Titta

Tristessens risker

Tristessens risker

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet går inte längre att spela upp på UR Skola.

Dela

Tristessens risker

Produktionsår:
Längd:

Monotoni, förutsägbarhet och brist på stimuli påverkar oss. Trots att vi lever i ett informationssamhälle med ett ständigt flöde av information, stimulans och nya impulser drabbas många av tristess. Men varför vi blir uttråkade? Och hur påverkar det vår hjärna, kropp och hälsa? Kan tristess till och med vara farligt? Albert Nerenbergs första akuta upplevelse av tristess kom när han trodde han tappat bort sin mobil. Här möter han forskare, artister och elever som resonerar kring begreppet tristess, samt aktivister mot sittande och skoltrötta som vill känna, uppleva och agera och inte låta sig begränsas av en stillasittande tillvaro.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Känslor, Långtråkighet, Psykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering socialt och didaktiskt är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vdi Linnéuniversitetets speciallärarprogram, och Anette Bagger, lärarutbildare vid Umeå universitet, berättar om sina erfarenheter. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Grafittan och moralpaniken

Konstnären Carolina Falkholt uppförde en grafittimålning av en snippa, en "grafitta", på en vägg i en högstadieskola i Nyköping. Verket var en kommentar till den verbala kränkningskultur som konstnären menar att högstadiet bär på. Men Nyköpings kommun, som hade beställt konstverket, fick kalla fötter när de såg resultatet.

Fråga oss