Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik: UttalDela
  1. Sara Lövestam är inte bara roman-
    författare med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom SFI-lärare.
    Hennes uppdrag är att träffa-

  3. -människor från hela världen
    och lära dem svenska.

  4. I den här serien ger hon tips på hur
    man kan göra lektionerna roligare-

  5. -och mer effektiva
    med hjälp av teknik.

  6. Hej! Ni har fått en text
    som alla har läst.

  7. Vilken typ av text är det?

  8. -En romantisk text.
    -En dikt?

  9. Poesi kanske...?

  10. -Har ni fler idéer?
    -En sång.

  11. Det är en sång som är ganska känd.

  12. Vi ska lyssna på den snart-

  13. -men först ska ni få tänka på-

  14. -vilken känsla som finns i sången-

  15. -och vilka ord
    som ger er den känslan.

  16. Vilken typ av sång är det?

  17. -Det är en lugn och tyst sång.
    -Varför det?

  18. Därför att det är den känslan.

  19. De går genom staden,
    och det är kväll eller natt.

  20. Du sa att den var romantisk.
    Varför det?

  21. "Hemligt går träden i blom"-

  22. -är en fras som är romantisk.

  23. -Tror du inte att det är en rocklåt?
    -Nej.

  24. Eller hiphop?

  25. Det kanske är lite melankoli.

  26. Känslan som ni hade var ganska bra.

  27. Det är en lugn sång, som ni trodde-

  28. -och ni hittade några ord som visar
    att den är lugn och romantisk.

  29. Brukar ni använda sånger
    för att studera svenska?

  30. Varför det?

  31. Det är bra för uttalet.

  32. Det är bra för uttalet, och en sång
    kan man repetera många gånger.

  33. Det blir inte så tråkigt.

  34. Du kan lyssna på sången många gånger-

  35. -så om du hittar
    en sång som du gillar-

  36. -kan det vara bra att lyssna
    för att lära dig uttal och fraser.

  37. Var kan man hitta musik?

  38. På radion.

  39. Ja, men då får man vänta länge
    för att höra rätt sång.

  40. På Youtube och Google.

  41. Javisst. Du hittar den på internet.

  42. En sak man kan hitta i flera program,
    och t.ex. i Spotify-

  43. -är ett litet program eller en app
    som heter Tunewiki.

  44. Känner ni till det?
    Det finns många program-

  45. -och på Youtube kan man hitta en sång
    där man får texten samtidigt.

  46. Om man lyssnar på vanlig Spotify
    spelar sången-

  47. -men om man går till Tunewiki-

  48. -kan man samtidigt se texten.

  49. Vi ska lyssna på den
    och se texten samtidigt nu.

  50. Åh, det är skönt
    när mitt Stockholm är grönt

  51. sakta gå hem genom stan

  52. En kyss, sen går man sakta igen

  53. sakta en tur genom stan

  54. Åh, det är natt,
    och på avstånd hörs skratt

  55. Vad tyckte ni?

  56. -Det är en söt melodi.
    -Ja.

  57. Det är en känd sångerska som sjunger.
    Hon hette Monica Zetterlund.

  58. Vi ska titta lite på uttalet-

  59. -i några delar.

  60. Vi ska titta på de här...

  61. -Vad menar jag?
    -Jag vet inte.

  62. -Man uttalar inte R.
    -Precis.

  63. -Vi uttalar inte R.
    -R tillsammans med S...

  64. -R tillsammans med S blir...?
    -Det ger oss "sch".

  65. R tillsammans med N blir "n",
    och R tillsammans med D blir "d".

  66. T.ex. har vi "kort" och "bort".

  67. Då har vi hittat några, men ni får
    en stund på er att hitta resten.

  68. Kan man säga "går" utan att uttala R?

  69. Ja, i slutet på nästan alla verb
    tar man bort R.

  70. -Okej.
    -Det är inte av samma orsak.

  71. Hittade ni nåt i första versen?

  72. -"Är skönt."
    -Ja, precis.

  73. Här har du R och S,
    men "är" låter som "e".

  74. Det har ni rätt i. "Är" blir "e".

  75. -"Det är natt", och vad har vi här?
    -"Hörs".

  76. Vi ska först lyssna på
    om Monica Zetterlund kan uttalet.

  77. Sjunger hon "är" eller "e"
    och "korrt" eller "kort"?

  78. En tystnad, en skugga, en vind

  79. Den är så kort och glider tyst bort
    när trastarna vakna

  80. Hon var jätteduktig.

  81. -Bra till svenska.
    -Hon är väldigt bra på svenska.

  82. Nu ska vi kunna svenska lika bra.

  83. Vi har läst texten,
    och ni har tränat på uttal.

  84. Tänk på det när vi sjunger.

  85. Vi ska sjunga tillsammans med Monica.

  86. Åh, det är skönt
    när mitt Stockholm är grönt

  87. sakta gå hem genom stan

  88. En kyss, sen går man sakta igen

  89. Vad säger då Sara?

  90. Vilken betydelse har digital teknik
    för användning av musik i lärandet?

  91. Man kan använda teknik
    för att få tillgång till musik-

  92. -via streamingtjänster, videotjänster
    och hemsidor med låttexter.

  93. Det är mycket lättare med ny teknik
    än att leta reda på en cd-skiva-

  94. -eller att rota fram ett kassettband
    och spola tillbaka det.

  95. Att använda musik i undervisningen
    är också tacksamt-

  96. -för det blir en text som inte bara
    är orden de läser på pappret.

  97. De får en melodi till det, och då
    är det lättare att komma ihåg orden.

  98. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Resonera och kommunicera i matte

Matematik är ett språk man utvecklar hela livet. Lär man sig ett nytt språk får man ett ökat självförtroende. Pernilla Tengvall och Hanna Almström, båda NO- och mattelärare, talar om fem strategier för ett formativt förhållningssätt där ett gott gruppklimat och delaktighet är några av hörnstenarna. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolstress och kuratorer som inte räcker till

Julia går tredje året i gymnasiet. Prestationskraven i skolan har gjort att hon tvingats sänka studietakten till följd av att hennes kontrollbehov blev för stort och bland annat ledde till ätstörningar. Julia är inte ensam om att drabbas, skolstress har blivit ett begrepp. Skolkuratorerna slår larm om att de inte räcker till för att förebygga ohälsa i skolorna.

Fråga oss