Titta

Riddarborgen

Riddarborgen

Om Riddarborgen

Natalia och Albin bygger tillsammans med slöjdläraren Ola en riddarborg där de spelar in korta filmer. I varje program tillverkar de delar till borgen och rekvisita till rollfigurerna, och de använder sig av textil-, metall- och trämaterial. Programmen avslutas med en liten filmisk scen där de tillverkade delarna används. Planering och tillverkning med modeller, skisser, dockor och byggsatser sker såväl utomhus som i verkstan. Relationen till matematik är självklar med begrepp och ord som geometri, skalberäkningar, uppskattning och hållbarhet. Tillverkningen utgår från möjligheterna som slöjdundervisningen erbjuder mellanstadiets elever. Den utgår även från att återvinna och använda material som skrot och sopor som finns lätt tillgängligt i samhället.

Till första programmet

Riddarborgen : Monster anfaller!MaterialDela
  1. Stäng grinden!

  2. I tusentals år har vattnet strömmat-

  3. -och gjort skummande kaskader
    genom älvens stenfyllda labyrinter.

  4. En älv som gett namn åt Vindeln.
    Här finns Ola, Natalia och Albin.

  5. De gör saker till små filmscener. Den
    jag såg nyss verkar lite skrämmande.

  6. -Vad handlar avsnittet om, Ola?
    -Monstren anfaller borgen.

  7. En mystisk figur med mask-

  8. -som bussar sina hemska monster
    att springa och storma borgen.

  9. -Spännande figurer hänger i träden.
    -Vad blir det för slöjdsaker?

  10. Vi ska tillverka en mask
    och mystiska monster.

  11. Vi ska använda två hundar.
    Vi ska göra halmslöjd.

  12. Halmslöjd, en mask och hundar?
    Det blir spännande.

  13. Vi ska göra halmfigurer,
    ungefär som julbockar, julfigurer.

  14. Lite såna grejer ska vi ha i träden.

  15. -Ska du göra vanliga halmbockar?
    -Det kan vara nåt mystiskt.

  16. Intressant att se
    hur halmfigurer ska bli mystiska.

  17. Min kropp. Femtio...

  18. Hundra. Armar... Femtio där igen.

  19. -Och så huvudet.
    -Och hals. Det är tjugo.

  20. Slöjdarna uppskattar
    en människokropps proportioner.

  21. Sugrören är mindre än vad jag är,
    så vi måste skala ner.

  22. Om vi skalar ner till 1:10
    så delar man allt med tio.

  23. -Då har vi gjort en gubbe.
    -Hur gör den filmscenen läskig?

  24. -Ni skulle även göra en mask.
    -Vi ska göra nåt sånt här.

  25. Det läskiga är de stora ögonen och
    munnen. Vi kastar oss in i det här.

  26. Vi går och slår sönder
    lite tallrikar och annat porslin.

  27. -Sen var det ju själva monstren.
    -Vi ska använda två hundar.

  28. Vi använder hundtäcken och
    förvandlar dem till hemska monster.

  29. Man spänner fast hundtäcket
    runt magen.

  30. Så där...

  31. -Sen lyser det så här.
    -Taggar på ryggen.

  32. Då har vi tre grejer.
    Du vill göra hundtäcket.

  33. Du vill göra masken.

  34. -Vad blir det kvar då, Ola?
    -Då gör jag halmfigurerna.

  35. Äntligen ska det slöjdas monsterdräkter
    för hundar.

  36. Det var ju taggar på ryggen. Taggarna
    kan vi göra av den här metallen.

  37. -Blir inte det lite vasst?
    -Precis, Natalia!

  38. På ryggen ska vi sätta nåt liggunderlag,
    så det blir mjukt.

  39. Det var bra.

  40. Vet du vad en liksidig triangel är?
    Det här är tio, tio och tio.

  41. Det blir fint
    om vi minskar dem längs ryggen-

  42. -som på en dinosaurie.

  43. Vi minskar med två centimeter.

  44. Den första triangeln är tio.
    Hur blir då nästa?

  45. -Åtta.
    -Då blir den kanske åtta.

  46. Det blir den ena monsterdräkten.
    Sen hörde jag nåt om vingar.

  47. Till den här större hunden
    ska vi göra hemska vingar.

  48. Jag har gjort en modell av det.
    Nåt sånt här, fast ännu större.

  49. Hunden kommer springande så här.

  50. Visa att du kan göra
    en liksidig triangel.

  51. Basen först. Tio...

  52. Det är tio. Sen mäter vi ut
    var hälften av det är.

  53. -Vad är hälften av tio?
    -Fem.

  54. Vi drar ett streck rakt upp här,
    och så upp till tio.

  55. Då är den sidan också tio.
    Sen drar vi härifrån och ner.

  56. Då är alla sidor tio-

  57. -och när alla sidor är lika långa
    är det en liksidig triangel.

  58. Det var grovjobbet till ett monster,
    sen var det en som skulle ha vingar.

  59. -Hunden är så stor.
    -Ja.

  60. Därifrån till dit.

  61. Vi rundar av. Ska vi ta åtta?

  62. Hur mycket blir det på varje sida?
    Det sticker ut en sida här.

  63. Vi tar lite tejp
    och markerar ut fyrtio. Ja, där.

  64. Det här gör vi för att det ska bli
    symmetriskt, lika på båda sidor.

  65. Ju närmare du är här,
    desto rakare blir det.

  66. -Den är så stor.
    -Den är så stor.

  67. Första.

  68. Nu är det bra. Det här kommer
    att bli en helläskig hund.

  69. Det är dags för Albins mosaikmask.
    Vad har Ola i handen?

  70. Han hade gjort en trämask
    som inte hade nåt ansikte.

  71. Det var bara en trämask.

  72. Du kan skissa
    var ögonen kommer att vara.

  73. Den här ska ju bli läskig.

  74. -Näsa, mun... Vad mer är det?
    -Vad sitter i ditt ansikte, Ola?

  75. -Det är en bra början.
    -Vad hade ni för mosaik till masken?

  76. Gammalt porslin som vi slog sönder
    och fick bitar av-

  77. -så vi kunde bygga ett ansikte.

  78. Vi lade det på marken
    som vi ville att det skulle se ut.

  79. Nu ska vi få fram det här.

  80. Jag sätter gula här uppe också
    så vi får nån idé om...

  81. Sen hade vi på nåt lim på masken.

  82. -Näsan var nånstans här.
    -Typ.

  83. Där.

  84. Jag vill ha den här hemma på väggen!

  85. När det hade torkat
    kunde vi ha på fog-

  86. -och sen tog vi bort all fog
    och så var masken klar.

  87. -Är vi klara? Är du nöjd?
    -Jag är nöjd.

  88. Det här är fantastiskt.

  89. Monstermaskens mosaik
    får torka försiktigt.

  90. Monstervingar kan man inte köpa
    för pengar. Natalia ska sy såna.

  91. Vi testar lite grann. Det var svårt att
    trä på ett spetstyg.

  92. Hundtäcken, liggunderlag och masonit.

  93. Det blir skydd för att vingar och
    trianglar inte ska skava på hundarna.

  94. Ja.

  95. -Ser det här bra ut?
    -Det här kommer att bli jättebra.

  96. Håll upp den.

  97. -Hur känns det här?
    -Det blir monsterbra!

  98. Nu är det äntligen dags
    för Olas läskiga halmmonsterslöjd.

  99. Här blir det gräs, och nog liknar det
    proportionerna av en människa.

  100. Det där ser ut som en konstig hund.

  101. Det blir bra,
    fast kanske mer roligt än läskigt.

  102. Slöjdarna är klara med sina verk.

  103. En sista check
    innan filminspelningen.

  104. Det är lite trångt att komma in.

  105. Nu förstår man hur effektfullt gamla
    tallrikar kan bli som monstermask.

  106. Den lilla krabaten de kallat Konrad
    är tydligen stor som Olas ben.

  107. Den större doggen Fia
    får ha Albin som testmodell.

  108. -Man kan ta ficklampor här uppe.
    -Det ska vara ficklampor på monstren.

  109. Så man ser vart han springer.

  110. Jag har också slöjdat.

  111. Vad häftiga!

  112. -Det är som en hund.
    -Känns den mystisk?

  113. -Har du nånting inuti?
    -Det blev nåt annat än halmbockar.

  114. Nu förstår till och med jag
    att halmslöjd kan bli lite läskigt.

  115. -Då går vi till borgen!
    -Ja.

  116. Den här gången tar de en omväg
    till borgen. De letar efter Konrad.

  117. Är det monstret Konrad?

  118. Okej. Han låter ju som ett monster.

  119. Dags för det lilla monstret Konrad att
    möta det stora monstret Fia.

  120. -Hur tusen ska det här gå, Natalia?
    -Det kommer att vara lite svårt.

  121. Båda är så uppspelta.

  122. Det går bra, men det blir lite...

  123. Det blir i alla fall kul att se på.

  124. Det här blir jättebra!

  125. Varsågoda, släpp!

  126. Ännu längre ner. Långt ner - precis!

  127. Hur långt upp ska jag titta?

  128. Duktig!

  129. Ola håller i halmfiguren med en lina.

  130. -Har du det bra, Ola?
    -Ja, det är väldigt mysigt.

  131. Går det bra för dig, Albin?

  132. Nu börjar kameran åka!

  133. Där stoppar han upp händerna
    och tillber hundarna!

  134. Slöjdmonster och hundar.
    Det blir nog en liten filmscen.

  135. Textning: Agnes Frändén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Monster anfaller!

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ola, Natalia och Albin ska slöjda saker till en filmscen där riddarborgen anfalls av monster. I brist på riktiga får ett par glada hundar sätta på sig Natalias monsterlika hundtäcken. Albin krossar porslin till en mosaikmask och Ola mäter människokroppens proportioner för att kunna göra läskiga halmfigurer.

Ämnen:
Matematik, Slöjd
Ämnesord:
Hobbies, Slöjd, Slöjdundervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Riddarborgen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gåtan och kungen!

Avsnitt 1 av 6

Ola, Albin och Natalia ska spela in en film vid sin riddarborg. Till första filmscenen slöjdar de en kungakrona av mässing och elektronik, en gycklarmössa och en gåtfull halsduk. Kommer kungen att kunna lösa gåtan med halsduken?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Gycklarna mot borgen!

Avsnitt 2 av 6

Gycklarna Ola och Albin stoppas av vakten Natalia när de vill komma in i borgen. Hon mjuknar dock av flöjtspel. Till avsnittets filmscen har slöjdarna gjort både riddarmantlar, bälte och brinnande poi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Väsen i forsen!

Avsnitt 3 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Avsnitt 4 av 6

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Magiska pilen!

Avsnitt 5 av 6

För att dräpa draken behöver riddarna en magisk pilspets, en sådan som smeden smider för särskilt viktiga uppdrag. Filmscenen Ola, Albin och Natalia ska spela in behöver därför en pilspets, ett pilkoger och lämpliga riddarsmycken. Allt slöjdas fram med hetta och verktyg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Monster anfaller!

Avsnitt 6 av 6

Ola, Natalia och Albin ska slöjda saker till en filmscen där riddarborgen anfalls av monster. I brist på riktiga får ett par glada hundar sätta på sig Natalias monsterlika hundtäcken. Albin krossar porslin till en mosaikmask och Ola mäter människokroppens proportioner för att kunna göra läskiga halmfigurer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tjuvåkaren

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Första nivån utspelar sig på ett tivoli.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Statistik

Tullys papegoja Hilbert har blivit kidnappad. Kidnapparen har gett henne i uppdrag att hitta en rund röd väska. En mystisk tant dyker upp då och då och lämnar meddelanden i kuvert. Dessa leder Tully till ett hemligt rum i skolans bibliotek, ett rum fullt med väskor. Del 2 av 3.

Fråga oss