Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : På andra sidan ossDela
  1. Går man till stereotypen om en man,
    är jag långt ifrån den.

  2. Jag är livrädd för spindlar
    men kan prata om sånt här.

  3. Max Bergander, välkommen.
    Du har skrivit den här boken.

  4. Den handlar om dina känslor när du
    hade separerat från ditt barns mamma.

  5. Vad vill du berätta?

  6. Det är mina tankar och nakna känslor
    för det jag gick igenom...

  7. ...det jag kände vid separationen...

  8. ...och det som hände, mot min dotter,
    mig själv, hennes tidigare barn...

  9. ...och mot henne.

  10. Jag ville få utlopp
    för saker som jag inte kunde säga då-

  11. -men som jag ändå ville säga-

  12. -och även om det är sent
    har jag fått säga de orden.

  13. Det var tanken.

  14. Berätta... Du träffar en kvinna
    och blir kär. Vad händer?

  15. När det gäller kärlek
    är det svårt att säga vad som händer.

  16. Vi kände varandra lite sen tidigare,
    då jag varit lärare åt hennes barn.

  17. Sen började jag på en utbildning
    där jag träffade henne-

  18. -och vi käkade lunch ihop på skolan,
    men sen träffades vi även privat.

  19. Det sa "Pang!",
    och jag blev jätteförälskad.

  20. -Hur gammal var du när ni träffades?
    -Jag var 20 år.

  21. Jag kom in i en familj med tre barn,
    innan min egen dotter kom-

  22. -och det var en stor kostym
    att hoppa in i, men det var kul.

  23. I dag kan jag bara säga
    att jag lärde mig otroligt mycket-

  24. -otroligt mycket.

  25. Sen fick ni ett eget barn-

  26. -och då var du en ganska ung pappa,
    med dagens mått mätt.

  27. Hur var det?

  28. Det var fantastiskt, och jag
    har alltid velat bli en ung pappa.

  29. Sen fanns det en åldersskillnad
    på 15 år mellan oss-

  30. -så det var dags att skaffa barn,
    och jag ville ha barn med henne.

  31. Jag ångrar det inte en sekund,
    för hon har världens bästa mamma.

  32. Sen tar känslorna slut,
    och relationen förändras. Vad händer?

  33. Att leva i en relation
    är väldigt svårt.

  34. Man ska jobba, tvätta, laga mat-

  35. -och gå runt och vara kär-

  36. -fast man har tonåringar
    och saker att göra.

  37. Att hinna med att vårda kärlek
    är inte lätt-

  38. -och vi fick inte ihop det.
    Det var för mycket runtomkring-

  39. -och till slut tog kärleken slut.

  40. Även om jag fortfarande älskade henne
    när jag sa att jag inte ville längre-

  41. -så var hela paketet
    för mycket för oss båda.

  42. Vi förtjänade bättre-

  43. -och jag var inte den jag ville vara,
    eller den jag anser att jag är.

  44. Du skriver om det i boken.

  45. Vad är det du vill berätta?

  46. Det är en svår mening, med tanke på
    att jag inte skrev en bok.

  47. Jag skrev till mig själv,
    och att det här blev nåt-

  48. -är inte en slump, men en kompis
    slog upp datorn och ville läsa det-

  49. -och sa "Du borde göra nåt med det".

  50. Från början hade jag inget syfte,
    utan jag skrev till mig själv.

  51. Vad är det för skillnad i att skriva
    en bok och att skriva för sig själv?

  52. Det blir naket när man skriver till
    sig själv. Det man känner kommer ut.

  53. Det är inte tänkt för nån annans ögon
    eller nån annans huvud att tolka.

  54. Hade jag skrivit en bok-

  55. -hade jag kanske inte vågat skriva
    lika ärligt-

  56. -och säga exakt vilken skam, glädje
    och kärlek till dottern jag kände.

  57. Jag vet inte om det hade blivit
    så råärligt som det faktiskt blev.

  58. När du läser det nu, när det
    har blivit en bok som är råärlig...

  59. -...hur känner du då?
    -Det är dubbelt.

  60. När jag skrev det och diskuterade
    att göra en bok kändes det lugnt.

  61. Sen lämnade jag ifrån mig texterna,
    och de har tagit sin egen väg.

  62. Att läsa det nu är...

  63. Att säga att man geggar i ett sår
    är att ta i, men det är känslosamt-

  64. -för man tar upp nåt ur ryggsäcken
    som man har lagt åt sidan.

  65. Det är jättekul,
    men väldigt jobbigt vissa gånger.

  66. Du får en del uppmärksamhet,
    och många höjer på ögonbrynen.

  67. Man förvånas över att en ung,
    framgångsrik, snygg kille-

  68. -som dessutom är fotbollsspelare-

  69. -väljer att sätta ord på sina känslor
    och stå för dem på ett så naket sätt.

  70. Hur tänker du kring det?

  71. Det är jätteroligt att folk
    uppskattar nåt man har gjort.

  72. Det är otroligt att få höra
    positiva ord kring nåt jag presterat.

  73. Men man blir förvånad
    över att du är känslosam.

  74. Det finns stereotyper
    kring män och kvinnor-

  75. -och män ska vara hårdnackade.

  76. Framförallt i fotbollsvärlden ska man
    bita ihop och inte känna så mycket-

  77. -men det stämmer inte.

  78. Jag och mina kompisar
    pratar om känslor-

  79. -och stereotypen om en man
    är jag långt ifrån.

  80. Jag är livrädd för spindlar,
    men jag kan skriva om sånt här.

  81. Det är roligt att få visa den sidan.

  82. Det diskuteras
    att mansrollen är under förändring.

  83. Är du en del av den förändringen?

  84. Det känns stort att säga-

  85. -men jag har lyft upp en fråga-

  86. -som folk har tagit till sig.

  87. Det är positivt om det kan leda till
    att fler vågar visa vem de är-

  88. -och jag har fått höra
    att många känner så här-

  89. -men inte många har skrivit ner det.

  90. Det är ett slags försvarsbok
    om att man får göra slut och lämna.

  91. Trots att barn är inblandade
    får man välja att gå. Hur tänker du?

  92. Bara för att man lever
    i en barnfamilj...

  93. Att hålla ihop på grund av barnen
    är enligt mig en stor myt.

  94. Ingen känner så tydligt som ett barn
    om föräldrarna inte är lyckliga-

  95. -så det är bättre för alla-

  96. -att lämna och skapa en ny relation
    som fungerar.

  97. Man ansvarar själv
    för sin egen lycka-

  98. -och om man är lycklig
    är man en bättre förälder.

  99. Jag är en bättre förälder då,
    och det var jag inte på slutet.

  100. Du känner ändå skam
    för att du tar beslutet.

  101. Hur påverkade skulden dig?

  102. Jag blev en sämre förälder på slutet,
    för jag orkade inte.

  103. Man kom hem till berg av tvätt,
    mat som skulle lagas-

  104. -och man hade jobbat och tränat.

  105. Man är trött och sliten,
    och sen kommer de underbara barnen...

  106. Det är livet. Ska vi inte klara det
    när vi har satt barn till världen?

  107. Det är möjligt,
    men jag fixade inte det.

  108. Jag kan skylla på
    ålder eller livserfarenhet.

  109. Det kanske gör mig till svag,
    men jag fixade inte det.

  110. Jag tyckte inte
    att det där och då var livskvalitet.

  111. Där och då var kostymen för stor.

  112. Jag gjorde varken mig själv
    eller familjen rättvisa.

  113. Jag sa "försvarsbok".
    Hur skulle du själv beskriva boken?

  114. Folk kallar den diktsamling
    eller dagbok, men det är en mix.

  115. Jag berättar hur jag kände, vad jag
    skulle vilja säga till min dotter-

  116. -och till mitt ex
    som är dotterns mamma-

  117. -och vad jag skulle vilja förklara
    för hennes barn.

  118. Det är allt jag skulle vilja ha sagt,
    som inte blev av i farten.

  119. Vad betyder poesi i ditt liv?
    Läser du andra dikter?

  120. Det är kul när folk frågar,
    för jag läser få böcker-

  121. -men jag inspireras
    av det skrivna ordet och av musik.

  122. Duktiga textförfattare
    kan få mig att tända till-

  123. -för jag älskar
    kraften av det skrivna ordet-

  124. -och hur man kan leka med ord,
    så att man får en helt annan mening.

  125. Det låter löjligt men är häftigt.

  126. Unga killar kanske ser dig i media
    och får kanske tag i din bok.

  127. -Vad ger det att skriva om känslor?
    -En trygghet i sig själv.

  128. När man pratar väger man orden
    innan man släpper ut dem-

  129. -men när jag skrev kom det ut
    precis som det var-

  130. -varken mer eller mindre.
    Det kom ut oredigerat.

  131. Det fanns ingen gatekeeper
    som klippte bort saker-

  132. -utan det var det riktiga
    som jag faktiskt kände.

  133. Du sa i en intervju att det har
    legat dig nära till hands att skriva-

  134. -men att det var en överraskning
    att det blev dikter. Varför det?

  135. Jag har aldrig skrivit poesi.

  136. Jag har inspirerats av det...

  137. ...men jag har skrivit mer krönikor
    och längre texter.

  138. När jag satte mig ner och skrev själv
    kände jag att tre rader räckte-

  139. -för tre rader kan säga samma sak
    som ett A4 om man lägger orden rätt.

  140. Det är en tjusig omslagsbild, som
    hade kunnat sitta på en modetidning.

  141. Vad vill du säga med den?

  142. Innehållet är mycket mer allvarlig
    och smärtsamt, om jag förstår rätt-

  143. -än den flashiga bilden.
    Vad vill du säga med omslaget?

  144. Det är mycket smärta och känslor,
    men det går över.

  145. Många beskriver familjeprojektet
    som hopplöst i vår tid.

  146. Det är många som skiljer sig.

  147. Vad tror du om kärnfamiljens framtid?

  148. Det var den lilla frågan
    som man vill kunna svara på.

  149. Det är svårt, men jag är uppväxt
    i den här generationen.

  150. Jag vet inte hur det var
    när kärnfamiljer höll ihop.

  151. Mina föräldrar är separerade, men
    karriär har kommit in mer i bilden.

  152. Folk vill göra sina egna saker,
    göra karriär eller få mer egen tid.

  153. Har vi för stora krav på
    att förverkliga oss själva-

  154. -så att vi inte har plats för familj?

  155. Jag vill inte uttala mig om vad andra
    ska tycka om eller göra med sitt liv-

  156. -så den frågan är väldigt tuff, men
    folk ska göra det de anser är rätt.

  157. Så länge man inte skadar nån annan
    ska man försöka leva som man vill-

  158. -men har du blivit förälder
    måste du ta föräldrarollen.

  159. Du har satt ett barn i livet,
    men man bör försöka leva...

  160. Du vill ta ansvar för din dotter
    trots att familjeprojektet fallerade.

  161. Vad är viktigt för att ta hand om
    sitt barn i en sån situation?

  162. Man måste vara ärlig mot sig själv-

  163. -men också få barnen att förstå
    att de inte har nåt med det att göra.

  164. Min dotter var liten, men man ska
    fortsätta ge kärlek på samma sätt.

  165. Livet fortsätter,
    fast det är annorlunda.

  166. Jag är glad att jag var föräldraledig
    och var ensam med henne-

  167. -för när hon väl blev ensam med mig
    var det inte konstigt för henne.

  168. Vi hade redan varit det,
    och det funkade utmärkt.

  169. Hur reagerade omgivningen när du
    ville separera och stod för det?

  170. Det var blandat-

  171. -men det var inget negativt,
    utan mer "Har du tänkt över det?".

  172. De som känner mig bäst...

  173. Att separera från en familj, när man
    har hus ihop, sker inte spontant.

  174. Man grunnar på det länge-

  175. -och mina vänner visste vad jag kände
    redan innan jag själv visste det-

  176. -men lät mig lösa det
    i min egen takt.

  177. När jag väl sa det,
    sa de "Vi finns här för dig".

  178. -Vad har det betytt?
    -Mycket. När man bryter upp...

  179. Än i dag älskar jag hennes barn-

  180. -och hon och jag är för alltid ihop
    eftersom vi har ett barn ihop-

  181. -men det betydde mycket att få stöd,
    för när man tar beslutet är man...

  182. Jag var väldigt trasig och ledsen.
    Det är ett nytt liv.

  183. Man har ingenstans att bo och sämre
    ekonomi. Allt blir annorlunda.

  184. Vad vill du säga till folk som är
    i situationen du var när du skrev?

  185. -Vad har du för råd att ge?
    -Att ge råd är väldigt svårt...

  186. ...för man vet aldrig vad människor
    har för ryggsäck och förutsättningar.

  187. Man ska försöka vara ärlig
    mot sig själv-

  188. -och vara ärlig mot sin familj.

  189. Man måste våga släppa garden
    och känna det man känner.

  190. Jag bet ihop först, men den fasaden
    orkade jag inte bygga-

  191. -och när jag väl vågade be om hjälp
    från mamma, pappa och vänner-

  192. -så var det många bitar i pusslet
    som hoppade rätt.

  193. Jag var 23-24 år och hade en dotter-

  194. -men man får ta hjälp
    av mamma och pappa ibland.

  195. Tack.

  196. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.broadcasttext.com

  197. Att jag kunde vara så ärlig
    mot mig själv. Det var häftigt.

  198. Förhoppningsvis
    håller jag på med fotboll-

  199. -och kombinerar det med skrivandet.

  200. Jag är enkel att vara med.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

På andra sidan oss

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädslan att som ung pappa lotsa en liten flicka i livet, skammen att lämna, men också glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Max Bergander intervjuas av Anna Lindman.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad
Ämnesord:
Familjesociologi, Samhällsvetenskap, Skilsmässa, Sociologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Finland 100 år

Finsk-svensk militär samverkan i dag och i övermorgon

I en tid med hot mot den inrikespolitiska säkerheten och med utomstående provokationer har Finland och Sverige en rad gemensamma försvarsoperativa samarbeten. Man övar ihop, man byter försvarsinformation och man samarbetar numera också med Nato. Panelsamtal om huruvida Sverige och Finland skulle agera om den andre blev anfallen av främmande makt. Medverkande: generalmajor Karlis Neretnieks och generalsekreterare i Allmänna försvarsföreningen Anna Wislander. Inspelat den 9 december 2017 på Armémuseum i Stockholm. Arrangör: Armémuseum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Om musik

Hur använder du musik i tillvaron? Vad är musiken bra till? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss