Titta

UR Samtiden - Lärandets nya landskap

UR Samtiden - Lärandets nya landskap

Om UR Samtiden - Lärandets nya landskap

Dagens skola är utformad för ett helt annorlunda samhälle än vi lever i idag. Vi kan inte längre tro att vi någonsin är färdigutbildade. Samtidigt erbjuder digitala verktyg kreativa lösningar för de lärare och elever som har kompetensen som krävs för att använda dem. Det är några utgångspunkter för detta seminarium om framtidens lärande. Originaltitel: Framtidens lärande: Lärandets nya landskap. Inspelat 5 februari 2014. Moderator: Peter Becker. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Till första programmet

UR Samtiden - Lärandets nya landskap : Mitt lärarrum på nätetDela
  1. Jag har förmånen att vara en liten
    del av ett lärarrum på nätet.

  2. Vi som hänger där kallar det
    "det utvidgade kollegiet".

  3. Vi som är där utmanar och utvecklar
    varandra i vår yrkesroll.

  4. Det är det jag ska prata om,
    och hur sociala medier hjälper oss-

  5. -att utveckla vår egen undervisning
    och därmed elevernas lärande.

  6. Jag hänger på Twitter och Facebook-

  7. -och jag kollar på föreläsningar
    online och tittar på Youtube.

  8. Det är väldigt mycket.

  9. Det jag ska fokusera på är
    Facebook-grupper.

  10. Här kanske man skulle prata om
    det digitaliserade.

  11. Om Ipadar, programmering och så där.

  12. Men jag tänker prata om det här med
    läsningen och läsutveckling.

  13. Det är aktuellt nu
    när det visar sig att våra elever-

  14. -har försämrad läsförståelse.

  15. Vi lärare vill gärna diskutera
    vår undervisning.

  16. Men tyvärr, jag gör inte det
    så mycket på skolan där jag är.

  17. Utan jag gör det när jag är i
    mitt "utvidgade kollegium".

  18. Och vi är väldigt, väldigt många.

  19. I de olika Facebook-grupperna
    är det mycket folk.

  20. Min grupp har över 12 000 lärare
    som diskuterar förmågor.

  21. Den gruppen har funnits i två år.

  22. "iPads i förskola och skola"
    har över 12 000.

  23. Men jag ska prata om
    "En läsande klass".

  24. Den är ganska ny, men redan nu är
    över 4 000 personer med i gruppen.

  25. "En läsande klass" har barnboks-
    författaren Martin Widmark startat.

  26. På Världsbokdagen
    kommer nåt att delas ut.

  27. Då får låg- och mellanstadieskolor
    material-

  28. -så vi lärare
    får jobba med läsutveckling.

  29. När larmrapporterna kom-

  30. -kände jag:
    "Marie, vad gör du i ditt klassrum?"

  31. "Hur jobbar du för att dina elever
    ska lära sig att ta sig an texter?"

  32. Jag fick rannsaka mig själv.

  33. I sociala medier kan man diskutera
    med andra sin undervisning.

  34. Så jag
    började leta mig runt på Twitter.

  35. Då hittade jag så småningom
    "En läsande klass".

  36. Diskussionerna i Facebook-gruppen,
    för det är faktiskt diskussioner-

  37. -även om vi aldrig pratar fysiskt med
    varandra. Vi skriver till varandra.

  38. Det synliggör mitt eget uppdrag
    och min undervisning.

  39. Vad jag gör och vad jag inte gör.

  40. Det innebär också
    att jag får tänka till.

  41. Vad gör jag bra
    och vad gör jag dåligt?

  42. Vi har då möjligheten i grupperna
    att hela tiden generöst dela med oss.

  43. Vi tänker, reflekterar, diskuterar -
    hela tiden tillsammans.

  44. Det är
    pedagogiska och didaktiska frågor-

  45. -utifrån skollag och
    våra styrdokument som står i fokus-

  46. -när vi diskuterar det här.

  47. Det är väldigt viktigt med reflexion.
    Det tycker jag i min egen vardag...

  48. Jag gör det på nätet, men inte
    så mycket ihop med mina kollegor.

  49. Kan inte jag reflektera över det jag
    gör tillsammans med mina elever-

  50. -ser jag inte vad jag håller på med.

  51. Det är ju det vi gör i våra grupper.

  52. Det är otrolig generositet hela tiden
    att dela med sig.

  53. Jag kan fråga saker jag undrar över-

  54. -eller berätta "så här har jag gjort"
    och få respons på det.

  55. Jag kan läsa vad andra skriver och
    se om de delar med sig av litteratur-

  56. -eller lektionstips
    eller vad som helst.

  57. Det är en styrka för mig.
    Jag bor på Gotland.

  58. Jag har inte så lätt
    att komma till Stockholm.

  59. Och på nätet
    är det lätt att få tag på saker.

  60. Jag kan sitta hemma och titta på
    föreläsningar fast jag är på Gotland.

  61. Genom att jag
    har möjlighet att göra det-

  62. -kunde jag genom "En läsande klass"
    se två föreläsningar på Skolforum.

  63. Det är lärare
    engagerade i "En läsande klass".

  64. De visar hur de jobbar med
    att utveckla elevernas läsförståelse.

  65. Det ger mig: "Okej,
    det kanske är det jag bör göra"-

  66. -"för att utveckla
    mina elevers kunskaper."

  67. Vi kunde också lyssna på
    en föreläsning med Barbro Westlund-

  68. -som gjort
    en avhandling kring läsförståelse.

  69. Den låg bara ute under en vecka.

  70. Hon hade nån föreläsning
    med läs- och skrivutvecklare-

  71. -där hon tar upp intressanta saker
    utifrån hennes avhandling.

  72. Det finns en otrolig kraft i
    lärarrummet på nätet-

  73. -som hela tiden ger mig saker,
    och i slutändan även eleverna.

  74. Det som jag har märkt på slutet
    är att...

  75. ...det vi gör på nätet,
    vi som diskuterar där-

  76. -är att ta tillbaka det till
    våra skolor.

  77. Lärarrummet på nätet utvecklar också
    den lokala skolenheten-

  78. -där jag står med mina elever
    i vardagen.

  79. Det har jag inte tänkt på så mycket
    förut, men så är det i den gruppen-

  80. -vilket har gjort att jag med
    mina kollegor på vår lilla skola-

  81. -sitter och diskuterar gemensamt-

  82. -hur vi ska lyfta våra elevers
    läs- och skrivundervisning.

  83. Vi får ett gemensamt tänk tack vare
    att jag talar med kollegor på nätet.

  84. Så i måndags var vi
    fem gotländska lärare som träffades-

  85. -för att vi hade träffats i
    Facebook-gruppen.

  86. Vi bestämde
    att träffas hemma hos mig.

  87. Det blir en diskussion mer allmänt
    på Gotland då eller var man nu är.

  88. Jag har pratat med tjejerna, och nu
    börjar de diskutera på sina skolor-

  89. -så det sprids ju hela tiden.

  90. Det blir ju
    en otrolig kraft i det här-

  91. -att det hela tiden sprids ned till
    de lokala skolenheterna.

  92. Sen har vi lärare
    ett uppdrag i våra styrdokument.

  93. När eleverna lämnar grundskolan ska
    de kunna använda moderna verktyg-

  94. -för att kommunicera, för kunskaps-
    inhämtning, för lärande och skapande.

  95. Om läraren inte använder olika
    moderna verktyg eller sociala medier-

  96. -då har vi väldigt svårt
    att undervisa i det också.

  97. Så som lärare är det viktigt
    att jag håller mig ajour.

  98. Sen kan inte jag allt.

  99. Men att jag vet det, så att säga.

  100. Sen har vi ett uppdrag som lärare
    att hela tiden...

  101. Lgr 11 säger att skolans verksamhet
    hela tiden måste utvecklas.

  102. Och vi har
    ett uppdrag att omvärldsbevaka.

  103. Det gör jag genom att hänga på nätet.

  104. Tillsammans, alla vi som är där ute,
    upptäcker vi mycket.

  105. Sen tycker jag också-

  106. -att det höjer kvaliteten på under-
    visningen på den lokala skolenheten-

  107. -när jag får prata med nån
    i Ystad, Haparanda eller London.

  108. Jag vet att en lärare jobbar i Dubai.
    Hon hänger också där.

  109. Det kanske också blir att vi får
    mer likvärdig skola, vad vet jag.

  110. Men vi måste hålla i gång dis-
    kussionerna och det kan jag på nätet.

  111. Och det är ständigt lärande
    och det är otroligt utvecklande.

  112. Jag skulle inte klara mig utan
    lärarrummet på nätet.

  113. I slutändan får mina elever nånting.

  114. Det är de som ska nå de mål och
    kunskapskrav som vi har i skolan.

  115. Tack, Marie Andersson.

  116. Textning: Helena Lindén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mitt lärarrum på nätet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Nätet erbjuder ett generöst kollegialt lärande för lärare. Om detta vittnar Marie Andersson, lärare på Gotland. Hon berättar om gemenskapen hon möter i exempelvis en Facebook-grupp, och hur hon där kan ta del av andras erfarenheter, litteraturtips, lektionstips och frågor och svar. Tillsammans kan lärarna hjälpas åt med den nödvändiga omvärldsbevakningen. Gemenskapen på nätet sprids också som ringar på vattnet ut lokalt genom att man lär känna lärare som man kan träffa fysiskt i sin närmiljö, berättar Marie Andersson. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Kompetensutveckling, Lärare, Skolan, Skolpersonal, Sociala medier, Undervisning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Lärandets nya landskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Skolornas förvandling

Dagens skolor är utformade för ett annat samhälle än det vi lever i idag, nämligen som en 1800-talsfabrik som ska utbilda alla på samma sätt efter en nationell standard. Detta hävdar Valerie Hannon, chef för den brittiska organisationen Innovation Unit. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Framtidens globala lärande

Framtidens lärande kan bygga på individanpassning, oberoende av tid och rum, omedelbar återkoppling, större gemenskaper än bara skolklasser och respekterade lärare. Det är den vision Mark West, som arbetar vid Unescos avdelning för mobilt lärande, målar upp. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Digitaliseringen av den svenska skolan

Den svenska skolan har en hög grad av digitalisering om man jämför med övriga Europa. Det säger Jan Hylén, expert i Digitaliseringskommissionen. Men det finns brister i den svenska skolan, bland annat olika förutsättningar i olika skolor, och många lärare saknar kunskap om de digitala verktygen. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om morgondagens lärande

En panel ger sina kommentarer efter de tre bilderna av framtidens skolor och lärande. I panelen Elias Giertz, gymnasist, Bo Jansson ordf. i Lärarnas riksförbund, och Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Mitt lärarrum på nätet

Nätet erbjuder ett generöst kollegialt lärande för lärare. Om detta vittnar Marie Andersson, lärare på Gotland. Hon berättar om gemenskapen hon möter i exempelvis en Facebook-grupp, och hur hon där kan ta del av andras erfarenheter, få litteratur- och lektionstips. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Utveckling och ledarskap på Årsta skola

Ska man jobba med IT i skolan bör man satsa på verksamhetsnära IT-lösningar som har pedagogisk förankring. Det säger Martin Claesson, när han berättar hur de arbetat med utvecklingen på Årsta skola, där han är intendent. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om ledarskap och lärande

En panel ger sina kommentarer efter presentationerna om nätgemenskaper för lärare och IT-utveckling på skolan. Med Agnes Stenqvist och Arvid Lindmark, gymnasister, Matz Nilsson, ordf. Sveriges skolledarförbund och Ove Jobring som forskar om nätbaserade mötesplatser och livslångt lärande. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

1 till 1 lyfter resultaten

Lågstadieläraren Britt-Marie Hagman berättar hur möjligheterna med "1 till 1", en dator till varje elev, har lett till bättre resultat med läs- och skrivutvecklingen hos hennes elever. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Omvänt klassrum, utvecklat lärande

Gymnasieläraren Katarina Lycken Rüter visar och berättar om fördelarna och erfarenheterna av ett omvänt klassrum, flipped classroom. Hon visar också konkreta exempel på hur hon arbetar med feedback med hjälp av IT-verktyg. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Framtidens globala lärmiljöer

Lärare måste anpassa undervisningen efter hur unga gör när de lär sig något. Det säger Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete. Svensk skola behöver sin egen forskning, där lärare tar makten över kunskapsutvecklingen i skolan, inte professorer som jag, säger Kroksmark. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om lärmiljöer

En panel ger sina kommentarer efter presentationerna om hur lärare använder digitala verktyg i undervisningen. Med Agnes Stenqvist och Arvid Lindmark, gymnasister, Eva-Lis Sirén, ordf. Lärarförbundet och Edward Jensinger, utvecklingschef skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Framtidens globala lärmiljöer

Lärare måste anpassa undervisningen efter hur unga gör när de lär sig något. Det säger Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete. Svensk skola behöver sin egen forskning, där lärare tar makten över kunskapsutvecklingen i skolan, inte professorer som jag, säger Kroksmark. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBildningsbyrån - integration

SO för nyanlända

Alla flyktingar som kommer till Sverige ska få gå en kurs och lära sig mer om sitt nya hemland. Det handlar om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar, om svensk historia, geografi och traditioner.

Fråga oss