Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik : Upphovsrätt och källkritikDela
  1. Sara Lövestam är författare
    med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom sfi-lärare. Hon lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge oss tips på
    hur man gör sina lektioner roligare-

  4. -och mer effektiva med teknik.

  5. -Hej!
    -Hej!

  6. Vi ska prata
    om en plats på Internet-

  7. -där man hittar mycket information,
    som ofta är rätt information.

  8. -Vilken plats?
    -Wikipedia.

  9. Wikipedia. Ni som tittar på tavlan
    förstår direkt.

  10. Vad kan man göra på Wikipedia?

  11. Man kan hitta massor av information.

  12. -Man kan hitta information.
    -Och kolla fakta.

  13. -Kolla fakta?
    -Ja.

  14. Kan du skriva på Wikipedia?

  15. -Ja, om du vill.
    -Alla kan.

  16. En gång gick jag in på Wikipedia,
    och jag hittade mig själv.

  17. -Vi kan ta den sidan som ett exempel.
    -Det var kanske din mamma.

  18. Min mamma har inte gjort den.

  19. Det står "visa".
    Den sidan tittar alla på.

  20. Sen står det "redigera".

  21. Här kan jag ändra nånting och spara.

  22. Jag vet en sak vi kan skriva här.

  23. Här finns alla mina böcker, men
    den sista boken finns faktiskt inte.

  24. "Hjärta av jazz" heter den.

  25. "Spara dina ändringar."
    Man kan beskriva vad man har ändrat:

  26. Vi lade till senaste romanen
    i listan.

  27. "Spara sidan."

  28. Om vi tittar på artikeln, "visa"-

  29. -då ligger den här, "Hjärta av jazz".

  30. Vi har inte skrivit året,
    och det är inte samma stil som de.

  31. I framtiden
    kanske nån annan loggar in-

  32. -och ser: Det här var inte så bra-

  33. -och nån annan kanske lägger till
    information eller fixar.

  34. Den här sidan är intressant-

  35. -speciellt om det är en sida
    med politiskt innehåll-

  36. -där många vill förändra.

  37. Då kan man titta på historik.

  38. Här kan man se vilka personer
    som har ändrat och vad de har ändrat.

  39. Den här som heter Diupwijk
    har lagt till lite information:

  40. Vilket år jag är född och såna saker.

  41. Det finns också personer som skriver
    information som inte är korrekt.

  42. Så kan man lita på Wikipedia?
    Ja, nej eller nja?

  43. Nja.

  44. Ofta kan man det.
    Många går in och fixar.

  45. Men man kan inte veta. Jag kunde
    skriva nånting som var helt fel.

  46. Jag kan skriva "Sara Lövestam har
    också fått nobelpris i litteratur".

  47. I dag ska ni få gå in på Wikipedia.

  48. Läs om ett ämne som du kan mycket om.

  49. Berätta sen: Var det bra information?
    Var det rätt information?

  50. Eller vill du fixa nånting?

  51. Säg till
    om du ser att det saknas information.

  52. Elizabeth... Där! Den första.

  53. Om man vet nåt som har hänt nyligen-

  54. -som att nån har gett ut en ny bok-

  55. -så kan man titta
    om det har kommit på Wikipedia.

  56. Nej, jag vet inte. För fyra år sen.

  57. Var det nåt som inte fanns, men som
    ni tycker borde vara på Wikipedia?

  58. Ja, vi hittade nåt.

  59. Drottningen i Storbritanniens
    nya barnbarnsbarn finns inte med.

  60. Prins Williams nyfödda barn.

  61. -Vilken sida tittar ni på?
    -"Elizabeth II."

  62. Vi kan titta på den stora skärmen.

  63. "1.4 Barn."

  64. "1.4 Barn och barnbarn."

  65. -Det finns inte där.
    -Aha! Det finns inte.

  66. -Då kan vi faktiskt fixa det.
    -Ja.

  67. -Kommer ni ihåg var vi klickar då?
    -"Redigera."

  68. "Redigera."

  69. Det är hennes första barnbarnsbarn.

  70. Han heter prins George av Cambridge.

  71. -Barnbarnsbarnet?
    -Ja.

  72. -Är det Williams barn?
    -Ja.

  73. Då kan vi skriva:
    William, 1982, som fått...

  74. ...prins George av Cambridge.

  75. Rubriken måste ändras till
    "Barn, barnbarn och barnbarnsbarn".

  76. Just det! Bra.

  77. Barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

  78. Då kan vi säga:
    Lagt till ett barnbarnsbarn.

  79. -Ska jag klicka på "spara sidan"?
    -Okej.

  80. Wow!

  81. Vi får gå in i framtiden och titta-

  82. -om de tyckte att det var bra eller
    om nån har fixat nånting i svenskan.

  83. Har ni lärt er nånting nytt
    om Wikipedia i dag?

  84. -Det är lätt att ändra.
    -Ja, det är lätt att ändra.

  85. Kunskapen som du har
    kan hjälpa till på Wikipedia-

  86. -och du kan ändra nånting
    på gott och ont, eller hur?

  87. Det kan vara bra eller dåligt.
    Tack för i dag.

  88. Vad säger Sara om lektionen? Får man
    använda Wikipedia i klassrummet?

  89. Många lärare är skeptiska till
    Wikipedia som informationskälla.

  90. Men genom att göra en sån här sak-

  91. -att gå in i Wikipedia
    och visa gruppen hur det fungerar-

  92. -slipper man välja
    mellan skepsis och acceptans.

  93. Man visar eleverna vad Wikipedia är-

  94. -och då får de med sig skepsis
    genom egen erfarenhet-

  95. -och kan använda Wikipedia
    som ett komplement.

  96. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaProgrammera mera 2.0 - lektionstips

Internet

Internet är en stor del av vardagen för många och allt där bygger på programmering. Elever får en övning där de får lära sig hur det går till att skicka meddelanden över internet. De får kuvert med adresser och ska sen leta upp dns, slå upp ip-adress och lämna över kuvertet. En viktig aspekt är att allt som skickas på internet är helt öppet och faktiskt möjligt att läsas av den som har tekniken. Därför kan vi behöva skydda innehållet. I andra övningen får eleverna skriva hemliga meddelanden i krypton och sen byta med varandra. Med hjälp av kryptonyckel kan de lista ut vad den andre skrivit.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDidaktorn

Ljuga sig till sanning

Blir man bättre på källkritik om man själv är bra på att ljuga? Josef Sahlin, lärare på Årstaskolan i Stockholm, låter sina elever på skapa fejkade sidor på nätet. Uppgiften är att få både text och layout att framstå som trovärdiga, trots att innehållet är falskt. Målet är att få eleverna medvetna om hur lätt det är att skapa desinformation och att öva dem i källkritiskt tänkande. Ett arbete som innehåller flera etiska fallgropar för såväl lärare som elever - sidorna publiceras ju faktiskt på riktigt!

Fråga oss