Titta

Programmen som förändrade TV

Programmen som förändrade TV

Om Programmen som förändrade TV

Programmen som fyller våra tv-apparater har genomgått en otrolig utveckling under mediets relativt korta historia. Vissa produktioner har varit viktigare än andra och fört utvecklingen i en ny riktning. Och det är om dem den här serien kretsar kring. Vi återbesöker platserna där några av tv-historiens viktigaste program gjordes, och träffar manusförfattarna, producenterna, programledarna och skådisarna som var med om att skapa mediets mest avgörande ögonblick. Vi gör djupdykningar i olika genrer och uppmärksammar såväl gamla klassiker som Sesame Street och Hill Street Blues, som modernare exempel som The Ali G Show och Expedition Robinson.

Till första programmet

Programmen som förändrade TV : TävlingarMaterialDela
  1. I kvällens avsnitt landar vi i Japan-

  2. -hem för några av tv:s
    mest skruvade skapelser.

  3. Otroligt!

  4. Vi tittar
    på lek- och tävlingsprogram.

  5. Det handlar om tävlingsprogrammens
    urmoder: frågesporten.

  6. Det som tilltalar är
    att det inte är påhittat.

  7. Folk blev besvikna när det framkom-

  8. -att det var skådespeleri.

  9. När reality-tv gjorde intåg,
    fick vi se en ny sorts tävling.

  10. Med Tyra som programledare
    blev formatet oemotståndligt.

  11. En åker ut.

  12. Vi besöker bolaget
    som gjorde en japansk idé-

  13. -till ett seglivat
    underhållningsprogram.

  14. Vi visste att det skulle fungera-

  15. -när jag såg att kameramännen
    inte kunde hålla sig för skratt.

  16. Utanför Tokyo har tv-bolaget TBS
    byggt en enorm utomhusanläggning-

  17. -för inspelningen
    av ett extremt tävlingsprogram.

  18. Katsumi Yamada!

  19. Konceptet är
    "ett OS för okända människor".

  20. Det vill säga att personer
    som anser sig duktiga på idrott-

  21. -får tävla med sin förmåga
    i programmet.

  22. Programmet "Sasuke ninja warrior"
    involverar över tusen medarbetare.

  23. Då kör vi.

  24. Bildproducenter och kameramän
    prövar ut vinklar.

  25. Hur ska det gå?

  26. Det är den tredje hinderbanan
    som förväntas slå ut många tävlande.

  27. Den tredje hinderbanan går i repris.
    I den finns "crazy cliff hanger"...

  28. -Det går inte.
    -Kom igen!

  29. ...som det hindret kallas. Folk vill
    veta om nån äntligen ska klara det.

  30. Och om nån klarar hindret, hur många
    klarar hela banan? Det vill man veta.

  31. Nämn en av tomtens renar.

  32. Tävlingar
    har varit en del av tv sen start.

  33. Det har handlat mer
    om hjärna än muskler.

  34. Börja!

  35. På 1950-talet var frågesporten stor-

  36. -med enorma pengar i potten,
    innan skandaler begravde genren.

  37. Vilka av dessa delstater
    har ingen kust...

  38. Det skulle dröja innan tv-makare
    hittade ett sätt-

  39. -att återuppväcka frågesporten.

  40. Det är enkelt.
    Klara tolv frågor och bli miljonär.

  41. Nästa fråga.

  42. En del av lockelsen låg förstås
    i den enorma prissumman.

  43. ...ger nån en miljon
    och halva landet ett nervsammanbrott.

  44. Här i Borehamwood i utkanten av
    London ligger anrika Elstree studios.

  45. Här har George Lucas
    spelat in Star wars-filmer.

  46. I dag är det inspelning av
    "Who wants to be a millionaire".

  47. Förberedelserna är i gång
    och producenten har fullt upp.

  48. Publiken har kommit.

  49. Jag har jobbat här i tre år.

  50. Minnet av mitt första program
    var ren skräck.

  51. Det var en helt galen
    men lysande upplevelse.

  52. Här köar publiken till kvällens
    inspelning. De kommer en timme före.

  53. De får sätta sig och komma i stämning
    innan Chris kommer och hälsar.

  54. Välkomna till måndagens program...

  55. Chris - det är Chris Tarrant -
    är programledare sedan starten 1998.

  56. ...en hisnande resa.

  57. Det ger betänketid.

  58. Han förbereder sig och
    dagens deltagare för inspelningen.

  59. Alla utom publiken är på plats.

  60. Vad är det
    som har gjort programmet så populärt?

  61. Om du vann en miljon pund,
    skulle du gå till kontoret i morgon?

  62. En orsak är vinstsumman.

  63. När programmet dök upp 1998 hade det
    inte funnits så stora vinstpengar-

  64. -sedan 50-talet
    då genren hade blomstrat i USA.

  65. Du har rätt! Du har 8 000 dollar.

  66. "Twenty-one"
    och "The 64 000 dollar question"-

  67. -var av den populäraste typen av
    underhållning i mitten av 50-talet.

  68. De hade ljudisolerade bås,
    ljudeffekter-

  69. -strålkastare och närbilder...
    Det var dramatiskt-

  70. -men det som lockade i programmen
    var att det var verkligt.

  71. Därför blev folk besvikna när det
    visade sig att det var skådespeleri.

  72. Ett flertal av de tävlande-

  73. -hade fått svaren-

  74. -och blivit instruerade hur de
    skenbart skulle uppträda dramatiskt.

  75. De fick veta hur de skulle
    torka sig i pannan, tveka...

  76. ...hur de skulle verka plågade,
    stamma...

  77. En av de mest uppmärksammade
    skandalerna sker i "Twenty-one" 1956.

  78. Den väl-coachade Charles van Doren
    var förutbestämd att vinna-

  79. -eftersom det skulle vara positivt
    för Geritol som betalade programmet.

  80. Van Dorens motståndare gör som han
    blir tillsagd och lämnar fel svar.

  81. "On the waterfront"?

  82. Nej, tyvärr. Svaret är "Marty".

  83. Skandalerna på 50-talet
    fick en enorm effekt-

  84. -på amerikansk tv och kultur, och
    på tävlingsprogrammens utveckling.

  85. Frågesporterna förlorade i status och
    de höga summorna var borta länge.

  86. "Who wants to be a millionaire" lånar
    flera idéer från sina föregångare.

  87. Det handlar också om
    bilden av vilka som tävlar.

  88. Här är Chris Tarrants berömda stol.
    I kväll sitter bara en tävlande där.

  89. Programmet handlar om en ohyllad
    hjälte: rörmokaren, sjuksköterskan...

  90. Det handlar om den vanliga människan
    vars dröm kanske går i uppfyllelse.

  91. Här är Colman Hutchinson, exekutiv
    producent för programmet på 90-talet.

  92. Få kan tv-formatet som han.

  93. Även de som inte anser sig vara
    de mest pålästa-

  94. -kan chansa när de ser alternativen.

  95. Sting, Phil Collins,
    Bono, Bob Geldof...

  96. På det sättet var det inkluderande
    för en bred publik.

  97. Därför
    hade programmet miljontals tittare.

  98. Tidigare frågesportprogram
    byggde på en kamp mot klockan.

  99. Det är rätt svar! Precis som i går.

  100. "Who wants to be a millionaire" hade
    andra sätt att bygga upp spänning på.

  101. Musiken är enormt viktig
    för programmet.

  102. Hallå.

  103. Sån musik associerar man med
    skräckfilm snarare än underhållning.

  104. Ljudet påminner väldigt mycket
    om hjärtslag.

  105. Jag kan inte tänka.

  106. Det finns
    ett noggrant iscensatt uttryck-

  107. -för "Who wants to be a millionaire".

  108. Den stora förändringen bestod i
    de två ansiktena i dämpad belysning-

  109. -den hotfulla musiken och gladiator-
    aktiga känsla som tillförde dramatik.

  110. Men även programmets
    "catchphrase" bidrar till dramat.

  111. Det vanligaste uttrycket i programmet
    är "är det ditt slutgiltiga svar?".

  112. Är det ditt slutgiltiga svar?
    Du har 10 000!

  113. De ombeds att säga "slutgiltiga svar"
    som signal till Chris-

  114. -och för datorn att slå fast svaret.

  115. -...ditt slutgiltiga svar?
    -Mitt slutgiltiga svar.

  116. Bra. Du har 4 000.

  117. Frasen gav den dramatiska effekten-

  118. -att man kunde sitta och vela
    mellan ett ja och ett nej.

  119. Jag har en karta över USA i mitt
    huvud och är säker på att Texas...

  120. De orden
    pekade på möjligheten till att spela.

  121. Man var herre över sitt öde.

  122. En del av mig ville satsa på det.
    Det var därför jag velade.

  123. "Who wants to be a millionaire" är
    världens framgångsrikaste tv-format.

  124. Det har sålts
    till ett hundratal kanaler i världen.

  125. I Storbritannien
    är det inte lika populärt som förr-

  126. -men inflytandet programmet haft
    går inte att överdriva.

  127. Det har helt klart lämnat ett spår av
    program som annars inte hade funnits.

  128. Ni har en miljon pund, jag
    har sju frågor. Nu spelar vi - live!

  129. Vill du låsa ditt svar?
    Då är det dags att ta reda på-

  130. -om Tom Arnold
    är smartare än en femteklassare.

  131. För säkerhets skull...

  132. Det finns många likheter,
    såsom spänningen och valet av svar.

  133. Det är nog få frågesportsprogram
    efter miljonärprogrammet-

  134. -som inte har lånat nånting från det.

  135. Tack.

  136. Att "Sasuke ninja warrior"
    är världens mest krävande program-

  137. -är ingen överdrift.

  138. Han föll!

  139. När tävlingen nått tredje hinderbanan
    återstår fyra av hundra startande.

  140. Han är snabb!

  141. Det blir tydligt att momentet "crazy
    cliff hanger" inte gör saken lättare.

  142. Han föll!

  143. Tävlingsprogram handlade tidigt om
    att göra människor till stjärnor.

  144. Visst tävlade professionella-

  145. -men framförallt fick vanligt folk en
    möjlighet att leva ut sina intressen.

  146. Sex poäng.

  147. Omgång 19 av "Top model"
    har underrubriken "College".

  148. Ni två är de enda flickor
    som inte fick nån jobbokning.

  149. När tävlingsprogrammen
    gifte sig med "reality"-

  150. -blev tv som en arbetsförmedling.

  151. Du har fortfarande chansen
    att vinna "Top model". Varsågod.

  152. Reality-tv låg i sin linda.
    Jag och Mark Burnett var de första-

  153. -som fick in reality-serier på tv.

  154. Hej, Roger.

  155. Min serie "Making the band"
    fick premiär-

  156. -samma vecka
    som Burnetts lilla serie "Survivor".

  157. Hur många videor...

  158. Det första framgångsrika exemplet
    på "aspirant-tv"-

  159. -tog sig an modellvärlden.

  160. Efter "Making the band" skapade jag
    en serie om wrestler-karriärer.

  161. Jag fick snabbt ryktet av att vara
    producenten som gör "aspirant-tv".

  162. Det gjorde att jag kom i kontakt med
    Tyra som ville göra en modellserie.

  163. Se bitsk ut.

  164. Modeller har stått i blickfånget-

  165. -sedan 1990-talets glamourösa och
    starka Cindy Crawford och Tyra Banks.

  166. Man visade upp en bransch
    som allmänheten var intresserad av.

  167. Vackert, Tyra. Böljandet i bakgrunden
    ser jättebra ut.

  168. Jag satte mig ner med Tyra
    och frågade ut henne-

  169. -om hur hon fick en karriär och vad
    som krävdes för att bli supermodell.

  170. Vackert.

  171. Vi tog serien till alla tv-bolag.

  172. Det var inga problem
    för Ken Mok att sälja in idén.

  173. När bolagen såg
    att Tyra var programledare...

  174. ...blev den oemotståndlig. Nästan
    alla vi besökte ville ha serien.

  175. "America's next top model"
    hade premiär i maj 2003.

  176. Jag ser New York på ett nytt sätt.

  177. Det jag gillade
    i första säsongen av "Top model" var-

  178. -att det var oslipat
    och de fattade beslut allteftersom.

  179. "...nycklarna till er takvåning.
    Ta den i besittning..."

  180. Som i "Real world" och "Big brother"-

  181. -var ett hus
    arenan för reality-bitarna.

  182. Herregud! Vart ska vi gå först?

  183. Och en noggrann casting
    för att skapa dramatik.

  184. -Tror du på nåt, Elyse?
    -Jag är ateist.

  185. De första deltagarna i "Top model"
    var de mest minnesvärda.

  186. De hade en stark dynamik. Det var
    en modell som var starkt religiös-

  187. -och en flicka, Elyse,
    som var hennes motpol och ateist.

  188. Jag har ingen tro, men jag har moral.

  189. Jag respekterar dig men visste inte.

  190. Tyra tittade på alla och valde dem
    som hade störst chans som modeller.

  191. Det var första filtret.
    Det andra var mitt-

  192. -och bestod i att bedöma om personen
    var karaktärsstark nog för tv.

  193. Post! "Ni har en fotografering
    med J.Lo:s badkläder i morgon."

  194. Men "Top model" är, som andra program
    i genren, ett tävlingsprogram.

  195. Utmaningarna är programmets motor.

  196. Fint. Stilla!

  197. Utmaningarna driver varje avsnitt.

  198. Utmärkt! Vi har nog fotat färdigt.

  199. De samlas inte bara kring ett hus-

  200. -där de funderar på
    hur personligheterna interagerar.

  201. De tävlande
    skjutsas mellan utmaningar.

  202. Det är det som bär serien.

  203. "En av er åker ut."

  204. Utmaningarna ligger till grund-

  205. -för vem som röstas bort
    och vilka som blir kvar.

  206. Det speglade modellbranschen genuint.
    Vissa flickor bedömdes hårt...

  207. Jag undrar hur du tänkte.

  208. Det gav
    en sann bild av modebranschen.

  209. Det var uppfriskande, och nånting
    som tittare helt klart ville se-

  210. -eftersom programmet
    hade fem miljoner tittare.

  211. Ansiktet - bra, foten - dålig.

  212. Programmet har kritiserats
    för ett onaturligt kvinnoideal.

  213. Producenterna har svarat med special-
    säsonger med annorlunda modeller.

  214. AMANDA - 165 CM

  215. "Top models" format blev
    stilbildande. Alla möjliga yrken-

  216. -har sedan dess blivit program
    enligt samma mall.

  217. Efter första omgången blev serien
    en succé som nu har pågått tio år.

  218. Ständig formatutveckling är nödvändig
    för att hålla en serie vid liv.

  219. Man kan ändra formatet
    ett begränsat antal gånger-

  220. -innan publiken så att säga tröttnar-

  221. -och serien tappar sin betydelse.

  222. Vi måste ständigt omvärdera,
    eftersom folk inte ser på tv längre.

  223. De spelar in programmet
    för att hoppa över reklamen.

  224. Man måste hitta nya vägar,
    som sociala medier.

  225. Vi lägger till poängen
    från sociala medier.

  226. För att föra formatet in i framtiden
    har Ken en metod-

  227. -som engagerar tittarna
    på ett nytt sätt.

  228. Det var knepigt.
    Hur använder man sociala medier-

  229. -när man spelar in och sänder senare?

  230. Systemet vi kom fram till var
    att vi under produktionsperioden-

  231. -lägger upp alla foton på
    alla deltagare, oavsett om de åkt ut.

  232. Din röst avgör om nån som åkt ut
    får en andra chans.

  233. Tittarna vet inte före sändning, ett
    halvår senare, vem som har åkt ut.

  234. Den flicka som
    kommer tillbaka till tävlingen är...

  235. Kanske blir det en branschstandard
    signerad Ken Mok.

  236. Japans bidrag till tv består mest
    av lättare underhållning.

  237. Inspirationen till många tävlings-
    program har sitt ursprung här.

  238. Hans ambition är...

  239. Mer överraskande är kanske
    att "Dragons den" är japanskt.

  240. Även produktionen vi ska besöka nu-

  241. -bygger, trots sitt amerikanska namn,
    på en japansk idé.

  242. Det kanske inte är tv som
    hamnar överst på kritikernas listor.

  243. Men det har skapat ett
    av tv:s mest långlivade format.

  244. Tack så mycket, tack!

  245. Tack för en gymnastisk presentation.

  246. Välkomna till vårt kontor.

  247. Eftersom det är vi tv-tittare
    som tillhandahåller innehållet-

  248. -är det en skattgruva
    som programmet sitter på.

  249. Ja, hej.

  250. -Hur många filmer får vi?
    -Vi ser 600 filmklipp per dag.

  251. -Ni kan väl snabbspola?
    -Nej.

  252. Ja, det var en kuggfråga.

  253. De arbetar hårt. - Tack ska ni ha.

  254. Programmet
    får in 3 000 videoklipp varje vecka.

  255. Det här är sällsynt.

  256. Det är bara en bråkdel av videorna
    som blir valda.

  257. Hej, kon!

  258. Det som särskiljer oss
    är antalet videor.

  259. De som härmar oss har mediokra
    filmklipp som de visar flera gånger.

  260. Vi visar klippen en gång
    och har massor av dem.

  261. En kul del av jobbet är
    att hitta på vitsarna till klippen.

  262. Studsmattor är farliga nog
    utan huvudformade hål.

  263. "Studsmattor är farliga nog utan hål
    för huvudet". Det leder min blick.

  264. Och så där går det.

  265. Jag ska visa hur vi bygger upp
    ett program. Här är avsnitt 23-15.

  266. Avsnitt 15 under säsong 23.

  267. Vi brukar börja med ett potpurri,
    ett gäng av våra bästa filmklipp.

  268. En "väderkvarn", alltså att tappa
    balansen och börja fäkta med armarna.

  269. "En flicka får höra
    att Justin Bieber har en flickvän."

  270. ...Justin Bieber,
    men hon ska inte få honom.

  271. Vi avslutar med ett musikmontage.

  272. Alla älskar montage
    och de ger energi inför reklampausen.

  273. För att hitta programmets ursprung-

  274. -måste vi söka upp
    en pensionerad japansk tv-producent.

  275. Programmet
    började sändas i januari 1986.

  276. Precis ett år före det,
    lanserade Sony-

  277. -den lättaste
    8-millimeters videokameran dittills.

  278. Videokameran som vägde under
    två kilo kom då ut på marknaden.

  279. Nämen hej! Tack ska du ha.

  280. På 1980-talet
    kom hemmavideokamerorna.

  281. Japanerna var snabba att använda dem
    och Toshiaki Takahashi-

  282. -blev först med
    att visa hemmavideor i sitt program.

  283. Att kunna filma familjen och djuren
    med en knapptryckning var viktigt.

  284. Dem blir ju alla glada av att se.

  285. Det var tanken med inslagen.

  286. Vin Di Bona förstod att inslaget gick
    att utveckla till ett programformat.

  287. Den sortens underhållnings-tv var
    mer eller mindre dödförklarad i USA.

  288. Vi tänkte skapa en serie
    med enbart hemmagjorda videoklipp-

  289. -och utlysa en tävling.

  290. Duktig kille! Det kan
    vara förvirrande. Lite paradoxalt...

  291. Att de höll på med något nytt,
    blev de varse när de sände piloten.

  292. Den största utmaningen var-

  293. -att övertyga besserwissrarna
    på tekniksidan om-

  294. -att även om videobanden
    inte var tekniskt perfekta-

  295. -skulle de gå att sända.

  296. Vi fick ett desperat telefonsamtal om
    att programmet var för flimrigt.

  297. -Jag frågade om det var kul.
    -När de sa ja, sa vi: "Sänd det".

  298. Här är programmets stjärna:
    Bob Saget.

  299. Hej och välkomna...

  300. Vi visste att det skulle fungera-

  301. -när jag såg att kameramännen
    inte kunde hålla sig för skratt.

  302. Då visste jag.

  303. Höjdpunkten då
    var en dam i en diskmaskin.

  304. Det klippet talade man om de första
    tre till fem åren av programmet.

  305. "Damen i diskmaskinen!"

  306. Mitt hår har fastnat
    inne i diskmaskinen.

  307. Du sitter fast i diskmaskinen.

  308. Hennes man borde ha hjälpt henne.
    Tack och lov väntade han med det.

  309. Hej då och filma på.

  310. Tittarsiffrorna tog ett astronomiskt
    stort skutt mitt i programmet.

  311. Folk ringde varandra och sa: "Jag såg
    nåt kul! Slå på ABC." Helt otroligt.

  312. Då så! Det är snart dags
    att dela ut kvällens priser...

  313. Sen tar vi fram kandidaterna för
    röstningen. De är alltid omstridda.

  314. Först: ruggiga ugglor...

  315. De undrar varför inte alla kul klipp
    är röstbara. Jo, de är inte unika.

  316. Sånt vi inte har sett förut
    får chansen.

  317. Den lilla djurimitatören
    som sänts in-

  318. -från Toronto i kanadensiska Ontario.

  319. Att idén fungerar utanför Japan
    förvånar inte fenomenets skapare.

  320. För att de också är människor.

  321. Alltså oavsett
    varifrån i världen man kommer-

  322. -fungerar alla människor likadant.

  323. Till exempel tycker man
    att barn och små djur är söta...

  324. Så om jag säger: häst...

  325. En applåd!

  326. Nu har hundra personer
    kvalat från nivå ett till två.

  327. När vi kom till den tredje nivån
    var fyra personer kvar.

  328. Av de fyra har redan tre misslyckats.

  329. Det är bara
    en person kvar i tävlingen.

  330. ...ögonblicket är här!

  331. Den siste deltagaren i "Sasuke"
    klarar inte heller banan.

  332. Tittarna får inte se nån
    ta sig an sluthindret-

  333. -och programmet slutar utan vinnare.

  334. Det finns säkert tv-tittare
    som anser att banan är för svår.

  335. De frågar alltså inte
    efter en vinnare.

  336. Men att hindren eller nivåerna
    är för svåra-

  337. -det får vi frågor om riktigt ofta.

  338. För västerländska tittare
    är det ovant.

  339. Västerländsk dramaturgi
    kräver en vinnare-

  340. -vilket inte är nödvändigt
    i japanska program.

  341. I nästa program byter vi ämne totalt.

  342. Vi besöker stationen som
    introducerade den flygande reportern.

  343. Om så din hand syntes på tv
    fick du betalt.

  344. Därför syntes inga reportrar.

  345. Och kanalen som började
    sända nyheter dygnet runt.

  346. Man hade aldrig sett ett krig
    bevakas likt Kuwaitkriget.

  347. Sen berättar vi om innovationer som
    revolutionerat tv:s sportbevakning.

  348. Programmen som förändrade tv.
    Nästa vecka: om nyheter.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet och många av programmets ingredienser är idag vanliga. Genren hade tidigare blomstrat på 50-talet men begravts av fuskskandaler. I America's next top model gifte tävlingsprogrammet ihop sig med reality och skapade något man kan kalla aspirant-tv. Sedan dess har alla tänkbara yrkesområden förvandlats till tävlingar framför kameran. Vi besöker också bolaget som tog en japansk idé och gjorde den till ett av tv-världens mest seglivade underhållningsprogram: America's funniest home videos. Programmet presenteras av Rickard Olsson.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Massmedia, TV, TV-program
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Programmen som förändrade TV

