TV

Idrottens himmel och helvete

Idrottens himmel och helvete

Om Idrottens himmel och helvete

Säsong 1. För vem finns ungdomsidrotten? Idrottssverige är fullt av olika mer eller mindre påhittade teorier om hur träning ska bedrivas på bästa sätt och för bästa resultat. Men hur hårt ska eller bör man träna? Hur ska tränare bete sig? Och varför är det så viktigt att vinna? En serie om krossade drömmar, starka känslor och vilka konsekvenser som vuxenvärderingar får för barn- och ungdomsidrotten. Men också om de goda exemplen och de inspirerande tränarna.

Till första programmet

Idrottens himmel och helvete: Hets och värderingar
  1. Sluta fjolla dig! Upp med dig!

  2. -Nu!
    -Aj! Mitt ben.

  3. Är du en kärring?

  4. Är du en man, eller? Katastrof.

  5. Vad betyder omklädningsfostran?
    Vilken utbildning har tränarna?

  6. Varför ska nioåringar
    vinna över andra nioåringar?

  7. Vi vet ju ändå inte
    vem som blir framgångsrik.

  8. Vem är idrotten till för?

  9. Fundamentet är
    att bara se smilen.

  10. Den nyväckta kärleken.
    Det är magiskt.

  11. Få har motsvarande erfarenheter av
    att lära ut vågsurfning-

  12. -som Jens Holmer och Peter Sahlberg.

  13. Pedagogiken de använder bygger
    på lika delar lust och glädje-

  14. -vare sig det handlar om tävling
    eller motion.

  15. De började surfa på 90-talet.

  16. För tio år sen startade de
    en ambulerande surfskola-

  17. -som följer säsonger och vågor.

  18. Vi har surfat otroligt mycket.
    Vi surfar världen över och året om.

  19. Det har vi gjort i åtta år.
    Det är alla världsdelar.

  20. Det är mycket surfning.

  21. Men vi kommer alltid tillbaka
    till en plats.

  22. Biarritz. Surfningens Mecka.

  23. Vi får vara gossen i godisbutiken,
    som aldrig blir spyfärdig.

  24. Det finns godare godis längre bort.

  25. Surfandet blev en ögonblicklig
    kärlek, som växer sig starkare.

  26. Det viktiga är inte de
    största vågorna, utan de längsta.

  27. Det finns folk som surfar 20 meter
    höga vågor, men det är inte viktigt.

  28. Vi åker världen runt
    och letar efter långa vågor.

  29. Vågor som är 300 meter långa.

  30. Man presterar bättre
    när det är baserat på glädje.

  31. Inte när man
    ska uppnå ett distinkt mål.

  32. När målet är glädje och inte press,
    följer prestationen på det.

  33. -Känns det bra?
    -Ja, jättebra.

  34. Det här är en av mina favoritbrädor.
    Den är gjord av Robin Kegel.

  35. Häromdagen surfade jag på högvatten,
    och då gick den in mot stenarna.

  36. Man ser att den är lagad,
    men nu är den surfbar igen. Härligt.

  37. Man får ett lugn när man paddlar ut
    och väntar på vågorna.

  38. Sen får man en adrenalinkick
    när man ser en dyning vid horisonten.

  39. Kombinationen av lugnet
    och adrenalinkicken-

  40. -gör att surfning blir
    så fantastiskt beroendeframkallande.

  41. Man ska både ha vågor som fungerar...
    Oj då! Det var nära ögat.

  42. Skitbra tajmning.

  43. Jag skulle bara...

  44. Det är bra!

  45. Många ställer upp som tränare
    för att bidra till barns utveckling.

  46. -Men det är lätt att ryckas med.
    -Fan Felix!

  47. Okej, jag har tittat på lagen.
    Vi vet vilka vi möter.

  48. Det är en bra cup.
    Jag pratade om det igår.

  49. Jag vill be om ursäkt för det jag sa
    till laget under matchen i går.

  50. Jag ska tänka mig för vad jag säger.
    Jag kan också göra grodor.

  51. Jag kläckte ur mig en liten groda
    under förra matchen.

  52. Ett fult ord jag var tvungen
    att be om ursäkt för.

  53. Jag vill inte
    att spelarna ska prata så.

  54. Fan!

  55. Gå, Emil!

  56. Hur mycket går adrenalinet upp?

  57. För mig går det upp jättemycket.

  58. Jag är där i min bubbla.

  59. Jag har svårt att ta till mig
    andra saker när jag är där.

  60. I efterhand brukar jag fundera lite.

  61. När jag har lugnat ner mig
    kan man prata lite...

  62. Vad är din taktik med skrikandet?

  63. Det är för att tända dem
    och få i gång dem.

  64. Det är min ledarfilosofi.

  65. Jag tror på det. Det brukar lyckas.

  66. Kliv upp, Daniel!

  67. Jag har frågat killarna i laget,
    och de tycker att det är bra.

  68. Jag gick ut med en enkät, där man
    inte behövde skriva sitt namn.

  69. De tyckte att det blev en tändvätska.

  70. Var fjärde förälder
    har sett en ledare skälla-

  71. -eller ge kränkande kommentarer
    till barn, enligt Rädda Barnen.

  72. Och 50 % har sett lag toppa
    i tävlingssammanhang.

  73. Man selekterar en grupp barn,
    och säger att de är bättre än andra.

  74. De som är sämre får sitta på bänken-

  75. -eller man lyfter ut en grupp barn
    i unga år för att de är bättre.

  76. Det strider mot forskningen, och
    riskerar att ge barn en signal om-

  77. -att de inte är tillräckligt bra.

  78. Vi ringde tio fotbollsklubbar.

  79. Nio svarade att de sorterar
    åttaåringar i bra och mindre bra.

  80. Den tionde klubben ironiserade.

  81. Ja, alla ska ha lika mycket.
    Alla åker på samma turneringar-

  82. -och puss och kram. Hej, hej.

  83. Tomas Persson är fotbollstränare
    i sin sons lag.

  84. Men han fokuserar inte på resultat.

  85. Man ska har prestationsbaserade mål,
    inte resultatbaserade.

  86. Inför en match handlar det inte om
    att vinna, utan om målsättningar.

  87. Vi ska spela som ett lag, eller
    vi ska skjuta femton skott på mål.

  88. Det premierar offensiv fotboll.

  89. Vi pratar aldrig om att vi ska vinna.
    Då sätter man fel fokus.

  90. Jättebra! Helt rätt att skjuta.

  91. Premiera passningsspel.
    Det finns många saker man kan göra-

  92. -för att utveckla fotbollsspelare.

  93. Vi vill inte vinna till varje pris.
    Det ska inte ske till priset av-

  94. -att nån inte får vara med.

  95. Men föräldratränare applicerar
    sin egen idrottsupplevelse-

  96. -som kanske slutade tidigt.
    Man är bra på att ta ut bästa laget-

  97. -och ha taktiker i sjuårsåldern,
    som inte hör hemma i barnfotboll.

  98. Det handlar ju om att träna barn.

  99. Vi börjar från det läget.

  100. Det måste finnas föräldrar som
    ställer upp, men ansvaret faller-

  101. -på klubbarna att utbilda dem.

  102. I dag ställer man inga krav
    på de som är fotbollstränare.

  103. Man är glad att folk ställer upp.

  104. Klubbarna måste ta ett större ansvar
    i att utbilda föräldrarna.

  105. Tvinga dem att gå utbildningar.

  106. Det gör inte många klubbar.
    Det är nyckeln till framgång.

  107. Man gör saker på okunskap,
    inte illvilja.

  108. Idrott för barn
    ska utgå från Barnkonventionen.

  109. För statligt stöd
    måste man ha ett barnperspektiv.

  110. Men det visst inte 80 % av ledarna,
    enligt en studie från 2012.

  111. 70 % visste inte ens vad det innebär
    att utgå från Barnkonventionen.

  112. Det är den praktiska tillämpningen
    i klubbarna som brister ibland.

  113. Föräldrar vet inte
    vart de ska vända sig.

  114. Ledare har svårt att stå upp
    mot föräldrar som kräver nåt-

  115. -också av små barn.
    Det är den stora utmaningen.

  116. Vi är hos föreningen Bolton. De har
    jobbat med materialet "High Five".

  117. De har tagit fram en handlingsplan
    för arbetet med sina värderingar-

  118. -så att föräldrar, ledare och barn
    vet vart de ska vända sig-

  119. -och är överens om
    vilka regler som gäller.

  120. Många kör alldeles för hårt
    och tänker kortsiktigt.

  121. Kroppen är ju vårt främsta redskap,
    och ska ju gärna hålla i 90, 100 år.

  122. Kör man slut på den för att jaga
    korta resultat, är man ute på hal is.

  123. Många tränar bara för att kroppen
    ska se ut på ett visst sätt.

  124. Man tränar bara för att man
    ska bygga...ja vad det nu är.

  125. Vad heter de musklerna? Biceps, ja.

  126. Man ska bygga nån form av paket och
    se perfekt ut. Allt ska vara perfekt.

  127. Det perfekta jobbet,
    den perfekta tjejen.

  128. Allt ska vara så perfekt i stället
    för att leka och ha roligt.

  129. Alla är lika mycket värda.
    Alla ska lära sig att stå på brädan.

  130. Vi fokuserar mer på den
    som har det svårare. Vi säger inte:

  131. "Vi kör järnet med de tre starkaste."

  132. Vi tittar snarare på om nån
    är lite vattenrädd eller så.

  133. Det här med att vara närvarande...

  134. En av de främsta tankarna som dyker
    upp i människors medvetande-

  135. -efter att ha varit med oss, är att
    de har kopplat in med sig själva.

  136. Det är härligt
    att man är otroligt närvarande.

  137. I havet kan man inte vara nåt annat.

  138. Din paddling är snygg. Underbart.

  139. Perfekt!

  140. Det där är ju filmiskt.
    Det är ett omslag. En till.

  141. Tänk att du har omega 3 i knäna.
    Det ska vara sjukt avslappnat.

  142. Klågerupsskolan fick pris
    som årets idrottsförening i Skåne.

  143. Här sitter ungdomarna i styrelsen.

  144. Styrelsen har diskuterat sponsring-

  145. -så att vi kan få utbyggnaden
    av idrottshallen.

  146. Vi fick in 16 000 kronor.

  147. Det var sista punkten.

  148. Föreningen har varit i gång sen 2010.

  149. Vi började
    som en tävlingsidrottsförening-

  150. -men vi kom på att det inte har med
    tävling att göra, utan med gemenskap.

  151. Vi börjar sakta och sen ökar vi.

  152. Vi kör inte så mycket med tävling,
    för alla får inte vara med.

  153. Ofta får bara de bästa vara med
    på tävlingar, inte de lite sämre.

  154. Det påverkar hur mycket man tränar-

  155. -och man kanske inte får vara med
    och aktivera sig lika mycket.

  156. Jag har själv varit med om
    att man inte har platsat-

  157. -och till slut känner man: "Varför
    lägger jag ner tid på det här?"

  158. Vi vill att folk
    ska fortsätta aktivera sig.

  159. Vårt koncept är
    att alla ska få aktivera sig.

  160. Det här har blivit det bästa sättet.

  161. Vad tänker du kring
    att alla får vara med?

  162. Att alla är glada
    och alla är snälla.

  163. Alla är hjälpsamma-

  164. -och schysta och så.

  165. Det är bra här, för...

  166. ...alla får vara med, ingen blir
    ensam och alla känner sig välkomna.

  167. Är det skönt att det inte är tävling?

  168. Ja, för man har inte lika mycket
    press med att åka på tävlingar.

  169. Man blir ledsen om man inte vinner.
    Gör man fel, blir det inte så kul.

  170. Tycker du att idrott för ungdomar
    har blivit för seriös?

  171. De börjar i för ung ålder.

  172. De yngre ser ingen glädje med att
    röra sig längre. Det är jättetråkigt.

  173. Många här är osäkra på
    om de vill komma på "Stim & Stoj"-

  174. -för de vill inte tävla. "Jag är
    inte lika bra på fotboll som han."

  175. Men nu förstår de att det
    inte spelar nån roll hur bra man är.

  176. Alla är bra på nåt,
    och det utnyttjar vi.

  177. Varför ska 60-, 70-, 80-, 90-åringar
    bestämma vad ungdomar ska göra?

  178. Det är helt vansinnigt.
    Varför inte hälften i alla fall?

  179. Ta in ungdomarna i styrelsen.

  180. Ta med nån som är tio år, nån som är
    tolv år, nån som är sexton år.

  181. Mixa det med vuxna,
    så att det blir en bra blandning.

  182. Jag är ju lastgammal. Jag är 33 år,
    och hänger inte med vad de vill göra.

  183. Vi spelade landhockey,
    idag är det parkour.

  184. Det hade jag inte haft en susning om.

  185. Vi har inte börjat lyssna
    på ungdomen i idrotten.

  186. Ungdomar blir inte tillfrågade
    om de vill vara med i styrelser.

  187. De blir inte tillfrågade om hur
    de skulle vilja att deras klubb-

  188. -var organiserad. En del säger att de
    får bestämma om fläkten ska vara på.

  189. Då är knappast den idrottsföreningen
    den demokratiska miljö-

  190. -som vi vill att ungdomar
    ska fostras in i.

  191. Hela grejen med surfning-

  192. -är att leken och skrattet
    är drivkraften för det vi gör.

  193. Den glädje folk har när de surfar
    är moroten till att de fortsätter.

  194. När man är ute i havet
    är man en del av havets puls.

  195. Det är de ögonblicken som är så
    härliga. Då utvecklar man en passion.

  196. När man har den passionen
    blir barriärerna inte så svåra.

  197. Hade man däremot sprungit,
    som jag gjorde...

  198. Man skulle springa 800 meter,
    och det var hela tiden en prestation.

  199. Att surfa här i dag är bara rofyllt.
    Det finns inga jobbigheter i det.

  200. Det som är skönt med surfning är
    att det inte handlar om att vinna.

  201. Det handlar om att njuta av naturen.

  202. Den bästa surfaren är inte den
    som surfar den största vågen-

  203. -utan den med störst smil.

  204. Jag haft många brädor
    och många våtdräkter.

  205. Vi har en fetisch
    för brädor och dräkter.

  206. De här dräkterna är japanska-

  207. -och de är skräddarsydda efter
    våra mått. Det är lite nördigt.

  208. Det finns mycket
    att hämta från surfningen-

  209. -som andra idrotter kan lära av.

  210. Börja med att få in glädjen
    i fotbollen.

  211. Det roliga är kanske att göra ett
    snyggt mål, nåt konstnärligt av det.

  212. Det är klart att man vill vinna,
    men man kan ha lekfullheten med.

  213. Man kan ha lekfullheten i fokus ändå.

  214. Jag var och surfade i Rio
    för några år sen.

  215. Där såg jag hur de fostrar spelare.
    Det är inte med visselpipor.

  216. De kör i små lag och med småspel
    tills de är femton, sexton år.

  217. Där fostras
    världens bästa fotbollslag.

  218. Friidrott var monotont att träna.

  219. Man sprang på träningen.
    Det är viktigt att få in variation.

  220. Vi surfar en liten våg här,
    och en större våg i eftermiddag.

  221. Vi får den här variationen
    hela tiden, och det blir en utmaning.

  222. Man springer mycket.
    Man ska snabbt till surfningen.

  223. En typ av hets är subtil
    och pågår i vardagen-

  224. -utan att omgivningen inser det.

  225. Ingen vågar säga emot tränaren
    om vad man ska tåla.

  226. Man vill ha en tränare som säger
    vad man kan göra bättre-

  227. -och som man prata med
    vad det än gäller.

  228. Mobbning i den här klubben-

  229. -var att vi blev lite nedtrampade
    av några som vi skulle se upp till.

  230. Några som hjälpte oss att utvecklas.

  231. De var taskiga
    och sa dåliga saker på tävlingar.

  232. De kunde ta tag i en
    och försöka banka vett i en-

  233. -när de hade sagt hur man skulle
    rida, och så var det tydligen fel.

  234. Mobbningen är kanske inte-

  235. -att slå och sparka på nån-

  236. -utan det är mest verbalt.
    Det påverkar en psykiskt.

  237. Det kändes verkligen
    som om man var dålig.

  238. Det var en tävlingsdag.

  239. Det var mästerskapen i ponnyhoppning.

  240. Vi red runt,
    och rätt var det var halkade vi.

  241. Jag fick hästen över hela benet.

  242. Sen kom min kompis mamma.
    Hon drog av mig stöveln.

  243. Min fot var helt svullen.

  244. Min tränare sa: "Upp på hästen."

  245. Jag blev uppslängd, men kunde
    inte ens ha foten i stigbygeln.

  246. Jag red runt i galopp tills jag sa:
    "Det här går inte."

  247. Jag fick hjälp ner från hästen
    och grät och grät.

  248. Efter ett tag kom tränaren och sa
    att jag skulle skärpa mig.

  249. Jag fick inte fortsätta gråta.

  250. Jag skulle tänka på att de andra
    skulle rida och prestera.

  251. Jag fick inte sprida dålig energi,
    även om jag hade ont.

  252. Det är konstigt att man inte vågar
    säga i från. De borde förstå-

  253. -vad de håller på med,
    men man sitter alltid tyst ändå.

  254. Det är en psykisk terror.

  255. Tja.

  256. -Hur är läget?
    -Bra. Med blinker och allt.

  257. Berätta vart vi är på väg.

  258. Hjorthagen.
    Tristan spelar fotbollsturnering.

  259. -Tristan är då givetvis...
    -Min yngsta son, som är åtta år.

  260. Hur funkar det att kolla på fotboll
    och vara en bra pappa?

  261. Det finns ingen bra fotbollspappa.
    Det handlar om att vara en bra pappa.

  262. Men om vi tar fotbollen,
    är det bara att stötta-

  263. -och låta dem vara ledsna och glada.

  264. Låt dem idrotta på sina villkor.
    Säg inte till dem vad de ska göra.

  265. Det låter vackert, men så har det
    inte alltid varit. Berätta.

  266. Förut var jag väldigt tydlig... Jag
    ville hjälpa honom att bli bra fort.

  267. Jag stod vid sidan och ropade:
    "Högre upp i plan."

  268. "Passa. Skjut. Längre ut på kanten."
    Det var råd och tips hela tiden.

  269. Du är nyinflyttad,
    och förutom det en nysläppt bok.

  270. Berätta vad den handlar om.

  271. Att vara förälder till
    idrottande barn. Jag ser så många-

  272. -som försvinner i väldigt
    tidig ålder. De blir petade.

  273. De får förakt för idrotten.

  274. Jag har gjort två intervjuer.

  275. En tjej som var framgångsrik i
    handboll och en kille i friidrott.

  276. Båda slutar genom att de kräks.

  277. "Hur många gånger frågade pappa
    hur du mådde?"

  278. "Aldrig. Det var bara fråga om
    hur det gick på träningen."

  279. Skulle jag välja för mina barn nu
    vad de ska tycka är kul-

  280. -då är det kört.
    Det kommer aldrig att funka.

  281. Jaha...

  282. "Kram Danny."
    Vad är det för jävla förebild? Vad?

  283. När fick du insikten
    att du hade gjort fel?

  284. När jag vågade titta på mig själv.
    Jag hade ju några tuffa år.

  285. Det blev väldigt tydligt.
    "Magnus, vad har du hållit på med?"

  286. Jag hade ställt för höga krav
    på framför allt Lancelot.

  287. Jag krävde att han skulle
    klara grejer, som proffs gör.

  288. Om han missade en nedtagning,
    tyckte jag att han borde klara det.

  289. Såna känslor.

  290. Men det händer fortfarande ibland
    i ren välmening att jag kan säga:

  291. "Flytta upp lite."

  292. Det är skönt. Korv med bröd.

  293. Man dammar i sig ungefär sju korvar
    på en dag, med stark senap.

  294. -Går du runt och bedömer dem?
    -Nej, nej.

  295. Vad är bästa sättet
    att förvalta en talang?

  296. Att inte pusha dem för hårt.

  297. -Hej, älskling.
    -Jag skulle ju komma till dig.

  298. Får jag en puss?

  299. -Beskriv det värsta du har sett.
    -Det var en turnering i Karlstad.

  300. -Vilken åldersgrupp?
    -Det var min son. En pappa stod...

  301. ...och skrek på sin son,
    som var forward.

  302. Sonen svarade bara sin pappa.

  303. "Du måste göra det bättre.
    Vad håller du på med?"

  304. Det var smärtsamt att se.

  305. Den killen kommer aldrig
    att palla med idrotten.

  306. Han spelade mot motståndarna
    och pappan.

  307. Sen var det en gång
    då en tränare skrek till en back.

  308. "För helvete,
    lira inte bollen in i plan."

  309. "Jag hade ingen annan att passa",
    skrek han.

  310. Han tog med honom bakom spelarbänken.
    "Du snackar inte emot mig!"

  311. Men där kunde jag inte vara tyst.

  312. När barnet hade gått sa jag:
    "Du kan inte coacha spelare så där."

  313. -Nu gjorde de andra mål.
    -Ja.

  314. Inget konstigt med det.

  315. Var det kul? Det är ju match
    snart igen, eller hur?

  316. Textning: Karolina Gustafsson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hets och värderingar

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anledningarna till varför man idrottar är många - det kan vara för att nå resultat, ett sätt att träffa vänner och få motion, eller bara en livsstil. Vi träffar surfinstruktörerna Jens Holmer och Peter Sahlberg som fokuserar på att lära ut med glädje. Vad är det som gör att vuxna människor engagerar sig så mycket att de ibland tappar vett och sans när de ser sina barn idrotta? Och vad är det som gör att det finns tränare som ser sin trupp som ett redskap för den egna framgången? I Idrottssverige förekommer olika mer eller mindre påhittade teorier om hur träning ska bedrivas på bästa sätt och för bästa resultat. Men vad har tränarna egentligen för utbildning och pedagogisk erfarenhet? Och hur får en tränare bete sig? Vi träffar bland andra före detta fotbollsmålvakten Magnus Hedman som skrev en bok om hur han själv insåg att han höll på att hetsa glädjen ur sina barn.

Ämnen:
Idrott och hälsa
Ämnesord:
Barn och idrott, Idrott, Idrottstränare, Sport, Ungdomsidrott
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Idrottens himmel och helvete

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Toppa för att krossa

Avsnitt 1 av 8

Vi följer det svenska innebandylandslagets förbundskapten Jan Erik-Vaara som uttalat är emot selektering. Marisa Da Silva berättar om den sektliknande kulturen inom gymnastiken och Bobbo Krull försöker få världens bästa barn i taekwondo att börja lyssna till sin lek- och barn- och ungdomsklocka.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Bänkad, petad och körd

Avsnitt 2 av 8

I ungdomsidrotten har 30 procent upplevt att de blivit petade. Är den då verkligen till för alla? Vi träffar 9-årige Emrik som inte fick spela kvar i sitt innebandylag, Pia Sundhage som vill skapa ett lag där alla inkluderas och fotbollsproffset Martin Mutumba som berättar om sina erfarenheter av att vara en outsider i sitt pojklag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Hets och värderingar

Avsnitt 3 av 8

Den före detta fotbollsmålvakten Magnus Hedman har skrivit en bok om hur han höll på att hetsa lusten att sporta ur sina barn. Möt också Jens Holmer och Peter Sahlberg, två passionerade surfinstruktörer som fokuserar på att lära ut med glädje.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Föräldrar, det stora problemet

Avsnitt 4 av 8

En ny undersökning visar att nio av tio föräldrar anser att aggressiva föräldrar är ett problem inom barn- och ungdomsidrotten. Ibland är de bara pinsamma - ibland rent idiotiska. Vi träffar VM-hjälten Klas Ingesson som vittnar om att föräldrar som bryr sig för mycket bara förstör för sina barn.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Barnidrott en klassfråga

Avsnitt 5 av 8

Långt ifrån alla ungdomar har råd att idrotta, trots idrottsbidrag på flera miljarder från stat och kommun. Vi träffar Pernilla Johansson, världsmästare i thaiboxning, som driver det sociala ungdomsprojektet Frysbox. Skidåkning är en sport som kräver stora resurser. Henrik Ager är skidpappa och träningsansvarig för Lidingö alpint.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Med kroppen som redskap

Avsnitt 6 av 8

Kroppen är vår bästa vän, men kan lätt bli en fiende. Ätstörningar är tio gånger vanligare inom idrotten än i samhället i övrigt. Vad säger det om idrottens sundhetsideal? Vi följer friidrottstränaren Yannick Tregaro i hans tränarvardag och talar om ideal. Vi träffar också elitdansaren Frida som pushade sig så hårt att hon blev sjukskriven när hon bara var 18 år.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Skador och skandaler

Avsnitt 7 av 8

Elitidrottarna Anna Haags och Emil Jönssons sommarläger för unga är tänkt att lägga grunden för en lång och rolig idrottskarriär. Men för den 16-årige gymnasten Zaccarias är den dessvärre redan över. Efter många års hård träning hindrar smärtorna honom från att gå.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

I lagets namn

Avsnitt 8 av 8

Möt den 14-årige ungdomsdomare som har fått ta många fula ord från barnens föräldrar under matcherna. Det har även förekommit slagsmål. En som vet hur man hanterar ilska och våldsamma situationer är Ramona Karlsson, en av Sveriges bästa rallyförare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Ni spelar som kärringar!

Avsnitt 1 av 8

Idrott ska vara för alla. Ändå är diskriminering bland barn som håller på med idrott ett globalt problem. Möt Sebastian som blir retad för att han rider, och fotbollstjejerna som blev ifrågasatta efter att de klippte håret kort.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Tidiga elitsatsningar

Avsnitt 2 av 8

Avhoppen ökar inom fotbollsrörelsen. Vi besöker två klubbar som arbetar olika. Den ena klubbens mål är att få barnen att stanna kvar så länge som möjligt och ha roligt. Den andra klubbens mål är att utbilda framtida elitidrottare. Vi träffar även Yamina Enedahl som är Sveriges första världsrekordhållare i fridykning. Hon berättar om resultatfokus och påtvingade mål.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Tidig gallring och missade stjärnor

Avsnitt 3 av 8

Freestyleskidåkaren Henrik Harlaut har vunnit guld i Big Air på X-games och gör trick som ingen annan i världen kan. Men han har aldrig haft en tränare. Skidåkaren Marcus Hellner nobbades när han sökte till skidgymnasium. Hur stor är risken att ungdomstränare missar talanger vid tidig gallring?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Klubbidrott - på gott och ont

Avsnitt 4 av 8

Föreningsidrotten tappar medlemmar. Vad beror det på? Möt syskonskaran Hoppe som för succé i wakeboardvärlden, utan förening eller tränare. Vi tittar också på fenomenet inkilning, nollning av unga nya medlemmar i föreningar. Fotbollsspelaren Mikael Danielsson berättar hur dåligt många mår av det.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Avsnitt 5 av 8

Det är lätt att som tränare stirra sig blind på snabba segrar, men svårare att höja blicken och se systemet som segrarna ingår i. Varför och hur tävlar vi? Vi följer med till Vision 54 som instruerar golftränare och fokuserar på det mentala och till ponny-SM där det blir tydligt att det finns olika förhållningssätt till stilbedömning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

De supermotiverade

Avsnitt 6 av 8

Vilka risker finns inom ungdomsidrotten? En knäskada hindrade framtidslöftet Emelie Färdigh från att ta hem storsegrar i höjdhopp. Ryttaren Jens Fredriksson berättar om personer inom ridsporten. Mats Börjesson, läkare, berättar om vår tids största problem: stillasittandet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Akademispecial

Avsnitt 7 av 8

Hur tidigt kan man hantera press? Tioårige Zico Jr spelar fotboll i FC Barcelonas fotbollsakademi. Han tränar fotboll varje dag och drömmer som så många andra om att bli proffs. Före detta fotbollsproffset Erik ”Samba” Johansson har startat en flytande fotbollsakademi. En gång i veckan är det spontanfotboll där alla är välkomna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Idrottsrörelsens framtid

Avsnitt 8 av 8

Hur kommer ungdomsidrotten att överleva framtiden? Möt 70-årige eldsjälen Seppo Reijonen som bygger hoppbackar och instruerar sportintresserade barn och ungdomar. Doktor Ulrika Berg berättar om ungdomars fysiska och psykiska förutsättningar. Hon menar att man ibland glömmer bort betydelsen av sociala relationer till förmån för att uppnå goda resultat.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Klubbidrott - på gott och ont

Föreningsidrotten tappar medlemmar. Vad beror det på? Möt syskonskaran Hoppe som för succé i wakeboardvärlden, utan förening eller tränare. Vi tittar också på fenomenet inkilning, nollning av unga nya medlemmar i föreningar. Fotbollsspelaren Mikael Danielsson berättar hur dåligt många mår av det.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
RadioIdrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Stilbedömning i ponny-SM har väckt reaktioner och skapat två läger inom ponnysporten. Vi träffar även Pia Nilsson i Florida. Hon utbildar golftränare och har tidigare varit Annika Sörenstams coach.