Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken: Falling and laughingDela
  1. Orange Juice influerade utan tvekan
    flera generationer av indiepop.

  2. De själva var väldigt influerade av
    punken och musik innan punken-

  3. -och fick märkligt nog inflytande
    på massor av folk som kom efter dem.

  4. I dag är det inte så många som känner
    till vare sig gruppen eller låten-

  5. -men den mer än 30 år gamla låten är
    högst relevant för dagens popmusik.

  6. Band som Franz Ferdinand,
    Teenage Fanclub och Camera Obscura-

  7. -står alla i skuld till Orange Juice
    och låtskrivaren Edwyn Collins.

  8. Jag tyckte om stora ord på den tiden.

  9. Nu för tiden tycker jag om
    direkta låtar och fokuserar på det.

  10. Hans tal är kraftigt nedsatt
    och hans högerhand obrukbar-

  11. -men förmågan att ta fram
    briljant popmusik finns kvar.

  12. Trots en allvarlig stroke arbetar
    Edwyn Collins på ett nytt album.

  13. Att skriva på den tiden var lätt,
    men nu är det lite svårt-

  14. -att fokusera
    på låten och strukturen.

  15. Det jag skriver,
    vad som är budskapet.

  16. Vad handlade låtarna om?

  17. Om kärlek.

  18. Orange Juice bildades under punkens
    storhetstid i slutet av 70-talet.

  19. Man måste minnas att samtidigt
    fanns nästa postpunkrörelse: oi!

  20. Där möttes punk
    och skinheadkulturen.

  21. Politiskt tvivelaktigt, mycket macho
    - stövlar, hängslen och hårda killar.

  22. Orange Juice hade en betydligt
    mjukare och lättsammare framtoning-

  23. -än de andra banden vid tiden.

  24. Det var en reaktion mot machismon
    inom pop- och rockmusiken.

  25. På grund av band som Orange Juice
    - och särskilt dem-

  26. -kom det band som spelade mer
    känslig och mindre macho musik.

  27. Man kan se det löpa
    genom Belle and Sebastian-

  28. -Teenage Fanclub, Franz Ferdinand
    och vidare efter det.

  29. När andra skotska band
    i slutet av 70-talet-

  30. -försökte få kontrakt
    med bolagen i London-

  31. -startade Collins och Alan Horne
    ett eget skivbolag-

  32. -bara 19 år gamla.

  33. Alan Horne och jag bestämde oss för
    att starta ett skivbolag.

  34. Sony och Polydor...
    Det passar inte mig.

  35. Jag gillade oberoende grupper-

  36. -och det gjorde Alan också.

  37. De kallade bolaget Postcard. Sloganen
    "The Sound of Young Scotland"-

  38. -blev synonymt
    med det som sen blev indiepop.

  39. Man gjorde en independent-lista för
    att se vad indiebolagen hade sålt.

  40. Därifrån kom begreppet indiemusik
    och därifrån indiepop.

  41. Man kan spåra indiepopens början
    till en låt som "Falling and Laughing".

  42. Folk har sagt att det kan vara
    den första indiepoplåten.

  43. Det kan mycket väl stämma.
    Det är helt klart en av de första.

  44. Den har allt som är typiskt
    för en indiepoplåt:

  45. Den är kort och snabb,
    med ringande gitarrer och känslighet.

  46. -Jag skrev låten när jag var sjutton.
    -Det var ungt!

  47. Jag ville göra nånting nytt.

  48. Nånting annorlunda.

  49. Det sköra och diskantiga gitarrljudet
    var ett brott mot det rådande.

  50. Ända från Kinks "You Really Got Me"
    hade rocken dominerats av distorsion.

  51. Orange Juice var bland de första som
    lade undan de stora powerchorden-

  52. -som förknippades med punk och rock.

  53. De spelade mer öppna ackord
    så att man hörde hela ackordet-

  54. -i stället för ett tungt ljudblock.

  55. Jag tror utan tvekan att deras
    Byrds-influerade gitarrljud-

  56. -var nåt som Johnny Marr lånade.
    Han lär ha hört de tidiga skivorna-

  57. -och blivit påverkad av dem.

  58. Gitarrljudet och Edwyn Collins
    emotionella sångstil-

  59. -blev stilbildande, inte minst
    för Manchesterbandet Smiths.

  60. Man kan till och med se på
    Morrisseys stil och frisyr.

  61. Edwyn Collins hade samma stil
    några år tidigare.

  62. Snart fick skivbolagen i London upp
    ögonen för den skotska nya popen.

  63. De signade alla band av intresse.

  64. Postcard, som satte i gång det hela,
    las ner efter ett år och 13 singlar.

  65. Stroken 2005 förändrade mycket
    i Edwyns liv-

  66. -men kanske inte det viktigaste.

  67. Ett halvår på sjukhus.
    Jag kunde inte prata alls.

  68. Jag får kämpa lite
    för att hitta rätt ord-

  69. -eller rätt betydelse.

  70. Men låtarna nu för tiden,
    dem är jag nöjd med.

  71. Jag älskar den!

  72. Den här kommer jag att lyssna på!
    En jättebra låt.

  73. Översättning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Glasgowbandet Orange Juice blev startpunkten för The sound of young Scotland och det som skulle komma att kallas indiepop. De spelade gitarrock i den tradition som skapades av Shadows och Ventures men som vid det här laget hade filtrerats genom framför allt Television och Talking Heads. De ringande janglegitarrerna och Edwyn Collins emotionella sång på debuten Falling and laughing från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband, som exempelvis Belle and Sebastian och Teenage Fanclub. Vi hör Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berätta om låten och tidsepoken.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1980-talet, Alternativ rock, Komposition (musik), Ljudproduktion, Musik, Musiker, Musikgrupper, Orange Juice (musikgrupp), Skottland, Tonsättare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken - syntolkat

Tyskland

Vi besöker en stad som varit med om fler omvälvande händelser än de flesta - Berlin. Här får vi veta mer om framgångsreceptet bakom en banbrytande danssingel. Vi synar också genren som beskrivs som mörkt, industriellt oljud. Avslutningsvis får Josephine Forsman spela med i "nationalsången" för den inflytelserika tyska krautrocken.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss