Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : VardagsmaktDela
  1. Martin Luther King och Barack Obama
    är inte de bästa retorikerna.

  2. Det kan vara din lågstadielärare
    som inspirerade dig-

  3. -eller Leif GW Persson som gör
    alla fel, men ändå blir det så rätt.

  4. -Välkommen, Elaine Eksvärd.
    -Tack, snälla.

  5. Du har skrivit den här boken,
    "Vardagsmakt".

  6. Vem har användning av
    att veta mer om vardagsmakt?

  7. Den som vill ha inflytande
    i sin vardag och vill veta-

  8. -vad som krävs för att
    få folk att göra som man vill.

  9. -Hur mycket vardagsmakt har du?
    -Rätt mycket.

  10. Jag genomskådar många
    som försöker påverka mig-

  11. -och vet vilka strategier jag ska
    använda för att få inflytande.

  12. -Hur kan du genomskåda nån?
    -Man vet inte när man blir lurad.

  13. Men i affären när de säger: "Vi
    har bara ett exemplar av skjortan."

  14. Då använder de skrämselmakt.

  15. Det bygger på reflexer
    som gör att jag måste köpa den nu.

  16. Men sen köper jag den ändå.
    Så kan det vara.

  17. Hur använder du annars vardagsmakt?

  18. Min favorit är social makt.
    Att framkalla välvilja.

  19. Tycker folk om dig gör de allt
    för att du ska få som du vill.

  20. Vi är väldigt hjälpsamma
    mot trevliga människor.

  21. Du är retoriker. Hur och när
    blev du intresserad av retorik?

  22. Jag blev nog det omedvetet
    under min barndom.

  23. Min lillebror är autistisk
    och har svårt med ögonkontakt.

  24. Det påverkade mig indirekt och gjorde
    mig intresserad av det icke-verbala.

  25. Sen har jag alltid varit ett monolog-
    monster som tycker om att prata.

  26. Jag studerade retorik efter gymnasiet
    och tog en fil. kand.

  27. -Hur använde du det icke-verbala?
    -Eftersom jag tycker om att prata?

  28. För mig var det lärorikt, och hemskt,
    att bli mobbad i mellanstadiet.

  29. Då märker man hur tystnad
    kan påverka en så extremt mycket.

  30. Och brist på ögonkontakt.

  31. Eller så gjorde jag mig osynlig för
    att inte bli slagen av andra barn.

  32. Så tragiska och bättre händelser
    har gjort mig intresserad.

  33. Man kan säga
    att du har tagit revansch nu.

  34. Du är författare och föreläsare.

  35. Du bloggar om träning,
    relationer, småbarnslivet-

  36. -business outfits och retorik.
    Det är en ganska bred blandning.

  37. Hur hänger "Dagens outfit"
    och retorik ihop?

  38. Det hänger ihop väldigt mycket.

  39. Kläder talar. Folk tittar på klädseln
    och bildar sig en uppfattning.

  40. I dag är jag här. I eftermiddag
    ska jag retorikträna en advokatbyrå.

  41. I kväll ska jag föreläsa på NK.

  42. Då har jag med mig några ombyten.
    Vad vill jag att de ska tänka?

  43. Hur har du valt
    det du har på dig nu?

  44. I dag har jag valt våriga färger,
    för det är den tiden.

  45. Och en lite finare blus.
    Men jag är ändå författare, så jeans.

  46. I eftermiddag hos advokatbyrån
    har jag en lite dyrare klänning-

  47. -och på NK
    fortsätter jag nog i den stilen.

  48. Det finns ju en hel del retoriker.
    Vilken retorik har du använt?

  49. Modern retorik. Jag tar den
    från talarstolen till folks vardag.

  50. Martin Luther King och Barack Obama
    är inte de bästa retorikerna.

  51. Det kan vara din lågstadielärare
    som inspirerade dig-

  52. -eller Leif GW Persson som gör
    alla fel, men ändå blir det så rätt.

  53. Retorik är inte att prata prydligt
    utan att få folk att vilja lyssna.

  54. Och vi vill lyssna på människor,
    inte professionella robotar.

  55. Du pratade om din lärare.
    Vem har inspirerat dig?

  56. Hon hette Carola Frankenstein,
    på riktigt. Finlandssvenska.

  57. Jag ville jobba på Pressbyrån,
    för jag trodde man fick äta godis.

  58. Men hon tittade på mig och sa:
    "Nej, du ska bli författare."

  59. Jag kommer från en arbetarfamilj.
    Vi hade det inte så gott ställt.

  60. Så den visionen fanns inte.
    Men hon inspirerade mig.

  61. Om man tittar på begreppet retorik
    som du hållit på med länge...

  62. Vad är det för skillnad på
    traditionell och modern retorik?

  63. Klassisk retorik
    är ju där den moderna kommer ifrån.

  64. Men det är mycket talarstolsretorik
    med stilfigurer, upprepningar o.s.v.

  65. Modern retorik
    är korsbefruktad med psykologi.

  66. Många psykologer känner igen sig
    i de teorier vi tar upp.

  67. Så de möts
    i en härlig korsbefruktning.

  68. -Hur viktig är retorik för karriären?
    -Jätteviktig.

  69. Kommunikation är en muskel,
    och väldigt få föds med ett sexpack.

  70. Retorik är din personliga tränare
    för att bli slipad.

  71. Vi pratade lite om din klädsel.
    Hur viktigt är det med utseendemakt?

  72. Det är viktigt att sätta utseendet
    i perspektiv i sammanhanget.

  73. När jag föreläser finns det de som
    vänder på klacken och tycker:

  74. "Vad ska hon lära mig?" De tror
    att kompetens har ett utseende.

  75. Vi är fördomsfulla. Så det gäller
    att sätta sitt utseende i perspektiv-

  76. -vare sig man är kvinna, man,
    svart eller vit.

  77. Retorik är inte bara vad man säger
    utan vad man inte säger.

  78. -Hur håller du tyst när det behövs?
    -Det är jättesvårt.

  79. Men jag har övat. Min bok hjälpte
    mig i kapitlet "Tystnadsmakt".

  80. Vikten av att hålla låg profil
    vid rätt tillfällen.

  81. Det kan vara när nån säger nåt dumt.

  82. Att jag inte börjar prata bort det
    utan låter tystnaden bero-

  83. -och låter hen ta ansvar för det.

  84. -Vad tänker du för att hålla tyst?
    -Jag försöker nynna i huvudet.

  85. -Vad nynnar du på?
    -Jag vet inte riktigt.

  86. "Hej och hå, nu är det tyst." Och så
    hoppas jag att jag känner mig bekväm.

  87. Du använder ordet "prajming".
    Vad är det för nåt?

  88. Prajming är när ett tidigare intryck
    påverkar det senare.

  89. Om vi är kolleger och jag säger:
    "Ulla tar mycket plats på möten."

  90. Då har jag prajmat dig. Du kommer
    att ta upp såna intryck från Ulla.

  91. Hon kanske bara säger nåt en gång.
    Då tänker du: "Där tog hon plats."

  92. Det är faran med skitsnack-

  93. -eller sanningsmakt,
    när man pratar illa om nån.

  94. Så man kan använda det
    både på gott och ont?

  95. Absolut. Jag kan ju lika gärna säga:
    "Ulla är fantastiskt trevlig."

  96. Då letar du efter såna intryck:
    "Hon log mot mig. Du har rätt."

  97. Det här är en handbok i
    att ha makten i sin hand.

  98. -Varför är det viktigt?
    -Alla har rätt till inflytande.

  99. Alldeles för många är reflexstyrda
    och påverkas utan att veta varför.

  100. Jag inleder med ett citat
    som en kvinna sa:

  101. "The most common way to give up power
    is by thinking you don't have any."

  102. Om du tror att det är hopplöst
    blir det hopplöst.

  103. Men jag vill ge folk hopp
    om att det finns makt.

  104. För många är ordet "makt" negativt.
    För andra är det lockande.

  105. -Hur är det för dig?
    -Jag tycker att den är positiv.

  106. Det beror ju på
    vem makten hamnar hos.

  107. Både Martin Luther King och Hitler
    var ju makthavare.

  108. -Vilka passar att ha makt?
    -Gärna de goda.

  109. Det här kan ju alla få tag i.
    Men ju fler vi är, desto bättre.

  110. I boken beskrivs som du säger
    en massa olika sorters makt.

  111. Pengamakt, tystnadsmakt,
    sensationsmakt och löftesmakt...

  112. Vilken har man mest användning av?

  113. Social makt,
    d.v.s. att skapa välvilja hos folk.

  114. Då blir krokiga vägar raka.
    Och också kunskapsmakt.

  115. Då tror många att man ska veta bäst,
    men det är helt tvärtom.

  116. För att få kunskap
    måste du våga vara nyfiken.

  117. "Berätta mer. Vad betyder det?"

  118. Om nån säger "Förstår du inte?",
    gör inte det till ditt problem.

  119. Säg: "Nej. Kan inte du formulera det
    på ett annat sätt?"

  120. Kunskapsmakthavare
    är aldrig allvetande.

  121. De är kroniskt nyfikna.
    Ödmjukhet är vägen till kunskapsmakt.

  122. Om vi går tillbaka till social makt,
    är det viktigt för gemene man?

  123. Ja. Lär dina barn att inte bara läsa
    böcker utan också människor.

  124. Det finns en massa sociala koder.
    Man måste vara streetsmart också.

  125. Kan du ge exempel på sociala koder?

  126. Om du ska ha inflytande
    måste du känna till-

  127. -vad man kan säga
    och inte säga i den gruppen.

  128. Man måste säga det på ett sätt
    som passar den sociala sfären.

  129. -Borde man undervisa om det i skolan?
    -Social makt är svårt att skriva ner.

  130. Man studerar människor. Men man
    borde absolut uppmana folk till det.

  131. Skrämselmakt och sensationsmakt,
    det är ju ingen jättepositiv känsla.

  132. Varför ska man använda det?

  133. Skrämselmakt låter negativt,
    men är ett resultat av det du säger.

  134. Det är när du måste
    berätta nåt för en person:

  135. "Om inte du gör det här
    kommer det att få konsekvenser."

  136. Det säger du inte för att skrämmas,
    men resultatet blir att du skräms.

  137. Är man i en dålig relation och säger:
    "Det här kommer inte att funka."

  138. Då blir personen rädd. Men då följer
    du upp med ett förslag: parterapi.

  139. Så det är mer rubriken som skrämmer?

  140. Det är ju resultatet
    av att du säger som det är.

  141. -Och sensationsmakt, då?
    -Det handlar om att väcka nyfikenhet.

  142. Försök lära dig det bästa språket
    för sensationsmakt: journalistiska.

  143. Journalister är experter på det.

  144. Vi står där med Hänt Extra
    för att vi blev nyfikna.

  145. Det handlar om att spela på det.

  146. Att inte ta med sig 100 PowerPoints
    utan en kopp-

  147. -för det blir sensationellt
    att prata utifrån den.

  148. -Att hitta det som skiljer ut sig?
    -Ja.

  149. Men bit inte dig själv i svansen-

  150. -som Gudrun Schyman
    när hon brände upp 100 000 kronor.

  151. Hon fick publicitet,
    men budskapet försvann.

  152. Det finns inget enkelt svar på frågan
    men du skriver om olika sorters makt.

  153. Vad vill man uppnå med att ha makt?

  154. Man vill ha rätten till inflytande.
    Få kontroll över sitt liv.

  155. Inte kontroll över andra,
    utan inflytande.

  156. Finns det tillfällen
    då man inte borde använda metoderna?

  157. När det kan leda till en annan effekt
    än man önskar?

  158. Nej, de är så olika varandra.

  159. Finns det tillfällen när man inte ska
    använda färger? Färger är ju olika.

  160. Man vill ju gärna
    behålla dina tips för sig själv.

  161. Om alla läser boken och vet hur man
    påverkar sin auktoritet via klädseln-

  162. -hur effektivt är det då?

  163. Per Schlingmann drog ju på
    Fredrik Reinfeldt en grön ylletröja.

  164. Jag sa: "Då ser ju alla vad du gör
    när han pratar om miljöpolitik."

  165. "Jo, Elaine.
    Alla ser att de blir påverkade"-

  166. -"och de blir fortfarande påverkade."
    Det är lite vemodigt.

  167. Min man läser den och
    jag vill nästan att han ska sluta.

  168. Några som verkligen
    behöver vardagsmakt-

  169. -är ju alla som söker jobb.

  170. Har du nåt de kan skriva
    i sin ansökan eller nåt knep?

  171. Sensationsmakt. Stick ut.
    Säg inte att du är flitig och så-

  172. -utan exemplifiera.
    Visa exempel på när du varit flitig.

  173. "Men jag är en ung tjej.
    Vad ska jag lära folk?"

  174. Men 1,3 miljoner är nittiotalister,
    om nu den siffran stämmer.

  175. Du kanske har en social kompetens
    som företaget har nytta av.

  176. -Har du varit i den sitsen själv?
    -Ja, jag gick till A-kassan.

  177. Många sa: "Du som är så ung,
    vad ska du lära oss?"

  178. Hur kan jag göra om deras fördomar
    till mina fördelar?

  179. Jag är ung med annan etnisk bakgrund.
    Det kan ju vara en tillgång.

  180. Men man ska aldrig känna sig hotad
    utan bära upp det.

  181. Och ni som är äldre, säg aldrig:
    "Jag är ju äldst härinne."

  182. Förringa inte dig själv
    utan se din ålder som en tillgång.

  183. -Hur ska man säga då?
    -Strunta i åldern.

  184. Varför är det relevant
    att du är äldst här?

  185. Hur använder du dina erfarenheter
    från till exempel arbetslösheten?

  186. Ju längre tiden går,
    desto mer erfarenheter får man.

  187. Jag vet hur det är att sitta där
    och inte ha ett jobb.

  188. Och hur hopplöst det är
    när man inte har kontakter.

  189. Det behöver man.
    Prata med dina vänner och nätverka.

  190. Vilka behöver vardagsmakt mest?

  191. Arbetslösa, men också
    de som avviker från normen.

  192. Men det är inte så att alla
    vita medelålders män har makt.

  193. Det är vita medelålders män
    med sensationsmakt.

  194. -Vilka har makten i dag?
    -Jag tycker journalister har makten.

  195. Och de i sociala medier
    som lyckas få anhängare.

  196. De väcker en essentiell sak,
    och det är nyfikenhet.

  197. Blir folk nyfikna spelar det
    ingen roll om du är otrevlig.

  198. Vi vill ändå lyssna,
    trots att vi inte gillar dig.

  199. Av alla olika makttyper
    du skriver om här-

  200. -vilken är viktigast
    att bära med sig i vardagen?

  201. Social makt och kunskapsmakt.

  202. Men kvinnor måste våga
    ha auktoritetsmakt.

  203. Säg inte: "Jag känner..."
    Tänk Fredrik Reinfeldt.

  204. "Jag tycker... Jag anser..."

  205. Vilken är den mjukaste formen av makt
    om man vill ha lite mot skrämselmakt?

  206. Det är nog social makt.
    Eller: det är social makt.

  207. Det är den mjuka makten.

  208. Och sen kunskapsmakt,
    eftersom du ska vara så nyfiken.

  209. Vilken makt tänker du
    använda dig av i dag?

  210. Advokatbyrå, delägare...
    Det blir auktoritetsmakt.

  211. Det är det som går hem där.
    Speciellt när du är en ung kvinna.

  212. -Och under den här intervjun?
    -Jag hoppas att det är social makt.

  213. Och lite sensation.
    Jag pratar ju med en journalist.

  214. -Vilket av varje, då?
    -Hur menar du?

  215. -Hur mycket social...?
    -Mer social. Du kan inte fejka sånt.

  216. Om du är trevlig
    ska det gärna komma från hjärtat.

  217. Den läste jag nyligen.
    "Med känsla för barns självkänsla".

  218. Jag ska prata med min son
    på ett helt annat sätt.

  219. Att tystnad är så effektivt.

  220. Och när jag tillämpade vardagsmakten
    och inte bara behöll den i boken.

  221. Vilken hobby? Dans.

  222. Det ska alla de
    som känner att de är hjälplösa.

  223. De ska få bli makthavare
    i sina egna liv.

  224. Textning: Rickard Sjöberg
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vardagsmakt

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Retorikern Elaine Eksvärd menar att det inte är något fel med makt, så länge den hamnar i rätt händer. "Vardagsmakt" handlar om det som många vill ha, men få vill erkänna att de strävar efter. Makt handlar inte om tillfälligheter, det finns strategier för att öka sin makt över andra och som ger kontroll över vardagen. Elaine berättar om hur man kan genomskåda personer som får andra att göra som de vill, och hur man kan få andra att lyssna och göra som man själv vill. Intervjuare: Hélène Benno.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Kommunikationspsykologi, Psykologi, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Hjärndagen 2015

Överväldigad av känslor

Vi har olika förmåga att påverka vad vi känner och hur starkt. Vissa upplever att känslorna inte alls låter sig styras. Tillståndet kallas för emotionell instabilitet, ibland borderline personlighetsstörning. Vad beror det på, och varför behöver känslor regleras? Om detta berättar Predrag Petrovic, hjärnforskare på Karolinska institutet. Inspelat den 23 oktober 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Forskning & Framsteg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Mattias räddning

När Mattias var liten kunde han bli så arg att det kändes som att han skulle explodera. Han slog sina klasskompisar och sparkade sönder saker som kom i hans väg. Alla känslor han hade kom ut som ilska. Det blev till slut så jobbigt att han inte kunde gå kvar i skolan längre, men ett möte med en lärare kom att förändra hans liv.

Fråga oss