Titta

Tio lektioner i språkdidaktik

Tio lektioner i språkdidaktik

Om Tio lektioner i språkdidaktik

Sfi-läraren Sara Lövestam ger konkreta tips på hur digital teknik kan användas i språkinlärning. I varje lektion tränas en eller flera färdigheter som hör- och läsförståelse, uttal, muntlig förståelse och muntlig kommunikation. Programmen visar hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera språkutvecklingen och bidra till ett formativt arbetssätt, samt skapa förutsättningar för samarbete och kommunikation. Genom att använda ett publicistiskt arbetssätt får eleverna skriva för en verklig mottagare utifrån egna erfarenheter och intressen. I programmen reflekterar Sara över hur digital kompetens och språkutveckling stödjer varandra i lärandet, exempelvis för att få ett källkritiskt förhållningssätt och ta del av nyhetsflödet och samhällsinformation.

Till första programmet

Tio lektioner i språkdidaktik: Text och genrerDela
  1. Sara Lövestam är författare
    med förkärlek för teknik.

  2. Hon är dessutom sfi-lärare. Hon lär
    människor från hela världen svenska.

  3. Hon ska ge oss tips på
    hur man gör sina lektioner roligare-

  4. -och mer effektiva med teknik.

  5. Hej! Den här veckan
    ska vi jobba med en text.

  6. Men först ska vi titta på
    orden i texten.

  7. För om man bara tittar på
    orden i en text-

  8. -kan man förstå mycket av texten.

  9. Jag ska visa nånting och tänkte
    använda min egen blogg som exempel.

  10. Här finns en blogg med mycket text.

  11. Man kan fundera på
    vad bloggen handlar om.

  12. Det finns en sida på internet-

  13. -där man kan hitta
    de vanligaste orden-

  14. -på t.ex. en sida eller i en text.

  15. Här kan man skriva in texten.

  16. Eller så kan man skriva adressen till
    webbsidan, som i dag är min blogg.

  17. Vilka ord kommer att vara vanliga
    på den här bloggen?

  18. -Lärare.
    -Lärare?

  19. Vi ska få se. Oj, oj, oj!

  20. Vi kan ändra färg på det
    så man ser lite mer.

  21. Man kan bestämma mycket här
    och få en vacker bild.

  22. De stora orden
    är orden som kommer ofta.

  23. De små orden kommer ibland. Vad tror
    ni att bloggen ofta handlar om?

  24. -Den handlar om böcker.
    -Om böcker.

  25. "Boken", "bok", "recensioner".

  26. -"Meningen".
    -"Saga".

  27. Om du tittar på det här,
    kan du förstå ungefär-

  28. -vad man ofta läser om
    på den här bloggen?

  29. Ni ska nu få titta på en bild av
    texten som ni ska läsa denna vecka.

  30. Från den här bilden ska ni tänka
    vilken typ av text ni ska få läsa.

  31. Vilket tema tror ni texten har?

  32. Se hur mycket ni kan få
    av att förstå orden.

  33. Ni kan slå upp dem i lexikon också.

  34. Jag har redan hämtat bilden.

  35. Så ni ska vara redo.

  36. Här har vi den. Fundera lite
    och diskutera gärna med varandra.

  37. Vilken genre? Är det tidningstext-

  38. -eller litteratur
    eller insändare eller bloggtext?

  39. Vad ni tror.

  40. "Så ja" säger man till
    en person som är ledsen.

  41. Om en person är ledsen
    kan man säga: "Så ja."

  42. Är ni klara? Bra.

  43. Är det nån som tror
    att det här är en faktatext?

  44. Nej.

  45. Jo, det kan vara det.

  46. Hon gråter nånstans.

  47. Kanske nåt händer hennes son.

  48. Därför börjar hon gråta.

  49. Jag tror att det kan vara det också.

  50. Du tror att det handlar om en son
    som det hände nåt med-

  51. -och hon börjar gråta. Intressant.
    En sån här...

  52. Det heter ordmoln.
    Det startar fantasin.

  53. Alla undrar vilken historia det är.
    Men fakta betyder-

  54. -att man bara ger information.

  55. Här finns några ord... Jag tror ingen
    här säger att det är en faktatext.

  56. Det är ingen faktatext.

  57. Vilka ord är de stora som ni kan se?

  58. -"Caroline".
    -"Caroline"!

  59. -"Barn".
    -"Barn".

  60. "Såg", "sade".

  61. -"Såja".
    -"Såja".

  62. Det här är ett nyckelord
    för att lista ut texttypen.

  63. Det är absolut inget faktaord.

  64. Det finns ett annat ord här.
    Kan ni se det?

  65. "Åh".

  66. Till exempel om nånting händer-

  67. -säger man: "Åh!"

  68. Precis. "Åh!"

  69. Eller kanske mer förvånat.

  70. En annan fråga: Tror ni...
    Det är en novell som vi ska läsa.

  71. Tror ni att det händer mycket i
    novellen, att det är snabbt...

  72. -...att det blir mycket action?
    -Ja.

  73. -Nej.
    -Du tror nej.

  74. Varför inte?

  75. -Det är lugnt.
    -Är det lugnt?

  76. Mycket kärlek, många kramar.
    Och älskade.

  77. Man kan titta på verben också.
    Det är ganska lugna verb.

  78. Till exempel "känns", "såg"
    och "sade".

  79. -"Drömma".
    -"Drömma".

  80. "Hoppas".

  81. Vad tror ni att novellen handlar om?

  82. Om känslor.

  83. Kanske om Caroline och hennes barn.

  84. Om känslor... Eller en historia
    om Caroline och hennes barn.

  85. -Ja.
    -Jag såg son.

  86. Det betyder att Carolines son...

  87. Det finns "Caroline", men inte "man".

  88. Det finns "son",
    men inte "man" eller "sambo".

  89. Inga andra personer.
    Det finns bara Caroline och barnet.

  90. Kanske en ensam mamma.
    Eller så berättar nån om Caroline.

  91. -Kanske Caroline är barnet.
    -Ja, kanske.

  92. Spännande, eller hur? Vi vet inte.

  93. Vi ska avsluta lektionen
    med att ni får texten.

  94. Ni får texten och ska läsa den hemma.

  95. Vi ska arbeta med samma text
    under hela veckan.

  96. -Tack för i dag.
    -Detsamma.

  97. Hur kan man skapa intresse för
    en text med digital teknik?

  98. Ju mer intresse man skapar innan,
    desto mer tar eleverna sig an nåt-

  99. -när det väl kommer.

  100. Man kan starta intresset
    med en bild eller frågor.

  101. Här gjorde vi det
    med en blandning av bild och ord.

  102. Att få gissa på texten
    bara utifrån ordmolnet-

  103. -gjorde att vi fick fram
    att det inte är en faktatext.

  104. Verben är i preteritum.

  105. Den handlar antagligen
    om nån som heter Caroline.

  106. Det var ett sätt att starta intresse.

  107. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Alla program i Tio lektioner i språkdidaktik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Uttal

Avsnitt 1 av 10

Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Avsnitt 2 av 10

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hör- och läsförståelse

Avsnitt 3 av 10

Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Skriva för en mottagare

Avsnitt 4 av 10

Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Hörförståelse

Avsnitt 5 av 10

Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Text och genrer

Avsnitt 6 av 10

Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med Padlet

Avsnitt 7 av 10

Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Språkutveckling med pod

Avsnitt 8 av 10

Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Digital kompetens

Avsnitt 9 av 10

Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTio lektioner i språkdidaktik

Upphovsrätt och källkritik

Avsnitt 10 av 10

Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att laborera med matte i datorn

Med hjälp av datorn kan eleverna aktiveras och begripa matematiken från ett annat håll. Bengt Aspvall, professor i datalogi, visar hur det går att arbeta praktiskt och lekfullt med matten i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Barnen som skollagstiftarna glömde

Lavinia är 14 år och har pendlat mellan Uppsala och Rumänien i sju år. I Uppsala driver hon runt på stan medan hennes föräldrar försöker samla in pengar till deras försörjning. Helst av allt vill hon gå i skolan här. Men det får hon inte. Lavinias situation är verklighet för allt fler barn i Sverige.

Fråga oss