TV

Tränarens himmel och helvete

Tränarens himmel och helvete

Om Tränarens himmel och helvete

I serien Idrottens himmel och helvete lades stort fokus på de olika problem som finns inom svensk barn- och ungdomsidrott. Här fokuserar vi istället på lösningar. I varje program träffar vi någon som jobbar framgångsrikt med det som är programmets tema, samt visar konkreta checklistor för tränare och föreningar att utgå ifrån. Dessutom uttalar sig några av Sveriges främsta forskare och experter i respektive ämne. Serien fördjupar diskussionen och riktar sig främst till idrottsföreningar, tränare och föräldrar till idrottande barn och ungdomar.

Till första programmet

Tränarens himmel och helvete: Rättigheter och skyldigheter
  1. För att få statsstöd
    till sin idrottsförening måste man-

  2. -följa barnkonventionen.

  3. Det vet inte de flesta idrottsledare.

  4. Vi och Rädda Barnen reder ut vad man
    strider mot när man glömmer det-

  5. -och kör sitt eget race. Vi besöker
    en förening som håller på att ändras:

  6. Från en elitförening
    till en för alla.

  7. När jag var 23
    bestämde jag mig för att sluta spela-

  8. -för att mina tränare inte var bra.

  9. Jag blev inte tillräckligt sedd.

  10. Då bestämde jag mig för att själv bli
    tränare och se hur bra jag kunde bli.

  11. Kristina Landgren-Carestam
    har prisats-

  12. -och har gjort barriärbrytande
    insatser för ledarutvecklingen.

  13. Hon var den första kvinnan
    som blev kapten för ett herrlandslag.

  14. Hon tog både damerna
    och herrarna till VM-guld.

  15. Nu är hon tillbaka i klubben
    där allt började.

  16. Jag kom hem till föreningen, Pixbo
    Wallenstam, och ordföranden sa:

  17. "Kristina, vi vill anställa dig
    att jobba med ungdomsutveckling."

  18. Jag tänkte "Var det
    det bästa du kunde komma med"-

  19. -"efter att ha varit på elitnivå?"

  20. Jag tänkte att jag kunde lära mig nåt
    och sa ja. Det ångrar jag inte.

  21. Man får se hur idrotten av uppbyggd
    och vad vi måste jobba med-

  22. -för att vi ska kunna nå elitnivå med
    sina lag. Vi måste börja underifrån.

  23. På yttersta elitnivån
    handlar det bara om resultat.

  24. Leverera ett VM-guld, ett SM-guld.

  25. På ungdomssidan
    handlar det om så mycket mer.

  26. Jag fick utmana mig själv.
    Många roliga historier, många skratt.

  27. Med ett ungdomslag
    ven det in bollar en gång-

  28. -och jag tänkte säga
    att ibland vinner man, ibland inte.

  29. Då räckte nån upp handen
    och sa "Måste jag duscha?"

  30. Det var inte det som det handlade om,
    utan att ha kul och så mycket annat.

  31. Pixbo är elitsatsande
    och är långt ifrån perfekta.

  32. Men de har börjat att ta till sig
    barnkonventionens luddiga artiklar-

  33. -och omsätta dem
    till konkreta handlingar.

  34. Tjena! Ola? Vad trevligt.

  35. Vi har ju gjort
    den här programserien.

  36. Det finns jättemånga ledare,
    typ 80 procent-

  37. -som inte vet att man bör följa FN:s
    barnkonvention för att få statsstöd.

  38. "Hur omsätter man det i verklighet?"
    Det är en stor utmaning.

  39. Vi ser på olika scenarion
    och sen får du ge din reflektion.

  40. Hur ska man som förening tänka här?
    Vilka problem finns?

  41. -Är du med?
    -Jag är med.

  42. FN:s barnkonvention
    har funnits sen 1989.

  43. Den definierar vilka rättigheter
    barn har överallt.

  44. Vi har tagit fram de artiklar-

  45. -som är relevanta att ha koll på
    när man jobbar med barnidrott.

  46. Man kände sig utanför på träningar.
    Man skulle gå ihop med andra.

  47. Gå ihop två och två med nån okänd.

  48. Jag hade spelat länge,
    men det var ändå så.

  49. Ingen kom till mig.
    Ingen var med mig.

  50. Man kände så när vi hade bortamatch-

  51. -och ingen frågade
    hur man skulle ta sig hem eller dit.

  52. Man känner sig inte värd nånting.

  53. Man ville vara nån annan.

  54. Nån gång sa min kompis till tränaren
    att "Martin känner sig utanför".

  55. "Han vill inte komma till träningen."

  56. Vi är i omklädningsrummet.
    Han säger till alla spelare.

  57. "Martin känner sig utanför,
    så vi måste ta hand om honom."

  58. "När vi kör två och två, joggar ner
    eller joggar upp inför träning."

  59. "Då ska ni ta hand om Martin."
    Då, som barn...

  60. Jag ville gå hem. Det var så pinsamt.

  61. Alla tittar
    och du kan inte gömma dig.

  62. Vad som saknas är grundläggande för
    att implementera barnkonventionen.

  63. Man måste ha fungerande system...
    Att vara beredd i förväg.

  64. Du ska inte behöva stå inför gruppen
    och säga att nån känner sig utanför.

  65. Man kan kontinuerligt ha möten.
    Göra en handlingsplan.

  66. Hur omsätter vi idéerna och
    värderingarna till konkret handling?

  67. Hur ska man göra
    om en lagkompis hamnar utanför?

  68. Man kan fråga
    "Vill du också vara med?"

  69. Annars kanske
    han står där helt ensam...

  70. Och så kan man fråga "Hur mår du?"

  71. Så att han inte står där hela dagen
    och inte har nån att spela med.

  72. Man måste ju ha nån att spela med.

  73. Vi delar ju laget i två
    och delar om dem efter varje termin-

  74. -så att de kommer med nya killar.

  75. Och även mindre grupper när vi tränar
    för att de ska känna att...

  76. Så att vi har koll, så att ingen
    hamnar ensam. Vi byter hela tiden.

  77. Och man ska också utvärdera
    sig själv som ledare.

  78. Man använder helikopterperspektivet.
    Ledaren sätter sig på läktaren-

  79. -och skriver ner alla barn
    och bockar av att man ser alla.

  80. Som jag minns...
    Jag blev alltid vald sist på gympan.

  81. Så jävla kränkande. Igen och igen...

  82. -Man ska inte välja.
    -De valde lag här också.

  83. Det är ett konkret exempel.
    "Hos oss väljer man inte lag."

  84. "Vi vuxna har gjort det valet."

  85. Min son vill gärna
    bara vara med sina kompisar.

  86. Man bör prata om det från tränarhåll
    till föräldern.

  87. "Kan du prata med William
    om det här utanför träningen?"

  88. Man måste inte alltid vara med sina
    kompisar. Att umgås med andra är bra.

  89. Att våga ta upp och prata om det.

  90. Det händer att nån är ledsen för
    att nån frågade varför de missade.

  91. Då går vi in och pratar med hela
    laget utan att nämna vem det gäller.

  92. Vi pratar allmänt om det.
    Jag som tränare tar upp det.

  93. -Akta, han har hiv.
    -Bögjävel.

  94. Kuksugare.

  95. Det är bara några saker
    som Stockholm Snipers har fått höra.

  96. Föreningen välkomnar
    homo-, bi- och transsexuella.

  97. De spelar matcher där
    motståndarna attackerar dem verbalt.

  98. Vi var kuksugare och bögjävlar.

  99. Vi skulle få stryk...
    Jag vet inte. Det var obehagligt.

  100. Inom fotbollsrörelsen
    är det svårt att komma ut-

  101. -och tränarna måste tänka annorlunda.

  102. Att sluta utgå från att alla är
    straighta. Så funkar inte världen.

  103. Som fotbollstränare
    blir man ju en förebild, en ledare.

  104. Man ska ju nånstans fostra barnen och
    då är det bra med sunda värderingar.

  105. Om man accepterar alla.

  106. Det gör mig upprörd. Det är kränkande
    behandling och diskriminering.

  107. Killen säger att det är bra med sunda
    värderingar. Det är nåt man SKA ha.

  108. Om man inte har det bör man nog inte
    hålla på med barn- och ungdomsidrott.

  109. Jag var okunnig i de här frågorna.

  110. Jag frågade mig om det var värt att
    förlora ett barn p.g.a. min okunskap?

  111. Nej, jag vill
    att alla ska få vara med i Pixbo.

  112. Då kan jag inte vara så okunnig.

  113. Du kan förlora en framtida sponsor
    eller a-lagsspelare.

  114. Nej. Lär dig då.

  115. Jag var moderator på Pridefestivalen
    när det var en...

  116. ...grej rörande idrott.
    Där lärde jag mig jättemycket.

  117. Hösten 2012 blev Emrik
    petad ur sitt innebandylag.

  118. Han har nedsatt motorisk förmåga.

  119. Före säsongen sa tränaren att det nog
    blir tufft för Emrik att fortsätta.

  120. Jag började träna mig och allt.
    Springa i regnet...

  121. Köra bandy...situps.

  122. -Armhävningar också?
    -Japp.

  123. Jag ville bli starkare
    och göra många mål.

  124. Minns du när jag berättade
    att du inte fick vara med?

  125. Det är nog det värsta
    som jag har gjort nån gång.

  126. Att stänga ute ett barn så här när
    man är 9 år från nåt man älskar...

  127. ...men man kanske
    inte har samma förutsättningar för.

  128. Det är en form av psykisk misshandel.

  129. Tränaren säger
    att det inte var toppning-

  130. -utan om deras bristande kunskaper
    om Emriks funktionshinder.

  131. Just nu har vi inte kunskapen, för vi
    har inget barn med funktionshinder.

  132. Men vi har en bra förening i närheten
    som jag skulle höra av mig till.

  133. De sitter redan
    på stora kunskaper om sånt.

  134. Det finns ju intresseorganisationer
    med mycket kunskap.

  135. Man kan ju fråga dem, tänker jag.

  136. -Att säga "Vi vet inte. Tyvärr."
    -Det är ju inte okej på nåt sätt.

  137. Fritidsfrågor är ett ansvar
    på kommunal nivå i Sverige.

  138. Som förening
    bör man förvänta sig att kommunen-

  139. -ska ge stöd för att anpassa lokaler-

  140. -eller ge förutsättning
    till barn med funktionshinder.

  141. -Med att utbilda tränare?
    -Ja, utbilda tränare...

  142. ...eller anpassa lokalen
    så att man kan komma in.

  143. Kan ett barn få för mycket fokus
    på de andra barnens bekostnad?

  144. Man kan inte tänka så.

  145. Barnkonventionen gäller alla barn
    och resurserna idrotten får-

  146. -ska tillägnas så många barn som
    möjligt eller alla barn i Sverige.

  147. -Ta bort den!
    -Har han tillåtelse att filma mig?

  148. 14-åriga Alan dömde match mellan Bele
    Barkarbys och Atletic FC:s 10-årigar.

  149. Efter en kvittering blev några
    föräldrar arga och gick in på planen.

  150. Jag blev hotad och fysiskt attackerad
    av föräldrar som ogillade domsluten.

  151. Det kändes inte bra. Han knuffade mig
    och jag var rädd för att bli slagen.

  152. Jag tänkte "Vad gör de på en plan?"

  153. Det är barn som spelar.
    Det är inte VM-final.

  154. Varför filmar du oss för?

  155. -Är du dum i huvudet eller?
    -Filma mig inte!

  156. Han får inte filma mig!

  157. Polisen fick komma dit.
    Föreningarna tog det på allvar.

  158. Atletic FC
    tog in en utomstående konsult-

  159. -för att lära ut värdegrundsarbete.

  160. Det viktigaste vi kan göra som
    förening är att lära av våra misstag.

  161. Arbetet efteråt har varit viktigt
    och hur vi kan...

  162. ...förhindra
    att nåt sånt här händer igen.

  163. Det finns ett rättsligt efterspel
    som säkert handlar om misshandel.

  164. Men här är barnen brottsoffer.

  165. Att se vuxna slåss
    är också att bli utsatt för brott.

  166. Det är en otäck upplevelse för ett
    barn. Detta passerar alla gränser.

  167. Återigen är det jätteviktigt
    att man, som Atletic FC gör...

  168. De tog in en konsult utifrån
    och jobbar igenom rutinerna.

  169. Det kan alla göra förebyggande.

  170. Då vet man hur man ska agera
    om en individ går över gränsen.

  171. Har ni hört
    en förälder ropa nåt elakt?

  172. Ja, jag har hört dem säga
    "Skjut då, för fan!"

  173. "Gå dit, skjut mål!"
    och sen svor han.

  174. "Jobba hem då, för helvete" sa han.

  175. -Hur kändes det?
    -Att det andra laget nog blir ledsna.

  176. Det är bara okej att heja på
    sitt barn på ett positivt sätt.

  177. Oavsett vad du tycker och tänker
    så ska du stötta barnet.

  178. Det tar vi direkt. Det är inte okej.

  179. -Det hände för inte så länge sen.
    -Ja, häromdagen.

  180. Två föräldrar satt och gapade på
    hemmadomarna att de var katastrof.

  181. Då sa jag "Vi uppför oss inte så.
    Det är våra egna föreningsdomare."

  182. "Och om du har så mycket åsikter får
    du gärna gå en kurs och bli domare"-

  183. -"för bevisligen ser du så himla bra
    där uppifrån." Sen var det tyst.

  184. Vi har pratat
    med föräldrar och ledare-

  185. -om allt som har att göra med värde-
    grunder. Hur kan det bli handfast?

  186. På vår årliga ledarträff pratade
    vi om att vi vill göra ett kontrakt.

  187. När du sätter ditt barn i Pixbo
    innebär det detta som förälder.

  188. Barn- och ungdomsidrott
    är inte vuxenidrott.

  189. Ett vattentätt skott
    ska finnas mellan dem.

  190. Det har ett annat syfte: Att så
    många barn som möjligt ska delta.

  191. Inte att 10-åringar
    ska vinna matcher eller vinna en cup.

  192. Söderköping har över 40 spelare
    fördelade på tre lag för 13-åringar.

  193. Idag ska de möta
    storsatsande MB United.

  194. De får gå runt med varandra
    i hela truppen.

  195. Ibland är det ett starkare lag
    och ibland inte.

  196. Så blir det med 40 stycken.

  197. Det är klart att alla vill vinna.

  198. Det tycker vi ledare också är roligt-

  199. -men inte när vissa inte får spela.

  200. Alla får ju spela match varje helg.

  201. Söderköping har bara vunnit två
    matcher i år. MB har vunnit alla.

  202. Talanger kommer till föreningen
    för att bli bäst.

  203. Vi utbildar varje individ bättre.

  204. Nån klubb i Östergötland
    gör det nog också bra, men...

  205. -Tuff match.
    -Varför är MB ett så tufft motstånd?

  206. De är nio spelare, tio med målvakt,
    som är jämnbra, allihopa.

  207. Bra, Danne!

  208. Kul att möta dem,
    men att få stryk med 10-0...

  209. ...är inte så kul.

  210. Att spela mot jämbördiga
    är utvecklande.

  211. Det blir skevt.
    14 segrar på 14 matcher.

  212. Det är nog inte utvecklande
    för dem heller.

  213. Finns det nåt
    inom barnkonventionen om toppning?

  214. Vi är tillbaka... Det är flera delar.

  215. Det är diskriminering
    om du hela tiden sätts vid sidan om.

  216. Hur kommer barnet att uppleva det?
    Det leder till att barn slutar.

  217. Tidigt för att de inte får vara med,
    för att de blir bortvalda-

  218. -men också senare när de plötsligt
    möter ett svårare motstånd.

  219. Då tröttnar man av den anledningen.

  220. Det är ett minus för alla-

  221. -och det är
    inte i enlighet med barnkonventionen.

  222. Kan man inte förlora barn som är
    tävlingsinriktade? Som vill köra.

  223. De försvinner om vi
    inte börjar fokusera. Vi tappar dem.

  224. Exempel visar att det funkar.

  225. Belgiens landslag i fotboll
    fokuserar mindre-

  226. -på resultat
    inom den belgiska fotbollsakademin-

  227. -utan på teknik, utveckling och
    träning snarare än att vinna matcher.

  228. Det har gått väldigt bra för dem.

  229. Visst har det
    förekommit toppning i Pixbo.

  230. Vi pratar om det. Det är inte okej-

  231. -att på kort sikt
    göra att du vinner matchen.

  232. De utvecklas väldigt olika i den
    här åldern. Några är här, andra här.

  233. Det gäller
    att hitta nivån som passar.

  234. Det finns x antal pusselbitar som
    varje barn ska kunna på varje nivå.

  235. Bakom pusselbiten finns en färdighet-

  236. -som split vision, forehand-backhand.

  237. Då kan ledaren på ett enkelt sätt
    kryssa av var spelaren befinner sig.

  238. När jag följer mitt lag-

  239. -kan man se att "oj, du har
    klarat av alla gröna pusselbitar!"

  240. Mobbning för mig inom den här klubben
    var att vi ofta blev nedtrampade-

  241. -av några som vi skulle se upp till,
    några som hjälpte oss utvecklas.

  242. De var taskiga mot en,
    de sa dåliga saker på tävlingar...

  243. Man kände sig verkligen dålig.

  244. Det var en tävlingsdag.

  245. Det var mästerskapen i ponny.

  246. Vi red runt och plötsligt halkade vi.

  247. Jag fick hästen över hela benet. Jag
    mosades och min fot var helt svullen.

  248. Min tränare sa
    "Upp på hästen och rid".

  249. Jag kunde inte ens ha foten i
    stigbygeln för att det gjorde ont.

  250. Jag galopperade utan stigbygel
    tills jag sa emot. Att det inte går.

  251. Jag fick hjälp ner från hästen
    och grät och grät.

  252. Efter ett tag sa tränaren
    att jag skulle skärpa mig.

  253. Jag fick inte fortsätta gråta.

  254. De andra skulle rida en klass till-

  255. -så jag
    fick inte sprida dålig energi.

  256. Jag skulle vara glad, trots smärtan.

  257. Det är en väldigt psykisk terror.

  258. En skittråkig historia och den...

  259. Den visar på
    hur kränkande behandling kan se ut.

  260. Man vill tro att det
    är när nån skriker "jävla idiot!"-

  261. -men ofta handlar det om
    en hel kultur av hierarkier-

  262. -eller beteenden
    i förhållning till varandra.

  263. Och nu är vi tillbaka där vi var.

  264. Man måste ha värderingar på plats-

  265. -men också se till
    att värderingarna lever i vardagen.

  266. Om man som tränare
    känner att barnen är lite mjäkiga...

  267. De får ont jämt.
    Man vill säga "Idrott gör ont."

  268. -Hur ska man tänka då?
    -Det är jättesvårt.

  269. Fundera på varför det är så.
    Varför blir de rädda?

  270. Sen får man prata om det och gör det
    innan, inte när det är skarpt läge.

  271. Snacka om på ett teoripass eller nåt-

  272. -där barnen få säga vad
    de är rädda för. Sen diskuterar man.

  273. Barn ser ofta saker som vi inte ser.

  274. Hot eller risker
    som vi tycker är oproblematiska.

  275. En bra dialog med barnen är viktigt.

  276. Se till att de har inflytande
    i föreningen.

  277. Det finns ju barn som man
    som tränare tycker är skitjobbiga.

  278. Det vet jag själv som tränare,
    men du är ett ledarteam.

  279. Det funkar kanske bättre
    om du tar Kalle än om jag gör det-

  280. -för jag når faktiskt fram där
    bättre. Då får du vara lite finurlig.

  281. På elitnivå har man spelarråd
    där spelarna får ha åsikter...

  282. -Varför har vi inte det?
    -Det är ju en sån åtgärd.

  283. Hur vi kan få de yngre
    att påverka mer.

  284. Nu sa du det, så nu få vi göra det.

  285. Vem ska man prata med
    om tränaren är elak?

  286. Man ska prata med tränaransvarige-

  287. -om tränaren inte har varit snäll-

  288. -så kan han prata med honom
    och säga "Så får man inte göra".

  289. Om en tränare är dum
    är det ingen idé att han är tränare.

  290. Man ville ju ha de saker som
    de andra hade. Men vi hade inte råd.

  291. Vi hade inte pengar till fotbollsskor
    så jag spelar inte fotboll längre.

  292. Vad strider detta mot
    i barnkonventionen?

  293. Det är en fråga om diskriminering.

  294. Social börd
    är en diskrimineringsgrund.

  295. -Och allas rätt till en aktiv fritid.
    -Ja, det hänger ihop.

  296. Konsekvensen blir är att man inte kan
    ha en aktiv fritid som andra barn.

  297. Föreningar ska tänka på hur de kan...

  298. Hur kan föreningen inkludera fler
    och var finns resurser?

  299. Sök samarbete
    med Rädda Barnen, kommunen...

  300. Både gällande socioekonomisk status-

  301. -och även funktionshinder,
    som vi nämnde förut.

  302. Årligen ordnar klubben
    och ett företag klubbkvällar-

  303. -där man kan köpa material.

  304. Man kan köpa en harang av allt från
    jättedyrt ända ner till jättebilligt.

  305. Det ska inte bli en klassfråga.

  306. Sen har vi ärvt saker från äldre lag-

  307. -men sen jobbar vi med sponsorer-

  308. -så att det ska vara gratis
    med kläder och utrustning.

  309. -Åka på turneringar...
    -Ja, allihopa.

  310. Man ska inte behöva betala nåt själv.

  311. En sammanfattning: Idrottsrörelsen.
    Barnkonventionen. Hur ska man tänka?

  312. Alla som sysslar
    med barn och ungdomsidrott-

  313. -ska inta ett barnperspektiv. Titta
    på verksamheten som barnen ser den.

  314. Förstå hur saker
    som vi gör påverkar barnen.

  315. Om vi bygger trygga system
    för ungdomsidrotten-

  316. -får vi en ännu mer livaktig barn-
    och ungdomsidrott som gynnar alla.

  317. -På lång och kort sikt.
    -Då är det sagt. Tack så mycket.

  318. Svensktextning: Teresa Landström
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Rättigheter och skyldigheter

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idrotten har ett tydligt uppdrag, ett uppdrag som förpliktigar. För att få nästan 2 miljarder kronor i statligt stöd så ska man följa det som kallas barnkonventionen. Det är något som de flesta idrottsledare aldrig hört talas om, och framförallt inte har en aning om hur man applicerar i verksamheten. Tillsammans med Rädda Barnen reder vi ut vilka delar i barnkonventionen man faktiskt strider emot när man som tränare agerar på olika sätt. Dessutom åker vi till Göteborg och träffar innebandyföreningen som låter barnkonventionen genomsyra hela sin verksamhet, och vet hur man omsätter luddiga paragrafer till konkreta handlingar.

Ämnen:
Idrott och hälsa
Ämnesord:
Barn och idrott, Idrott, Sport, Ungdomsidrott
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Tränarens himmel och helvete

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVTränarens himmel och helvete

Motivation

Avsnitt 1 av 4

”Så många som möjligt, så länge som möjligt” är ett uttalat framgångsrecept för ungdomsidrott. Det handlar om att få barn att vilja och kunna stanna kvar i idrotten så länge det bara går. Vi träffar några av dem som försöker anpassa sporten till barnen istället för tvärtom.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVTränarens himmel och helvete

Kropp och kost

Avsnitt 2 av 4

Okunskapen om hur man tränar barns kroppar är utbredd och risken att orsaka skador är därför stor. Vi möter Mats som lär tränare vad barns och ungas fysik klarar av. Dietisten Jennie ger tips på mat som är bra att äta innan, under och efter ett träningspass.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVTränarens himmel och helvete

Förening

Avsnitt 3 av 4

Handbollsklubben LUGI hamnade i en djup svacka när en ledare visade sig ha kränkt unga spelare sexuellt i över 30 år. Sportchefen Emme Adébo berättar om arbetet efter det inträffade. Man ligger nu i framkant i fråga om transparens och att ha barnens bästa i fokus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVTränarens himmel och helvete

Rättigheter och skyldigheter

Avsnitt 4 av 4

För att få statligt stöd till sin idrottsförening ska man följa barnkonventionen, något de flesta idrottsledare aldrig hört talas om. Vi träffar en innebandyförening i Göteborg som låter barnkonventionen genomsyra hela sin verksamhet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning

Mer folkhögskola / studieförbund & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottens himmel och helvete

Toppa för att krossa

Vi följer det svenska innebandylandslagets förbundskapten Jan Erik-Vaara som uttalat är emot selektering. Marisa Da Silva berättar om den sektliknande kulturen inom gymnastiken och Bobbo Krull försöker få världens bästa barn i taekwondo att börja lyssna till sin lek- och barn- och ungdomsklocka.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
RadioIdrottens himmel och helvete

Selektering

Hur stor är risken att ungdomstränare missar talanger vid selektering? Henrik Harlaut har kommit till OS-final i slopestyle trots att han aldrig har haft en tränare. Håkan Leeman är Svemos internationella talesperson och medverkar i studion. Han har lyckats stoppa sänkningen av VM-åldern.