Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik: Lust att skrivaDela
  1. Sara Lövestam är inte bara roman-
    författare med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom SFI-lärare och lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge tips på hur man kan göra
    lektioner roligare och mer effektiva-

  4. -med hjälp av teknik.

  5. Hej! Har ni sett
    vad jag har skrivit på tavlan?

  6. "Hur blir man bra på att skriva?"
    Har ni nåt svar?

  7. -Öva.
    -Man måste läsa och praktisera.

  8. Jag skriver ganska mycket
    eftersom jag är författare.

  9. En sak till är också viktig.

  10. Man måste skriva nåt som man
    tycker är roligt att skriva-

  11. -eller som känns intressant,
    eller som kommer från en själv.

  12. Men man måste inte alltid skriva
    ett formellt brev-

  13. -eller ett brev till en kompis,
    för att bli bättre på att skriva.

  14. Man kan träna upp flyt,
    men också att hitta uttryck-

  15. -som passar bra på det språk
    man inte kan så mycket.

  16. Du kan skriva nästan vad du vill.

  17. I dag ska ni få skriva
    nånting väldigt fritt.

  18. Men ni kommer att få en bild.

  19. Börja med att tänka
    och fundera på den.

  20. Då ska vi se, jag har den på...

  21. -Vad är det?
    -Hästar?

  22. -Ishockey?
    -Nej, det är bandyklubbor.

  23. Men det här är inte bandyklubbor.

  24. Alla får tjugo minuter på sig
    att skriva om bilden.

  25. Bestäm själv
    om du vill skriva en dialog-

  26. -eller en historia om varför hästarna
    finns på tåget eller bussen.

  27. Vill du skriva... Du kan skriva
    ett formellt brev till SL:

  28. "Jag vill klaga.
    Det finns hästar på bussen."

  29. Du bestämmer själv
    vilken typ av text du ska skriva-

  30. -bara den har nån koppling
    till den här bilden.

  31. Tjugo minuter från nu.

  32. -"Besvärligt"?
    -Ja: "Det är lite besvärligt."

  33. Med ä, inte a.

  34. Inte stor.

  35. Okej. Tiden är ute.

  36. Några har kommit långt, andra en bit,
    och man kan fortsätta senare.

  37. Jag vill lyssna på några texter.

  38. Ni har väldigt olika perspektiv,
    precis som planen var.

  39. Ska vi lyssna på din?

  40. -Jag har två.
    -Kan du läsa den där?

  41. När jag tittar på bilden tänker jag
    att det är två innebandyspelare-

  42. -som tar två fina platser
    nära fönstret med bra utsikt.

  43. Men bussen ska åka om femton minuter
    och de vill inte vänta.

  44. De vill gå och köpa glass och vatten-

  45. -men då kan nån annan
    ta deras platser.

  46. De lämnar väskor och innebandyklubbor
    på stolarna-

  47. -så att ingen annan
    ska ta deras platser.

  48. Smart! Du tänkte "Hur kom de dit?"
    och så hittade du hela historien?

  49. Vi ska lyssna på en dialog,
    eller hur?

  50. -Mellan två...
    -Två hästar. Kanske de här.

  51. -Vad hände med alla människor?
    -Jag vet inte. Har du sett nån?

  52. Den sista jag såg var han
    som bar mig ombord på tåget.

  53. Jag tittade ut, och när
    jag vände mig om var han borta.

  54. Alla är borta.
    De försvann samtidigt, tror jag.

  55. De kanske har ett möte.
    Då blir det lite besvärligt för mig.

  56. Jag måste åka och hämta mina barn
    och kan inte göra det ensam.

  57. Varför inte?

  58. -Jag har inga ben.
    -Självklart.

  59. Tänk om de inte kommer tillbaka?

  60. Vad är så viktigt
    att alla går på möte?

  61. Det kanske handlar om fotboll.
    Alla bryr sig om fotboll.

  62. Ja, det är konstigt.
    Om de kunde använda all energi-

  63. -för att rädda jorden från global
    uppvärmning i stället för fotboll-

  64. -kunde de säkert
    ha hittat en lösning.

  65. Ibland undrar jag varför de bestämmer
    allt. Därför har vi inga ben.

  66. Tack! Bravo!

  67. Vilka fantastiska texter! Jag vill
    visa er bilder varje dag och läsa.

  68. Det här kan vara ett tips
    för att träna sig.

  69. Om man måste träna kan man
    få inspiration från nåt roligt.

  70. Du kanske vet att du måste träna-

  71. -på verbformer.

  72. Du kanske kan hitta nåt
    som intresserar dig-

  73. -och som du kan skriva om
    för att träna verbformer-

  74. -men inte bara skriva "jag äter mat"
    eller "jag åt mat".

  75. Man kan hitta nåt som inspirerar
    för att skriva mer.

  76. Det var mitt tips. Det har hjälpt mig
    när jag har skrivit böcker.

  77. Tack för i dag. Vi ses i morgon.

  78. Vad säger Sara? Hur väcker man lusten
    att utveckla elevernas skrivande-

  79. -och spelar det nån roll om man
    skriver med penna eller på dator?

  80. De fick använda sin fantasi
    för att skriva det de själva ville.

  81. Det är viktigt
    att man hittar en lust att skriva.

  82. Om man nöjesskriver mer så blir också
    de här "tvångstexterna"-

  83. -de formella texter man måste skriva
    på nationella provet, bättre.

  84. Man har hittat sitt uttryckssätt
    och olika sätt att nyansera sig.

  85. När det gäller vad man skriver med
    så är det olika vad folk föredrar-

  86. -och vad folk har lätt för.

  87. Den som aldrig har hållit i en penna-

  88. -kan ha lättare att trycka på
    en knapp än att forma en bokstav.

  89. Men många behöver träna sig
    att skriva på dator-

  90. -och då kan skrivuppgiften bli en
    övning i att använda datorn rätt-

  91. -med stor bokstav, liten bokstav
    och punkt-

  92. -rent datakunskapsmässigt.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Datorstödd undervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Skrivprocessen, Svenska för invandrare, Undervisning, Undervisning i svenska som andraspråk, Undervisningsmateriel
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering socialt och didaktiskt är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vdi Linnéuniversitetets speciallärarprogram, och Anette Bagger, lärarutbildare vid Umeå universitet, berättar om sina erfarenheter. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Inför valet: De överbelastade lärarna

Vad ska politikerna göra åt lärarnas pressade arbetssituation? Många lärare är stressade och frustrerade över att behöva lägga allt mer arbetstid på administrativa uppgifter. Vi frågar riksdagspartierna vad de tänker göra åt situationen.

Fråga oss