Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik: Hör- och läsförståelseDela
  1. Sara Lövestam är inte bara roman-
    författare med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom SFI-lärare. Hennes
    uppdrag är att träffa människor-

  3. -från hela världen
    och lära dem svenska.

  4. I den här serien ger hon oss tips
    på hur man kan göra sina lektioner-

  5. -roligare och mer effektiva
    med hjälp av teknik.

  6. Hej!

  7. I dag ska vi lyssna på nyheter.

  8. Följer ni nyheterna
    på tv eller radio?

  9. -Är det lätt eller svårt?
    -Svårt.

  10. Vi har tur,
    för det finns några nyhetskanaler-

  11. -som berättar nyheterna
    på lättare svenska.

  12. Det finns 8 Sidor. Där kan man
    både läsa och lyssna på nyheterna.

  13. Sen har vi Klartext,
    som är lite svårare-

  14. -men ni är duktiga, så vi
    ska lyssna på en nyhet på Klartext.

  15. Vet ni
    hur man hittar Klartext på internet?

  16. -Det är på Sveriges radio.
    -Ja: sverigesradio.se/klartext.

  17. Det är nyheter på lätt svenska.

  18. Det ni ska tänka på när vi lyssnar-

  19. -är bara vad nyheten handlar om.

  20. Det är en ganska lång nyhet-

  21. -och ni ska försöka sammanfatta
    vad den handlar om.

  22. Vi börjar så, och sen ska ni få
    en liten uppgift till.

  23. Vi ska få en nyhet från Sverige.

  24. Många äldre har blivit lurade
    och bestulna på pengar och smycken-

  25. -och polisen tror att brottslingar
    speciellt söker upp äldre.

  26. Tjuvarna ringer till den gamla
    och låtsas vara en släkting.

  27. Ni kan sitta två och två-

  28. -och se om ni är överens om
    vad som är viktigast med nyheten.

  29. Vad handlar den om? Ni får en minut.

  30. Många äldre personer
    har inte mycket pengar?

  31. Det var inte sant,
    för släktingarna behöver inte pengar.

  32. Hur kan de få pengar? Den gamla ser
    att det inte är ett barnbarn.

  33. Vi vet, men vi kan inte hitta ord.

  34. Vi har ingen bra mening.

  35. De ringer till i telefonen,
    men de behöver information.

  36. Är ni överens nu? Har ni uppfattat
    ungefär samma nyhet?

  37. Vi ska se.

  38. Vad har ni hört, ungefär?

  39. Falska släktingar
    lurade gamla människor.

  40. "Falska släktingar lurade gamla."

  41. -Håller ni med?
    -Ja.

  42. Några ord
    förekommer några gånger i texten.

  43. Ett ord heter "lura".
    Hur skriver man det?

  44. Lura.

  45. L-u...

  46. Lura. Det betyder...?

  47. Inte sanning.

  48. Det betyder
    att ljuga för att man vill ha nåt.

  49. Till exempel för att få nåt.

  50. Vi ska lyssna en gång till. Nu vet vi
    i stort vad texten handlar om-

  51. -och nu ska ni försöka höra-

  52. -mer om hur de gjorde.

  53. Det är en släkting. Hur kan man
    inte veta att det är en släkting?

  54. Om de kommer dit och vill ha pengar-

  55. -måste de se
    att det inte är en släkting-

  56. -så hur gjorde de brottet?

  57. Hitta mer detaljer om det.

  58. De frågar när de ringer
    "Hör du vem det är?"-

  59. -och den äldre svarar
    att det är Lena.

  60. Då säger de: "Ja.
    Jag är i knipa och behöver pengar"-

  61. -"men jag kan ta smycken så länge.
    Jag skickar en kompis till dig."

  62. -Fick ni veta mer?
    -Ja.

  63. Vad händer när de ringer? De säger
    nåt smart, men han sa det snabbt.

  64. Polisen berättade.
    Hörde nån vad han sa?

  65. Jag lyssnar.

  66. Du säger "Angelica lyssnar", och då
    säger jag "Jaha, är det Angelica?".

  67. Jaha, du tänker så. Det är
    väldigt likt, så ni är på rätt spår.

  68. Vi lyssnar igen på vad han säger.

  69. Det var nåt ännu smartare
    som de gör.

  70. Nu ska han berätta
    vad de säger när de ringer.

  71. De frågar "Hör du vem det är?"-

  72. -och den äldre svarar
    att det är Lena.

  73. -De sa nånting om "vän".
    -De säger "vem".

  74. Vem.

  75. "Hör du vem det är?"

  76. Hör du vem det är?

  77. "Hör du vem det är?"
    Vad betyder det? Vad frågar de?

  78. -"Hör du mej?"
    -Ja: "Känner du igen mig?"

  79. Jag ringer till en gammal människa
    och säger "Hej! Hör du vem det är?".

  80. Den gamla människan tänker...

  81. "Jag måste veta vem det är.
    Är det Lena?"

  82. "Jajamensan!", och då tror de
    att de pratar med sin släkting.

  83. Vi har pratat om det uttalet.
    Från R till D blir det:

  84. "Höru".

  85. -Inte "det" men...?
    -"De."

  86. -Inte "är" men...?
    -"E."

  87. "Hör du vem det är?"

  88. Hör du vem det är?

  89. Om ni lyssnar på en nyhet
    som den här-

  90. -kan ni skriva rubriken
    efter första lyssningen-

  91. -och sen lyssna efter detaljer
    och skriva en artikel.

  92. Tack.

  93. Vad säger Sara om lektionen? Vilka
    nya möjligheter ger digital teknik...

  94. -...för att träna hörförståelse?
    -Tekniken har gett nya möjligheter...

  95. ...för läraren att ge elever
    hörförståelse. Det har varit svårt.

  96. Tillgången är större för läraren,
    och elever kan lyssna hemma.

  97. Man kan ge dem en webbadress
    dit de kan gå och lyssna själva.

  98. Textning: Sofie B. Granqvist
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Hörförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Radio i undervisningen, Svenska för invandrare, Undervisning, Undervisning i svenska som andraspråk, Undervisningsmateriel
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Bedöma kunskaper med diagnosverktyget Diamant

Diagnosmaterialet Diamant spänner från årskurs 1 till 9. Det är tänkt som ett stöd att hjälpa lärarna bedöma eleverna, men också som en hjälp att planera undervisningen. Madeleine Löwing, konstruktör av Diamant och Maj Götefelt, undervisningsråd vid Skolverkets enhet för prov och bedömning, förklarar hur materialet är uppbyggt. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

New age som skolutveckling?

I spåren av krisrapporter om skolans tillstånd har det dykt upp en mängd nya aktörer i skolvärlden med olika budskap om hur den svenska skolan ska räddas. Det handlar om coachning, kurser i självledarskap och inspirationsföreläsningar. Kritikerna talar om flum och floskler och varnar för att pseudovetenskap har tagit sig in i skolans värld.

Fråga oss