Titta

UR Samtiden - När rättigheter krockar

UR Samtiden - När rättigheter krockar

Om UR Samtiden - När rättigheter krockar

En konferens på temat "Att störa homogenitet". Exempel på frågor som diskuteras är: Hur skapas allas lika rätt? Hur gör vi för att vara konsekventa och inte kompromissa bort någons rätt på bekostnad av någon annans? Moderator: Anna Furumark. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Till första programmet

UR Samtiden - När rättigheter krockar: Att se sig själv i andraDela
  1. Hemskt välkomna hit
    till Örebro teater.

  2. Det känns roligt
    att få välkomna er hit.

  3. Det här är viktiga konferenser.

  4. Det märks genom att de inte
    enbart gillas-

  5. -utan att de stör,
    i ordets bästa bemärkelse.

  6. För teatern,
    där jag är vd och teaterchef-

  7. -var det självklart att samarbeta
    kring de här konferenserna.

  8. Teaterscenen är en plats
    där störandet av homogeniteten-

  9. -har varit en slags norm.
    Det ligger i teaterns själva väsen.

  10. Framför allt i den djupare
    innebörden-

  11. -av vad en skådespelares arbete är.

  12. En skådespelare iklär sig en roll.
    Skådespelaren blir aldrig rollen.

  13. Men genom att ikläda sig rollen
    visar de oss i publiken-

  14. -på vår unika mänskliga förmåga
    att identifiera oss med den andre.

  15. Skådespelaren påminner oss om
    att det är möjligt-

  16. -att förstå och sätta sig in
    i en annan människa.

  17. Det är förutsättningen för att man
    ska kunna gestalta någon på scenen.

  18. Att identifiera sig med andra,
    att se sig själv i andra-

  19. -är också förutsättningen
    för ett solidariskt samhälle.

  20. Min uppfattning är att vi kraftigt
    underskattar konstens förmåga-

  21. -att öva och utveckla
    vår empatiska förmåga.

  22. Om vi förstod den potentialen till
    fullo skulle vi lägga mer pengar-

  23. -på kultur.

  24. Den investeringen skulle nog bli
    samhällsekonomiskt lönsam på sikt.

  25. Tyvärr är de effekterna svårmätbara.

  26. Därför är de mindre gångbara
    i dagens politiska klimat.

  27. Scenkonsten av i dag,
    som jag representerar-

  28. -är en drivande faktor bakom flera
    viktiga värderingsförskjutningar.

  29. De senaste decennierna har teatern-

  30. -varit rätt bra på att fånga upp
    och omsätta nya tankar-

  31. -kring identitet, makt
    och tillhörighet.

  32. Teatern har satt tryck på det
    omgivande samhället-

  33. -med frågor om genus, jämställdhet,
    mångfald och tillgänglighet.

  34. Den identifikation som driver
    utvecklingen i ett tolerant samhälle-

  35. -bygger på idén att vi har förmåga
    att inte bara identifiera oss-

  36. -med det som är likt oss-

  37. -utan framför allt kan identifiera
    oss med det som är olikt oss.

  38. "Jag kände igen mig",
    säger publiken ofta.

  39. Det betyder inte att rollen jag såg
    på scenen var precis som jag-

  40. -men att jag såg en bit av mig själv
    i det främmande.

  41. Det gör också livet avsevärt
    mycket rikare.

  42. Min egen kropp är mig
    en väldig begränsning.

  43. Jag får hålla till godo
    med min heteronormativa, vita-

  44. -manliga, teaterarbetarlekamen.

  45. Men i teatersalongens mörker
    kan jag vara-

  46. -lite mer kvinna, lite mindre hetero,
    lite mindre vit.

  47. Där kan jag möta min inre muslim.

  48. Mitt teckenspråkiga jag.

  49. Jag kan möta mitt queera ansikte.

  50. Jag får möjligheten att expandera.

  51. Men i en kultur som söker
    det homogena snävas perspektiven in.

  52. Där får jag leva ett fattigare liv-

  53. -där min tillhörighet kan bli
    ett fängelse

  54. Där sorteras allt olikt bort och jag
    kan bara identifiera mig med dem-

  55. -som ser ut som jag,
    och det gör mig dum.

  56. Och då menar jag verkligen korkad.

  57. Eftersom ingen som jag möter
    utmanar min syn på mig själv.

  58. Därför är det roligt att medverka
    i den här konferensserien-

  59. -som ställer en massa frågor
    som gör mig-

  60. -och under dagen också er,
    mycket klokare-

  61. -och hjälper oss att bygga det
    samhälle jag vill leva i. Tack.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Att se sig själv i andra

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är viktigt att kunna se en bit av sig själv i det som är främmande, menar Måns Lagerlöf, teaterchef och vd Örebro länsteater, i sitt inledningsanförande. Kan vi göra det blir livet avsevärt mycket rikare. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Ämnesord:
Empati, Identitet (psykologi), Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - När rättigheter krockar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Att se sig själv i andra

Det är viktigt att kunna se en bit av sig själv i det som är främmande, menar Måns Lagerlöf, teaterchef och vd Örebro länsteater, i sitt inledningsanförande. Kan vi göra det blir livet avsevärt mycket rikare. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Rättigheter på lokal nivå

Kommunalrådet Lennart Bondeson (KD) informerar om de satsningar kring mänskliga rättigheter som görs i Örebro kommun. Ofta tänker vi att mänskliga rättigheter rör andra delar av världen, men frågan om mänskliga rättigheter måste finnas med i det dagliga arbetet och den dagliga politiken, menar han. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Att skapa allas lika rätt

Avgörande för alla människors lika rättigheter är möjligheten till en rättvis och offentlig rättegång av en kompetent, oberoende och opartisk domstol, förklarar Lise Bergh från Amnesty International i Sverige. Här finns det brister på många håll i världen. Man måste också känna till sina egna rättigheter. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Kulturarvens roll

På ett museum bestäms vad som är minnesvärt och inte. Den här processen är inte neutral eller objektiv, säger Mikael Eivergård från Örebro läns museum. Hur ska berättelsen om samhället se ut? Vad och vilka ska få plats i den gemensamma berättelsen? Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Att arbeta förebyggande

Oftast tar det bara trettio sekunder för oss att bilda oss en uppfattning om en person. Vi ser bara toppen av isberget, menar Nadia Abdellah från Örebro rättighetscenter, en förening som arbetar för människors lika värde och mot diskriminering. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Att rusta sig teologiskt

Kristina Hellqvist berättar om Svenska kyrkans handlingsplan i mötet med asylsökande. Vi vill jobba med den här typen av frågor, eftersom kyrkan har ett mörkt arv att göra upp med, säger hon. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Kvinnors rättigheter och kultur

Mäns våld mot kvinnor handlar ofta om makt och kontroll. Det är inte ett kvinnoproblem, utan våld mot kvinnor är ett problem för hela mänskligheten, menar Maria Hagberg, utvecklingsledare Kvinnofrid, Länstyrelsen i Örebro. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Otillgängligheten som norm

Vilken historia är det vi berättar? Är det verkligen allas historia, frågar sig projektledaren Diana Chafik? Hon menar att de flesta museer inte har något funktionshindersperspektiv i sina basutställningar. Det finns heller ingen dokumentation kring funktionshinder i museernas arkiv. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Frågor och svar om mänskliga rättigheter

En panel svarar på publikfrågor på temat mänskliga rättigheter. Anna Furumark, moderator, sammanfattar och avslutar konferensen. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När rättigheter krockar

Kvinnors rättigheter och kultur

Mäns våld mot kvinnor handlar ofta om makt och kontroll. Det är inte ett kvinnoproblem, utan våld mot kvinnor är ett problem för hela mänskligheten, menar Maria Hagberg, utvecklingsledare Kvinnofrid, Länstyrelsen i Örebro. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Örebro läns museum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Alexandra och livet på Lundsberg

I augusti 2013 stängde Skolinspektionen Lundsbergs internatskola efter att en elev brännskadats under en nollningsritual. Vi följer 17-åriga eleven Alexandra från stängningen av skolan till vad som hände sen.

Fråga oss