Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik : Språkutveckling med PadletDela
  1. Sara Lövestam är författare
    med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom sfi-lärare. Hon lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge oss tips på
    hur man gör sina lektioner roligare-

  4. -och mer effektiva med teknik.

  5. Hej! Vet ni vad det där är?

  6. Nyckelpiga.

  7. Vi tänker oss
    att min lärare har sagt:

  8. "Du ska göra en presentation
    om nyckelpigor."

  9. "Vad ska jag göra? Vad pratar du om?"

  10. Den här bilden kan jag använda.
    Det finns ingen copyright.

  11. Licensen "creative commons"-

  12. -betyder att folk har gjort bilder
    som de låter alla använda.

  13. Jag hittade de här bilderna-

  14. -genom att söka på sidan
    search.creativecommons.org.

  15. Det är ett bra sätt. Det finns även
    olika sätt att göra presentationen.

  16. I dag ska vi jobba med ett verktyg
    som heter Padlet.

  17. Känner någon igen det? Padlet är...

  18. ...ett ganska lätt sätt att använda
    bilder och text tillsammans.

  19. Man gör en sida.
    Så, nu har jag startat den.

  20. Jag kan bestämma saker om sidan.

  21. Om jag klickar på det lilla hjulet
    som betyder att man ska ändra något-

  22. -så kan jag bestämma
    vilken bild jag vill ha som bakgrund.

  23. Sen kanske jag vill lägga in en bild.

  24. Jag kan ta bilden från en annan sida-

  25. -och drar den till den här sidan.

  26. Då kommer den dit.

  27. Så där, där ska den vara.

  28. Jag kanske vill skriva något också.
    Vad vet jag om nyckelpigor?

  29. Kanske vilken färg de har.
    Det vet jag.

  30. "Nyckelpigor är ofta röda..."

  31. -"...med svarta..."
    -...punkter.

  32. Prickar, heter det. Samma som över
    "Ä" och "Ö". Ett "O" med två prickar.

  33. En nyckelpiga är
    ett "O" med sju prickar.

  34. Till slut har jag fått en hel sida.

  35. Ni kommer att få göra en presentation
    men inte om nyckelpigor.

  36. Men om något annat...

  37. Ni ska jobba i grupp och ni ska välja
    en av de här, men utan att se.

  38. Börja med att se vad ni vet om ämnet.
    Titta inte på internet i dag.

  39. Ibland är inte det viktigaste
    att hitta mycket information-

  40. -utan att beskriva något med språket.

  41. Det är jätteolika saker på lapparna.
    Så, första gruppen.

  42. Vi har hundar.

  43. De är djur och husdjur.

  44. De är bättre kompisar för människor,
    tror jag.

  45. -Klädstilar.
    -Det finns många olika klädstilar.

  46. Vi kan till exempel ta goth. Jag vet
    inte hur man säger det. Eller punk.

  47. Alla har börjat på presentationerna,
    eller hur?

  48. Eftersom vi ska se resultat
    så vill jag se er presentation.

  49. Jag vet att den inte är färdig,
    men ni har en början.

  50. -Vad handlar er presentation om?
    -Klädstil.

  51. Ge mig adressen
    som står i fönstret där uppe.

  52. -Padlet, "dot", com.
    -Punkt, com.

  53. -Snedstreck...
    -Snedstreck, "wall"...

  54. -Streck...
    -Streck, U...

  55. -"U"?
    -U-7...

  56. -7.
    -7?

  57. U...

  58. U-7-U...

  59. Z-Ä...

  60. -"Ä" eller "E"?
    -"E".

  61. Det är bra vokalträning.

  62. L-3...

  63. ...Z...

  64. ...5-E.

  65. Vi får se om det blev rätt.

  66. Ja!

  67. Så, här har vi er sida om klädstilar.

  68. Ni har bara börjat,
    men om jag klickar på den...

  69. ...då kommer presentationen.

  70. "Punk. Punk är en stil som kom
    från Storbritannien på 80-talet."

  71. "Hiphop. Hiphop började i USA.
    Stilen kommer från gatan."

  72. Sen är den slut.
    Ni har inte gjort färdigt.

  73. Det är ett sätt
    att göra en presentation.

  74. Du kan göra en Powerpoint-
    presentation, eller en film.

  75. Men så här kan man också samarbeta
    och skicka länken till varandra.

  76. Det är ganska lätt att ta bilden från
    datorn och dra in i presentationen-

  77. -och presentationen kan bli snygg.

  78. Ni gjorde jättefina presentationer.

  79. Det var väldigt bra att ni inte
    letade information på internet.

  80. Ibland är det bra
    att använda språket som ni har.

  81. Ni vet jättemycket på era språk-

  82. -och ni behöver faktiskt inte hitta
    mycket information om nyckelpigor-

  83. -för att visa en bra presentation.
    Tack för i dag. Vi ses i morgon.

  84. Tack.

  85. Vad säger Sara om dagens lektion?

  86. Vad tränar man
    med digital presentationsteknik?

  87. Eleven tränar på
    sin muntliga produktion.

  88. Att kunna berätta något
    utan att vara i ett samtal-

  89. -och bilder och rubriker
    kan underlätta.

  90. Det roliga med att kunna använda
    den typen av presentationsprogram-

  91. -vilket det finns många olika av-

  92. -är att för en nybörjare som får se
    hur man klickar och drar en bild...

  93. Det kan vara ett ganska stort steg
    för en elev, på ett bra sätt.

  94. Det kan upplevas som ett stort steg
    mot att vara kompetent-

  95. -där kompetens behövs,
    som på arbetsmarknaden.

  96. Textning: Maria Isacsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpråket bär kunskapen

Maaike Hajer om att förstå och bli förstådd

Maaike Hajer är språkforskare från Nederländerna. Som gästprofessor vid Malmö Högskola vill hon bidra till ett ökat samarbete mellan språkdidaktiker och ämneslärare. Både i lärarutbildningen och i skolan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaLärarrummet

Med pensionärer i skolbänkarna

"Jag har tusen år av livserfarenhet och visdom i klassrummet", säger Peter Müller-Temme som undervisar pensionärer vid PRO:s folkhögskola i Stockholm. Talesättet att det inte går att lära gamla hundar sitta anser han är nonsens. Däremot ser lärandet delvis annorlunda ut hos äldre.

Fråga oss