Titta

UR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

UR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Om UR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Föreläsningar från seminariet Jämställdhet i akademin - från siffror till handling. Många undersökningar visar att den akademiska arenan inte är jämställd: knappt var fjärde professor är kvinna. Men problemet går att lösa - jämställdhet och mångfald är bland annat ett sätt att effektivisera en organisation. Moderator: Helena Filipsson. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Till första programmet

UR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling: Workshop om jämställdhetDela
  1. Det var ju bra att ni på slutet
    kom in på lösningar-

  2. -för sista delen av dagen blir-

  3. -en workshop
    där vi jobbar fokuserat på lösningar.

  4. Vi har Sofia Falk här. Medan Sofia
    får lite mickar och grejer...

  5. Du tar den sen.
    - Jag ska berätta om Sofias bakgrund.

  6. Hon läste statskunskap i Uppsala
    men tog uppehåll-

  7. -för att göra lumpen på Tolkskolan
    och stannade i underrättelsetjänsten.

  8. Det får man säkert inte
    berätta mer om.

  9. Hon jobbade som krishanteringskonsult
    och PR-konsult-

  10. -innan hon tröttnade
    på de omoderna strukturerna.

  11. Då grundande hon företaget Wiminvest
    som jobbar med-

  12. -att kvinnor ska tacka ja
    till operativa chefspositioner-

  13. -med nyckeltal, kommunikations-
    strategier och initiativ.

  14. Ett omtalat projekt är "Battle
    of the numbers" som startades 2012.

  15. Det är totalt tio VD:ar från tio
    av de största företagen i Sverige-

  16. -med totalt 570 000 anställda
    som är med i projektet.

  17. "Battle of the numbers"
    syftar både på antal och lönsamhet.

  18. Incitamentet för
    det här börsnoterade företaget var-

  19. -att de vill bli bättre
    på jämställdhetsarbete-

  20. -och därigenom nå större lönsamhet.

  21. De hoppas att genom ökad mångfald
    hitta de bästa medarbetarna.

  22. Då lämnar vi över podiet till Sofia.
    Välkommen.

  23. Tack så mycket.

  24. Då vet ni vem jag är.

  25. Jag känner att ni behöver socker,
    kaffe och att få sträcka på er.

  26. Jag släpper iväg er och vill ha er
    tillbaka fem över halv.

  27. Ni har en kvart, det borde räcka.

  28. Försök ställa om er i era hjärnor-

  29. -när ni går för att ta ert kaffe
    och er frukt eller kaka.

  30. Tänk igenom där ni befinner er
    i den specifika organisationen.

  31. Hur ser det ut
    med det nuvarande arbetet hos er-

  32. -med att få fler kvinnor
    att nå nyckelpositioner.

  33. Försök att ställa in er, förflytta er
    till er verklighet, ta lite frukt.

  34. Alright. Vi har till fyra på oss.
    Ni kommer att få jobba supersnabbt.

  35. Som sagt, Sofia Falk heter jag.

  36. Så att ni ska förstå
    varför jag gör det här-

  37. -tänkte jag berätta om när jag kom in
    som topp-tio av sextio.

  38. Jag hade sprungit ett halvmaraton
    med femton kilo packning och en AK4-

  39. -och jag var jävligt snabb,
    helt enkelt.

  40. När jag kom in sa de:
    "Fia, vilken tur du hade!"

  41. Öh, okej. De sa att jag hade tur när
    jag gjorde fysiskt bra prestationer-

  42. -som att springa långt med packning.

  43. Jag hade tur när jag hade ätit gröt
    på morgonen-

  44. -när jag prickade rätt på skjutbanan.

  45. Jag hade tur
    när jag presterade bra akademiskt.

  46. Eller så var det bara för att jag var
    tjej. Det var när jag gjorde lumpen.

  47. Vi var tre tjejer
    i en grupp på sextio personer.

  48. Jag tänkte att jag hade samma förmåga
    och förutsättningar att prestera-

  49. -och bli en i gänget.

  50. Men jag var bra för att jag var tjej
    eller hade tur.

  51. Mina prestationer räknades inte
    på samma sätt som killarnas.

  52. Jag, som var en extrem minoritet där,
    stack ut och blev ifrågasatt-

  53. -och gjorde nåt med gruppen som ledde
    till att jag inte sågs som kompetent.

  54. Det lärde jag mig extremt mycket av.

  55. Jag var i Försvaret i drygt två år-

  56. -och sen krishanteringskonsult.

  57. Jag valde
    de mest kvinnodominerade branscherna.

  58. Jag kom in i ett ledningsgrupprum-

  59. -för en krisledningsövning på
    ett energibolag och det var bara män.

  60. De frågade mig:
    "När kommer konsulten då?"

  61. "Skojar ni eller?"
    "Nej, när kommer konsulten?"

  62. "Det är ju jag!"
    "Du kan väl inget om krishantering?"

  63. Det var så det var. Kompetens kunde
    inte se ut så här i den branschen.

  64. Det jag lärde mig i Försvarsmakten
    var liksom i den världen.

  65. I näringslivet kan det ju inte finnas
    såna skillnader.

  66. Så jag började prestera
    och överleverera på allt.

  67. Jag sa inte ja till nåt om jag inte
    kunde leverera toppresultat-

  68. -eller hade gjort det
    200 gånger innan.

  69. Jag ville inte vara värdelös.

  70. Antingen var nåt okej
    eller så var jag värdelös.

  71. Det kände jag här inne i alla fall.

  72. Och det slutade faktiskt inte.

  73. Det var så att en dag...

  74. ...hade jag hållit på så här
    i några år.

  75. Inte bara jag, utan tusentals andra
    kvinnor i näringslivet i världen.

  76. Men jag gick hem och kände mig trött
    och bedövad i kroppen.

  77. Jag hade planerat en möhippa, lett
    tre spinningpass, gjort powerpoints-

  78. -samtidigt som jag haft utbildning
    och skrivit rapporter.

  79. Helt omänskligt.

  80. Jag sa till min kille:
    "Du, jag är så jäkla trött."

  81. "Ja, men gå och lägg dig."
    Fjorton timmar senare vaknade jag.

  82. Då kollade jag efter mobilen,
    hittade den inte.

  83. Kollade efter datorn,
    hittade inte datorn.

  84. Jag ville i alla fall läsa
    mina dagstidningar. Dörren var låst.

  85. Men, what? Var är kalendern, jag
    måste veta vad jag ska göra i dag.

  86. Den var borta.

  87. Jag gick ut till köket
    där det fanns en lapp:

  88. "Jag har bokat av allt som står
    i din kalender den närmaste månaden."

  89. "Det är helt galet vad du gör saker!"

  90. "PS. Du duger precis som du är."

  91. Och jag låg där...
    "Ja, jag duger precis som jag är."

  92. När jag låg där och snyftade
    tittade jag på min tatuering.

  93. Det står "jag kan".

  94. Den här gjorde jag i en stund
    när jag tyckte att "I can"...

  95. Vilken cool grej
    att ha den på biceps!

  96. Men jag insåg att det var sorgligt-

  97. -att jag i mitt kött och blod
    behövde skriva in att jag kan.

  98. Där nånstans...gick datorn ned.

  99. Där bestämde jag mig för
    att det inte funkade.

  100. Jag kan inte leva så här.

  101. Jag tittade på mitt företag och kände
    att de missade så mycket av mig.

  102. Jag försökte vara nån annan-

  103. -och ärligt talat,
    hur bra blir man då? Inte särskilt.

  104. Mina chefer kunde inte stötta mig-

  105. -och organisationen tillät inte
    att jag kunde vara jag.

  106. Mina perspektiv räknades inte, mina
    åsikter räknades inte på samma sätt.

  107. Det blev helt enkelt bara fel.
    Jag fick inte vara jag.

  108. Och rent strukturellt var det inte
    bara mitt företag, utan nästan alla.

  109. En massa tjejer som bränner ut sig
    och tackar nej till chefsjobbet.

  110. Det är så det ser ut.

  111. Jag frågade personaldirektörer och
    VD:ar: Vad gör ni egentligen?

  112. "Vi vet inte. Vi vill ha fler tjejer,
    men de tackar ju nej."

  113. De har testat kvinnliga nätverk, där
    kvinnor får mingla utanför arbetstid.

  114. Eller speciella
    ledarskapsutbildningar för kvinnor-

  115. -då de skickas iväg och återvänder
    till en oförändrad organisation.

  116. Det är väl inte så himla smart?
    "Nej, vi vet inte vad vi ska göra."

  117. Men har ni frågat dem själva
    innan de lämnar jobbet?

  118. I de organisationer som vi jobbar med
    har männen varit där längst.

  119. Män har då haft tolkningsföreträde
    för vilka beteenden som premieras-

  120. -vad som definieras som kompetens,
    hur man ska se ut, vad man ska kunna.

  121. Det liksom sitter där tills vi låter
    kvinnorna definiera hur det ser ut.

  122. Det är vad Wiminvest gör.
    Vi vänder på kakan.

  123. I ett normalt uppdrag har en VD
    bett oss om hjälp-

  124. -med att få kvinnor i chefsposition
    och engagera ledningsgruppen.

  125. De behöver höra riktiga berättelser,
    "corporate storytelling".

  126. Man kan inte ta in en konsult som
    jag. "Ni ska jobba med jämställdhet."

  127. Det har vi testat, det funkar inte.
    Vi behöver engagemang.

  128. Vi använder kvinnorna på företagen
    som managementkonsulter.

  129. Vi processleder och de är experterna.

  130. De tar fram lösningarna
    åt sig själva.

  131. Det ska vi göra i dag,
    fast med er på ert område.

  132. Det är ni som är experterna.

  133. I akademien, som vi har hört i dag,
    är det svårt att definiera...

  134. Bland företag pratar man om affärs-
    nytta. Man har affärsperspektiv.

  135. Jag vet vad man säger i näringslivet.
    Hur applicerar vi det på akademien?

  136. Alla argument finns där,
    men vi måste förflytta oss dit.

  137. Vad är nyttan för akademien
    med att faktiskt ha fler kvinnor?

  138. Nån? Vad är nyttan?

  139. Ja.

  140. De mest begåvade.

  141. Du sa bättre forskning och...?
    Bättre utbildning.

  142. Bättre ranking.

  143. För att attrahera studenter, eller?
    Vad tjänar rankingen till?

  144. Ja, det kan man fråga sig.

  145. Det finns idéer om
    att när det gäller att rekrytera-

  146. -internationella postdok,
    masterstudenter och toppforskare-

  147. -så hjälper det med en hög ranking.
    Kanske forskningsmedel också.

  148. Det är väldigt olika uppfattningar
    om det är bra med ranking.

  149. Trots allt
    är det nu ett viktigt begrepp.

  150. Jag gör så här. Forskningsmedel.

  151. Ett stort bidrag till att göra
    samhället i övrigt jämställt.

  152. Den kunskap som genereras
    och förmedlas på universitetet-

  153. -kommer till nytta i samhället
    i framtiden.

  154. Ungefär 40 % av varje årskull
    går igenom högskoleutbildning.

  155. Det vi lär oss och får med oss
    påverkar hur vi agerar i samhället.

  156. Då blir det en fråga om demokrati
    och mänskliga rättigheter-

  157. -att akademien ska vara jämställd.

  158. Jag gjorde en genomlysning-

  159. -på de 100 mest lästa
    och hyllade managementböckerna.

  160. Gissa hur många
    som var skrivna av en kvinna?

  161. En. Det var Rosabeth Moss Kanter.
    Övriga var inom managementlitteratur.

  162. Det är spännande att se vad som sker
    när det är managementlitteratur...

  163. ...som bara är skriven av män.

  164. Bättre forskning och lösningar på
    framtidens problem är det viktigaste.

  165. Men om man frågar en rektor
    tar de nog upp nåt om ekonomi.

  166. Många externa anslag och så vidare.
    Ja, det kanske var med där redan.

  167. Du sa lösningar...?
    Lösningar på framtidens problem.

  168. Är det vad forskning är?
    Ja, det var jättebra.

  169. Bra, då vet jag det.

  170. För att fostra framtidens forskare.

  171. Om vi ska ha den bästa forskningen
    ska vi ha goda "role models".

  172. Förebilder.

  173. -Mer?
    -Jo, jag tänker...

  174. För att de individer som är aktiva
    i forskningsbranschen-

  175. -ska kunna få ut så mycket
    som möjligt... Maximera potentialen.

  176. Ytterligare nåt som bör tilläggas?

  177. För att det är rättvist
    och moraliskt rätt.

  178. -Men är det akademiens ansvar?
    -Det är allas vårt ansvar.

  179. -Jag som är...
    -Där behöver nån också sen.

  180. Jag som är inom det konstnärliga
    området med stor del av min kropp...

  181. Konsten ska spegla samhället och...
    alla kön är aktiva inom konsten.

  182. Om vi inte speglar det på konst-
    högskolorna så blir det konstigt.

  183. En sista.

  184. Jag ska bara ställa till problem.

  185. Leder fler kvinnor till högre ranking
    och mer forskningsmedel?

  186. Det borde vara tvärtom,
    som det är nu.

  187. -Jag är inte säker...
    -Man antar mycket när man forskar.

  188. Jag antar att fler kvinnor...
    Om vi speglar samhället i akademien-

  189. -så blir det bättre för alla.
    För anslag, studenter och lärare.

  190. Vi har det antagandet i dag,
    även om det är en spännande vinkling.

  191. Härligt.

  192. Det här är exakt samma saker
    som man pratar om i näringslivet.

  193. Nej, men jag vet inte om alla pratar
    om rättvisa här heller.

  194. Om vi frågar en VD eller andra chefer
    så skulle de säga allt det här.

  195. De gör det också just eftersom...

  196. Företag verkar på en marknad
    med en demografi-

  197. -som påverkas extremt mycket just nu.

  198. Inom tio år kommer en miljard kvinnor
    in på arbetsmarknaden.

  199. Ekonomin påverkas lika mycket som av
    Kina och Indien de senaste tio åren.

  200. Det är en rätt stor "impact".

  201. Företag som inte marknadsanpassar sig
    kommer inte att lyckas.

  202. Jag tror att det ser ut...
    Det är ni som är experterna.

  203. Hur det relateras till akademien.

  204. Det ska vi jobba med nu.
    Dela in er i grupper.

  205. Många har gått, så ni behöver inte
    vara så många i varje grupp.

  206. Om ni försöker... Vi har en, två,
    tre, fyra, fem, sex, sju platser.

  207. Försök att dela upp er
    så blandat som det bara går.

  208. Så många män som möjligt i grupperna.

  209. Nu ska vi se...
    Då ska vi göra så här.

  210. Ni har... Så!

  211. Jag har satt upp små kartor
    som ni ska stå och arbeta med.

  212. Men innan ni går ut i era grupper-

  213. -kan vi skicka runt post-it-lappar.
    Ta en post-it vardera.

  214. Skicka bakåt.

  215. En post-it-hög, menar jag.

  216. Skicka bakåt.

  217. Ni ska titta på tårtbitarna...

  218. ...och tänka hur det ser ut
    i dag där ni befinner er.

  219. Ni behövde fler, va?

  220. Ni kan dela på dem, precis.

  221. Den här tårtbiten är baserad på det
    verktyg vi använder i näringslivet.

  222. När vi går in och gör kvinnor och män
    till managementkonsulter-

  223. -för att hitta vilka mål och rutiner
    man vill ha för att öka mångfalden-

  224. -så är förslagen alltid
    inom dessa områden:

  225. Förebilder - har vi tillräckligt
    många förebilder på plats?

  226. Ledarskapet, främjar det mångfald?

  227. Policys och manualer, annat, mätbara
    mål och krav, rekryteringsprocesser-

  228. -rollbeskrivningar och
    kompetensbeskrivningar, karriärvägar-

  229. -plattform som synliggör kompetens,
    incitament - ekonomiska och andra-

  230. -kommunikation,
    och värderingar och kultur.

  231. Jag har lyssnat på vad ni har pratat
    om i dag. Jag skulle säga att...

  232. Just med mätbara mål är det när man
    blir forskare, eller docent...

  233. När man ska göra
    en massa publikationer.

  234. Vad mäter vi och varför mäter vi det?
    Mäter vi rätt saker?

  235. Mäter vi saker
    som främjar ökad mångfald?

  236. Hur ser karriärvägarna ut?

  237. Plattform som synliggör kompetens.

  238. Blir man medbjuden på att citeras
    och kommentera andras forskning?

  239. Hur ser det ut?

  240. Incitament. Som doktorand... Det är
    ju en väldigt lång provanställning.

  241. Och du behöver dra in din egen lön.
    Du behöver forskningsanslag.

  242. Det är rätt osäkert.
    Det är inte så sköna incitament-

  243. -om man vill ha
    en trygg forskningskarriär.

  244. Jag bara tänker, jag vet inget.

  245. Använd det här och titta
    på er nuvarande position-

  246. -där ni är
    i er specifika organisation.

  247. Så ska ni ranka på en skala
    mellan ett och tio...

  248. ...hur bra, på min institution
    eller mitt universitet...

  249. Hur bra är vi på att ha förebilder?

  250. Tio, kan inte bli bättre.
    Noll, kan inte bli sämre.

  251. Ni bestämmer vilket värde det är.

  252. Ni får tio minuter för er själva.
    Skriv en idé per post-it.

  253. Skriv inte en massa punkter på samma.
    Förstår ni uppgiften?

  254. Ni förstår inte uppgiften.

  255. Om vi säger att jag jobbar
    på Uppsala universitet.

  256. Jag är doktorand och tittar på
    ekonomiska fakulteten.

  257. Jag tycker
    att vi har för få förebilder.

  258. Vi är okej, men inte bra.
    Jag sätter en fyra.

  259. Alltså, kvinnliga förebilder
    skulle jag säga.

  260. Om jag tittar på min organisation,
    vad finns på plats-

  261. -som skulle få mig att kunna,
    våga eller vilja nå dit upp?

  262. Vi tittar på förebilder
    och kanske mätbara mål.

  263. Det är en fördelning på föreläsnings-
    tid, forskningstid och nåt annat.

  264. Jag vet inte hur mycket tid jag ska
    lägga. Tidstjuven är föreläsningar.

  265. Det finns inget som styr
    och det hämmar mig.

  266. Hänger ni med? Nej.

  267. Fortfarande ett till tio.

  268. Ja, med känslan.
    Gud, vad svårt det här blev!

  269. Skriv allt du kommer på.

  270. Ni tittar...
    Okej, hur bra är vi på förebilder?

  271. Känslan är fyra. Varför då?
    "Jo, för att..." Det är en post-it.

  272. Skulle man kunna göra nåt
    baserat på det?

  273. Börja med att värdera
    och ta det därifrån.

  274. Det finns inga rätt och fel.

  275. Ska vi som är män tänka hur bra
    det är för kvinnor?

  276. Tänk kvinnor. Så...

  277. Tio minuter.

  278. Då har ni... Hallå?

  279. Det är härligt
    att ni har mycket att diskutera.

  280. Den här processen...
    Normalt tar det tre dagar.

  281. Inte just den här delen, vi gör
    lite mer. Men ni är ju talangfulla.

  282. Vissa har redan börjat sätta poäng
    var ni står på skalan.

  283. Alla kanske inte har gjort det.
    Men fyll i på tårtbiten.

  284. Om ni rankar det en etta,
    då fyller ni i pyttelite.

  285. Om ni rankar det en tia
    så fyller ni hela.

  286. Hänger ni med?

  287. Ni ska försöka... Om ni har...
    Försök att enas om nåt medelvärde.

  288. Om det är omöjligt så delar ni upp
    den på två. Fyll i så att man ser.

  289. Okej... Nu kommer jag att be er
    att avrunda diskussionerna.

  290. Ni får gärna stå kvar
    vid era stationer.

  291. Om ni behöver sitta, så gör det.
    Lämna då nån kvar vid stationen.

  292. Även om ni inte är helt färdigtänkta
    så tänkte jag gå runt och lyssna.

  293. Vem av er vill redogöra för...

  294. Vilka områden, enligt er,
    funkar bra och funkar mindre bra?

  295. Vi tyckte att ledarskap är nyckeln
    tillsammans med karriärvägar.

  296. Det kanske är givet för de flesta.

  297. Tillsammans är det
    kopplat med kommunikation.

  298. Och hur ser det ut i dag?

  299. Vi satte nånstans...
    Fyra blev det på ledarskap.

  300. -Så det är inte "top notch".
    -Karriärvägar blev också runt fyra.

