Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Giv mig, min son, ditt hjärtaDela
  1. Kristusgestalten försvann.

  2. Det blev en sorts väckarklocka:
    "Det måste jag göra nåt åt."

  3. Välkommen, Eskil Franck.

  4. Du har skrivit den här boken.

  5. Du har under många år varit
    en ledande teolog och präst-

  6. -och föreslagits som ärkebiskop, men
    ditt liv har varit fullt av tvivel.

  7. Det har fått dig att lämna
    prästämbetet och svenska kyrkan.

  8. Nej, inte svenska kyrkan.
    Jag räknar mig som kulturkristen.

  9. Vi får prata mer om vad det betyder-

  10. -men boken handlar om vad
    som drev dig att sluta vara präst.

  11. Varför ville du skriva en bok?

  12. Från början
    skrev jag inte för utgivning-

  13. -utan för att jag hade behov av
    att förstå mig själv.

  14. I stället för att gå i terapi
    satte jag mig vid datorn.

  15. Kom hela livsberättelsen då?

  16. Det märkligaste var
    att jag kom in i berättelsen.

  17. Jag beskriver
    t.ex. en gudstjänst i min hemkyrka-

  18. -och då var jag där.
    Jag kände doften, hörde stämningen.

  19. Jag var där och hörde sången, musiken
    och orgelspelet. Det var märkligt.

  20. Vad har det betytt att få gå tillbaka
    och återuppleva det du varit med om?

  21. Det har varit en stark upplevelse-

  22. -och en förklarande upplevelse
    om varför jag hamnat där jag hamnat.

  23. Jag har förstått vad som drivit mig,
    vilka frågor jag haft och varför.

  24. Du är född som enda son-

  25. -i en familj där prästerskapet
    gått i ar i 200 år.

  26. Ja, min farfars farfar föddes 1768
    i Västergötland-

  27. -och sen har det varit
    farfars far, farfar, pappa och jag-

  28. -och bröder och kusiner, så det är
    en genombemängd kultur av präster.

  29. Hade du nåt val?

  30. Jag hade nog inte det
    utifrån mitt perspektiv-

  31. -men min pappa och mamma har
    aldrig försökt få mig att bli präst.

  32. En sak är press utifrån, och en annan
    är press inifrån. Den var stark.

  33. Sen tyckte jag att teologi
    var roligt, så det var inte svårt.

  34. Jag tyckte att det var roligt
    med t.ex. klassiska språk-

  35. -så det var mycket som spelade in.

  36. Vad tyckte du
    om det andra som ingår i prästrollen?

  37. Det är få förunnat att få 20 minuter
    varje vecka att tala oemotsagd.

  38. Det är fantastiskt, och det
    var roligt att möta människor-

  39. -men jag hade jättesvårt
    för konfirmationsarbetet.

  40. Det var både och, men jag var
    tillfreds med de få år jag jobbade.

  41. Din uppväxtmiljö präglades av
    lojalitet mot den schartuanska läran-

  42. -som är en dogmatisk tolkning
    av den lutherska tron.

  43. Det är en ortodox tolkning,
    men det är ungefär samma sak.

  44. Man håller strikt på lydnaden.

  45. En devis är: "Läs som det står, tro
    som det står och gör som det står."

  46. Det sammanfattar hela kulturen.

  47. Hur har det påverkat dig?

  48. Jag försökte ta det på allvar.

  49. Sen märkte jag att det inte höll-

  50. -utan att omgivningen gjorde avsteg-

  51. -och det klarade inte jag.

  52. Mitt budskap till mina föräldrar var:
    "Nu får ni välja."

  53. "Välj inte både och."

  54. Det växte sig sakta starkare hos mig.

  55. Ge exempel på dubbelmoralen.
    Vad störde dig?

  56. Jag har ett exempel i boken,
    där en kvinna i bekantskapskretsen-

  57. -som var drygt 30 år, blev änka.

  58. Det var tragiskt, men efter ett tag
    hade hon fått en ny man-

  59. -som hon levde med utan
    att vara gift. Då sa jag till pappa:

  60. "Det är inte tillåtet i nåt annat
    sammanhang. Hur försvarar du det?"

  61. "Du förstår, att om hon gifter sig
    förlorar hon sin änkepension."

  62. Då sa jag: "Antingen är det fel,
    och då får det ha ett pris."

  63. "Eller också är det rätt,
    och då ska vi erkänna det."

  64. I den dogmatiska tro
    och den stränga miljö du beskriver-

  65. -är du förvånansvärt uppstudsig.
    Du ställer kritiska frågor som ung.

  66. Hur hade du mod att göra det?

  67. Jag är sån, och det är fantastiskt
    att mina föräldrar lät mig göra det-

  68. -att de inte försökte slå ner mig.
    Kamrater i motsvarande miljö-

  69. -blev mentalt nedslagna-

  70. -och de drabbades av en otrolig
    upprorsanda. Det gjorde aldrig jag.

  71. Jag fick leva med mina frågor. Ibland
    fick jag dem besvarade, ibland inte.

  72. Det är bitvis en hård uppgörelse
    med dina föräldrar, särskilt din far-

  73. -och det är sen svår sak.

  74. Skulle de känna sig utelämnade
    om de läste boken?

  75. Det är en balansgång, men jag
    skrev det inte för publicering-

  76. -utan för att förstå
    även mina föräldrar.

  77. Sen har jag väntat på att min mamma
    inte skulle vara i livet.

  78. Nu lever hon ännu, 102 år gammal.

  79. -Har hon läst?
    -Nej, hon kan nog inte göra det.

  80. Jag tycker samtidigt inte
    att jag är så uthängande.

  81. Jag har fått belägg för
    att det är ett kärleksfullt porträtt.

  82. Det var min avsikt.
    Jag har stor kärlek till dem.

  83. Sen såg jag
    att de också var fångar i systemet.

  84. De var del av en tradition
    som de inte kunde ta sig ur.

  85. Du skriver att du är medskickad
    en skam kring sexualiteten.

  86. Vad är den starka relationen
    mellan religion och sexualitet?

  87. Det är en bra fråga.

  88. Jag tror att det är
    så enormt självklart med sexualitet.

  89. Den finns hos varenda människa.
    Därför blir den-

  90. -en exponent för det man kan kalla
    synd och skuld.

  91. Sen finns det nåt i reproduktionen
    som jag inte kan göra reda för.

  92. Det som har att göra med
    reproduktion och samliv-

  93. -är farligt. Därför måste det
    kringgärdas med strikta regler.

  94. Jag har ingen bättre förklaring.

  95. Det är intressant.

  96. Efter några år som präst skriver du-

  97. -att det känn som om du lever
    i en livslögn. Det startar nåt i dig.

  98. Kan du beskriva processen där din tro
    förändras och du ändrar ditt liv?

  99. Det började med att jag hade
    allt svårare att påstå en del saker.

  100. Det jag påstår och säger
    ska jag ha täckning för inombords-

  101. -men jag märkte att jag sa saker
    som jag inte trodde på.

  102. Sen var det en upplevelse-

  103. -när jag vaknade en natt av att det
    var ett stort, svart hål under mig-

  104. -och Kristusgestalten försvann.

  105. Det blev en väckarklocka:
    "Det här måste jag göra nåt åt."

  106. Du kunde pausa från att vara präst
    och verka som doktorand.

  107. Utan den perioden vet jag inte
    var jag hade varit i dag.

  108. Jag såg efteråt att mitt doktorerande
    inte var ett led i en karriär-

  109. -utan det var en nödvändig
    intellektuell bearbetning av min tro.

  110. Rörelsen som du är uppvuxen i
    härbärgerar en mängd trossatser-

  111. -som krockar med
    samhällsutvecklingen-

  112. -som frågan om kvinnliga präster
    och synen på homosexualitet.

  113. -Hur har du brottats med de frågorna?
    -Det började som med alla frågor.

  114. "Det gäller att göra som det står."

  115. Sen märkte jag
    att det inte var konsekvent.

  116. Homosexualitet dömer man utifrån
    Gamla Testamentet där det står-

  117. -"När en man ligger med en man
    ska han döden dö"-

  118. -men det tillämpar man inte, utan man
    laborerar med olika skikt av texten.

  119. Jag ska inte gå in på det,
    men jag fick det inte att gå ihop.

  120. Om kvinnor står det
    att de inte får klippa sitt hår.

  121. Jag frågade pappa:
    "Varför hävdar traditionen inte det?"

  122. "Det beror på att kvinnor i Korint
    var horor om de hade klippt håret"-

  123. -"och det fick inte förknippas
    med kristna, men så är det inte nu."

  124. "Varför kan vi släppa just det?"
    Det fick jag inget svar på-

  125. -och sen rullade frågorna på.

  126. Sen blev du en stark förespråkare
    för kvinnliga präster-

  127. -och för att homosexualitet
    inte kan syndastämplas.

  128. Hur reagerade din omgivning på det?

  129. Pappa hade svårt för att jag
    tog ställning i homosexfrågan.

  130. Det förstod han inte, och jag sa:

  131. "Jag begär inte att du ska förstå."

  132. "Men jag har inte tagit ställning
    för min karriärs skull"-

  133. -"utan för att jag tror på det."

  134. Du gör karriär som teolog,
    trots att dina tvivel växer i dig.

  135. Sen blir du föreslagen
    som ärkebiskop.

  136. Tvivlen ökar lavinartat, men ändå
    ställer du upp i valet. Varför det?

  137. Det är inte klokt.
    Det var fullständigt vansinne.

  138. Det är klart att det var.
    Samtidigt är jag tacksam för det-

  139. -för det tvingade mig
    att på allvar bearbeta hela min tro.

  140. -Du behövde hamna i frontlinjen?
    -Det är min förklaring i efterhand.

  141. Jag skulle ha sagt nej,
    men jag blev övertalad-

  142. -av några förtroendeingivande
    kolleger som vädjade till mig.

  143. Det slog an en sträng hos mig
    som jag inte kunde stå emot.

  144. Men sen räckte inte din tro?

  145. När jag hade fått tredjeplatsen
    och därmed skulle kunna bli vald-

  146. -kände jag "Tänk om jag blir ansvarig
    för det här, jag med mina tvivel".

  147. "Det är fullständigt absurt."

  148. Sen rullade det i gång. Jag fick
    lite hjälp av med samtalsterapi-

  149. -och till och med lite medicinering.

  150. -Sen lämnade du prästämbetet.
    -Ja, fast det dröjde tio år.

  151. Det var delvis av hänsyn till min mor
    och till andra-

  152. -tänkte jag "Jag utövar det inte,
    så det kan ligga i träda"-

  153. -men sen tänkte jag "Jag måste
    vara ärlig mot mig själv och kyrkan"-

  154. -så jag lämnade ämbetet.

  155. Nu skriver du
    att du kan känna ett fysiskt obehag-

  156. -i sammanhang
    av organiserad religiositet.

  157. Hur känns det att religionen
    har fått så stor del av ditt liv?

  158. Man skulle kunna tänka sig att jag
    var bitter, men det är jag inte.

  159. Jag har haft ett bra liv
    och fått utveckla olika sidor.

  160. Det låter konstigt, men jag är
    nöjd och glad över mitt liv-

  161. -och det jag fått vara med om.

  162. Varje människa
    måste få chansen att bearbeta-

  163. -sitt liv, existensen och allt det.

  164. Det har jag fått,
    och det är jag tacksam för.

  165. De frågor du har brottats med, som
    hur liberalt man kan tolka Bibeln-

  166. -och de värdefrågor som varit viktiga
    för dig, står Svenska kyrkan inför.

  167. "Ger Jesus en sannare bild av Gud
    än Muhammed?" är en het fråga.

  168. Hur ser du på
    Svenska kyrkans framtid?

  169. Egentligen vet jag inte om jag...

  170. Jag bryr mig, men jag har ställt mig
    utanför och bör inte ha synpunkter-

  171. -men jag kan utifrån såna frågor-

  172. -tycka att det finns en alltför lång
    glidning från kyrkans centrum-

  173. -för att kunna tala om en identitet.
    Det betyder "det som är densamma"-

  174. -men att säga att kyrkan är densamma
    som ursprunget...

  175. Där ser jag mer och mer ett glapp,
    och det var därför jag lämnade själv.

  176. Du kallar dig "kulturkristen".
    Vad är det?

  177. Det betyder
    bl.a. att jag älskar kyrkans musik.

  178. Det går inte en dag
    utan att jag spelar en Bachkoral-

  179. -antingen i ren instrumentell form
    eller med kör, plus annan musik.

  180. Kyrkorummet och den kyrkliga miljön
    är fantastisk.

  181. Att komma till en kyrkogård i Sverige
    är en oerhörd upplevelse.

  182. Alla de saker som kyrkan har skapat
    är fantastiska och värda att stödja.

  183. Men vad tror du i dag? Det är
    en stor sak att lämna ett trossystem.

  184. Vad har du fyllt det med?

  185. I brist på bättre kallar jag mig för
    "tillitsfull agnostiker".

  186. Med agnostiker menar jag
    att jag inte vet nåt längre.

  187. Det har stört mig att kyrkan
    påstår så mycket om verkligheten-

  188. -som vi inte vet nåt om.

  189. Jag vet inte.

  190. Det tillitsfulla
    är kanske en rest jag har med mig...

  191. ...från en kärleksfull uppväxt
    som gett mig en tillit till livet...

  192. -...och också en tillit till döden.
    -Hur då?

  193. Jag kom på en formulering-

  194. -och ibland kan formuleringar
    forma tanken.

  195. Jag skrev "Det är en sak att dö,
    en annan sak att vara död".

  196. Att dö är ju förskräckligt, sorgligt
    och hemskt.

  197. Man lämnar livet.

  198. Men att vara död är väl inte värre än
    tillståndet innan jag föddes.

  199. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

  200. En deckare av Leif GW Persson
    och en bok om vetenskapsteori.

  201. Det var insikten om skillnaden
    mellan att dö och att vara död.

  202. Det var en stor insikt för mig.

  203. Jag är resultatet
    av en patriarkal tradition-

  204. -som jag försöker att ta mig ur.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Giv mig, min son, ditt hjärta

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Eskil Franck växer upp i en familj där prästämbetet gått i arv i mer än två sekler. Själv vigs han till präst som mycket ung och blir framgångsrik inom Svenska kyrkan. Så framgångsrik att han kommer på förslagsplats som ärkebiskop. Men han kämpar mot tvivel och finner slutligen att han måste lämna sitt ämbete. I "Giv mig, min son, ditt hjärta" skriver Eskil Franck om sin väg bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Eskil Franck intervjuas av Anna Lindman.

Ämnen:
Religionskunskap
Ämnesord:
Biografi, Franck, Eskil, 1950-, Religion, Religionsfilosofi, Teologer, Tvivel
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & religionskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Tracing Old Norse Cosmology

I "Tracing Old Norse Cosmology", som ingår i serien "Vägar till Midgård" ger arkeologiprofessor Anders Andrén en nyanserad bild av nordisk förkristen kosmologi. Han hävdar att de grundläggande idéerna om ett ordnat universum och föreställningar om tid och rum i fornnordisk religion kan studeras i en dialog mellan arkeologi och isländsk berättartradition. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Ellens vägval

Ellen växer upp i en strikt religiös familj. När hon kommer ut som homosexuell drabbas hon av en livskris eftersom hon lärt sig att Gud straffar homosexuella. Kan hon behålla sin familj och ändå vara den hon är?

Fråga oss