Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : KatastrofdoktornDela
  1. Jag vill komma i väg
    för att kunna göra nåt aktivt.

  2. Att hjälpa till i en katastrof -
    nåt bättre finns nästan inte.

  3. Många är avundsjuka på mitt yrke,
    som låter mig göra nåt viktigt.

  4. Välkommen, Johan von Schreeb.

  5. Du har skrivit den här boken.
    Den börjar på en liten toalett...

  6. ...vid gränsen till Afghanistan.

  7. Du är på väg till ditt första
    fältarbete som nykläckt läkare.

  8. Du kräks av oro och känner tvivel på
    om det är rätt att åka in-

  9. -i krigets Afghanistan.
    Vad är det som gör att du ändå vågar?

  10. Jag har ställt mig den frågan själv.

  11. Det är spännande med situationer där
    valet verkligen är ett riktigt val.

  12. Det handlade om: Hur vill jag leva
    mitt liv? Vill jag ge upp, åka hem-

  13. -och leva ett annat liv som jag
    inte vill leva i mina drömmar?

  14. Eller vill jag ta chansen
    att hjälpa krigsdrabbade-

  15. -och få en mening med livet
    som jag inte annars skulle få?

  16. Att ta steget ut
    och hoppa från tiometerstrampolinen-

  17. -gjorde att jag mådde illa,
    men jag gjorde det.

  18. Under de första dagarna
    väl inne i Afghanistan-

  19. -tvingades du ompröva
    din läkarroll. Hur då?

  20. Man har bestämda uppfattningar om hur
    det är att jobba i fattiga länder.

  21. Man vill göra som Albert Schweitzer,
    eller vem det nu var.

  22. Man tar sin läkarväska och räddar
    liv. "Allt man gör har en mening."

  23. Vi slog oss ner på taket till ett hus
    i en by, dit vi hade kommit.

  24. Våra bilar blev stannade, för
    det var för farligt att fortsätta.

  25. Vi skulle gå till marknaden,
    men ryktet hade spritt sig-

  26. -att jag och min fru var där. Det var
    första gången det kom läkare dit.

  27. I stället för att gå till marknaden,
    fick vi öppna läkarpraktik på taket.

  28. Vi hade inga mediciner, utan bara
    stetoskop, en blodtrycksmanschett-

  29. -och en apparat att titta i örat med.
    Det var enkla hjälpmedel.

  30. Hundratals människor stod i kö.
    "Nu får jag vara läkare på riktigt!

  31. "De här människorna har inte
    fått träffa en läkare på tiotals år."

  32. "Nu får jag bota sjukdom på sjukdom
    och känna mig nöjd."

  33. Men så var det ju inte,
    för de flesta hade enkla krämpor.

  34. De flesta hade psykosomatiska besvär,
    som ont i magen.

  35. De hade en märklig uppfattning om
    vad det innebär att vara sjuk.

  36. Man satte det samman med andar.
    "Vilken tesort blir jag bättre av?"

  37. Ett helt annat perspektiv
    på sjukvård än jag var van vid.

  38. Alla ville framför allt ha mediciner.

  39. Som en duktig svensk läkare
    som följde Socialstyrelsens beslut-

  40. -ville jag inte skriva ut läkemedel
    i onödan. Då steg irritationen.

  41. Till slut sa en tandlös gubbe surt:
    "Vad är du för jävla doktor?!"

  42. "Du har rest ända hit och kan inte
    ens skriva ut läkemedel. Fy fan!"

  43. Alla skruvade på sig.
    Vi fick nästan säkerhetsproblem.

  44. "Jag kanske måste skriva ut medicin
    och följa den lokala traditionen."

  45. "Jag kan ju skriva ut läkemedel
    som inte är farliga, som vitaminer.

  46. Du tvingas ofta frångå
    den läkarpraxis som vi har i Sverige.

  47. Du ställs också inför svåra skador.

  48. Som läsare får man vara med
    om fruktansvärda scener i boken.

  49. Jag jobbar mycket med bilder
    som du har gett mig.

  50. Vad lever starkast kvar i dig
    efter allt som du har upplevt?

  51. Myten är väl att man kommer ner
    som en hjälte och räddar liv-

  52. -och åker hem med ett batteri
    av glada minnen i bagaget.

  53. Det är inte dem man minns. Man
    minns dem som det gick dåligt för.

  54. De som dog bär jag ju med mig.

  55. En kvinna från Rwanda
    som dog på operationsbordet-

  56. -och en liten flicka som dog...
    Patienter som inte klarade sig.

  57. -Hur tänker du på dem i dag?
    -Som ett slags påminnelse.

  58. Att jag måste vara försiktig,
    att jag också är dödlig.

  59. När man opererar
    måste man veta vad man gör.

  60. En bra kirurg ska också kunna veta
    när han inte ska operera.

  61. Det tar tid att lära sig.

  62. Jag vet inte hur mycket jag kan
    klandra mig själv för dödsfallen.

  63. I slutändan är det mitt ansvar
    som läkare om nån dör framför mig.

  64. Om jag har gjort nåt professionellt
    dåligt är en annan sak.

  65. Ansvaret kan jag inte ducka för,
    och det bär jag med mig.

  66. Ett dilemma
    återkommer i boken:

  67. Att prioritera bland alla patienter
    som strömmar till mottagningen.

  68. Alla liv går inte att rädda,
    medicinerna räcker inte...

  69. Det är upp till dig att bestämma:
    Vem ska få leva, vem ska få dö?

  70. -Hur har du hanterat det ansvaret?
    -Man får vara lite som Gud.

  71. Man får bestämma vem som ska få
    överleva. Om man nu tror på Gud...

  72. I grund och botten känner jag att
    det är min professionella uppgift.

  73. Det har jag försökt skola mig till.

  74. Även om det är svårt
    att lära sig det i Sverige...

  75. Man måste ut i såna här situationer
    och försöka samla på sig erfarenhet-

  76. -så att man kan avgöra vem som
    har störst chans att överleva.

  77. Hur ska man prioritera? På Titanic
    sa man "kvinnor och barn först".

  78. Vilken bevekelsegrund ska man ha?
    Ska barn eller äldre få gå före?

  79. "Nej, det är chansen att överleva..."

  80. -Har du haft det som riktmärke?
    -Ja.

  81. Men det är svårt att veta vad
    personen har för chans att överleva.

  82. Man kanske kan titta
    på statistik och jämföra.

  83. Det blir ändå ett subjektivt beslut,
    även om man väldigt sällan säger:

  84. "Du får leva, du får dö." Man säger:
    "Du får vänta, så börjar vi med dig."

  85. Ibland innebär det att den personen
    inte får nån operation.

  86. Man ska komma ihåg
    att om man inte kan operera-

  87. -måste folk få dö på
    ett värdigt sätt och slippa lida.

  88. På Haiti fanns det många
    som man inte kunde hjälpa.

  89. Det var svåra skador,
    och det fanns inte resurser.

  90. De ska slippa lida och få smärt-
    stillande. Det är väldigt viktigt.

  91. Att man inte kan rädda livet på folk
    betyder inte att man ska ge upp.

  92. En man var skallskadad... Man får göra
    det så drägligt som möjligt-

  93. -så att folk får dö med respekt.

  94. Du har varit i många konfliktområden.

  95. Afghanistan, Rwanda,
    Sierra Leone, Kambodja...

  96. Du beskriver det som en stark kraft
    som drar dig till dessa konflikter-

  97. -till möjligheten
    att få jobba på fältsjukhus.

  98. En kraft som utmanar
    till och med din dotters kärlek.

  99. Var kommer kraften ifrån?

  100. Jag vet inte. Jag har funderat länge.
    Det framkommer mellan raderna-

  101. -att jag måste rannsaka mig själv.
    Att lämna barnen för det här...

  102. Det kan man analysera från många
    perspektiv. Är det egoistiskt?

  103. Det är nog en blandning av...

  104. Dels en vetskap om att man faktiskt
    kan göra nåt meningsfullt.

  105. Det finns också en äventyrslystnad.
    I de här katastrofsituationerna...

  106. Att få verka i samtidshistorien
    är en hisnande upplevelse.

  107. Att få vara med och förändra.

  108. När man själv har barn kan man
    lätt identifiera sig med din ångest.

  109. När du tittar tillbaka...
    Hur tänker du kring att du kom i väg?

  110. Småbarnen låg där och snusade,
    och planet väntade.

  111. Det var ett starkt vrål. Men jag
    har ju gett mig in i branschen...

  112. Jag var med och startade upp
    Läkare utan gränser i Sverige.

  113. "Om jag ska fortsätta med det,
    då måste jag göra det här."

  114. Läkare utan gränser handlar om att
    vara där folk finns och är drabbade.

  115. Om man sitter och pratar om teorier,
    då kan man lika gärna sluta.

  116. Det var det som fällde avgörandet.

  117. Kraften att starta upp Läkare utan
    gränser i Sverige var så pass stark-

  118. -att jag var tvungen att göra det.

  119. Dagarna innan jag kom i väg
    var extremt ångestfyllda.

  120. När man sitter på planet, då lättar
    det. Då har man nästa mål i sikte.

  121. Dagarna innan, då är det mycket oro.

  122. En tanke som väcks är:

  123. Är det okej att vara en frånvarande
    förälder när man gör nåt viktigt?

  124. Man kan vara frånvarande fysiskt, men
    psykiskt känner jag mig närvarande.

  125. Jag kan ta med den erfarenheten.

  126. Barnen var med när vi bodde
    i Kambodja under några år.

  127. De fick nåt helt annat med sig
    än om de inte hade fått växa upp där.

  128. De lärde sig språket och blev
    nog impregnerade mot rasism.

  129. De hade sina khmer-kompisar
    och kunde uppleva det där.

  130. Det känns väldigt viktigt
    att ha gett dem det.

  131. Du beskriver vardagsnära och fint
    hur det är när du får samtalen-

  132. -där du ombeds kasta dig i väg
    mot en konflikthärd.

  133. Du är på dagis vid Odenplan. Du ser
    människor ta sig hem i höstregnet.

  134. Hur tänker du om oss som väljer
    att stanna kvar i bekvämligheten?

  135. När du bestämmer dig för att åka.

  136. Jag känner inte att jag offrar nåt,
    annat än barnen och familjen.

  137. Jag vill komma i väg
    för att kunna göra nåt aktivt.

  138. Att hjälpa till i en katastrof -
    nåt bättre finns nästan inte.

  139. Många är avundsjuka på mitt yrke,
    som låter mig göra nåt viktigt.

  140. De flesta människor kan inte kasta
    sig i väg. De skulle vara i vägen.

  141. De har ingen erfarenhet, och deras
    profession kanske inte behövs där.

  142. Många som jobbar som fritidsledare
    och liknande har kontaktat mig.

  143. Man har ju skuldkänslor.
    Vi har det så otroligt bra.

  144. Det är fantastiskt att man har.
    Många blir uppgivna-

  145. -när man pratar om solidaritet
    med katastrofer i världen.

  146. Jag blir tvärtom imponerad av
    att folk bryr sig i så stor grad.

  147. Att det skapar känslor av frustration
    när man själv inte kan vara aktiv.

  148. Det är en stark egenskap. Jag är
    glad över att vi har den i Sverige.

  149. Det är lätt att tänka att ditt val
    är mycket bättre än vår passivitet.

  150. Du blir en hjälte. Men du verkar
    ha lite svårt för vardagstristessen.

  151. Att hämta på dagis och så. Är jobbet
    en flykt till ett äventyrligare liv?

  152. Absolut. Många blir fast i det.

  153. På en konferens i helgen träffade jag
    många från Läkare utan gränser.

  154. Många lever nu ensamma, utan barn.
    De har svårt att leva i relationer.

  155. När de kommer hem känner de sig
    rastlösa och kan inte anpassa sig.

  156. Det blir ett farligt liv.

  157. Ens egen drivkraft gör att man
    åker i väg - inte behoven på plats.

  158. Man blir bekväm. Man tar sig kanske
    inte tid att lära känna befolkningen.

  159. Samtidigt har man mycket erfarenhet.

  160. "Adrenaline junkies"
    är beroende av att nåt ska hända...

  161. -Är du en sån?
    -Till viss del.

  162. Men att ha ett hem, tillhörighet
    och familj är otroligt viktigt.

  163. När man är i svåra situationer
    kan man relatera till en trygghet.

  164. Den tryggheten är viktig för mig.

  165. Du var med och startade
    Läkare utan gränser i Sverige.

  166. Ett litet gäng som höll till
    i en källarlokal i Stockholm.

  167. I dag är det en jätteorganisation
    med ett nobelpris i ryggen.

  168. -Hur ser du på utvecklingen?
    -"Allt som är bra blir väl större."

  169. Man måste samtidigt sätta ut
    frågetecken och utropstecken.

  170. Man måste vara säker på att när det
    blir större, så blir det även bättre.

  171. När man får mer pengar och makt,
    kan man göra saker och ting bättre.

  172. När jag var ute första gången
    i slutet på 80-talet-

  173. -var det amatörmässigt. I dag
    är de professionella kraven högre.

  174. Man har mer pengar, och då kan
    man göra allt mer professionellt.

  175. Det ställer högre krav.

  176. På Karolinska Institutet
    tittar jag på hjälpinsatser-

  177. -från ett professionellt sätt.
    "Hur pass bra sköts det?"

  178. Jag måste även granska
    Läkare utan gränser.

  179. Ni behövs mer än nånsin.
    Vad krävs för att vända utvecklingen?

  180. Läkare utan gränser
    borde inte behöva finnas.

  181. Det kompletterande politiska arbete
    som vi gör är otroligt viktigt.

  182. Vad gäller Syrien finns det ingen
    politisk vilja att göra nåt.

  183. Man kan ha humanitära korridorer,
    där man upprättar säkra områden.

  184. Vad jag förstår, finns det ingen
    vilja från de stridande förbanden.

  185. Då blir det jättesvårt.
    Man hamnar i ett dilemma.

  186. Då får en hjälporganisation säga:

  187. "Det här är bortom vår förmåga."
    Det får bli budskapet.

  188. Man har ett ansvar att se till
    att folk inte blir dödade.

  189. Du har trott att du själv ska dö.
    Hur har det förändrat dig?

  190. Man uppskattar väl livet mer.
    Problemet är att det snabbt går över.

  191. Men jag kan komma på mig själv
    när jag har fått en parkeringsbot:

  192. "Vad är det här egentligen?"

  193. Jag har fått perspektiv på livet
    och på min egen situation.

  194. Jag kan skratta åt mig själv. "Det gick
    ju bra, så varför håller du på?"

  195. Men det är svårt
    att vara människa ibland.

  196. -Tack så jättemycket.
    -Tack.

  197. Jag sov.

  198. Kirurg. Jag har svårt att tänka mig
    ett annat yrke. Kanske författare...

  199. Jag hoppas att alla ska läsa boken.
    Så många som möjligt.

  200. Jag tror att den kan inspirera.

  201. Blivande läkare och sjuksköterskor
    får se hur det kan vara.

  202. Förhoppningsvis kan det inspirera dem
    att göra liknande arbete framöver.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Katastrofdoktorn

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Johan von Schreeb är en av tre läkare som 1993 startade den svenska sektionen av Läkare utan gränser. Han är docent och leder Kunskapscentrum för internationell katastrofmedicin på Karolinska Institutet. Han har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält, och i sitt arbete har han tvingas agera både frälsare och bödel. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Akutvård, Hälso- och sjukvård, Katastrofmedicin, Medicin, Schreeb, Johan von, 1961-, Svenska biståndsarbetare, Svenska läkare
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Bryt det sista tabut

Maria Borelius, journalist och företagare, tycker att det är dags att människor slutar skämmas för psykiatriska diagnoser. Psykisk sjukdom finns i alla kulturer och beror på både arv och miljöfaktorer. Intervjuare: Mattias Österlund.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

För dom är jag bara tjock

När Albin var 14 år började hans lever visa sämre värden på grund av övervikt. Han bestämde sig för att försöka bli smal och fick hjälp av Rikscentrum Barnobesitas vid Karolinska universitetssjukhuset, som även årligen ordnar ett sommarläger för överviktiga ungdomar.

Fråga oss