Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken: Left hand pathDela
  1. Grunden till death metal, dödsmetall,
    hittar man i 80-talets heavy metal-

  2. -och framförallt hos de furiösa
    thrash metal-banden från Los Angeles.

  3. Bandet Possessed anses ha gjort
    den första death metal-plattan-

  4. -"Seven Churches" från -85.

  5. Men fler experimenterade
    med riktigt hård metal.

  6. Det fanns dödsmetallband
    i hela världen, men av nån anledning-

  7. -var det Florida och Sverige
    som blev centrum för dödsmetallen.

  8. Det är mer än tjugo år
    sen Entombed debuterade-

  9. -med den här låten: "Left Hand Path".

  10. Den är gjord av Nicke Andersson
    och skrev om historien om dödsmetall.

  11. Vi var mycket i England,
    och det var mycket skriverier.

  12. När man läste recensioner
    var det roligt att läsa:

  13. Poison-skivan fick tre
    och vår fick fyra, precis bredvid.

  14. "Vi är bättre än Poison!"

  15. Ljudbilden på låten var ny-

  16. -och när låten släpptes våren -90 gav
    den rejält eko i dödsmetall-kretsar.

  17. Det är otroligt
    att det är en grupp tonåringar.

  18. De gjorde plattan utan skivkontrakt.

  19. Bolaget insåg att de
    inte hade rättigheterna än-

  20. -och skickade snabbt dit papperna.

  21. Bandet soundcheckar
    inför en Stockholmsspelning.

  22. Där, då?

  23. Klassiska kännetecken för all death
    metal är den gutturala growlsången...

  24. ...de kraftigt nedstämda gitarrerna-

  25. -och det intensiva trumkompet
    som kallas blast beat.

  26. Tusen tack!

  27. Den här skrev jag för tio år sen.

  28. Ingen är mer insatt i dödsmetallen-

  29. -än Ian Christie, som skrivit
    ett tiotal böcker i ämnet.

  30. Han menar att "Left Hand Path"
    utgör en milstolpe.

  31. Amerikansk dödsmetall är
    teknisk, satanistisk och aggressiv.

  32. I det svenska soundet,
    från "Left Hand Path"-

  33. -finns det lite Elvis Presley,
    ett inslag av rock 'n' roll.

  34. Det här är dödsmetall. Dundrande
    trummor, snabbt, guttural sång...

  35. Men redan i den här första låten
    kommer det sen...

  36. Det här är Black Sabbath rakt av.

  37. "Left Hand Path" förde in rock'n'roll
    i dödsmetallen-

  38. -och vidareutvecklade låtskrivandet.

  39. Halvvägs in startar en sampling
    från skräckfilmen "Phantasm".

  40. Det var inte ovanligt
    att sampla skräckfilmer.

  41. Det ovanliga var
    att bandet spelade med.

  42. De bygger i princip en ny låt
    på samplingen från "Phantasm".

  43. Men det var gitarrljudet som
    överraskade och bildade skola.

  44. Det "svenska gitarrljudet"
    skapades av Tomas Skogsberg-

  45. -på Sunlight Studio. Det är så djupt,
    nedstämt och bara fett.

  46. Det här är min baby, faktiskt.

  47. Den använde vi
    på "Left Hand Path"-skivan.

  48. När det gäller metal är den oslagbar.

  49. Den har den här mid-grejen,
    så att man kan få extra mid.

  50. När man drar ut den där knappen
    kan man inte stå kvar i rummet.

  51. Sen var det en pedal som heter Heavy
    Metal - klassisk. Och sen den här.

  52. Det var små övningsredskap.

  53. I en studio i dag är det nog den
    sista förstärkaren som plockas fram.

  54. Pedalen och gitarren också. Men vi
    fick ju spela på det, och det lät...

  55. De var där och det lät, helt enkelt.

  56. Sen var man ju peppad att få
    spela in sin första skiva också.

  57. Gitarrerna på "Left Hand Path"
    är nedstämda hela fem halvtoner-

  58. -och inspelade på flera spår
    med olika disteffekter.

  59. Man dubbar sig själv.

  60. Sen panorerar man ut det så långt
    som möjligt åt vänster och höger.

  61. Då får man den här väggen.

  62. Tomas kombinerade ljuden, två
    gitarrer i stereo och en i mitten.

  63. Det lades mycket tid på det.

  64. Först ett ljud
    och sen ett ljud som matchade det.

  65. Vi använde det här bordet.

  66. Extremt "midigt".

  67. In i bordet, ännu mer mid.

  68. Jag älskar just den här kanske
    lite vassa, jobbiga frekvensen.

  69. Och den passade jättebra
    ihop med gitarrljudet.

  70. Vanlig popmusik hamnar kanske här.

  71. Jag överdriver den ganska mycket.

  72. Dödsmetallen kommer förmodligen
    aldrig nå den riktigt stora publiken-

  73. -men har satt ett avtryck
    i musikhistorien.

  74. Under tjugo år
    har dödsmetallen mognat-

  75. -utvecklats i otänkbara riktningar.
    Band som spelar med orkestrar-

  76. -dödsmetallband i Singapore,
    Kina, Thailand...

  77. Medan andra stilar blossar upp
    och försvinner-

  78. -är den riktigt hårda metallen högst
    levande, mycket tack vare Sverige.

  79. De senaste åren har det uppstått ett
    nytt intresse för svensk dödsmetall-

  80. -som nästan inte går att skilja
    från "Left Hand Path".

  81. Nu hör man Entombed-kopior-

  82. -med folk som inte ens var födda
    när Entombed var tonåringar.

  83. Översättning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Left hand path

Avsnitt 17 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Entombed bildade med låten Left Hand Path (1990) skola inom genren dödsmetall. Kraftigt nedstämda gitarrer, distade genom Boss HM-2 pedaler med allt på max blev känt som The Swedish Guitar Sound och kopierades över hela världen. Vi möter L-G Petrov och Alex Hellid från Entombed, producenten Tomas Skogsberg och författaren och death metal-experten Ian Christe.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1990-talet, Death metal, Entombed (musikgrupp), Komposition (musik), Ljudproduktion, Musik, Musikgrupper, Sverige
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken - syntolkat

New York

Josephine Forsman åker till New York där hon träffar Tommy Ramone, trummis i Ramones, som berättar hur låten "Blitzkrieg Bop" kom till. Vi följer med hem till en riktig discodiva i New Jersey och så träffar vi The Sugarhill Gang som berättar om singeln som fick hiphop-genren att explodera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss