Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken : Mr. Tambourine manDela
  1. Då förstod jag inte
    hur betydelsefull musiken var.

  2. Jag håller fortfarande på
    att lära mig det.

  3. The Byrds var på 60-talet
    ett av de största banden i USA.

  4. De kallades ibland
    "Amerikas Beatles".

  5. Deras första stora hit
    "Mr Tambourine Man" var stilbildande-

  6. -i sitt sätt att kombinera
    folkmusik, pop och rock.

  7. Roger McGuinn, som då hette Jim,
    var en ung folkmusiker-

  8. -som flyttat från New York till L.A.

  9. Han hängde på The Troubadour
    som de andra musikerna-

  10. -men han var även
    ett stort Beatles-fan.

  11. Jag var inspirerad av Beatles och tog
    det med mig till The Troubadour.

  12. Jag spelade folksånger med
    Beatlesrytm och några av deras låtar.

  13. Därför ville Gene Clark skriva
    med mig och David Crosby sjunga.

  14. Bandet bildades tack vare Beatles.

  15. The Byrds manager Jim Dixon-

  16. -hörde en dag två producenter
    prata om Dylan.

  17. De körde omkring i Los Angeles ihop.

  18. Nån sa att Dylan hade en låt
    som han inte kunde använda-

  19. -för att nån sjöng falskt
    på inspelningen.

  20. Dixon fick idén att be förlaget
    om en kopia, och den lät så här.

  21. Låten behövde kortas och stöpas om.
    McGuinn visste vad han ville göra.

  22. Den hade fyra verser
    och gick i tvåtakt.

  23. Jag bestämde mig för att spela den
    som Beatles, vilket var i fyrtakt.

  24. Roger McGuinn kom också tidigt på
    hur han ville sjunga sången.

  25. Jag ville kombinera John Lennons
    och Bob Dylans sångstilar.

  26. Jag såg en lucka mellan dem.

  27. Bob Dylan hade komplexa texter med
    ett mystiskt och avancerat bildspråk.

  28. Kombinationen av den här sortens text
    och popsound var helt nytt.

  29. Det var ändå en surrealistisk text
    för att vara rockmusik.

  30. En tripp på ett magiskt skepp,
    avklädda sinnen och domnade händer.

  31. Man får många olika intryck,
    som alla är surrealistiska.

  32. Det har sagts att den skrevs på LSD-

  33. -eller för att Bruce Langhorne hade
    en stor tamburinliknande trumma.

  34. Mr Tambourine Man finns på riktigt.

  35. Bruce Langhorne bor i L.A. och håller
    på att återhämta sig efter en stroke.

  36. På 60-talet var han en populär
    studiomusiker inom folkmusiken.

  37. Han spelade med Bob Dylan,
    främst gitarr men också slagverk.

  38. Det var en turkisk tamburin.
    Jag tyckte mycket om den.

  39. Man kunde spela
    många olika nyanser på skinnet-

  40. -och sen hade den bjällror
    på insidan av kanten.

  41. Jag brukade gå omkring
    och folk följde efter mig-

  42. -eftersom jag hade
    ett bärbart instrument-

  43. -som var som ett helt trumset.

  44. Man kan tänka sig Tambourine Man
    som nån som tar hand om en.

  45. Jag sjöng den faktiskt
    som en bön till Gud-

  46. -och sa: "Jag underkastar mig.
    Led mig dit Du vill."

  47. Men det mest välbekanta
    med The Byrds version-

  48. -är gitarrintrot
    från McGuinns tolvsträngade elgitarr.

  49. Soundet kallades för "jingle-jangle",
    ett glittrande, metalliskt sound.

  50. Tolvsträngad gitarr hade mest använts
    inom folkmusik fram till dess.

  51. Så lät det.

  52. Sen hade jag lekt med lite Bach
    på min tolvsträngade.

  53. Jag tänkte att jag skulle
    ta nånting sånt-

  54. -och göra det till låtens intro.
    Det blev så här:

  55. Och så var det dags att spela in.
    Det blev inte helt utan konflikter.

  56. Producenten, Terry Melcher,
    tog in Wrecking Crew för att spela.

  57. Jag fick spela
    min Rickenbacker med dem.

  58. De spelade på Phil Spectors
    och Beach Boys plattor.

  59. De andra i Byrds blev arga.
    Beatles tog inte in studiomusiker.

  60. Efter det fick de alltid själva
    lägga sina spår.

  61. Låten släpps i juni 1965 och anses
    vara den allra första folkrocklåten.

  62. De var före Dylan,
    som blev elektrisk samma år-

  63. -med Bruce Langhorne på elgitarr.

  64. The Byrds utvecklade senare
    psykedeliska element.

  65. De splittras 1973, men jingle-jangle-
    inspirerad pop skulle det bli mer av.

  66. Artister som Tom Petty
    har påverkats mycket av The Byrds.

  67. Det räcker nästan
    att kolla in gitarrerna.

  68. Och senare på 80-talet kom
    en ny stor våg av jangle-pop:

  69. Gitarrdrivna alternativa band
    med The Byrds i skivbackarna.

  70. Ett av dem - R.E.M. - skulle bli
    minst lika stora som mästarna själva.

  71. Översättning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Byrds kortade ner Bob Dylans låt "Mr Tambourine man" och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1960-talet, Byrds (musikgrupp), Folkrock, Förenta staterna, Komposition (musik), Ljudproduktion, Musik, Musiker, Musikgrupper, Tonsättare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss