Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik: Skriva för en mottagareDela
  1. Sara Lövestam är inte bara roman-
    författare med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom SFI-lärare. Hennes
    uppdrag är att träffa människor-

  3. -från hela världen
    och lära dem svenska.

  4. I den här serien ger hon oss tips
    på hur man kan göra sina lektioner-

  5. -roligare och mer effektiva
    med hjälp av teknik.

  6. -Hej.
    -Hej.

  7. I dag ska vi
    arbeta lite grann med bloggar.

  8. -Vad betyder en blogg?
    -Nån som skriver på nätet...

  9. ...varje dag om en grej.

  10. Ja, nånting
    som man skriver på nätet varje dag.

  11. -Inte varje dag.
    -Man måste inte varje dag. Man kan.

  12. Det kan vara en dagbok eller ett tema
    som man är intresserad av.

  13. Hur kan man använda bloggar
    för att studera svenska?

  14. -Man kan skriva svenska på bloggen...
    -Man kan göra en blogg på svenska.

  15. Det är bra för att träna de ord
    som man själv behöver.

  16. T.ex. har alla olika intressen
    i den här gruppen.

  17. Jag vet
    att du behöver skriva om pedagogik.

  18. Därför att du har frågat ofta.
    Eller hur?

  19. Hur man använder ord om pedagogik.

  20. Om du hade en blogg skulle du kanske
    skriva om dina tankar om pedagogik-

  21. -för att utveckla språket.

  22. Kan man läsa bloggar
    för att studera svenska?

  23. Ja.

  24. Där tycker jag också
    att det kan vara...

  25. Det kan hjälpa för att vi har olika
    intressen. Som när vi läste en bok.

  26. Man kan välja nåt
    som passar för en själv.

  27. Det finns några sidor på internet
    som samlar många bloggar.

  28. Där kan man hitta flera bloggar
    som man kan klicka på.

  29. Jag har förberett lite.

  30. För att visa.

  31. T.ex. en blogg. Vad handlar den om,
    tror ni? Om ni tittar på bilden.

  32. -Nånting med en häst.
    -Det är nog en häst på bilden.

  33. Om man tittar på många bloggar-

  34. -har de
    en liten presentation av bloggen.

  35. Kan ni se vad det står här?
    Jag kan hämta texten.

  36. Så.

  37. "Jag har älskat hästar
    sen jag var tre"-

  38. -"och fick sitta upp på
    min läromästare shettisen Cirocco."

  39. Här berättar hon om sitt intresse.

  40. Vilka hästar hon har ridit
    och så där.

  41. Alla förstår
    att här kommer en blogg om hästar.

  42. Jag kan visa hur man hittar en plats
    för att starta bloggen.

  43. Men det vi ska göra i dag är att
    skriva en presentation för din blogg.

  44. Samma som... Samma som de här.
    En liten presentation.

  45. -Idiom.
    -Idiom.

  46. Men det går bra med "uttryck".

  47. Dagboken om mitt liv.

  48. Nej, inte med av.

  49. Då kan man säga
    att det är en blogg om psykologi.

  50. Sen skriver du mer exakt.

  51. Jag har nu läst era presentationer.

  52. Er introduktion till bloggen.

  53. Jag hoppas att ni börjar skriva
    de här bloggarna.

  54. Det är intressanta teman.

  55. Alla är inte färdiga,
    men vi kan lyssna på början.

  56. Är det nån som är frivillig att läsa?

  57. Ja. Okej.

  58. "Välkommen till Hjärtat själv."

  59. "Att renovera, måla och fixa trasiga
    dörrar var alltid min passion."

  60. "I denna blogg kommer vi att lösa
    många tekniska problem"-

  61. -"angående våra hus,
    samt att spara pengar."

  62. Fint! Bra blogg. Jag väntar på den.

  63. Kan vi höra nån annan frivillig?
    - Ja.

  64. "Jag heter Cindy, är 28 år och sen
    åtta månader bor jag i Sverige."

  65. "Här pratar jag om äventyret
    att vara nyinflyttad."

  66. "Att lära sig ett nytt språk, hitta
    nya kompisar och åka i tunnelbanan."

  67. -"Berättelsen om mitt nya liv."
    -Jätteintressanta bloggar.

  68. Är det nån som är frivillig
    att starta bloggen nu direkt?

  69. -Jag kan.
    -Varsågod.

  70. Då får du komma fram
    så gör vi det tillsammans.

  71. Jag ska visa att det är lätt
    att starta den.

  72. Man kan använda några olika sidor
    på internet.

  73. T.ex. kan man använda blogger.

  74. Där man kan skriva blogspot.

  75. Här får du logga in först.

  76. Då ska vi se.
    Då klickar vi på "new blog".

  77. -Okej. Vad heter din blogg?
    -Datorn, tack nej.

  78. Datorn, tack nej.

  79. .blogspot.com.
    Den var inte upptagen!

  80. -Jag undrar varför...
    -Ja! Sen kan man välja härifrån...

  81. Man kan välja modell, om du vill ha
    en svart blogg eller en grön blogg...

  82. -Enkel, enkel.
    -En enkel blogg.

  83. Så där, kanske. Okej, här har vi den.

  84. "Datorn säger nej tack."

  85. Vi kan om vi vill
    börja skriva direkt.

  86. Då får man ett litet fönster.
    Du kan skriva titel-

  87. -rubrik på blogginlägget.

  88. Och sen skriva det första.

  89. Jag hoppas att jag får se era bloggar
    på internet snart.

  90. Om resor, om kemi, om psykologi-

  91. -om gör-det-själv. Alla era bloggar.
    Lycka till. Börja skriva.

  92. Att starta en blogg är ganska lätt.

  93. Men hur kan man som lärare utnyttja
    att alla kan publicera sig?

  94. Hur kan det utveckla lärandet?

  95. Att kunna publicera sin text har
    kommit med internet och ny teknik.

  96. Det var svårare för tjugo år sen.

  97. Då skulle man behöva trycka
    en tidning för att sprida texten.

  98. Men med publiceringsverktyg på nätet-

  99. -kan det man skriver få läsare.

  100. Som inte bara är en del av
    ens sfi-grupp t.ex.

  101. Bloggverktyget
    inbjuder också till interaktion.

  102. Det är många fördelar i klassrummet-

  103. -men också att kunna skriva
    för en publik.

  104. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Invigning av matematikbiennalen

Peter Nyström, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning, inleder Matematikbiennalen 2014. Han talar om att ge lärarna stöd att hjälpa eleverna hitta sin väg till matematiken. Margareta Rönngren (S), ordförande För- och grundskolenämnden, Umeå, talar om vikten av kompetensutveckling för mattelärare. Inspelat i februari 2014. Arrngör Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Inför valet: De överbelastade lärarna

Vad ska politikerna göra åt lärarnas pressade arbetssituation? Många lärare är stressade och frustrerade över att behöva lägga allt mer arbetstid på administrativa uppgifter. Vi frågar riksdagspartierna vad de tänker göra åt situationen.

Fråga oss