Titta

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Om UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Seminarier och föreläsningar från bokmässan i Göteborg, Bok och bibliotek 2013. Inspelat den 26-29 september 2013.

Till första programmet

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013 : Studio - om mod och engagemangDela
  1. Välkomna,
    Martin Schibbye och Johan Persson.

  2. Johan von Schreeb, katastrofläkare-

  3. -och den som tog
    Läkare utan gränser till Sverige.

  4. Alla tre är aktuella med böcker.
    - Ni var här för ett år sen.

  5. Då hade ni precis kommit hem.
    Hur har det här året varit?

  6. Skillnaden mellan i fjol,
    då vi var "nysläppta"-

  7. -och nu, då vi kommer med en bok, är
    enorm.

  8. Vi är nästan gladare i dag
    än vi var för ett år sen.

  9. Vi har skrivit oss fria.

  10. Terapeutiskt och journalistiskt har
    vi skrivit oss igenom-

  11. -de 438 dagarna
    i öknen och Kalityfängelset.

  12. Det är en otrolig frihetskänsla när
    boken är klar-

  13. -att man kan säga att då är då och nu
    är nu. Vi är nog nöjda och...

  14. -Hur känns det att vara här?
    -Det är som Martin säger.

  15. Förra året var vi fängslade
    journalister, nu är vi författare.

  16. Hade vi kommit hem, tagit semester
    och sen börjat jobba med annat-

  17. -hade allt varit bortkastat.

  18. Nu har vi i alla fall gjort
    nåt positivt, eller en bra bok.

  19. Sen är det skönt
    att ha bearbetat allt som hänt.

  20. Visst kan vi säga att då är då
    och nu är nu-

  21. -men våra kolleger
    sitter kvar i samma fängelse.

  22. Problematiken i Ogaden
    är densamma.

  23. Vi ska fortsätta att sätta
    strålkastarljuset på Etiopien.

  24. -Uppgiften finns kvar.
    -Ja.

  25. Johan, det här är din bok.
    Den kom i dag.

  26. Den handlar om dina erfarenheter från
    naturkatastrofer-

  27. -och krigshärdar
    där du har arbetat-

  28. -och om hur du tog
    Läkare utan gränser till Sverige.

  29. Den börjar med ett avsnitt-

  30. -när du står inne på toaletten och
    kräks inför ditt första uppdrag.

  31. Du kräks delvis av oro inför
    vad det är du har utsatt dig för.

  32. Det var ett livsavgörande ögonblick.
    Som bortskämd svensk-

  33. -är man van
    vid att kunna vända åter.

  34. Men jag och min fru
    skulle ta oss in i Afghanistan-

  35. -i slutet på 80-talet,
    när det var ockuperat av Sovjet.

  36. De skulle lämna landet. Man
    visste inte vad som skulle hända.

  37. Dagen efter skulle vi åka in
    i en lastbil fullastad med minor-

  38. -och ta oss över gränsen.
    Då smällde dörren igen bakom mig.

  39. Det var först på toalettgolvet
    som det gick upp för mig-

  40. -att sen kan jag inte vända åter. Då
    ligger vägen rakt framför.

  41. När jag väl hade fattat beslutet-

  42. -var det också en befrielse. Har man
    inga val blir livet enklare.

  43. Då var det bara att blicka framåt i
    stället för att tveka.

  44. Annars vill man
    hela tiden maximera det man gör.

  45. Här fanns bara ett alternativ. Jag
    ville fånga den avgörande stunden.

  46. Men den är obehaglig -
    det är valets ångest.

  47. Vad fick dig att välja att åka?
    Du hade ju kunnat backa.

  48. Jag hade kunnat åka hem och
    bli en vanlig doktor i Sverige.

  49. Men jag och min fru hade planerat och
    läst tropikmedicin i Paris.

  50. Jag insåg
    att det skulle förändra mitt liv.

  51. Då var det bara att hoppa
    från tiometerstrampolinen.

  52. Det fanns ingen återvändo. Jag fick
    konfronteras med min feghet.

  53. Du skriver att du har brottats
    med din feghet. Vad gav dig modet?

  54. Jag tror att det var min fru,
    att vi var två.

  55. Att vara två är betydligt
    mycket mer än att vara ensam.

  56. Det håller nog Martin och Johan med
    om.

  57. Vad hade hänt
    om ni hade varit ensamma?

  58. Det var nog väldigt mycket det.

  59. Ni nickar. Vågar man mer som två?

  60. Den värsta tiden
    när vi var frihetsberövade-

  61. -var tiden i isolering, när vi satt
    tre, fyra veckor själva.

  62. Inlåsta och ständigt
    förhörda av antiterror-polisen.

  63. Ensam är inte stark i de lägena.

  64. Då famlar man efter erfarenheter,
    minnen, dikter-

  65. -och försöker
    uppbåda ett mentalt försvar.

  66. När Johan fick flytta in
    i min cell-

  67. -och stod där med en gul plastpåse
    och en möglig madrass-

  68. -så var det en av de lyckligaste
    dagarna i ens liv.

  69. Vi sa: "Vi kan sitta livstid,
    bara vi slipper vara själva."

  70. När man lyssnar
    på ert sommarprogram-

  71. -beskriver du på ett ställe
    att ni hade kunnat backa.

  72. Var det mod när ni åkte i väg?

  73. Jag känner igen det du sa.
    När man har gjort ett val-

  74. -blickar man framåt. Vi valde när vi
    beslutade att göra reportaget.

  75. I Somalia satt vi i väntläger-

  76. -men då hade vi redan gjort valet.

  77. När man tänker tillbaka
    borde man nog ha brutit där.

  78. -Hade det varit modigare?
    -Vi hade valt att göra reportaget.

  79. När man har gjort valet är det svårt
    att backa och åka därifrån.

  80. Men med facit i hand
    borde vi ha brutit där.

  81. När man är så fokuserad
    på att göra det...

  82. -...så är det svårt att backa.
    -Din bok börjar med ett citat:

  83. "Facing it. That's the only way
    to get through."

  84. Det känns ju rakt, enkelt
    och lätt. Men hur blir det?

  85. Det där
    med att försöka vara realist...

  86. När man går in i att jobba
    med det här-

  87. -så kan man ju vara naiv.

  88. Sen upptäcker man spelreglerna, och
    då måste man hantera det.

  89. Man kan inte blunda för verklig-
    heten. Man måste vara rationell...

  90. ...och realistisk
    inför de här situationerna.

  91. Man får inte bli för romantisk eller
    tro på hjälterollen.

  92. Just utifrån de människors situation
    som man ska hjälpa.

  93. De lever under svåra förhållanden.
    Man kan inte romantisera det.

  94. Man måste försöka se rakt igenom det.
    Det påminner citatet mig om.

  95. Det betyder ju
    inte att man blir cyniker-

  96. -även om ordet
    har oförtjänt dåligt rykte.

  97. Att vara en hänsynslös sannings-
    sägare är en definition.

  98. Balansen mellan cyniker
    och naivitet är en bra spännvidd.

  99. De är nånstans varandras motsats, men
    de kompletterar varandra.

  100. Man måste inse spelreglerna,
    men förhålla sig till dem naivt.

  101. Vi har väl vågat göra det.

  102. Då måste man förstå
    hur insatsen ser ut.

  103. Hur mycket spelar yrkesrollen in?

  104. Där har ni ju
    väldigt tydliga roller.

  105. Vi hade flyktingberättelser
    som vi hade fått lyssna på.

  106. Fruktansvärda övergrepp
    från Ogaden-regionen.

  107. Som journalist var man inte nöjd med
    att de säger en sak-

  108. -och militären en annan.
    Man ville se hur det låg till.

  109. Vem talade sanning? Den lite
    traditionella journalistiken-

  110. -där man presenterar två sidor-

  111. -den duger inte. Vi ville längre. Det
    innebär ett risktagande.

  112. Den främsta egenskap man behöver som
    journalist-

  113. -är nog mer tålamod än mod.

  114. Saker tar tid,
    och man måste vänta.

  115. Det är en viktigare egenskap.

  116. Ens yrkesroll blir ju ett skydd.

  117. Jag såg en trafikolycka
    och blev oerhört illa berörd.

  118. En man låg blodig på gatan.

  119. När jag jobbar är en sån situation
    naturlig. Då har jag min kamera.

  120. Det låter kanske cyniskt
    och konstigt-

  121. -men man måste tänka att man
    ska dokumentera det som händer.

  122. Och så gör man bara det.
    Annars funkar det inte.

  123. Går man omkring och tänker
    tror jag man kraschar själv.

  124. Du beskriver det i din bok. De
    vidriga scenerna som du upplever-

  125. -är beskrivna
    på ett rakt och faktamässigt sätt.

  126. Ändå får du in reflektioner
    som är jättestora.

  127. Man måste förhålla sig så
    för att stå ut.

  128. Man landar i ett katastrofområde och
    blir helt överväldigad.

  129. Lukter, likdoft... Det är dammigt.
    Folk är skitiga och irrar omkring.

  130. Vill du ta nån i hand och hjälpa
    dem har du enormt mycket arbete.

  131. Du måste tänka: "Vad är min roll, vad
    gör jag, hur gör jag det?"

  132. Det är en stor utmaning för läkare
    som saknar erfarenhet av sånt.

  133. De blir paralyserade.
    De är vana vid titthålskirurgi-

  134. -eller vårdcentralsarbete
    med en patient åt gången.

  135. Här har du hundra stycken framför
    dig. Hur förhåller man sig då?

  136. Hur prioriterar man? Det måste man
    förhålla sig professionellt till.

  137. Där får man stänga av, men inte bli
    känslokall. Det är utmaningen.

  138. Då och då får man öppna spjället-

  139. -och det kan man göra
    i vissa möten.

  140. Du var inne lite på det.
    Då tänker jag: engagemanget.

  141. Är det modets motor? Går det
    att vara modig utan engagemang?

  142. Det är en vilja att berätta
    sånt ingen annan berättar-

  143. -och att ge folk utan röst en röst
    och föra ut deras rop om fred.

  144. Det är nånstans det som driver en
    att göra de reportage man gör.

  145. Sen har man också en känsla-

  146. -av att man inte bara vill prata med
    offer, utan med förövare.

  147. Inför människohandeln
    har man känt en otillräcklighet-

  148. -i att intervjua överlevare. Man vill
    prata med människohandlare.

  149. Engagemanget leder en
    till en bättre journalistik...

  150. -...om man vill berätta nånting.
    -Kan det leda till övermod?

  151. Det finns visst en historia
    om ett minneskort?

  152. Jag tycker att ordet mod
    är lite konstigt.

  153. Jag anser inte att jag är modig. Jag
    är mörkrädd och löjlig.

  154. Det handlar
    om att man tar ett beslut.

  155. När man är i den situationen
    så är det bara att agera-

  156. -och få jobbet gjort.

  157. Mod är ett konstigt ord.
    Jag anser inte att jag är modig.

  158. Att övervinna rädsla?
    Göra nåt som innebär risker?

  159. Det svåra
    är att koppla bort rädslan.

  160. Är man rädd är det svårt
    att jobba. Man får vara rationell.

  161. Det är så klart en konst. Jag anser
    inte mig själv vara modig.

  162. Vet ni vart er nästa resa går?

  163. Nej, men om man ska prata om mod-

  164. -så gäller det att uppmärksamma
    kolleger i Etiopien.

  165. Där kan man tala om mod.
    Kolleger som valde att skriva-

  166. -i ett land
    som driver journalister i exil.

  167. Bara Eritrea
    sätter fler i fängelse.

  168. De kolleger
    som vi har delat fängelse med-

  169. -visste att journalistiken
    kunde leda dem till fängelset.

  170. De sitter kvar där.
    Att nu under hösten prata om dem-

  171. -och belysa deras mod...
    Där kan vi tala om mod.

  172. Då är det på riktigt.
    - Tack för att ni kom hit.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Studio - om mod och engagemang

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det som får vissa att övervinna sin rädsla och ge sig in på farlig mark för att rädda liv eller berätta historier som måste berättas? Ett samtal om mod och engagemang med journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye och katastrofläkaren Johan von Schreeb. Samtalet spelades in under Bokmässan i Göteborg i september 2013. Programledare: Marie-Caroline Biver.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi, Religionskunskap > Livsfrågor
Ämnesord:
Civilkurage, Etik, Filosofi, Mod
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Högläsning i livets början

Redan som små erövrar barnen språket. Men hur går det till? Och vilken roll spelar högläsningen? Litteraturpedagogen Susanna Ekström diskuterar med bland annat Gunilla Dahlberg, professor i förskolepedagogik. Moderator: Carin Hjulström. Inspelat i september 2013. Arrangör Läsrörelsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Sverige och rättsosäkerheten

Många ensamkommande flyktingbarn som kommit till Sverige har försvunnit. Katia Wagner och Jens Mikkelsen har träffat flera hundra av dem, och har skrivit boken De förlorade barnen. De samtalar med Lena Sundström, som skrivit Spår. Moderator: Björn Linnell. Inspelat 26 september 2013. Arrangör: Natur och kultur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Isol - om att berätta för barn

Bilderböcker skapade i barnets ögonhöjd. Ständigt nya bildlösningar som tänjer på invanda perspektiv och flyttar bilderboksmediets gränser. Så beskrivs 2013 års Almapristagare, Isol. Här samtalar den argentinska bilderbokskonstnären med juryledamoten Mats Kempe. Inspelat 26 september 2013. Arrangör: Kulturrådet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Lyssna på mig

Kan barn må bra under och efter en skilsmässa? Vad säger barnen? Hur kan litteraturen stödja barn i kris? Med Bris studie Lyssna på mig som utgångspunkt samtalar Bris' socionomer Sofia Grönkvist och Marie Angsell, författaren Mats Wänblad och illustratören Per Gustavsson. Moderator: Kattis Ahlström. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Bris och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Men läs då unge!

Vad gör vi när ungas läsförmåga blir allt sämre? Hur påverkas samhället på sikt av det? Samtal med journalisten Johanna Koljonen, litteraturlektorn Ann Steiner och litteraturprofessorn Magnus Persson. Moderator: Daniel Sandström, kulturchef på Svenska Dagbladet. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Kulturrådet, UR och Riksbankens Jubileumsfond.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Digital revolution i klassrummet

Skolundervisningen förändras. Fysikläraren Daniel Barker föredrar metoden flipped classroom, alltså filmade föreläsningar och mer tid för diskussioner i klassrummet. Språkläraren Patricia Diaz använder webben. Moderator: Hans Renman. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Natur & kultur och Studentlitteratur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Vad händer i oss när vi läser?

Vi lever i en digital tid där människor ständigt reflekterar över sig själva och gärna publicerar sig offentligt. Här följer ett samtal om läsning i vår tid. Medverkar gör författaren Kristoffer Leandoer, litteraturvetaren Yvonne Leffler och litteraturvetaren Cecilia Pettersson. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat 26 september 2013. Arrangör: Riksbankens Jubileumsfond.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Läsande och lärande rum

Går det att tala om inre och yttre rum i samband med lärande och läsande, och hur kan de befrukta varandra? Medverkar gör bl.a. Börje Ehrstrand, Pia Carlsson och Björn Ranelid. Moderator: John Chrispinsson. Inspelat 26 september 2013. Arrangörer: Läsrörelsen, Lärarförbundet, Svensk biblioteksförening, Kulturrådet, ABF Stockholm och Natur och Kultur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Berättartraditionen lever vidare

Författarna Kerstin Ekman och Therése Söderlind möts i ett samtal om vad som utmärker en stark berättelse. Moderator: Åsa Beckman. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Om godheten och girigheten

Klyftorna i vårt samhälle växer samtidigt som forskningen visar att ett samhälle med stora klasskillnader är dåligt för alla. Filmaren Stefan Jarl samtalar med Kajsa Ekis Ekman, Andreas Cervenka och Caroline Krook. Moderator: Marit Kapla. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Svenska kyrkan/Se människan, Göteborg International Film Festival och Leopard.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Litteraturens status på folkbiblioteken

Skol- och folkbibliotekarier ska främja läsning och läslust i och utanför skolan. Har de tillräcklig tid och kunskap? Vem ansvarar för bibliotekariernas kompetensutveckling? Samtal med Jenny Lindh, Karin Linder, Magnus Persson och Margareta Rodin Lundberg. Moderator: Signe Westin. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Kulturrådet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

438 dagar - Johan och Martin berättar

Journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye reste till Afrikas horn för att rapportera om hur jakten på olja drabbade befolkningen i Ogadenregionen. Istället blev de skjutna och fängslade. Här talar de om händelserna, om boken de skrivit och om litteraturen som hjälpte dem att uthärda livet i fängelset. Moderator: Mattias Göransson. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Offside press.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

På djupet med Leif GW Persson

Kriminologen Leif GW Persson är en bästsäljande författare och en känd samhällsdebattör. Vad är det som driver honom? Ett samtal om livssyn och personliga övertygelser med ärkebiskop Anders Wejryd. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Fram med fiktionen

Måste allt idag baseras på en personlig berättelse för att väcka intresse? Anna Fredriksson, Jens Liljestrand, Philip Teir och Kjell Westö sjunger fiktionens lov och analyserar den dokumentära trenden. Moderator: Katarina Gäddnäs. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Schildts & Söderströms och Bokförlaget Forum.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Människans gåtfulla drivkrafter

Trots att han led av dyslexi bestämde sig den amerikanske författaren Richard Ford för att studera litteratur. Här talar han om sin senaste roman och om sitt författarskap med litteraturkritikern Ingrid Elam. Inspelat på Bok & bibliotek i september 2013. Arrangör: Brombergs förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Skapande och kommunikation

Johanna Olsson är utvecklare och researchansvarig på Hyper Island, en skola utan lärare och läxor. Hon pratar om schabloner kring kreativitet: varför har vi dem? Hur går vi förbi dem? Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaMifforadio

Odödlighet

En mysig morgonshow med Nancy Delic, Sophia Bergman och Balint Marton. Frukost, livsfilosofi, musik och vår egen psykolog Karna.

Fråga oss