Titta

Riddarborgen

Riddarborgen

Om Riddarborgen

Natalia och Albin bygger tillsammans med slöjdläraren Ola en riddarborg där de spelar in korta filmer. I varje program tillverkar de delar till borgen och rekvisita till rollfigurerna, och de använder sig av textil-, metall- och trämaterial. Programmen avslutas med en liten filmisk scen där de tillverkade delarna används. Planering och tillverkning med modeller, skisser, dockor och byggsatser sker såväl utomhus som i verkstan. Relationen till matematik är självklar med begrepp och ord som geometri, skalberäkningar, uppskattning och hållbarhet. Tillverkningen utgår från möjligheterna som slöjdundervisningen erbjuder mellanstadiets elever. Den utgår även från att återvinna och använda material som skrot och sopor som finns lätt tillgängligt i samhället.

Till första programmet

Riddarborgen : Magiska pilen!MaterialDela
  1. I tusentals år har vattnet strömmat,
    brusat och gjort skummande kaskader-

  2. -genom älvens stenfyllda labyrinter.
    En sista orörd forsande älv.

  3. En älv som gett namn åt Vindeln.

  4. Här i Vindeln finns
    Ola, Natalia och Albin.

  5. I filmscenen såg vi smeden
    göra en magisk pil-

  6. -för riddarna att dräpa draken med.

  7. Ola, vad har du för slöjdförslag
    till den här lilla filmen?

  8. Mitt förslag är
    att vi kan göra ett pilkoger.

  9. Jag tänkte vi kan göra det i näver
    så det blir riktigt gammaldags...

  10. Och ringar.
    Det är riddare som ska ha.

  11. När han räcker över ser man
    de fina ringarna på hans händer.

  12. -Och pilen.
    -Den är typ viktigast.

  13. -Skulle du vilja göra pilen?
    -Ja.

  14. -Vad vill du göra?
    -Jag kan göra ringarna.

  15. Vill du göra ringar?

  16. Då är det väl bara en sak kvar, Ola.
    Vadå?

  17. Då gör jag näver. Jag gör pilkoger.

  18. Bra.
    Men vet du hur lång pilen ska vara?

  19. Hur lång pil behöver vi göra?
    Vad skulle du uppskatta?

  20. -Ungefär dit eller dit.
    -Pilen? Hur långt tror ni det är.

  21. -Min arm är ju längre än din arm.
    -Mät.

  22. Du sa det så bra, Albin. Mät.

  23. -Kanske fyrtiofem.
    -Trettio...

  24. -Trettio...
    -Plus femton. Vad blir det?

  25. Fyrtiofem.

  26. Sen pilspetsen. Det är egentligen
    den som är det svåraste.

  27. -Ska jag rita hur den ska se ut?
    -Ja.

  28. Här är ett block.

  29. Du har nån tanke på
    hur du vill att det ska se ut.

  30. -Vi skissar där.
    -Ska den vara glänsande?

  31. -Om vi gör den i tenn.
    -Det är glänsande.

  32. Tenn blir nog snyggt.

  33. Då behöver slöjdarna uppskatta hur
    mycket tenn som behövs till spetsen.

  34. De skulle kunna testa 2 cm modellera.

  35. Uppskattningen är
    att 2 cm blir en pilspets.

  36. -Kan du se vad radien är?
    -En komma fyra.

  37. -Och höjden var...?
    -Två.

  38. Radien gånger radien gånger pi.

  39. Radien var 1,4.

  40. 1,4 gånger 1,4 gånger pi.

  41. Då har vi exakt vad det är.

  42. Exakt och exakt... Det är ju
    jättesvårt att beräkna volym-

  43. -när man ska gjuta
    för att veta om tennet kommer räcka.

  44. Kommer det räcka till en pilspets,
    om man ska kunna stoppa in den här.

  45. Det ska bli en fin pilspets
    som vi formar.

  46. Kommer det här att räcka?

  47. Tre snygga varianter av pilspetsar
    och sex kubikcentimeter tenn-

  48. -kommer nog räcka bra
    när Albin strax ska gjuta.

  49. -Du skulle ju göra ett pilkoger, Ola.
    -Hur lång, djup bör den vara?

  50. Vi chansar.

  51. -Oj!
    -Så.

  52. Här har vi vårt pilkoger.

  53. Det kommer bli bra.
    Så sticker fjädrar upp.

  54. -Det kommer bli kanon.
    -Nej, Ola. Inte kanon - pilkoger.

  55. Det ser ut som en bra plan men vad är
    det här för ett oregelbundet mönster?

  56. Med vanliga snören
    försökte vi hitta en bra form.

  57. Det var ganska svårt.

  58. Ett oregelbundet mönster
    som man kan mäta. Fiffigt!

  59. Men från snöre till metalltråd
    är det aldrig långt. Kör i gång!

  60. Natalia är klar
    med ett tjusigt riddarsmycke.

  61. Albin,
    hur gick du vidare med din pil?

  62. Först skissade vi upp ungefär
    hur den skulle se ut.

  63. Vi ska kopiera den på pappret.

  64. Sen ska vi försöka få bilden från
    pappret till två såna här mallar.

  65. Kan du följa den nu?

  66. Så lägger jag den bara...

  67. ...uppochned.

  68. Nu kopierar jag gjutformen
    genom att dra med naglarna.

  69. Då vet jag
    att de hamnar på samma ställe-

  70. -eftersom den där gjutformen
    är lika stor som den här.

  71. Här har vi den.

  72. Nu har vi gjort en mall.

  73. Men den ska vara tredimensionell
    så vi måste göra en till.

  74. Eftersom de här bitarna är symme-
    triska så kan vi få exakt likadan.

  75. De viks på samma ställe.

  76. Albin gröper ur gipsskivan
    och förvandlar den till en gjutform.

  77. I smedjan väcks glöden till liv
    för att smälta tennet-

  78. -men först ska Natalia
    fortsätta göra smycken.

  79. Nu ska tunna, små metalltrådar
    bli till en ring.

  80. Man rullade ihop
    flera rullar silvertråd.

  81. Sen rullade man ihop dem på fingret
    så att det blev som en rund...

  82. ...boll med bollar i sig.

  83. -Den passar perfekt.
    -Wow.

  84. Simsalabim en ring!

  85. I smedjan har härden blivit het.

  86. Albin, hur gick ni vidare
    med den magiska pilen?

  87. Vi gick in i smedjan. Vi hade två
    gipsskivor som såg likadana ut-

  88. -som vi höll ihop mot varann
    och smälte tenn och...göt.

  89. Så fick man en pilspets
    när man hällde i tennet i hålet.

  90. Nygjuten, het och magisk pilspets -
    härligt.

  91. Men till den behövs en pilpinne.
    Såna hittar man så klart i skogen.

  92. Vi tog pinnar
    och så hade vi på fjädrar på dem.

  93. -Vi tog snören med bivax på och...
    -Vad kallas det nu igen?

  94. -Taglade.
    -Just det - tagla.

  95. Så att det satt fast.

  96. -Den blir varm när man drar.
    -Ja.

  97. -Det ser lite svårt ut, Ola.
    -Det här är svårt även för mig.

  98. -Så du sitter och övar?
    -Jag sitter och övar.

  99. Slöjdarna har mätt och funderat
    på hur lång en pil ska vara-

  100. -men man kan alltid addera 10 cm.

  101. -Ska vi addera 10 cm?
    -Det blir väl bra.

  102. Visst blir det bra.
    Vad gjorde ni sen?

  103. Vi gick in i verkstaden
    och så borrade vi hål i dem-

  104. -så vi kunde trä på en pinne.

  105. Då kan vi sikta lättare
    sen när vi ska borra.

  106. Banka till.

  107. Där har vi ett jättefint hål.

  108. Vi tog bort saker som stack ut,
    som blev lite fel.

  109. Sen tog vi en kniv och gjorde
    lite blänkande småkanter.

  110. Och så gjorde vi den vass.

  111. Underbart.

  112. Nu behöver vi bara nåt
    att skjuta i väg den med.

  113. Nåt att skjuta med.
    Undrar om Ola har tänkt på det.

  114. Ola ska göra ett pilkoger av
    björkbark, men det här är ju aspbark!

  115. Det är en mall. Här ska mitt
    framtida koger vara. Formen.

  116. Jag förstår! En mall för att få den
    cylindriska formen till pilkogret.

  117. Där är ju nävern.

  118. Lite smalare...

  119. Då ska vi bara dra till de här.

  120. Jag ska gå och hämta lite kilar.

  121. Där åker mallen ned.
    Och in med träkilen!

  122. Jag ska spola in lite vatten
    och sen slå ned dem.

  123. Ola blöter nävern
    och stoppar det i mikron!

  124. Det ser strålande ut.

  125. Då tar vi ut.

  126. När nävern är blöt och varm hamrar
    Ola ned kilarna så mallen spänns ut.

  127. När nävercylindern torkat och blivit
    stel har den också limmat ihop sig.

  128. Men nu får vi sätta lite fart.
    Nästan alla slöjdsaker är slöjdade!

  129. Slöjdandet till filmscenen
    har gått bra-

  130. -men det finns en oro för att de
    magiska pilarna är tunga och korta.

  131. En pil är i vanliga fall längre.

  132. Så man kan spänna
    en båge allt man kan.

  133. Den här är lite kort.

  134. Pilspetsen verkar lite tung.
    Funkar den, då?

  135. Ja... Det är ju magiska pilspetsar.

  136. De funkar nog bara på drakar.

  137. Perfekt.

  138. Berätta vad du har gjort
    för att testa pilarna, Ola.

  139. Jag har faktiskt smygslöjdat
    lite grann.

  140. Man kan misstänka
    vad du smygslöjdat den här gången!

  141. Den här gången
    smygslöjdade jag en pilbåge.

  142. Han har gjort en pilbåge.

  143. Ni måste prova en riktig pilbåge.

  144. Eller hur?

  145. Det hade varit tråkigt utan båge
    till magiska pilar. - Bra där, Ola.

  146. -Albin, vad trodde du egentligen?
    -Att den skulle vara för tung.

  147. Och åka ner direkt.
    Men det gick väldigt bra.

  148. Nästa grej: smycken.

  149. Har ni provat?

  150. Den passade på mitt
    och på Albins finger.

  151. Men Ola fick bara ned den halvt
    på sitt lillfinger.

  152. Hur blev formen, då?

  153. Vi hade ganska mjuk tråd.

  154. Det här går inte.

  155. Tjusigt pilkoger. Men varför
    är det förlängt med läder, Ola?

  156. Jag har så kort näver,
    därför för att skapa den här formen-

  157. -måste man använda en mikrovågsugn
    och mikron var så himla liten-

  158. -så jag var tvungen att minska
    på nävret. Då blev det så här.

  159. Det blev ju bara snyggt.
    Men nu är det väl dags?

  160. Sommarsolen skiner när det ska bli
    film om den magiska pilen.

  161. Jag var i smedjan i går kväll
    och bankade lite.

  162. I dag ska jag komma ut ur smedjan.

  163. Och så visar jag den magiska pilen.

  164. Så det är Ola som ska vara smeden?

  165. I lite roliga kläder.

  166. Det är nu vi ska ut och besegra
    den hemska draken.

  167. Fin i den här.

  168. Här ser vi två helt vanliga riddare-

  169. -som klär sig för att gå
    på en helt vanlig drakjakt.

  170. Men först - på med den magiska pilen.

  171. Då tar vi en närbild...

  172. Spänna bågen och skjuta -
    det klarar både Albin och Natalia.

  173. Sen fick den magiska pilen
    lite magisk flyghjälp.

  174. Dags att dräpa drakar!

  175. Fast man ser att det bara är på skoj.

  176. Textning: Fredrik Nygren
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Magiska pilen!

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

För att dräpa draken behöver riddarna en magisk pilspets, en sådan som smeden smider för särskilt viktiga uppdrag. Filmscenen Ola, Albin och Natalia ska spela in behöver därför en pilspets, ett pilkoger och lämpliga riddarsmycken. Hur mycket tenn behövs för en pilspets? Och hur djupt ska ett pilkoger vara? Allt slöjdas fram med hetta och verktyg.

Ämnen:
Matematik, Slöjd
Ämnesord:
Hobbies, Slöjd, Slöjdundervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Riddarborgen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gåtan och kungen!

Avsnitt 1 av 6

Ola, Albin och Natalia ska spela in en film vid sin riddarborg. Till första filmscenen slöjdar de en kungakrona av mässing och elektronik, en gycklarmössa och en gåtfull halsduk. Kommer kungen att kunna lösa gåtan med halsduken?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gycklarna mot borgen!

Avsnitt 2 av 6

Gycklarna Ola och Albin stoppas av vakten Natalia när de vill komma in i borgen. Hon mjuknar dock av flöjtspel. Till avsnittets filmscen har slöjdarna gjort både riddarmantlar, bälte och brinnande poi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Väsen i forsen!

Avsnitt 3 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Avsnitt 4 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Magiska pilen!

Avsnitt 5 av 6

För att dräpa draken behöver riddarna en magisk pilspets, en sådan som smeden smider för särskilt viktiga uppdrag. Filmscenen Ola, Albin och Natalia ska spela in behöver därför en pilspets, ett pilkoger och lämpliga riddarsmycken. Allt slöjdas fram med hetta och verktyg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Monster anfaller!

Avsnitt 6 av 6

Ola, Natalia och Albin ska slöjda saker till en filmscen där riddarborgen anfalls av monster. I brist på riktiga får ett par glada hundar sätta på sig Natalias monsterlika hundtäcken. Albin krossar porslin till en mosaikmask och Ola mäter människokroppens proportioner för att kunna göra läskiga halmfigurer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Los värld

Del 8 av 8. Tiden håller på att rinna ut. Li, Greger och Amina har bara en halvtimme på sig innan en hel värld förstörs. De har dock en sista chans - men då krävs det att alla samarbetar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Skala

Tully har hämtat en flygbiljett till det lilla landet Nauru på en resebyrå. Planet går vid midnatt, men Tully har ingen aning om vad hon ska ha biljetten till. Klockan är redan 21 och det börjar bli bråttom. Del 3 av 3.

Fråga oss