Titta

UR Samtiden - Lärandets nya landskap

UR Samtiden - Lärandets nya landskap

Om UR Samtiden - Lärandets nya landskap

Dagens skola är utformad för ett helt annorlunda samhälle än vi lever i idag. Vi kan inte längre tro att vi någonsin är färdigutbildade. Samtidigt erbjuder digitala verktyg kreativa lösningar för de lärare och elever som har kompetensen som krävs för att använda dem. Det är några utgångspunkter för detta seminarium om framtidens lärande. Originaltitel: Framtidens lärande: Lärandets nya landskap. Inspelat 5 februari 2014. Moderator: Peter Becker. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Till första programmet

UR Samtiden - Lärandets nya landskap: Omvänt klassrum, utvecklat lärandeDela
  1. Jag heter Katarina Lycken Rüter
    och är gymnasielärare i Stockholm.

  2. Välkomna till mitt klassrum.

  3. Hit! Det här är mina elever.
    Det är en arrangerad bild.

  4. Jag bad dem visa hur de känner sig
    när läraren har pratat för länge.

  5. Och de hade inte alls svårt
    för att gestalta det!

  6. Man måste fundera över att det blir
    så mycket lärarprat på lektionen-

  7. -när vi vill ha elevverkstad.

  8. För två år sen förändrade jag
    mitt arbetssätt radikalt.

  9. Jag började lägga ut
    mina genomgångar, mina instruktioner-

  10. -mina startpunkter till eleverna
    på webben.

  11. Det betydde att vi fick mer utrymme
    till verkstaden i klassrummet.

  12. Eleverna tycker att det är ett lyft.

  13. Det är bra att få välja när och var
    man ska lyssna på lärargenomgången-

  14. -och när man ska stanna och tänka
    eller ta om för att det var svårt.

  15. Det hade jag tänkt på, men jag blev
    lite förvånad och förskräckt-

  16. -när en elev kom och sa:

  17. "Hej, Katarina! Mamma hälsar,
    hon tyckte också att filmen var bra."

  18. Men ju mer jag tänker på det,
    desto viktigare tycker jag det är-

  19. -att det vi gör i skolan
    också syns utanför skolhuset-

  20. -vilka frågor vi jobbar med,
    och vilken kunskap vi vill utveckla.

  21. Ännu mer sympatiskt är det
    att det är den lätta delen-

  22. -att lyssna på min genomgång,
    som man gör hemma vid köksbordet.

  23. Det svåra, att utveckla, befästa
    och utmana kunskapen-

  24. -det gör man tillsammans med mig,
    i klassrummet.

  25. IT förändrar möjligheterna
    för vad vi kan göra-

  26. -och hur jag kan respondera
    till eleverna om vad de gör.

  27. Så här ser numera
    en textrespons ofta ut.

  28. Jag ger den till eleverna,
    men det här är inte en elevtext-

  29. -utan en test,
    som jag har gjort för er.

  30. Vi ska se om den kommer fram.

  31. Det gjorde den när vi testade...
    Ja!

  32. Det här var en cool inledning,
    men några saker behöver du tänka på.

  33. Är inte det grönmarkerade
    rätt klumpigt formulerat?

  34. Jag tycker att man trasslar till sig
    när man läser det.

  35. Och du, småord som "så"-

  36. -måste man titta noga på
    om de verkligen behövs. Blåmarkerade.

  37. Men det där lila, "glimrande kloka",
    var en läcker kombination - bra!

  38. "Äntligen fattar jag!"
    säger många av mina elever.

  39. Och jag märker att den respons de får
    verkar ha större effekt nu.

  40. Alla svensklärare lägger nog ner
    mycket tid på textrespons.

  41. Jag har tyckt att den responsen
    ofta hamnar i papperskorgen.

  42. Nu ser jag att eleverna använder den.

  43. De fokuserar på
    det jag har bett dem titta på-

  44. -och talar med mig om responsen.
    Jag lägger ner lika mycket tid-

  45. -men jag får
    mycket större utväxling för den.

  46. Men det här skulle ju
    handla om klassrummet.

  47. Jag går tillbaka till power pointen
    och bjuder in er i klassrummet.

  48. Jag skulle vilja att ni gör
    det som jag ofta gör med eleverna:

  49. Jobbar med digitala responsverktyg
    för att göra kunskapen synlig.

  50. Ni med mobil, surfplatta eller dator
    kan gå till den här webbadressen:

  51. www.m.socrative.com.

  52. Då får ni en fråga om ett rumsnummer.
    Det är numret 466674 - mitt nummer.

  53. Verktyget är gjort för en
    mer småskalig pedagogisk verksamhet-

  54. -max 50 studenter.

  55. Fast hade ni varit mina elever
    hade det inte varit nåt problem-

  56. -för jag vill väldigt sällan
    att man jobbar individuellt.

  57. Både frågor och svar skärps
    när man jobbar tillsammans.

  58. Kanske skulle man jobba
    två och två.

  59. Här är frågan ni ska få.
    Det blir lite grammatisk kompetens.

  60. Meningen är: "Jag förstår"-

  61. -"de som funderar över digitala
    verktygs för- och nackdelar."

  62. På korrekt svenskt skriftspråk,
    ska det vara "de" eller "dem"?

  63. Ni kan svara på det.
    När ni har kommit in i rummet-

  64. -finns det olika alternativ.
    För "de" tryck A.

  65. Om ni tycker att "dem" är rätt svar
    trycker ni "B".

  66. Om ni tror att bägge är korrekta,
    trycker ni "C".

  67. Och om ni jobbar ihop
    med bänkgrannen-

  68. -och tycker olika, så finns det
    ett alternativ för det med.

  69. Vi går till sidan och ser
    om vi har fått några svar.

  70. Ja, några svar har vi fått.

  71. Om man scrollar ner
    ser man vilket svar det är.

  72. Av de här svaren
    kan jag få en del synpunkter.

  73. Jag ser att ganska få av oss
    har en riktigt modern utbildning.

  74. Det är nämligen så
    att grammatiken har förändrats-

  75. -från att "dem" är korrekt
    till att bägge är korrekta.

  76. Det här kan jag
    diskutera med mina elever.

  77. Vilka grammatiska synpunkter
    har man när man väljer "de"?

  78. Vilka funderingar ligger bakom "dem"?

  79. Det här säger nåt om att det går
    att se på en sats på olika sätt-

  80. -om språket och hur det fungerar
    och om språkutveckling.

  81. Jättemånga diskussioner!

  82. I några grupper är man oense,
    och det säger nånting till mig.

  83. Det betyder nog
    att nån har rätt och nån har fel-

  84. -men att den som har rätt
    inte kunnat övertyga den andra.

  85. Alltså vet jag nånting om att jag
    behöver jobba vidare med det här.

  86. Jag använder inte så ofta
    flervalsfrågor.

  87. Jag använder mycket oftare i mina
    litteraturstudier och religionsämnet-

  88. -"short answers" eller korta svar.

  89. Om vi går tillbaka.

  90. Då kan man se...

  91. ...att det här sättet att jobba
    blir väldigt tydligt.

  92. Mångas svar syns på duken,
    det ger mig en snabb uppfattning-

  93. -och eleverna ser det själva.
    Det här är vad mina elever säger:

  94. "Det blir effektivare,
    vi får mer gjort."

  95. "Man kan lära av varandras åsikter.
    Det blir mer spännande."

  96. "Vi kan utveckla en tanke
    tillsammans."

  97. "Man behöver inte ha en färdig tanke
    innan, det räcker med en början"-

  98. -"och sen kan den växa ut
    tillsammans med klassen."

  99. Effektivt, motiverande
    och utvecklande.

  100. Så vill jag att lektionerna ska vara
    och IT hjälper mig att göra det.

  101. Jag har lärt mig mycket om IT
    i utvidgade kollegium.

  102. Där växer tankar och idéer fram.

  103. Men det är så olika på olika ställen.
    Jag tycker att det är helt orimligt-

  104. -att det som är lagligt i en kommun
    är olagligt i en annan.

  105. Att det som är möjligt för
    en huvudman är omöjligt för en annan.

  106. Det är olika villkor för den digitala
    utvecklingen och det är inte okej.

  107. Vi behöver en nationell strategi
    för IT-utvecklingen.

  108. Vi behöver lösa de svåra låsningarna
    kring verktyg och förhållningssätt.

  109. Och gör vi det kommer vi att se
    mycket god frukt.

  110. Tack för mig.

  111. Textning: Katarina Lundqvist
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Omvänt klassrum, utvecklat lärande

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gymnasieläraren Katarina Lycken Rüter visar och berättar om fördelarna och erfarenheterna av ett omvänt klassrum, flipped classroom. Hon visar också konkreta exempel på hur hon arbetar med feedback med hjälp av IT-verktyg. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Datorstödd undervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisningsmateriel, Video i undervisningen
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Lärandets nya landskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Skolornas förvandling

Dagens skolor är utformade för ett annat samhälle än det vi lever i idag, nämligen som en 1800-talsfabrik som ska utbilda alla på samma sätt efter en nationell standard. Detta hävdar Valerie Hannon, chef för den brittiska organisationen Innovation Unit. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Framtidens globala lärande

Framtidens lärande kan bygga på individanpassning, oberoende av tid och rum, omedelbar återkoppling, större gemenskaper än bara skolklasser och respekterade lärare. Det är den vision Mark West, som arbetar vid Unescos avdelning för mobilt lärande, målar upp. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Digitaliseringen av den svenska skolan

Den svenska skolan har en hög grad av digitalisering om man jämför med övriga Europa. Det säger Jan Hylén, expert i Digitaliseringskommissionen. Men det finns brister i den svenska skolan, bland annat olika förutsättningar i olika skolor, och många lärare saknar kunskap om de digitala verktygen. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om morgondagens lärande

En panel ger sina kommentarer efter de tre bilderna av framtidens skolor och lärande. I panelen Elias Giertz, gymnasist, Bo Jansson ordf. i Lärarnas riksförbund, och Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Mitt lärarrum på nätet

Nätet erbjuder ett generöst kollegialt lärande för lärare. Om detta vittnar Marie Andersson, lärare på Gotland. Hon berättar om gemenskapen hon möter i exempelvis en Facebook-grupp, och hur hon där kan ta del av andras erfarenheter, få litteratur- och lektionstips. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Utveckling och ledarskap på Årsta skola

Ska man jobba med IT i skolan bör man satsa på verksamhetsnära IT-lösningar som har pedagogisk förankring. Det säger Martin Claesson, när han berättar hur de arbetat med utvecklingen på Årsta skola, där han är intendent. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om ledarskap och lärande

En panel ger sina kommentarer efter presentationerna om nätgemenskaper för lärare och IT-utveckling på skolan. Med Agnes Stenqvist och Arvid Lindmark, gymnasister, Matz Nilsson, ordf. Sveriges skolledarförbund och Ove Jobring som forskar om nätbaserade mötesplatser och livslångt lärande. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

1 till 1 lyfter resultaten

Lågstadieläraren Britt-Marie Hagman berättar hur möjligheterna med "1 till 1", en dator till varje elev, har lett till bättre resultat med läs- och skrivutvecklingen hos hennes elever. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Omvänt klassrum, utvecklat lärande

Gymnasieläraren Katarina Lycken Rüter visar och berättar om fördelarna och erfarenheterna av ett omvänt klassrum, flipped classroom. Hon visar också konkreta exempel på hur hon arbetar med feedback med hjälp av IT-verktyg. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Framtidens globala lärmiljöer

Lärare måste anpassa undervisningen efter hur unga gör när de lär sig något. Det säger Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete. Svensk skola behöver sin egen forskning, där lärare tar makten över kunskapsutvecklingen i skolan, inte professorer som jag, säger Kroksmark. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Reflektioner om lärmiljöer

En panel ger sina kommentarer efter presentationerna om hur lärare använder digitala verktyg i undervisningen. Med Agnes Stenqvist och Arvid Lindmark, gymnasister, Eva-Lis Sirén, ordf. Lärarförbundet och Edward Jensinger, utvecklingschef skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Framtidens globala lärande

Framtidens lärande kan bygga på individanpassning, oberoende av tid och rum, omedelbar återkoppling, större gemenskaper än bara skolklasser och respekterade lärare. Det är den vision Mark West, som arbetar vid Unescos avdelning för mobilt lärande, målar upp. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - Kina

Skola i förändring

I Pisa-testet, som mäter kunskapsnivån hos 15-åringar runt om i världen, ligger kinesiska elitskolor i topp. Men nu börjar den hårt resultatinriktade pluggskolan ifrågasättas. Kinas senaste skolreform innebär att den traditionella katederundervisningen ska förändras och eleverna ska diskutera och samarbeta mer. En av förebilderna är den svenska skolan.

Fråga oss