Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken: Tanz debilDela
  1. En kväll beslöt vi oss för att göra
    oss av med alla normala trummor.

  2. Vi ville vara annorlunda,
    men det fanns även ekonomiska skäl.

  3. Jag ville sälja trumsetet
    för att betala hyra.

  4. Jag tänkte att i hårda tider
    är det bra med hårda slagverk.

  5. Jag kom på metall.
    Man kan hitta det överallt-

  6. -det har ett unikt ljud
    med många övertoner-

  7. -och ingen hade gjort det.

  8. Det första trumsetet som vi byggde
    av metall står på ett museum.

  9. Vi spelade in spår
    med bara metallslagverk.

  10. När Einstürzende Neubauten
    äntrade scenen-

  11. -på klubben Moon den 1 april 1980-

  12. -menar många att barriären
    mellan oljud och musik bröts.

  13. De var inte först med använda
    industriella ljud-

  14. -men de etablerade
    företeelsen i rockmusiken.

  15. Det muromgärdade Berlin
    i slutet av 70-talet-

  16. -med sina många motsättningar,
    kravaller och husockupationer-

  17. -bildar fonden
    för gruppens tillblivelse.

  18. Musiker som David Bowie, Iggy Pop
    och Nick Cave lockas till Berlin.

  19. De träffas på de nattöppna klubbarna-

  20. -och här föds tankarna
    på att skapa musik ihop.

  21. 1981 spelar Bargeld,
    Einheit och Unruh in-

  22. -sin stilbildande skiva "Kollaps".
    Öppningsspåret heter "Tanz Debil".

  23. "Tanz Debil" är en av de
    fantastiska låtarna på "Kollaps".

  24. Den sticker ut och är ett av de
    mest konsekventa exemplen på-

  25. -hur minimalism, poesi
    och nya sorters instrument-

  26. -blandades samman
    i en aldrig tidigare hörd förening.

  27. Vi inledde den med
    att spela vår egen skiva.

  28. Det här är från singeln innan.

  29. Och sen bort. - Högre.

  30. Det är dubversionen
    av spåret med metallslagverk.

  31. Och improviserad sång.

  32. Här tonar det in.

  33. På den tiden skrev jag inte texter.

  34. Jag öppnade bara kanalen
    och lät det flöda genom mig.

  35. På "Tanz Debil" använde vi
    en metallplåt med en kontaktmikrofon.

  36. Sen la vi på distorsion
    och lite delay.

  37. Bara billiga effekter.

  38. Och just kontaktmikrofonerna
    blev viktiga för ljudbilden.

  39. Det är ingen mikrofon. En mikrofon
    plockar upp alla ljud som finns där-

  40. -men en kontaktmikrofon
    ger en direkt ljudet-

  41. -som kommer från metallstycket.

  42. När jag hör det kan jag säga att
    i slutändan blir det bara fyra spår.

  43. Vi flyttade tillbaka dubversionen
    till 16-kanalsbandaren.

  44. Det blir vänster och höger kanal
    och sen sång- och gitarrpålägg.

  45. Alltså fyra kanaler,
    så det är inte mycket att mixa.

  46. Vi sorterade bara ut de bra delarna
    av sången och av gitarren.

  47. Dubversionen
    ligger från början till slutet.

  48. Originalinspelningen finns inte kvar.

  49. För att visa hur den spelades in
    sätter sig Bargeld vid mixerbordet-

  50. -med en annan låt från perioden.

  51. Här använder vi ett bakgrundsspår
    som spelades in 1983, två år senare.

  52. Jag spelar piano,
    och Andrew spelar metalltrummor.

  53. Vi ska försöka simulera
    samma arbetsmetod.

  54. Här har vi alla spåren: "Metall 1",
    "Metall 2" och så vidare.

  55. Jag har inte repat det här och vet
    inte vad som kommer att hända.

  56. Einstürzende Neubauten var
    inflytelserika inte bara för musiker-

  57. -utan även för producenter.

  58. Användandet av oljud-

  59. -och ljud som inte
    kommer från instrument.

  60. Slår man på och av här?

  61. Smutsiga ljud. Om man lyssnar på
    plattor av U2 eller Nine Inch Nails-

  62. -hör man oljud och smuts överallt,
    möjligtvis på ett polerat sätt.

  63. Och Einstürzende Neubauten
    kan ha påverkat musikutvecklingen-

  64. -även på ett slumpmässigt sätt.

  65. De hade avslutat en inspelning
    i Hansa Tonstudio-

  66. -men glömt att radera
    ljuden i en sampler.

  67. Nästa band som skulle in i studion
    var Depeche Mode.

  68. De sägs ha återanvänt ljuden.

  69. Jag är inte säker på
    att ljuden fanns kvar-

  70. -men de hade en sån låt,
    "Master and Servant".

  71. Den handlar ju om kedjor, metall
    och folk som sitter i fängelse.

  72. Och de hade den här grejen...

  73. Det gjorde vi i en dag eller två.

  74. Vi hade de olika metallspåren
    och lekte med dem.

  75. Det var allt. Hej då.

  76. Översättning:
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Einstürzende Neubautens musik är malande och monoton, och gruppen använder hembyggda instrument bestående av stora metallstycken. Tanz debil är öppningsspåret på bandets debutskiva Kollaps och blev viktig för genren industrimusik. Gruppmedlemmarna N.U. Unruh och Blixa Bargeld berättar om hur låten kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen banade väg för genrer som industrirock och industrimetall med grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1980-talet, Einstürzende Neubauten (musikgrupp), Experimentell musik, Industri (musik), Komposition (musik), Ljudproduktion, Musik, Musiker, Musikgrupper, Tonsättare, Västberlin, Västtyskland
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken - syntolkat

Detroit

Josephine Forsman landar i Detroit och besöker den gamla hitfabriken Motown vars speciella sound presenterades för världen genom en dunderhit med Martha and the Vandellas. Möt också Clyde Stubblefield, James Browns legendariska trummis, som var med och formade funken. Dessutom tar vi reda på hur technon föddes.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss