Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken: California dreamin'Dela
  1. Vi hade en listetta
    innan vi hade stått på scen ihop.

  2. Välkommen till Los Angeles.

  3. Jag väntade i kulisserna
    på Hollywood Bowl.

  4. Publiken var jättestor.

  5. Jag spydde bredvid scenen.
    Sen sa konferenciern:

  6. "Mina damer och herrar,
    här är The Mamas & the Papas!"

  7. Cass tog mig i handen och sa:
    "Nu går vi på."

  8. 60-talet höll på att mogna.

  9. Snart åkte man till San Francisco
    med blommor i håret.

  10. "Summer of Love", 1967,
    stod för dörren.

  11. En låt gav en föraning om hippieeran
    redan i november 1965-

  12. -och det var härifrån Los Angeles
    kullar som musiken strömmade ut.

  13. Jag, Denny, John och Cass.

  14. I dag finns bara en medlem kvar
    i livet, Michelle Phillips.

  15. Med sin man John skrev hon
    en av de viktigaste 60-talslåtarna.

  16. "California dreamin'".

  17. De började som folksångare på
    östkusten under beatnikperioden-

  18. -men tog sig till Los Angeles
    för att vara med där allt hände.

  19. På sätt och vis var The Byrds debut
    skälet till att de flyttade västerut.

  20. "Hur fick de en så stor hit?!"

  21. "Vi måste till Kalifornien.
    Det är där allt händer."

  22. I L.A. sökte de upp en av branschens
    mer betydelsefulla personer:

  23. Skivbolagsdirektören Lou Adler.

  24. Vi sjöng flera
    av våra kända låtar för honom.

  25. Jag brukade lyssna på nya grupper
    med ögonen slutna.

  26. Det fanns inga videor, så man fick
    tänka sig hur gruppen såg ut.

  27. Han satt med sin hatt nerdragen över
    ögonen och sa: "Har ni nåt mer?"

  28. Det var otroligt att musiken
    kom från bara de fyra.

  29. Han sa: "Kom i morgon,
    så pratar vi lite till."

  30. Dagen därpå låg våra kontrakt
    på golvet, färdiga att skrivas under.

  31. Så måste George Martin ha känt
    när han först hörde Beatles.

  32. Och här är mitt och Johns kontrakt
    för "California Dreamin'".

  33. Låten skapades av John och Michelle-

  34. -under några kreativa timmar
    en kall vinternatt i New York.

  35. John väckte mig mitt i natten med
    en låt som han höll på att skriva.

  36. Han spelade de första åtta takterna.
    "Hjälp mig att skriva den!"

  37. Jag sa: "Jag hjälper dig
    att skriva i morgon."

  38. "Nej, nu!", sa han.
    "Du kommer att tacka mig."

  39. Så jag skrev andra versen,
    och det är allt jag skrev av låten.

  40. Jag visste att det skulle bli en hit-

  41. -och även att den skulle etablera
    deras sound-

  42. -som inte lät som nånting annat.

  43. -Sångstämmorna?
    -De skrev John. Allihop.

  44. Jag tycker än i dag
    att John Phillips och Brian Wilson-

  45. -är de senaste femtio årens
    bästa vokalarrangörer.

  46. Det var många väldigt täta stämmor.

  47. Det skapade det där unika soundet-

  48. -som får det att låta som om det
    ligger en röst till ovanpå.

  49. Deras look, bra låtar
    och deras sätt att sjunga dem.

  50. De hade allt.

  51. Gruppens sound satte tonen
    för musikutvecklingen i Kalifornien.

  52. Låten blev för flower-power vad
    "Mr Tambourine Man" var för folkrock.

  53. Innan gruppen slets itu
    av inre konflikter-

  54. -hann de göra ytterligare
    ett viktigt avtryck i musikhistorien.

  55. De var den drivande kraften bakom
    den första moderna musikfestivalen.

  56. Monterey Pop Festival
    varade i tre dagar under juni -67.

  57. Många riktigt stora kommande grupper
    visade upp sig för världen.

  58. Monterey var mallen
    för dagens festivaler.

  59. Det var tre fantastiska dagar
    och vi avslutade på söndagen.

  60. I dag är det svårt att förstå
    att det självklara huvudnumret-

  61. -inte var Grateful Dead,
    Jimi Hendrix eller Otis Redding-

  62. -utan gruppen med det märkliga
    namnet och den mäktiga låten.

  63. -Varför slutade ni?
    -Det var alltid mycket dramatik.

  64. Det var det som vi skrev om.

  65. Sen när vi började sköta oss-

  66. -fanns det inget att skriva om.

  67. Översättning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

California dreamin' är faktiskt skriven i det läge den beskriver - längtan till Kalifornien i ett kyligt New York. John och Michelle Phillips skrev den och spelade in den tillsammans med Denny Doherty och Cass Elliott. Det ljusa och klara soundet, skapad inte minst av sångarrangemanget, tillsammans med Kalifornienromantiken signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1960-talet, Folkrock, Förenta staterna, Komposition (musik), Ljudproduktion, Mamas and the Papas (musikgrupp), Musik, Musiker, Musikgrupper, Tonsättare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss