Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik : Digital kompetensDela
  1. Sara Lövestam är författare
    med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom sfi-lärare. Hon lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge oss tips på
    hur man gör sina lektioner roligare-

  4. -och mer effektiva med teknik.

  5. Hej. I dag ska vi ge varandra tips,
    tänkte jag.

  6. Många har mobiltelefoner
    eller smartphones.

  7. Några har en platta eller en dator.

  8. Jag tror att alla har
    något litet tips till andra-

  9. -hur ni använder de sakerna
    för att studera svenska.

  10. Eller bara lära er svenska.

  11. Ni ska först få prata
    en liten minut med varandra-

  12. -för att hitta idéerna.

  13. Det är lättare om man hittar
    något ord-

  14. -och vill veta om det är en fras.

  15. -Namnet är Lexin.
    -Där finns alla ord.

  16. -Om det är adjektiv eller...
    -Norstedts.

  17. -Det är ett bra lexikon.
    -Lexin är ett lexikon på internet.

  18. Man kan kolla upp ordklasser.
    Det är jättelätt.

  19. Ni har många intressanta förslag.
    Ska vi samla dem?

  20. Hur kan man använda telefonen?

  21. Särskilt om man har en smartphone.
    Några idéer?

  22. Jag laddar ner olika appar
    för att lära mig svenska.

  23. Och jag läser tidnnigen i mobilen.

  24. Och tittar på olika filmer.

  25. Där fick vi ganska mycket.
    Appar. Vilken typ av appar?

  26. Till exempel SAOL.

  27. Där kan man se
    vilken typ av ord det är.

  28. Om du hittar ett ord i SAOL-appen-

  29. -kan du se vilken grammatisk form
    det har.

  30. Om det är ett verb kan man se
    vilket tempus det är.

  31. -Använder du den mycket?
    -Varje dag.

  32. -Och så sa du en annan app.
    -Google översättning.

  33. -Google översättning.
    -Ja.

  34. -Google översättning är farligt.
    -Det kan vara det.

  35. Har du något exempel på det?

  36. Inte som jag kommer på nu,
    men jag har använt det.

  37. Min vän som är bra på svenska
    gjorde så här.

  38. Google translate kan hjälpa-

  39. -om du vill förstå en text
    på svenska.

  40. Men inte om du vill skriva.

  41. Om du översätter från ditt språk
    blir texten på svenska jättekonstig.

  42. Översätta kan man göra
    om det är något ord man vill hitta.

  43. Det finns många appar, men det finns
    jättemånga internetsidor för saker.

  44. Vem vill ge ett exempel?

  45. -Google.
    -Ja. Hur kan du lära dig svenska där?

  46. Om man inte hittar orden i lexikon
    kan man skriva dem i Google.

  47. Då kan man kanske hitta en bild.

  48. Just det. En sak man kan göra
    är att bild-googla.

  49. Söka på bilder.

  50. Jag brukar använda Sveriges radio.

  51. Många tänker bara på lexikon,
    men det räcker inte att skriva.

  52. Man måste prata och höra också.

  53. Ja visst. Det är inte bara lexikon.

  54. -Och inte musikradio.
    -Kanske om det är svensk text.

  55. Man kan titta på barnprogram
    på SVT och SVT Play.

  56. Där kan man lära sig hur man pratar
    och förstå en massa grejer.

  57. Man får nya ord från den kanalen.

  58. Och det hjälper hörförståelsen.
    Det gör all typ av film och radio.

  59. Jag tycker om 8 sidor.

  60. Det är en webbsida med nyheter
    på lätt svenska.

  61. Man kan läsa och lyssna samtidigt.

  62. Om man inte förstår ett ord
    kan man klicka på ordet-

  63. -och se översättningen
    på ditt eget språk.

  64. Det är jättebra.

  65. Det som är bra på internet är att man
    kan, som vi gör på hörövningar-

  66. -lyssna många gånger. Tredje gången
    man lyssnar går det bra att förstå.

  67. Man kan börja lyssna efter detaljer.

  68. Om man vill träna grammatik
    eller vokabulär-

  69. -finns det något då?

  70. -Digital.se...?
    -Digitala spåret?

  71. Där finns det många grammatikövningar
    för olika nivåer.

  72. Det är roligt att få tips
    från elever.

  73. Jag vet ju inte allt.
    Bara om grammatik.

  74. Ni har ofta gett mig många idéer-

  75. -på hur man kan studera på internet.

  76. -Fick ni bra tips från varandra?
    -Ja.

  77. Jag fick en hemsida från honom.
    8 sidor.

  78. Jag behöver hjälp med grammatik
    och SAOL vore bra för mig.

  79. Att lyssna på radio är jätteviktigt.

  80. Och att lyssna om och om igen.

  81. Jättefina tips.

  82. Hoppas att ni går hem och börjar
    använda några av dem. Tack för i dag.

  83. Hur tar man vara på elevernas
    kompetenser?

  84. Vad händer när läraren inte längre
    är bäst?

  85. Jag kan göra en sådan sak
    i fem minuter-

  86. -bara för att lätta upp stämningen.
    Inte hela lektionen.

  87. Det är roligt när eleverna har med
    sig kunskaper och har hittat appar-

  88. -eller program som även andra elever
    kan dra nytta av.

  89. Man behöver inte vara så insatt som
    lärare för att göra en sådan lektion.

  90. Det kan vara bra att läraren visar
    att man kanske inte kan alla appar-

  91. -och att de får visa mig.
    Det stärker eleverna.

  92. Svensktextning: Maya Danielsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Datorstödd undervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Språkförståelse, Svenska för invandrare, Undervisning, Undervisning i svenska som andraspråk, Undervisningsmateriel
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpråket bär kunskapen

Maaike Hajer om att förstå och bli förstådd

Maaike Hajer är språkforskare från Nederländerna. Som gästprofessor vid Malmö Högskola vill hon bidra till ett ökat samarbete mellan språkdidaktiker och ämneslärare. Både i lärarutbildningen och i skolan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Att välja väg inför valet

Det har varit vanligt att olika politiska partier besöker skolor i valtider. Men nu har det börjat uppstå problem. Hur ska skolan förhålla sig till att vissa politiska partier och deras åsikter inte är önskvärda av lärare och elever? Kan, och bör man, säga nej till vissa partier för att en del känner sig kränkta?

Fråga oss