  301. Okej, bra. Tack så mycket.

  302. Vilka två områden bör man ta tag i
    och vilka två funkar bra som det är?

  303. -Ni har mellanmjölk i hela hjulet.
    -Vi är lite lagom.

  304. Förebild och ledare går hand i hand,
    är viktiga och inte så bra, tyvärr.

  305. Det är väldigt få kvinnliga
    professorer och goda mentorer.

  306. Vad tycker vi funkar bra?
    Mätbara mål är vi hyfsat nöjda med.

  307. -Vad är det för mål?
    -Några tycker att det är disputation.

  308. Det är väldigt mätbart,
    man avlar fram en forskare.

  309. Annars är det publikationer
    och anslag, som inte är så roligt.

  310. Bibliometri är ett dåligt sätt
    att mäta god forskning på.

  311. Men det är tydligt.

  312. På det sätt man mäter i dag, främjar
    det att få fler kvinnor i toppen?

  313. Nej, det tror jag inte.
    KI har "KI discovers"-

  314. -en föreläsningsserie med de bästa
    publikationerna under den månaden.

  315. Det är en kvinna
    av trettio som är med.

  316. Det mäter inte på nåt bra sätt. Det
    finns nog fler, som inte vill prata.

  317. Det visar snarare att det inte finns
    duktiga kvinnliga forskare.

  318. Det finns ju ingen
    som pratar på "KI discovers".

  319. Ja, jag vet inte.
    Det finns många sätt.

  320. Spännande. Nu ska vi se här...

  321. Vi hade högt på mätbara mål
    om man tänker i teorin-

  322. -men i praktiken är det man mäter
    inte det som används i utvärderingen.

  323. -Vad är det då?
    -Det är oklart, så vi satte lågt där.

  324. Just för att det är oklart.

  325. De som vi ville förändra mer
    var normer och värderingar-

  326. -och rekrytering.

  327. Ja... Det känns som om vi har pratat
    om normer hela dagen.

  328. -Ta rekrytering, då.
    -Det är väldigt otydligt...

  329. Det är svårt att se
    hur man ska gå vidare i systemet.

  330. Och det finns ingen mobilitet.
    Det är väldigt svårt att byta...

  331. ...universitet för det
    finns inga utlysningar.

  332. -Du går inte från biologi till kemi.
    -Nej.

  333. Jag kan inte ens gå från KI till SU.
    Inga tjänster utlyses.

  334. -Spännande.
    -På riktigt.

  335. Mobilitet är nåt som premieras
    i teorin men inte i praktiken.

  336. Det är mycket uttalat och outtalat,
    som inte är helt uttalat.

  337. Här har vi sista gruppen. Vilka
    områden är viktiga och vilka funkar?

  338. De som vi behöver jobba mer med är de
    som hade fått lägst värdering av oss.

  339. Det var förebilder, som fick en etta.

  340. Där finns det mycket att göra.

  341. Ska du ta lite om...?

  342. Vi hade det här med mätbara mål, som
    kontrasterar mot den andra gruppen.

  343. I den interna organisationen är det
    väldigt otydligt vad som krävs-

  344. -för att gå vidare
    eller få en tjänst-

  345. -medan yttre krav,
    med publikationer, är tydliga.

  346. Men internt finns det inga riktlinjer
    eller tydligheter.

  347. Det är spännande.

  348. Ni hade också bra saker.

  349. När det gäller karriärvägar
    har vi satt en femma.

  350. Det är lite att det finns tydliga,
    bra vägar för doktorander-

  351. -under sin utbildning
    att gå vidare till postdok.

  352. Sen är det lite svårare
    som senior forskare.

  353. Nåt väldigt bra som GU har startat
    upp förra året-

  354. -är ett program som stödjer kvinnor
    som är nära att bli professorer.

  355. Det kan hjälpa oss
    kvinnor i karriären.

  356. Mer sånt!

  357. Det sista var värderingar,
    det fick också en femma.

  358. Men det var liksom i teorin.

  359. Det var allas godas vilja...
    Vi ville jobba mot det här målet-

  360. -men verktygen saknas.

  361. -Vill alla?
    -Ja, det är ju frågan.

  362. Spännande. Tack så jättemycket.

  363. -Då har vi två grupper kvar.
    -Tre.

  364. De är en katt bland hermelinerna.

  365. Ska jag börja? Vi kan...

  366. Vi är från väldigt olika
    verksamheter.

  367. Musikhögskolan som inte har forskning
    och en väldigt liten högskola-

  368. -och naturvetenskap och forskare
    på Göteborgs universitet.

  369. Vi försökte ändå enas.
    Det vi tyckte sammantaget att vi...

  370. ...på dessa olika lärosäten
    behöver arbeta med är förebilder.

  371. Framför allt från studentforskare
    till att ha...

  372. ...kvinnliga professorer
    och så vidare.

  373. Det är likadant på musikhögskolan.

  374. Vi behöver också arbeta med
    karriärvägar...

  375. ...som vi tycker är... - Ja, det kan
    du utveckla från personalsidan.

  376. Ja.

  377. Vi har...

  378. Vi har ju väldigt få möjligheter
    att göra karriär.

  379. Dels inom akademien...

  380. ...och i och med att vi är en liten
    högskola så är förvaltningen liten.

  381. Det är väldigt mycket enmansjobb.

  382. Det är nästan så att positionen
    du kommer in i, den behåller du.

  383. Nu var det lite överdrivet, men...

  384. Man gör karriär från adjunkt och
    vidare uppåt, men det är inte lätt.

  385. Nej, hon viftar att hon inte vill
    prata. Eller? Förlåt.

  386. Ja, det vi tyckte...

  387. Där vi hade lite högre poäng är vid-

  388. -"hard facts" i policys och manualer.

  389. Vi satte det ganska tätt ihop
    med mätbara mål och krav.

  390. -Som funkar bra?
    -Som i alla fall finns.

  391. Nån annan sa:
    "Följer vi dem verkligen?"

  392. Det andra var kommunikation kring...

  393. Från vår sida, hur vi uttrycker oss
    utåt både i bilder och språk-

  394. -kring att uppnå jämlikheten
    som vi vill ha.

  395. Det ser väldigt likt ut
    på era områden.

  396. Karriärvägar och förebilder åter-
    kommer, det finns mål och rutiner.

  397. -Har ni några nyheter att komma med?
    -Nej, det är lite samma.

  398. Treorna satte vi
    på ledarskap och karriärvägar.

  399. Vi skulle gärna vilja att ledarskapet
    gick Jens och Barbros kurs allihop.

  400. Karriärvägar... De är otydliga-

  401. -och är som fyrkantiga klossar i
    trekantiga hål. Det behövs nya vägar.

  402. Slingriga karriärvägar ska tillåtas
    och nya sätt...

  403. Tvärvetenskapliga synteser
    ska vara en karriärväg.

  404. Vad var det som var bra?

  405. Mål och policys,
    och värderingar fick högre poäng.

  406. De fick sex poäng.
    Det var det högsta.

  407. -Ja.
    -Men ni enas lite.

  408. Ja, det är så det blir. - Tack.

  409. Ni har kommit jättelångt
    genom en nulägesanalys.

  410. Annette ska avrunda.

  411. Det här är första processen, ni
    använder den själva som kunskapsbas-

  412. -för att identifiera det som finns.

  413. Det tittar på det vi är bra på och
    det vi verkligen behöver ta tag i.

  414. Nästa steg är att identifiera hur.

  415. Hur kopplar vi det
    till "nyttan" för akademien?

  416. Och kan vi genomföra det
    på sex till tolv månader?

  417. Det är en organisationsförändring.

  418. Vi har som krav att det ska gå att
    genomföra på sex till tolv månader-

  419. -därför kan det inte vara
    värdegrundsarbete.

  420. Det är svårt
    att implementera på kort sikt.

  421. Exempelvis kan man jobba
    med jobbannonsens ordval.

  422. Vi kan lägga ut jobbannonsen längre,
    för då söker kvinnor.

  423. Vi kan sätta mål på andelen kvinnor
    i kommunikationsmaterial.

  424. Enkla saker.

  425. Det är nästa steg.
    Annette tar med sig kartorna-

  426. -så får vi se vad som händer.

  427. Men det ni har gjort nu
    är helt fantastiskt.

  428. Ni har tagit ett stort steg framåt-

  429. -och börjat identifiera var ni är bra
    och var ni inte är lika bra.

  430. Det var fantastiskt att vara här.

  431. De sa att jag var galen om jag trodde
    att jag kunde förändra normer.

  432. "Det kommer aldrig att gå."

  433. Det trodde jag på tills en kille sa:

  434. "Anta att det inte går, men om det
    gick - vad skulle du göra då?"

  435. Stort tack för mig,
    och stort bra jobb!

  436. Textning: Karin Arnborg
    Broadcast Text International för SVT

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Workshop om jämställdhet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När Sofia Falk, vd för Wiminvest, som 20-åring gjorde lumpen och hade sprungit ett halvmaraton med 15 kilo packning på ryggen fick hon höra att hon hade tur. Hennes prestationer räknades inte på samma vis som killarnas. Som 24-åring besökte hon ett företag som krishanteringskonsult och fick frågan: Men när kommer konsulten, då? Här leder hon en workshop om jämställdhet. Från seminariet "Jämställdhet i akademin - från siffror till handling". Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Arbete, Arbetsmarknad, Högskolepersonal, Högskolestuderande, Högskolor, Jämställdhet på arbetsmarknaden, Karriär, Kvinnliga chefer, Kvinnor inom högskolan, Kvinnor på arbetsmarknaden, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Undervisning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Rättvisa och meritokrati i akademin

Birgitta Jordansson, forskare i sociologi och arbetsvetenskap, menar att kvinnor fortfarande ofta ses som andra rangens professorer med olika villkor. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

De bjuds in för att skriva i de fina tidskrifterna

Johanna Stadmark, forskare i geologi vid Lunds universitet, visar undersökningar som pekar på mångfaldsbrister inom de högre lärosätena och resonerar kring resultaten. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Kan positiv särbehandling vara rätt?

Gustaf Arrhenius, professor i praktisk filosofi, pratar om positiv särbehandling och lika möjligheter vid anställnings- och antagningssituationer. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Ett samtal om jämställdhet i akademin

Sociologiforskaren Birgitta Jordansson och Gustaf Arrhenius, professor i praktisk filosofi, besvarar frågor om jämställdheten vid de högre lärosätena. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Att administrera fram jämställdhet

Malin Rönnblom, forskare i statsvetenskap och lärare i genusvetenskap, pratar om jämställdhetsbegreppet och jämställdhetspolitik. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

När pojkar blir män - manligt ledarskap

Jesper Fundberg, forskare i etnologi och lärare i idrottsvetenskap, pratar om bland annat normer, patriarkala strukturer och manligt ledarskap. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Frågor kring jämställdhet på högskola och universitet

Statsvetaren och genusvetenskapsläraren Malin Rönnblom säger bl.a. att de flesta satsningar på jämställdhet riktas mot kvinnor, och då underförstått att det är kvinnorna som måste ändas. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Workshop om jämställdhet

Sofia Falk, vd för Wiminvest, leder en workshop om karriärmöjligheter inom akademin. Från seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jämställdhet från siffror till handling

Inledning

Annette Granéli, ledamot av Sveriges unga akademi, inleder seminariet ”Jämställdhet i akademin - från siffror till handling”. Hon berättar om akademins arbete och temat för seminariedagen. Inspelat på Chalmers i Göteborg den 30 januari 2014. Arrangör: Sveriges unga akademi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Barns upplevelser av våld i hemmet

Åsa Källström Cater, socionom och forskare vid Örebro universitet, redogör bland annat för skälen till att barn inte vågar berätta om de lider av våld i familjen. Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - rasism

Det diskriminerande samhället

Under de senaste decennierna har flera studier belagt att det sker etnisk diskriminering på arbets- och bostadsmarknaden i Sverige. Vi tittar närmare på olika förklaringsmodeller som används inom akademin för att förstå hur diskriminering uppstår.

Fråga oss