Titta

UR Samtiden - Inspirerande matematik

UR Samtiden - Inspirerande matematik

Om UR Samtiden - Inspirerande matematik

Två tusen lärare och skolforskare möts för att prata matematik och pedagogik. Utmaningen ligger bland annat i "att hjälpa eleverna att hitta in i matten, att väcka deras lust och intresse". Några av landets bästa föreläsare står på scenen. Några av landets mest entusiastiska mattelärare delar med sig av sina erfarenheter. Föredragen spelades in på Matematikbiennalen på Umeå universitet i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Inspirerande matematik : Invigning av matematikbiennalenDela
  1. "Han hade aldrig
    varit mycket för dans."

  2. "Det verkade alldeles
    för slumpmässigt och virrigt."

  3. "Han tyckte om raka linjer
    och klara besked."

  4. "Det var därför han alltid
    gillat matematik."

  5. "Där fanns rätt och fel svar,
    inte som i flumämnena"-

  6. -"de försökte lura på honom, där
    man fick argumentera för sin sak."

  7. "Som om det var ett sätt
    av avgöra en diskussion."

  8. "Ove ville att det som var rätt
    skulle vara rätt"-

  9. -"och det som var fel var fel."

  10. "Det hände att hon råkade vara
    i sin närmaste chefs närhet"-

  11. -"medan han kämpade med månadens
    vikt- och mängdrapport."

  12. "'95 gånger 92', mumlade chefen.
    'Var är räkneapparaten?'"

  13. "'8 740', sa Nombeko."

  14. "'Hjälp mig att leta i stället.'
    '8 740', sa Nombeko igen."

  15. "'Vad är det du säger?'"
    "'95 gånger 92 är 8 740.'"

  16. "'Hur vet du det?'
    '95 är 5 från 100.'"

  17. "'92 är 8 från 100.
    5 gånger 8 är 40.'"

  18. "'8 740.'"

  19. "'Varför tänker du så?'
    sa den häpne chefen."

  20. "'Det vet jag inte', sa Nombeko."

  21. "'Kan vi återgå till arbetet nu?'"

  22. "Från den dagen var hon upphöjd
    till chefens assistent."

  23. "När han vid ett tillfälle
    tog henne på bar gärning"-

  24. -"med näsan i en bok
    i stället för skurande golv"-

  25. -"kunde han se
    hur flickan satt och log"-

  26. -"inför ett antal
    matematiska formler."

  27. "Tittade, nickade och log.
    I sanning provocerande."

  28. "Ingenjören hade inte sett glädjen i
    att studera matematik"-

  29. -"eller nåt annat.
    Han fick toppbetyg ändå"-

  30. -"på det universitet fadern
    var främsta donator till."

  31. Jag heter Peter Nyström
    och är föreståndare-

  32. -för Nationellt center
    för matematikutbildning, NCM.

  33. De flesta vet det, men vi
    har ett uppdrag från staten-

  34. -att stödja
    matematikundervisningen i Sverige.

  35. Från förskola till gymnasium
    och Komvux.

  36. Det är en fantastisk ära,
    och jag är jätteglad-

  37. -att jag fick uppdraget
    att hälsa er välkomna-

  38. -till den artonde matematikbiennalen
    i ordningen.

  39. Det är ett fantastiskt rekord.

  40. Vi har haft
    en obruten serie sen 1980.

  41. Det är unikt
    om vi tittar på omvärlden.

  42. I år är det 20 år sen Sveriges
    matematiklärarförening bildades.

  43. Det är också värt att fira.

  44. Tidskriften Nämnaren, som är
    betydelsefull i sammanhanget-

  45. -firar 40 år.
    Det är den äldsta av de alla.

  46. Förhoppningsvis är den fortsatt
    vital, precis som biennalerna.

  47. Några kände nog igen de inledande
    citaten. Övriga får läsa på.

  48. Det var tre bilder
    från två böcker.

  49. Ganska aktuella
    och av svenska författare-

  50. -om personer
    med relation till matematik.

  51. Jag tyckte att det
    var en bra inledning-

  52. -på biennalen som ju försöker
    koppla matematik och kultur.

  53. Vi har förmånen att hålla biennalen
    på Umeå universitet-

  54. -på detta campus som är
    signifikant för Umeå universitet-

  55. -eftersom det är så samlat.
    Det är inte så vanligt i Sverige.

  56. Det uppskattas av studenter
    som kommer hit.

  57. Vi har förmånen
    att hålla biennalen-

  58. -i en av årets kulturhuvudstäder
    i Europa.

  59. Jag har en bekant från Lettland.

  60. Jag skrev jag på Facebook att jag var
    på väg till kulturhuvudstaden.

  61. Min lettiske bekant undrade
    om jag skulle till Riga.

  62. Jag hade lust att skriva
    att man inte åker via Sundsvall.

  63. För att genomföra
    en matematikbiennal-

  64. -är det viktigt med stöd
    både från universitetet-

  65. -och från den kommun
    där vi är förlagda.

  66. Då är det min tur att hälsa
    alla hjärtligt välkomna till Umeå-

  67. -och mattebiennalen 2014
    i kulturens tecken.

  68. Jag heter Margareta Rönngren.

  69. Jag är ordförande för
    För- och grundskolenämnden i Umeå.

  70. "I kulturens tecken."
    Givetvis handlar det om att Umeå-

  71. -precis som Riga har utsetts
    till kulturhuvudstad under 2014.

  72. I helgen skedde den stora invigningen
    under tre dagar.

  73. Den stora höjdpunkten
    hette Burning snow.

  74. Ni som inte var här kan se den
    på Umeå kommuns hemsida.

  75. Det var faktiskt fantastiskt.

  76. Samerna har
    en framträdande roll i det här.

  77. Samerna är en urbefolkning
    och Sápmi ingår i Umeå kommun.

  78. Umeå som kulturhuvudstad handlar inte
    bara om att göra Umeå känt.

  79. Det handlar om att involvera
    hela den nordliga dimensionen.

  80. Därför finns alla fyra
    nordiska län med, Norge, Finland.

  81. Hela den norra delen.

  82. Vi vill därmed göra
    den nordiska delen i Europa känd.

  83. Att man ska se
    våra fantastiska kvaliteter.

  84. Vad vi kan åstadkomma.
    Vi vill samarbeta med alla-

  85. -och utveckla
    vår del av Europa vidare.

  86. Vi involverar
    de nordligaste länen och Sápmi-

  87. -under begreppet det nordliga rummet
    i det europeiska huset.

  88. Vi vill ha gränsöverskridande
    kulturmöten-

  89. -och långsiktigt samarbete och ser
    2014 som en hävstång för det.

  90. Kulturhuvudstadsåret delas in-

  91. -i åtta årstider,
    de samiska årstiderna.

  92. Varje årstid har sin invigning
    och sitt eget tema.

  93. Det är fantastiskt att se så otroligt
    många människor här.

  94. Ni har två spännande dagar
    framför er.

  95. Kompetensutveckling inom området
    är oerhört viktigt.

  96. Bara att få mötas
    måste vara helt fantastiskt.

  97. Jag har sett
    att programmet är gediget.

  98. Jag hoppas att ni alla får med er
    många kunskaper och erfarenheter-

  99. -som ni kan förmedla vidare
    till era kolleger-

  100. -och framför allt använda
    i klassrummet med era elever.

  101. Som ansvariga politiker
    för för- och grundskolan-

  102. -har vi jobbat mycket
    både med språket och matematiken-

  103. -under många år. Här ute finns
    en utställning kring det.

  104. Där ser ni vårt primarbete,
    bland annat.

  105. Vi tycker att matematiken
    är ett av många viktiga ämnen.

  106. Skolan har många viktiga ämnen.
    Matematiken är väldigt viktig.

  107. Inte minst eftersom vi vet
    att matematik är ämnet-

  108. -som flest elever
    upplever som svårt.

  109. Det är alltför många
    som tappar sugen och ger upp.

  110. Därför är det otroligt viktigt
    att fortsätta-

  111. -och jobba för att utveckla
    didaktiken, som Lena sa.

  112. Vi har jobbat från förskolan
    och upp genom hela grundskolan.

  113. Därför är det fantastiskt
    att biennalen vänder sig-

  114. -till hela kedjan
    vad gäller utbildning.

  115. Vi ser i Umeå
    att våra resultat förbättras.

  116. Jag vill påstå att vi har
    god kontroll på hur det ser ut.

  117. Vi ser en förklaring till
    varför det ser ut som det gör.

  118. Vi hoppas och tror
    att våra förbättrade resultat-

  119. -beror på att vi
    har satsat mycket.

  120. Det är inte bara kommunala medel utan
    även medel från Skolverket.

  121. Vi har haft nätverk mellan lärare
    och matteutvecklare.

  122. Det har varit mycket fortbildning och
    erfarenhetsutbyten.

  123. Vi har gjort det i samarbete
    med Umeå universitet.

  124. Det är ett samarbete vi är nöjda med
    och som ska utvecklas mer.

  125. Vi har i budgeten avsett pengar
    för att kunna fortsätta-

  126. -med den typen
    av utvecklingsprojekt.

  127. En speciell satsning
    har fått nationellt genomslag:

  128. Umematten, som man kan
    söka sig till och få gå.

  129. Det har varit
    fantastiskt bra resultat.

  130. Vi tror att alla elever kan
    och vill lära sig matematik.

  131. Det gäller att de ges
    de rätta förutsättningarna.

  132. Vi i Umeå fortsätter därför att satsa
    på både språk och matematik-

  133. -för det hänger ju ihop.

  134. Därför vill jag avsluta med att
    återigen hälsa er välkomna hit.

  135. Jag hoppas att ni får tillfälle
    att gå ut på stan-

  136. -och titta på utställningar.

  137. Flera skolor har gjort
    olika utställningar som finns-

  138. -längs Rådhusesplanaden,
    men det finns mycket annat.

  139. Så än en gång
    hjärtligt välkomna till Umeå.

  140. Jag hoppas att ni får
    två fantastiska dagar.

  141. Textning: Katarina Pellijeff
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Invigning av matematikbiennalen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Peter Nyström, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning, inleder Matematikbiennalen 2014. Han talar om att ge lärarna stöd att hjälpa eleverna hitta sin väg till matematiken. För hittar man den, då kan den svåra matematiken bli logisk och enkel. Margareta Rönngren (S), ordförande För- och grundskolenämnden, Umeå, talar om vikten av kompetensutveckling för mattelärare, och menar att just bredden i utbudet är biennalens styrka.Inspelat i februari 2014. Arrngör Umeå universitet.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Inspirerande matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Invigning av matematikbiennalen

Peter Nyström, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning, inleder Matematikbiennalen 2014. Han talar om att ge lärarna stöd att hjälpa eleverna hitta sin väg till matematiken. Margareta Rönngren (S), ordförande För- och grundskolenämnden, Umeå, talar om vikten av kompetensutveckling för mattelärare. Inspelat i februari 2014. Arrngör Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Bedöma kunskaper med diagnosverktyget Diamant

Diagnosmaterialet Diamant spänner från årskurs 1 till 9. Det är tänkt som ett stöd att hjälpa lärarna bedöma eleverna, men också som en hjälp att planera undervisningen. Madeleine Löwing, konstruktör av Diamant och Maj Götefelt, undervisningsråd vid Skolverkets enhet för prov och bedömning, förklarar hur materialet är uppbyggt. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att laborera med matte i datorn

Med hjälp av datorn kan eleverna aktiveras och begripa matematiken från ett annat håll. Bengt Aspvall, professor i datalogi, visar hur det går att arbeta praktiskt och lekfullt med matten i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Detta krävs för bra, formativ bedömning

Man kan alltid bli bättre, hur bra man än undervisar. Det säger matematikforskaren Torulf Palm. Men vad ska man utveckla? Hans förslag är formativ bedömning, som enligt många forskare är ett av de mest effektiva sätten att öka elevernas kunskaper. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Resonera och kommunicera i matte

Matematik är ett språk man utvecklar hela livet. Lär man sig ett nytt språk får man ett ökat självförtroende. Pernilla Tengvall och Hanna Almström, båda NO- och mattelärare, talar om fem strategier för ett formativt förhållningssätt där ett gott gruppklimat och delaktighet är några av hörnstenarna. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering socialt och didaktiskt är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vdi Linnéuniversitetets speciallärarprogram, och Anette Bagger, lärarutbildare vid Umeå universitet, berättar om sina erfarenheter. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Begripliga kunskapskrav för gymnasiet

Det finns några problem de flesta lärare känner igen. Hur bedömer man en elev som uppfyller kraven i nästan alla moment, men saknar några nästan helt? Det finns lösningar, menar Johan Falk, gymnasielärare i NO och matematik. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Matematiken och politiken

Kunskap, vetenskap och forskning är svaret på hur Sverige framöver ska kunna konkurrera ute i världen. Det säger utbildningsminister Jan Björklund (FP). Sverker Olofsson leder en frågestund med utbildningsministern. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Solrosor, tempel, badringar och matematik

Alla är matematiker, fast vi inte alltid tänker på det, utan räknar intuitivt. Det säger Kristin Dahl, hedersdoktor vid Umeå universitet och författare till en rad matteböcker. Själv hoppade hon av matematikstudier som ung. Men idag vet hon att matte kan vara en rolig lek. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att lära sig matte med huvudräkning

För att kunna räkna i huvudet måste man lära sig en mängd strategier och välja den som passar bäst för situationen. Det säger Wiggo Kilborn, lärarutbildare. Men det är inte säkert att samma metod passar alla individer. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Kul och kreativa NO- och matematikexperiment

Ett pärlband av konkreta experiment för NO- och matteklassrummet. Hans Persson, lärarfortbildare, visar i en kunskapsshow, hur man kan ha det både kul och lärorikt i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att laborera med matte i datorn

Med hjälp av datorn kan eleverna aktiveras och begripa matematiken från ett annat håll. Bengt Aspvall, professor i datalogi, visar hur det går att arbeta praktiskt och lekfullt med matten i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaLärarrummet

Anette Barr

På förskolan Snusmumriken i Svedala kommun utmanar man barnens kreativitet och skapande i mötet med matematiken. Anette Barr och två kollegor har utvecklat ett arbetssätt där naturen i närmiljön fungerar som utgångspunkt.

Fråga oss