Riddarborgen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gåtan och kungen!

Avsnitt 1 av 6

Ola, Albin och Natalia ska spela in en film vid sin riddarborg. Till första filmscenen slöjdar de en kungakrona av mässing och elektronik, en gycklarmössa och en gåtfull halsduk. Kommer kungen att kunna lösa gåtan med halsduken?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gycklarna mot borgen!

Avsnitt 2 av 6

Gycklarna Ola och Albin stoppas av vakten Natalia när de vill komma in i borgen. Hon mjuknar dock av flöjtspel. Till avsnittets filmscen har slöjdarna gjort både riddarmantlar, bälte och brinnande poi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Väsen i forsen!

Avsnitt 3 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Avsnitt 4 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Magiska pilen!

Avsnitt 5 av 6

För att dräpa draken behöver riddarna en magisk pilspets, en sådan som smeden smider för särskilt viktiga uppdrag. Filmscenen Ola, Albin och Natalia ska spela in behöver därför en pilspets, ett pilkoger och lämpliga riddarsmycken. Allt slöjdas fram med hetta och verktyg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Monster anfaller!

Avsnitt 6 av 6

Ola, Natalia och Albin ska slöjda saker till en filmscen där riddarborgen anfalls av monster. I brist på riktiga får ett par glada hundar sätta på sig Natalias monsterlika hundtäcken. Albin krossar porslin till en mosaikmask och Ola mäter människokroppens proportioner för att kunna göra läskiga halmfigurer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpegelvänd

Pianot

Del 4 av 8. Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Statistik

Tullys papegoja Hilbert har blivit kidnappad. Kidnapparen har gett henne i uppdrag att hitta en rund röd väska. En mystisk tant dyker upp då och då och lämnar meddelanden i kuvert. Dessa leder Tully till ett hemligt rum i skolans bibliotek, ett rum fullt med väskor. Del 2 av 3.

Fråga oss