Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik: HörförståelseDela
  1. Sara Lövestam är författare
    med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom sfi-lärare. Hon lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge oss tips på
    hur man gör sina lektioner roligare-

  4. -och mer effektiva med teknik.

  5. -Hej.
    -Hej.

  6. I dag ska vi lyssna på
    ett radioprogram.

  7. Det är
    ett ganska speciellt radioprogram.

  8. Sommarprogrammet som vi ska lyssna på
    är ganska personligt.

  9. Vi lyssnar på nyheterna ofta.

  10. När vi lyssnar för sfi.

  11. Men det finns ju
    andra typer av program.

  12. Det ni kommer att höra är mycket mer
    av en personlig berättelse.

  13. Jag tänkte att vi först bara lyssnar-

  14. -och försöker komma in i
    hur hon pratar.

  15. Och vilken känsla det är
    i det hon berättar.

  16. Sen pratar vi om vad hon säger-

  17. -och kanske också vad som var lätt
    eller svårt att höra.

  18. Hon pratar skånska.

  19. Dags för "Sommar i P1"
    med Maja Ivarsson.

  20. När du är på
    din bästa väns begravning-

  21. -och de spelar fel Madonna-låt-

  22. -inser du att i detta liv
    måste du bestämma själv.

  23. Jag överdoserade också,
    men vaknade till liv.

  24. På väg till graven pratade jag med
    föräldrarna, som inte gillade mig.

  25. De tyckte att det var mitt fel
    att deras dotter var död.

  26. Jag beklagade sorgen för hennes
    mamma, som svarade: "Du är nästa."

  27. "Hon väntar på dig."

  28. Oj, oj, oj.

  29. Man förstår kanske inte alla ord.

  30. Men vad kan ni säga om
    känslan som hon hade?

  31. -Jättemörkt.
    -Det är ganska mörkt.

  32. -Oj.
    -Oj. Varför är det mörkt?

  33. -Hon pratar om sin mamma...
    -Sin väns mamma, ja.

  34. Att hon är den nästa som ska dö.
    Hon väntar på henne.

  35. Ja. Hon berättar nånting.

  36. Hon var på en plats.

  37. -Det var en begravning.
    -Ja.

  38. -Vilken begravning var de på?
    -En vän?

  39. En vän? Ja.

  40. Vi ska lyssna igen.

  41. Men ni kommer att få några ord
    som hjälper er att förstå.

  42. Det hjälper nog under andra
    lyssningen. För i slutet...

  43. Visst gick det bättre
    att förstå dialekten i slutet?

  44. Jag såg i början på er
    att några tänkte: "Åh nej, skånska!"

  45. Men jag såg i slutet
    att det gick bättre att lyssna.

  46. Om vi spelar från början
    går det bättre att förstå.

  47. Ni ska få några ord
    som jag har sparat.

  48. Som är lite svårare.
    Vi börjar med "Helsingborg".

  49. Som är...en stad, en plats. Precis.

  50. Om hon säger det behöver ni inte
    fundera på om det är ett annat ord.

  51. -"Debutant".
    -Som gör nåt för första gången.

  52. Ja. Som gör nåt för första gången.
    Hon jobbar med musik.

  53. Maja. Så hon pratar om
    att hon var debutant.

  54. Hon skulle ha "världsherravälde".

  55. Världsherravälde...

  56. -Jag förstår "värld"...
    -Bra! Det är första ordet.

  57. "Världsherravälde" betyder
    att ha makt över hela världen.

  58. Som till exempel:
    "Vi har kommit med vår första skiva."

  59. "Vår första cd. Vi ska sprida den
    över hela världen."

  60. Som Madonna, till exempel.

  61. "Att ha makt över hela världen."

  62. Du säger att den är ganska mörk.

  63. Men när vi lyssnar igen, tänk på
    att ni kanske kan få hjälp av orden.

  64. Tänk också på om det finns nåt
    i texten som också är ljust.

  65. När du är
    på din bästa väns begravning-

  66. -och de spelar fel Madonna-låt-

  67. -inser du att i detta liv
    måste du bestämma själv.

  68. Här finns ingen som kan ta
    dina beslut.

  69. Ingen annan tänker göra din glädje
    eller ta dina konsekvenser.

  70. Det är bara du, du, du
    och ingen annan-

  71. -som är dig själv skyldig
    att försöka leva livet på ditt sätt.

  72. Gick det bättre att förstå?
    Lite bättre.

  73. Ni ska få några minuter
    att se och jämföra-

  74. -vad ni har hört.
    Diskutera gärna det en stund.

  75. Hon säger nåt med pappa och bästis.
    Bästa vän. På andra sidan.

  76. -Vad betyder "på andra sidan"?
    -Börja nytt liv, tror jag.

  77. Du tänker så. Nej, det betyder
    att hon lever-

  78. -och hennes bästis och pappa
    är på andra sidan.

  79. -De är döda.
    -Ja, de är döda.

  80. Hittade ni nåt
    som var på den ljusa sidan?

  81. I det som hon berättade?
    - Vad hittade du?

  82. Hon säger att ingen annan kan leva...

  83. -Kan inte försöka leva ditt liv.
    -Bara du själv bestämmer.

  84. -Man är ansvarig till man själv.
    -Ja, man är ansvarig för sig själv.

  85. Jättefin avslutning.
    Du är ansvarig för dig själv-

  86. -bara du kan leva ditt liv
    och du är ansvarig för dina beslut.

  87. Ut och lev livet, mina vänner.
    Vi ses i morgon.

  88. Vad säger Sara om dagens lektion?

  89. Hur viktigt är det
    att lyssna på olika genrer?

  90. Det är roligt och viktigt
    att inte bara läsa olika genrer-

  91. -utan också lyssna på olika genrer.

  92. När man lyssnar på nyheter
    lyssnar man mest efter fakta.

  93. Om man lyssnar på det här-

  94. -behöver man lyssna efter nyanser
    och värdeladdade ord.

  95. Då får de dels genom orden-

  96. -en möjlighet att förstå lite mer.

  97. Men också att kunna lyssna
    efter de här orden.

  98. Ofta när man inte kan ett språk bra
    går de svåra orden bara förbi.

  99. Uppmärksammas man på dem
    får man en uppfattning om dem.

  100. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Hörförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Radio i undervisningen, Svenska för invandrare, Undervisning, Undervisning i svenska som andraspråk, Undervisningsmateriel
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Framtidens skolpolitik

Panelsamtal

Ett samtal om framtidens skola. Deltagare: Kristina Björn, Scandinavian education; Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet; Marie Carlsson, förlagschef Liber; John Steinberg, författare och pedagog; Edna Eriksson, utbildare och idéutvecklare; samt Gunilla Essén, pedagogisk handledare. Inspelat i januari 2014. Arrangör: Steinbergs utbildning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Barnen som skollagstiftarna glömde

Lavinia är 14 år och har pendlat mellan Uppsala och Rumänien i sju år. I Uppsala driver hon runt på stan medan hennes föräldrar försöker samla in pengar till deras försörjning. Helst av allt vill hon gå i skolan här. Men det får hon inte. Lavinias situation är verklighet för allt fler barn i Sverige.

Fråga oss