Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik : Språkutveckling med podDela
  1. Sara Lövestam är författare
    med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom sfi-lärare. Hon lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge oss tips på
    hur man gör sina lektioner roligare-

  4. -och mer effektiva med teknik.

  5. Hej.

  6. I dag ska vi göra
    en liten pratövning.

  7. Men inte vilken som helst.
    Vi ska prata i radio.

  8. Inte riktig radio.

  9. Vi ska göra en liten radioinspelning.

  10. Ni ska få vara tre grupper i dag.

  11. Om man vill göra
    en egen radioinspelning-

  12. -hur kan man spela in den?

  13. Om man ska göra en egen och inte har
    någon bra utrustning-

  14. -kan man använda bandspelare.

  15. Om man har en telefon?

  16. Man kan använda sin smartphone.

  17. -Om man har en dator?
    -Ja.

  18. Det är det enklaste.

  19. Det finns många olika program
    för att spela in ljud.

  20. Jag ska visa ett ganska lätt program
    att spela in på.

  21. Det finns som app till telefonen,
    och även på datorn.

  22. Det är SoundCloud.

  23. Jag ska först visa hur det fungerar,
    sedan får ni planera ert program.

  24. Hej. Välkomna till
    Saras grammatikprogram.

  25. I dag ska vi prata om verb.

  26. Med verb kan man bestämma om texten
    ska vara i nutid eller dåtid.

  27. Tack för i dag. Vi ses nästa måndag.

  28. -Hur lång tid var det där?
    -40 sekunder.

  29. -28.
    -Jag tror att du såg det där.

  30. 28 sekunder blev det.

  31. Ni ska spela in ett radioprogram
    som är 1,5 minuter.

  32. Det är inte så långt.

  33. I en grupp med tre personer måste
    varje person hinna säga något.

  34. Ni ska få lite tid att träna
    och fundera på vad ni ska säga.

  35. I varje grupp ska ni ha
    en programledare.

  36. -Vad gör programledaren?
    -Leder programmet.

  37. Han är boss.

  38. Chefen.

  39. Programledaren ska inte prata mycket.

  40. Programledaren ska se till
    att alla tre pratar.

  41. Som vi gör i gruppdiskussioner.

  42. Programledaren är också den
    som ställer frågor.

  43. Ni får nu bestämma själva-

  44. -vilket ämne ni ska prata om
    i ert radioprogram.

  45. Det kan vara bra att prata
    om något specifikt.

  46. Kanske inte om vardagsliv.

  47. Kanske om mat, eller om kläder,
    eller om jobb.

  48. Det kan vara ett ännu mindre ämne.
    Men det måste vara specifikt.

  49. Nu får ni planera ert ämne.

  50. Vi har 1,5 minuter, och du ska ställa
    två frågor till oss.

  51. Till exempel...

  52. Ursäkta. Hallå.

  53. Ni har alla bestämt en programledare.

  54. Ni kanske också har bestämt namnet
    på ert program.

  55. Ni ska få en chans att träna först,
    och repetera lite.

  56. Jag ska starta klockan så att ni får
    känna på hur lång tid 1,5 minuter är.

  57. Nu.

  58. Jag skulle vilja berätta
    det här för dig.

  59. Först tror jag att du kan ta en buss
    och åka runt.

  60. -Aj.
    -Så kort är 1,5 minuter.

  61. Vi ska lyssna på ett program i taget.

  62. Vi börjar med att göra ert program.

  63. När programledaren är redo så tryck
    på rec. Då börjar programmet.

  64. Det ska hålla på 1,5 minuter.

  65. Hej. Välkommen till programmet
    "SVT café".

  66. Jag heter Mohammed och i kväll ska
    två experter berätta-

  67. -varför de dricker kaffe på morgonen,
    men inte på kvällen.

  68. Här har vi Alexander och Crispina.
    - Varsågod.

  69. God morgon, kära lyssnare. Jag är
    storförsäljare av kaffe i Stockholm.

  70. Vad kan jag säga om kaffe? Det är
    den viktigaste drycken i livet.

  71. Man kan dricka på morgonen, på dagen
    och på kvällen.

  72. Varför dricker du inte kaffe
    på kvällen?

  73. Jag dricker inte på kvällen eftersom-

  74. -jag stiger upp klockan sex för att
    förbereda mig-

  75. -för att åka till jobbet.

  76. Jag dricker oftast kaffe på morgonen.

  77. Tack så mycket. Vi hörs nästa vecka.
    Samma tid, samma plats. Hej då.

  78. Yes!

  79. Då är den färdig.
    Vi har ett radioprogram.

  80. Nu har alla gjort sina radioprogram.

  81. Programmet är bara 1,5 minuter.

  82. Men innan fick ni diskutera mycket
    och repetera.

  83. Varför gjorde jag den här övningen?

  84. Jag tror att det ibland är bra
    att vara spontan.

  85. Att man vet att något kan hända-

  86. -och man måste ändå vara flexibel-

  87. -att svara och säga något.

  88. Det var en bra uppgift.

  89. Nu kommer den på internet.

  90. Tack för i dag.

  91. Vad tror Sara att det betyder
    för lärandet-

  92. -att via skolarbetet
    få en slutprodukt?

  93. Det är roligt att man
    kan använda tekniken.

  94. Att det är så lätt att spela in ljud.

  95. Man kan göra ett radioprogram för att
    ha en produkt att lyssna på.

  96. Man kan lyssna till sitt tal-

  97. -och ha något att vara stolt över.

  98. Så här kan man använda tal på samma
    sätt som man använder skrift.

  99. Textning: Maya Danielsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpråket bär kunskapen

Att stötta skrivande

Att även ämneslärare i skolan arbetar med svenska språket har länge varit påkallat. Vi följer hur Karin Rehman, lärare i svenska som andraspråk, handleder NO-läraren Teresia Brzokoupil i ett språkutvecklande arbetssätt. Vi får även besöka Skarpatorpsskolan i Skarpnäck där alla lärare arbetar språkinriktat.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Försteläraren

Med statliga pengar vill regeringen belöna extra skickliga lärare med i snitt 5000 kronor mer i lön varje månad. Många i skolvärlden är entusiastiska till reformen, men det finns också kritiker. Vi träffar försteläraren Gry Fyrö på Knutbyskolan i Rinkeby, som berättar om vad hon gör och hur hon själv ser på sin roll.

Fråga oss