Titta

Låtarna som förändrade musiken

Låtarna som förändrade musiken

Om Låtarna som förändrade musiken

Här undersöks de senaste 50 årens musikhistoria genom analyser av låtarna som betytt mest för utvecklingen. Innovationerna som hjälpt till att forma musikutvecklingen blottläggs, från Dave Davies distade gitarr i "You really got me" till ljudbilden i technolåten "No UFO's".

Till första programmet

Låtarna som förändrade musiken : I want it that wayDela
  1. Jag tyckte
    att Cheirons musik var kall-

  2. -tills den fullkomligt tog över mig
    och jag förstod matematiken i det.

  3. Cheiron hade ett stort hjärta
    men också en enorm hjärnkapacitet-

  4. -vad gäller att göra effektiv musik
    som ska sälja miljoner skivor.

  5. Ingen knystade om det.
    Cheiron var hyperkommersiellt.

  6. Vi satt på receptet på hur man gjorde
    saker som blev etta, tvåa, trea.

  7. Det var fantastiskt.
    Full kreativ frihet.

  8. Första gången Andreas Carlsson
    hörde Backstreet Boys-

  9. -trodde han att de var en tysk grupp,
    för att de var så stora där.

  10. Deras debutalbum kom 1996-

  11. -och var delvis skriven av
    Cheironproducenter som Max Martin-

  12. -och studions grundare Denniz Pop.

  13. Men bandet hade inte nått
    sin storhetstid än.

  14. Backstreet hade precis haft en
    framgång med "Quit Playing Games"-

  15. -som skivbolaget mer eller mindre
    såg som en throwaway.

  16. Men den blev hela Backstreets sound
    som vi senare byggde vidare på.

  17. Det blev mallen
    för Backstreets succélåtar.

  18. "I Want It That Way"
    var kronjuvelen i den samlingen-

  19. -av midtempolåtar
    som blev Backstreets signatur.

  20. På Cheiron satt producenter och
    låtskrivare med skilda bakgrunder-

  21. -men de delade en idé om
    hur studions musik skulle låta.

  22. Det fanns en formel, "Cheirongubben".

  23. Vi försökte mota honom i dörren,
    men till slut kom han in-

  24. -och då blev det
    de typiska Cheiron-ljuden.

  25. "Manic shots" och "bam bam bam".

  26. Och ett arrangemang som man hade
    hört innan, men som alltid funkade.

  27. Runt tredje refrängen kom en b-hook
    som tog låten till ett nytt plan.

  28. Cheironstudion var aktiv
    mellan 1992 och 2000.

  29. Då förvandlades Fridhemsplan till
    vallfartsort för artister och fans.

  30. "I love Westlife, Bryan forever."
    "James Bourne, my Busted".

  31. Hyresvärden har tagit bort en del.

  32. På morgnarna
    hängde här hundratals människor.

  33. Ett kravallstaket med öppning här.

  34. I stället för att Securitas åkte hit
    så kom bilen ända upp hit-

  35. -och det var en sluss in till dörren.

  36. Tack. - Tja!

  37. Jag känner nåt när jag går här.
    Jag har inte varit här på många år.

  38. Det är en speciell lokal.

  39. Det är lite magi här, och det var det
    väl innanför de här väggarna.

  40. "I Want It That Way"
    släpptes som singel våren -99.

  41. Den skrevs av Andreas Carlsson
    och Max Martin-

  42. -och producerades av Kristian Lundin.

  43. Låten blev en listetta
    i över 25 länder.

  44. Max Martin gjorde grundskissen-

  45. -och Andreas Carlsson
    färdigställde låten.

  46. Martin hade en tydlig idé om vart han
    ville att låten skulle ta vägen.

  47. Ibland började vi från scratch,
    men just här fanns mycket...

  48. ...alla de bitarna.

  49. Låten kändes speciell från början.
    Den hade en magisk touch.

  50. Folk pratade om den innan den
    var klar som "Det här är låten".

  51. Fördelen med att jobba
    med fem röster-

  52. -var att vi kunde prestationsmässigt
    bygga låten till att bli allt bättre.

  53. När A.J. tar över
    blir den nåt helt nytt.

  54. Den är en musikalisk resa,
    tack vare röstkombinationerna.

  55. Det var lite Backstreets styrka.

  56. Den Metallica-inspirerade gitarren
    som går som en röd tråd genom låten-

  57. -var också annorlunda
    för att vara pojkband.

  58. Den lät mer
    som nåt ur en hårdrocksballad.

  59. Jag och Krille lyssnade mycket
    på Tom Petty när låten kom till.

  60. Vi var väldigt inspirerade
    av "Learning to Fly".

  61. Den hade mycket
    av det amerikanska bilåkarlunket.

  62. Många olika influenser kom ihop.

  63. Det är tredje frasen i refrängen...

  64. Det är där som låten
    på nåt sätt skiljer sig.

  65. Det hoppet, det var annorlunda.

  66. Pojkbanden hade sin absoluta
    storhetstid under 90-talet-

  67. -och Backstreet Boys blev störst
    inte minst tack vare låten-

  68. -som erövrade världen under
    millenniets allra sista år.

  69. "I Want It That Way" var kulmen
    för hela boyband-eran.

  70. Textning: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

I want it that way

Avsnitt 18 av 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Cheironstudion i Stockholm blev världskänd under 1990-talet, kanske framför allt tack vare de framgångar som Ace of Base stod för. Musiken var producentstyrd, effektdriven och kommersiell, och det svenska musikundret blev ett faktum. Pojkbandens era kulminerade 1999 med låten "I want it that way" av Max Martin och Andreas Carlsson. Den gjorde Backstreet Boys till kungar i sin genre. Vi möter Andreas Carlsson som besöker platsen där allt hände och berättar om hur låten kom till.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria, Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
1990-talet, Backstreet Boys (musikgrupp), Komposition (musik), Ljudproduktion, Musik, Musiker, Musikgrupper, Pojkband, Pop, Stockholm, Sverige, Tonsättare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Låtarna som förändrade musiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Never can say goodbye

Avsnitt 1 av 24

Sångerskan Gloria Gaynor och producenten Tony Bongiovi träffas över ett parti biljard och berättar om hur låten Never can say goodbye från 1974 kom till. Låten hade redan gjorts av Jackson 5, men i Gloria Gaynors version förvandlas den till disco.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Avsnitt 2 av 24

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

Avsnitt 3 av 24

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

Avsnitt 4 av 24

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

How do you do it

Avsnitt 5 av 24

Gerry & The Pacemakers tar sig 1963 till topplistornas förstaplats med en låt som Beatles tackat nej till. Det så kallade Merseysoundet utmärks av stämsång på egen dialekt och en stor spelglädje. Gerry Marsden berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Falling and laughing

Avsnitt 6 av 24

Glasgowbandet Orange Juice och deras gitarrock blev startpunkten för ”The sound of young Scotland”. Ljudbilden på debuten från 1980 inspirerade The Smiths och står modell för otaliga indieband. Låtskrivaren Edwyn Collins och journalisten Vic Galloway berättar om låten och tidsepoken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Mr. Tambourine man

Avsnitt 7 av 24

Byrds kortade ner Bob Dylans låt ”Mr Tambourine man” och färgade den med tolvsträngad gitarr och drömsk stämsång. Deras version introducerade janglegitarren och markerade starten på genren folkrock. Roger McGuinn från Byrds och musikern Bruce Langhorne berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

California dreamin'

Avsnitt 8 av 24

The Mamas & the Papas sjöng om att vara i ett kyligt New York och längta efter värmen i Kalifornien. Gruppens ljusa, klara sound, tillsammans med västkustromantiken, signalerade den kommande hippieeran. Michelle Phillips och musikproducenten Lou Adler berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Be my baby

Avsnitt 9 av 24

År 1963 producerade Phil Spector den världshit som kom att bli ett av de mäktigaste exemplen på hans stilbildande så kallade Wall of sound. Studiomusikerna Carol Kaye och Hal Blaine från The Wrecking Crew och Ronnie Spector från The Ronettes berättar om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Tanz debil

Avsnitt 10 av 24

Einstürzende Neubautens malande och monotona låtar blev viktig för genren industrimusik. Medlemmarna Blixa Bargeld och N.U. Unruh berättar om hur låten Tanz Debil kom till, och författaren Max Dax berättar om hur gruppen kom att bana väg för grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Krautrock

Avsnitt 11 av 24

1970-talets tyska rockmusik var lite "svårare" än den engelska och amerikanska. Den fick namnet krautrock, något som de flesta tyska band vände sig mot. Pionjärerna Faust gjorde tvärtom. De omfamnade begreppet och döpte öppningsspåret på albumet Faust IV från 1973 till just Krautrock. Låten är nästan 12 minuter lång och innehåller genrens alla särdrag: den är repetitivt malande, den cirkulerar kring ett enda ackord och den är helt befriad från tydliga verser och refränger. Jean-Hervé Péron och "Zappi" Diermeier berättar om hur låten kom till, och musikjournalisten Jennifer Zylka berättar om genren.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

(Love is like a) Heat wave

Avsnitt 13 av 24

När Berry Gordy introducerade sitt framgångsrika Motownsound för världen stod Martha Reeves bakom mikrofonen. Den lysande sången, energin, den lätta gospelkänslan och ett drivande riff gjorde Detroit-soulen stilbildande. Här berättar hon och studiomusikern Eddie Willis om hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Funky drummer

Avsnitt 14 av 24

År 1969 skapas ett groove som har gått till musikhistorien som det förmodligen mest samplade. Det är James Brown som uppmanar trummisen Clyde Stubblefield att ta ett solo vid en skivinspelning. Josephine Forsman träffar mannen bakom Funky drummer och får höra hur låten kom till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLåtarna som förändrade musiken

Paranoid

År 1970 ger Black Sabbath ut låten Paranoid. Den blir kanske den mest stilbildande låten från hårdrockens begynnelse. Dragen man hör här ligger fortfarande till grund för metalmusikens alla varianter. Gitarristen Tony Iommi berättar om hur låten kom till.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss