Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken: Funky drummerDela
  1. Funk föddes i mitten av 60-talet.

  2. James Brown och hans band
    anses ha utvecklat genren.

  3. Den kom att revolutionera
    rytmen i musiken.

  4. Jag vill höra dig.

  5. Den här mannens trumspel blev
    en viktig faktor bakom förändringen.

  6. Får jag köpa in mig?

  7. Under en tid på 80-talet var "Funky
    Drummer" med på varenda hitlåt!

  8. -Välkommen till Detroit.
    -Senast var jag här med James Brown.

  9. Clyde Stubblefield
    kommer från USA:s söder-

  10. -men ett möte med en karismatisk
    sångare fick honom att flytta norrut.

  11. Brown kände klubbägare i Macon,
    Georgia, och jag jammade en kväll.

  12. Jag visste inte vem han var. Han sa
    till mig att komma på audition.

  13. När jag kom dit var hela stället
    fullpackat, tiotusen människor.

  14. Vi började och folk skrek
    innan spelningen hade börjat.

  15. Jag var livrädd!

  16. Efter en audition på tio minuter
    pratade vi bakom scenen.

  17. Han gav mig hundra dollar.
    "Tack!", sa jag.

  18. Clyde Stubblefield blev ordinarie
    trummis hos James Brown.

  19. Musiken de skapade gick tvärt emot
    det man hört tidigare.

  20. Rock- och soulmusik hade alltid haft
    ett tydligt backbeat.

  21. En starkt betonad virveltrumma
    på andra och fjärde taktslaget.

  22. Rock är väldigt okomplicerat.
    Allt ligger på taktslagen.

  23. Bastrumman på ettan och trean,
    virveln på tvåan och fyran.

  24. Med funken försköts tyngdpunkten
    i rytmen till det första slaget.

  25. I funk spelar man även slag
    som ligger före.

  26. Och bastrumman
    spelar mellan taktslagen.

  27. Det är tidigarelagda slag.

  28. En annan innovation av Brown
    och hans band-

  29. -var att söka sig bort från
    melodier och harmonier.

  30. "Cold Sweat" från 1967,
    inspelad i Cincinnati-

  31. -några tiotal mil söder om Detroit,
    är en brytpunkt.

  32. Inga konventionella harmonibyten.

  33. "Cold Sweat" består i princip
    bara av ett enda ackord.

  34. Damerna först.

  35. Så du vill lära dig "Funky Drummer"?
    Det kan vi nog ordna!

  36. Men den funklåt som verkligen skulle
    gå till historien var en annan.

  37. "Funky Drummer" från 1969-

  38. -bygger helt och hållet på ett groove
    som Clyde Stubblefield mejslade fram.

  39. Vi var bara i en studio i Cincinnati.

  40. Jag började spela en rytm.

  41. Basisten började spela
    och sen gitarristen.

  42. Brown skrev en text och lade på blås,
    och det blev en hit.

  43. Det var inte min avsikt.

  44. Vi spelade bara,
    och plötsligt hade vi en hit.

  45. Anledningen till att den tagit
    en speciell plats i musikhistorien-

  46. -är att den förmodligen är
    populärmusikens mest kopierade.

  47. Clyde Stubblefields trumkomp
    hörs i hundratals låtar.

  48. Att använda ett parti ur en låt
    som bas i en annan-

  49. -kallas ju för att sampla.

  50. Kända exempel är basgången
    i Queens "Under Pressure"-

  51. -som återanvändes i "Ice Ice Baby"
    med Vanilla Ice 1990.

  52. Rick James "Super Freak"
    samplades av MC Hammer.

  53. Och Coolio lånade Stevie Wonders
    stråkar i "Pastime Paradise"-

  54. -till sin "Gangsta's Paradise".

  55. Men mest kopierade är nog trummorna
    på "Funky Drummer".

  56. Den trumloopen är med i fler låtar
    än nåt annat i världen, antagligen.

  57. När de började sampla det partiet
    till andra låtar-

  58. -då började man verkligen känna
    hur musikvärlden förändrades.

  59. Vi gick in i en
    klipp-och-klistra-värld.

  60. Man kunde skapa musik
    i form av ett collage.

  61. Och så är det fortfarande.

  62. Jag har varken fått pengar
    eller stått som upphovsman.

  63. Jag står hellre som upphovsman.

  64. Då tillhör rytmerna en själv. Annars
    är det bara en engångsbetalning.

  65. Funken blev en vitamininjektion
    i populärmusiken.

  66. Den befruktade
    både soulen och jazzen.

  67. Den blev en viktig ingrediens
    i Minneapolis-soundet.

  68. Och också i
    vad som skulle kallas funk metal.

  69. Och när den dansanta indiepopen från
    Manchester kom i slutet av 80-talet-

  70. -var funky drumming
    en viktig grundsten.

  71. Du är duktig, tjejen!

  72. Fortsätt med det som du spelar!

  73. Du är bra!

  74. Översättning:
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Rytmer har gradvis blivit allt viktigare inom populärmusiken. Det är framför allt James Brown och hans band som definierar den rytmbaserade funkmusiken som växer fram i slutet av 1960-talet. Och när Funky drummer spelas in den 20 november 1969 är rytmen inte bara grunden för låten, utan dess huvudsak! Trummisen Clyde Stubblefield uppmanas av Brown att ta ett solo; han gör så, och resultatet blir ett groove som gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Josephine Forsman möter den legendariske trummisen i en slagverksaffär och får höra om hur låten kom till. Nile Rodgers från Chic och studiomusikern Cheryl Alleyne medverkar också.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1960-talet, Funk (musik), Förenta staterna, Komposition (musik), Ljudproduktion, Musik, Musikinstrument, Trumslagare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken - syntolkat

Detroit

Josephine Forsman landar i Detroit och besöker den gamla hitfabriken Motown vars speciella sound presenterades för världen genom en dunderhit med Martha and the Vandellas. Möt också Clyde Stubblefield, James Browns legendariska trummis, som var med och formade funken. Dessutom tar vi reda på hur technon föddes.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss