Titta

Energy bits

Energy bits

Om Energy bits

En serie om personer som skapar klimatsmarta lösningar. Vi får bland annat följa med ungdomar som skapar biogasbilar, folk som gör mode av gamla kläder och en man som arrangerar konserter som drivs med el från solceller och den energi som genereras när publiken cyklar på hans specialbyggda cyklar.

Till första programmet

Energy bits: BiobilDela
  1. Min idé är
    att bygga om bensinbilar till biogas-

  2. -och hyra ut dem, så att folk får se
    hur det är att köra på biogas.

  3. För det är betydligt mer miljövänligt
    än bensin eller diesel.

  4. Vi går in på bilverkstaden-

  5. -och tittar på en biogasbil
    som jag byggde om nyligen.

  6. Min vision är att framtidens bilar
    ska drivas på förnyelsebara bränslen-

  7. -och man ska kunna dela på bilarna.

  8. Då blir det färre bilar
    och bättre bilanvändning.

  9. Det här är min biogasbil som
    från början var en bensindriven bil.

  10. Den första specialiteten är tank-
    locket som inte ser ut som vanligt.

  11. Utan det är för gasanläggningen.
    Från tanklocket går en ledning-

  12. -till en extra tank i skuffluckan.

  13. Det är en tank, två stycken
    regulatorer och en ventil-

  14. -en fördelare och sen insuget.

  15. Det har jag gjort
    på en till två dagar.

  16. Man behöver inte mer än en vanlig
    verktygsuppsättning för att göra det.

  17. Så det är både
    ganska billigt och ganska enkelt.

  18. Jag började meka med bilar
    när jag var tio år.

  19. Det började med
    att ta isär och sätta ihop.

  20. Så fick man se vart det ledde, och
    man gjorde väl en hel del misstag.

  21. När jag blev 15-16
    tänkte jag att jag skulle ha en bil.

  22. Jag visste om klimatfrågan och det
    kändes inte skönt att köra på bensin.

  23. Då tänkte jag att man
    skulle bygga sig en biogasbil.

  24. Det var en ganska galen tanke.

  25. Nu har jag kommit så långt att
    jag har byggt om fyra gamla bilar.

  26. Idén med att de är gamla är att visa
    att man inte behöver ha nya bilar.

  27. Man behöver inte ha mycket pengar
    heller. Man kan vara student.

  28. Då kom frågan:
    Varför ska du ha fyra bilar?

  29. Plötsligt
    ville jättemånga köpa min bil.

  30. Det var mer folk än bilar.
    Om alla vill ha bilarna-

  31. -borde man egentligen dela på dem.

  32. Då föddes idén att man kunde ha
    nån sorts uthyrningsverksamhet.

  33. Här i Uppsala finns det studenter
    som behöver en bil då och då.

  34. Då kan man hyra en sån här bil
    billigt, för ett självkostnadspris.

  35. Man får ned antalet bilar samtidigt
    som de går på ett bättre bränsle-

  36. -än bensin och diesel.

  37. Då var det klart.

  38. Nu är jag på väg
    för att möta min projektgrupp-

  39. -på Uppsala universitet,
    där jag pluggar hållbar utveckling.

  40. Vi ska diskutera hur vi ska marknads-
    föra uthyrningen av biogasbilarna.

  41. Först ska vi bara tanka
    lite biogas här borta. Det går fort.

  42. Hallå! Ska vi gå upp och börja?

  43. Allt bra? Ja? Vad bra.

  44. Jag gör detta för många studenter
    känner att de behöver ha en bil.

  45. Men jag vill visa på
    att de inte behöver det.

  46. Det är inte att äga en bil som är det
    viktiga, man kan dela en med andra.

  47. Vi lever i nån typ av oljeberoende
    och måste börja tänka på nya sätt.

  48. Folk pendlar varje dag ensamma.
    När man kan dela på resurserna-

  49. -blir det effektivare,
    och det måste samhället sträva mot.

  50. Att kommunicera om hållbarhet kräver
    att man använder rätt pedagogik-

  51. -så att man
    kan förklara och uppmuntra.

  52. Om man bara kommer med pekpinnar
    kommer ingen att lyssna.

  53. Mitt miljöintresse riktar in sig på
    att uppmuntra och visa goda exempel-

  54. -som den här och de andra gasbilarna
    kan vara.

  55. I dag ska vi äntligen
    visa upp biogasbilarna.

  56. Det ska bli roligt att se
    reaktionerna när de får provköra.

  57. Vi får hoppas att folk kommer
    och att vi har promotat det här väl.

  58. Det är en mässa där inne, så då
    kan vi också lyckas dra lite folk.

  59. Sen måste vi förklara både att man
    kan använda biogas som drivmedel-

  60. -och syftet med att dela bil.

  61. Vill ni testa att köra en biogasbil?
    Vi har ett event här utanför.

  62. -Vi fick inte plats här inne.
    -Kör lite, du.

  63. Häng på.
    Bara du har körkort så går det bra.

  64. Här. "It's all yours."
    Jag sätter mig här.

  65. Det går bra. Studenter
    är alltid lätta att ha att göra med.

  66. -Vad gör ni?
    -Man får provköra biogasbilen.

  67. Distributionen kommer från Uppsala
    via ledning till tankstället.

  68. Den har inte skickats från Kuwait
    via lastbil och båt.

  69. "Coming from the line over there."

  70. Det är inte tanken som expanderar
    utan det blir en svagare del.

  71. Ja, kör försiktigt. Hej då!

  72. Det är ett väldigt bra initiativ.

  73. Det uppmuntrar till
    en mer hållbar utveckling.

  74. Samtidigt blir det lättare för
    studenter med en bilpool.

  75. Att det går på biogas
    gör det bara ännu bättre.

  76. Att man ska kunna låna bilarna
    till ett självkostnadspris-

  77. -gör folk positivt överraskade.

  78. Det blir vi glada för, för då gör vi
    nånting som uppskattas av andra.

  79. Idén med bilpool är toppen.

  80. Man använder inte en bil så mycket.
    Mycket kapital blir stående.

  81. I dag har det gått riktigt bra.
    Jättemycket folk har velat provköra.

  82. -Jättekul.
    -Vi har uppnått syftet med projektet.

  83. -Folk är ju verkligen intresserade.
    -Vi har visat att det finns.

  84. Vi vill inte få folk att köra mer bil
    och slänga sig efter den här.

  85. Jag har i alla fall sagt att de vet
    att den finns när de väl behöver en.

  86. -Då vet de vart de ska vända sig.
    -Om det heter Biobil Uppsala...

  87. ...hindrar inte det att det blir
    Biobil Gävle-

  88. -eller Biobil London
    eller hur mycket som helst.

  89. Själva idén kan ju översättas.

  90. Om man tycker som vi
    att man ska köra bil med bra bränsle-

  91. -och ska kunna dela på bilar.

  92. Ju fler som snor idén av oss
    desto bättre är det.

  93. Vi kör! Det är riktigt bra.

  94. Textning: Helena Lindén
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Biobil

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Martin, Håkan och Jonathan bygger om gamla, bensindrivna bilar. Tillsammans har de en bilpool för dem som vill köra mer miljövänligt.

Ämnen:
Miljö > Energiförsörjning, Miljö > Hållbar utveckling, Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Bilar, Biogas, Bränslen, Kemisk industri, Kemisk teknik, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Motorfordon, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Energy bits

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnergy bits

Gamla kläder på nytt

I sitt modeföretag använder Nathalie, Veronica och Sara återvunnet material för att det ska vara miljövänligt. Det finns även ett pantsystem för dem som vill lämna tillbaka plagg och smycken som man har tröttnat på.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnergy bits

Biobil

Martin, Håkan och Jonathan bygger om gamla, bensindrivna bilar. Tillsammans har de en bilpool för dem som vill köra mer miljövänligt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEnergy bits

Miljömedvetet mode

Adelaida använder materialet från gamla kläder till att sy nya plagg. Hon får bland annat råd av modedesignern Fiona Capdevila hur man bör tänka för att producera så ekologiska kläder som möjligt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEnergy bits

Solcellsplan

Fyra studenter ska bygga ett solcellsdrivet radiostyrt modellflygplan. De får hjälp av Erik Raymond som byggt det första solcellsdrivna flygplanet som är avsett för två personer. Tillsammans ska de försöka slå nytt rekord i hur länge ett solcellsdrivet modellflygplan kan flyga.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEnergy bits

Eldriven gokart

På sin gokartbana testar Alan Harris hur eldrivna bilar skiljer sig från bensindrivna. Elen genereras av solenergi från solceller som är monterade på området.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEnergy bits

Returmuggar

Urza och Ziga försöker minska användandet av engångsmuggar. De åker till olika festivaler med sin specialbyggda bil som fungerar som en mobil diskmaskin.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEnergy bits

Kooperativet för grön el

Dana tar reda på vad som slukar onödig energi i hemmen. Hon tar kontakt med medlemmarna i kooperativet "Som Energia" som arbetar för att skapa grön el och besöker även hushåll som är självförsörjande på energi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEnergy bits

Konsert med cyklars kraft

Walter är musikartist och intresserad av miljöfrågor. Han arrangerar konserter som drivs av batterier som laddats av solenergi. Han ser även till att det finns cyklar som publiken kan cykla på som genererar el till artisterna under konserterna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlimatresan

Costa Ricas besprutade bananer

Världens efterfrågan på bananer har gjort bananodling lönsam. I Costa Rica flygbesprutas bananer med giftiga kemikalier för att maximera skörden och därmed vinsten. Människor och djur som lever nära besprutade bananodlingar blir ofta mycket sjuka. Även naturen blir lidande av gifterna. Familjen Psilander reser till Costa Rica för att se skillnaden mellan ekologisk och miljögiftig bananodling. Väl på plats får de möta både människor och djur som skadats av bananodlingarnas kemikalier.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaI skuggan av klimatet

Bangladesh

Med sin låga landnivå och ständigt återkommande väderfenomen som cykloner, monsunregn och översvämningar, har Bangladesh ett extremt sårbart klimat. En stor del av befolkningen är fattiga, vilket ökar utsattheten för de extrema väderhändelser som nu blivit allt vanligare. Många har byggt sina hus på små öar i floderna som lätt vittrar bort av vattnet. Programmet är en del av Musikhjälpen 2015.

Fråga oss