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Reality

Avsnitt 1 av 8

En av tv:s mest populära genrer är kanske också den yngsta. I början av 1970-talet fick tv-tittare i USA för första gången fick följa med in i en familjs hem i serien An American Family. Vi träffar familjen Loud som berättar om sina erfarenheter som världens första reality-familj. Och så får vi höra hur Expedition Robinson kom att gå i bräschen för den uppsjö av dokusåpor vi kan se idag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Drama

Avsnitt 2 av 8

Hill Street Blues (Spanarna på Hill Street) anses av många vara den enskilt mest inflytelserika dramaserien i tv:s historia. Seriens skapare Steven Bochco och regissören Steven Butler berättar hur seriens för sin tid unika berättande kom till. Vi besöker också inspelningsplatsen för brittiska Coronation Street, världens nu längst pågående dramaserie. Tv-dramatiken drogs nästan från start med ett slags lillebrorskomplex gentemot sina mer etablerade syskon teatern och filmen, men det kom den från början ganska anonyma kabel-tv-kanalen HBO att ändra på. När de skapade en dramaavdelning vid mitten av 1990-talet gav de tv-makarna närmast absolut frihet, en programfilosofi som snabbt spred sig till resten av branschen, och som ledde fram till vad som brukar kallas tv:s nya guldålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Fakta och livsstil

Avsnitt 3 av 8

Britterna är bäst i världen på att göra fakta- och livsstilsprogram. Vi spårar ursprunget till dagens inrednings- och matlagningsprogram och besöker produktionen av Antiques Roadshow. Och så träffar vi naturfilmens stilbildare David Attenborough.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Tävlingar

Avsnitt 4 av 8

Lek- och tävlingsprogram har varit en populär programgenre sedan tv:s början. När tävlings- och reality-tv slogs samman i America’s next top model föddes en ny framgångsrik stapelvara. Den klassiska frågesporten återupplivades av Who wants to be a millionaire i slutet av 1990-talet.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Nyheter och sport

Avsnitt 5 av 8

Vi besöker 24-timmarskanalen CNN, BBC:s nya nyhetshus för 6 000 medarbetare samt Yankee stadium under en basebollmatch. Följ också med till den lokala tv-kanal som 1965 kom att förvandla nyhetsrapportering till det dynamiska inslag som idag ses som standard.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Talkshow

Avsnitt 6 av 8

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Barn och ungdomar

Avsnitt 7 av 8

Länge behandlades barn och ungdomar styvmoderligt i tv-sammanhang. Idag är de en viktig målgrupp och det finns en uppsjö av kanaler riktade speciellt till dem. Vi möter skaparna av banbrytande satsningar som Sesame Street, Beverly Hills 90210 och MTV.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammen som förändrade TV

Humor

Avsnitt 8 av 8

Humorprogram i form av sketcher eller situationskomedier har funnits på tv länge. Vi träffar några av personerna bakom långkörare som Saturday Night Live och Seinfeld. Och så berättar vi historien om den fiktiva karaktären Ali G.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmen som förändrade TV

Talkshow

Politiskt, personligt, flamsigt eller kontroversiellt – innehållet i en talkshow kan spänna över hela registret. Michael Parkinson, Phil Donahue och Jerry Springer har alla gjort sina speciella avtryck inom genren. Och amerikanska The Daily Show har tagit den politiska satiren till en helt ny nivå.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellkritik

Användning av källor

Om kraften i filmmediet och hur svårt det är att vara källkritisk. Kjell Eriksson träffar filmrecensenten och kulturjournalisten Fredrik Sahlin som funderar över detta. Kjell träffar också Anna Davidsson som är profilen bakom Instagramkontot "Apan satt i granen". Hon berättar om ansvaret och påverkan man har som kommer med en stor följarskara. Reportern Josefiné försöker göra en egen fake-video. Ser någon igenom bluffen?

Fråga oss