TV

Strategier för läsförståelse

Strategier för läsförståelse

Om Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier. Vi följer hur en årskurs 3 och en årskurs 5 arbetar med strategierna i olika ämnen. Både elever och lärare delar med sig av sina tankar. I sista avsnittet testar Råby förskola hur de skulle kunna använda sig av strategierna i när de läser högt för barnen. Serien inleds med ett introducerande avsnitt där bland andra forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg uttalar sig. Som komplement till serien föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig ytterligare i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Till första programmet

Strategier för läsförståelse: Introduktion
Textning
  1. I ettan känns det
    som om barnen lär sig läsa-

  2. -och läser för att knäcka läskoden.

  3. Sen kan det ta stopp, så att det
    blir svårt att komma vidare.

  4. Man märker att de har bra läsflyt
    men inte förstår vad de läser.

  5. Att kunna förhålla sig till texter
    är en demokratisk rättighet-

  6. -att kritiskt kunna granska texter-

  7. -men också för att kunna leva oss in
    i andra människors situationer.

  8. Att kunna ta till sig text
    är grundläggande.

  9. Resultaten går ner i svensk skola-

  10. -i matematik och naturvetenskap-

  11. -menar jag att vi måste fråga oss
    hur vi ger stöd i läsförståelse.

  12. Inom matematiken
    finns det många elever-

  13. -som är skickliga på
    att räkna ut algoritmer-

  14. -men som faller
    när det blir problem att lösa-

  15. -alltså benämnda tal,
    för där spelar läsförståelsen in.

  16. Den är grunden för alla skolämnen
    och biljetten till högskolan.

  17. "Allt skulle ha gått bra"-

  18. -"om inte en mus
    hade kommit kilande."

  19. Vi började jobba med lässtrategier-

  20. -när vi fick erbjudande om
    att vara två lärare.

  21. Vi introducerade först spåkulan
    som handlar om att förutsäga.

  22. -Vad vill du förutsäga?
    -Jag tror att Dixie äter upp musen.

  23. Jag tror också att hunden gör det.

  24. Vi introducerad en strategi i taget-

  25. -och märkte direkt
    att de var sugna på att prata.

  26. Jag har aldrig varit med om en klass
    som har samtalat så mycket om böcker.

  27. Jag förstår inte varför trollet
    knöt fast örnen på halsen.

  28. -Jag trodde att det var kroppen.
    -Det var halsen.

  29. Varför gjorde han det?

  30. Troll tänker inte. De är bara elaka
    och gör dumma saker.

  31. Varför har Monica skrivit boken?

  32. Det kan vara stödord. Kan det vara
    för att vi ska bli roade?

  33. När jag började med lässtrategier
    var det mycket planering.

  34. Det tog mycket tid att fundera ut-

  35. -vad jag skulle säga
    och hur jag skulle modellera.

  36. Det var rätt kämpigt
    att byta perspektiv-

  37. -och mer utgå från vad jag upplever
    och visa det för eleverna-

  38. -men det var samtidigt väldigt kul,
    för jag har utvecklat min läsning.

  39. "Byxorna var smutsiga
    och tröjan för stor."

  40. "Att han var barfota
    berodde på att ett annat gatubarn"-

  41. -"hade stulit hans skor
    under natten."

  42. När jag läser det tänker jag på
    när jag hade inbrott i min bil.

  43. Man bör tänka på
    att inte gå för fort fram-

  44. -utan lära eleverna
    en strategi i taget.

  45. Man lär ut den genom att man
    tänker högt och modellerar.

  46. Sen är det viktigt att eleverna
    får praktisera under handledning-

  47. -och sen arbeta självständigt
    när de gör kunskapen till sin egen-

  48. -och behärskar lässtrategin.

  49. Målet är att eleverna ska behärska
    alla läsförståelsestrategierna-

  50. -och då kan man som lärare
    blanda dem i sin undervisning.

  51. När kan vi använda strategin
    vid andra tillfällen?

  52. Prata ihop er lite.

  53. Man kan förutspå när man ska en film.

  54. Man kan kolla på framsidan
    och gissa vad filmen handlar om.

  55. När jag började jobba
    med lässtrategierna-

  56. -ville jag göra dem till mina egna.

  57. Även om jag hade läst på i böckerna
    måste jag få göra dem till mina-

  58. -och den resan måste man få göra-

  59. -så att man inte blir låst vid
    att det är ett recept att följa.

  60. Det gynnar inte gruppen, utan man får
    se vad klassen har för behov-

  61. -och göra anpassningar.

  62. Hej!

  63. De elever som har haft svenska
    som andraspråk har utmärkt sig.

  64. Nu har de fått verktyg
    för att ta sig an svårare texter-

  65. -som för dem innehåller
    mycket begrepp och svåra ord.

  66. Det är jättekul att se.

  67. Jag skulle önska att vi började
    med lässtrategier redan i förskolan.

  68. Det kan man göra på ett enkelt sätt-

  69. -genom att högläsa
    olika texter tillsammans.

  70. Det bör vara
    skönlitterära texter och faktatexter.

  71. "Dörren flög upp."

  72. "Utan ett ord rusade han
    fram till mormor"-

  73. -"och slukade henne
    i en enda munsbit"-

  74. -"i ett nafs."

  75. Det kan man enkelt göra
    genom att högläsa en intressant text-

  76. -och ställa frågor som är utvecklande
    och får barnen att tänka efter.

  77. Man tar upp och förklarar svåra ord,
    och man sammanfattar berättelsen.

  78. Man ger en struktur.

  79. Det är aldrig för sent
    att ändra undervisningen-

  80. -och ta in
    mer av förståelsestrategier.

  81. Om svensk skola
    inte haft traditionen-

  82. -av att undervisa så i läsförståelse-

  83. -måste vi börja med en gång.

  84. Jag har oerhört stort förtroende
    för svenska lärare.

  85. Jag har träffat
    många skickliga lärare.

  86. De är oerhört viktiga just nu.

  87. Textning: Sofie B Granqvist
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategierna och vad effekten har blivit. Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför vi bör undervisa i läsförståelse och att det gärna får ske så tidigt som möjligt. Som komplement till denna serie föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Strategier för läsförståelse

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVIdrottslärarens drömmar och dilemman

Omöjligt uppdrag

Vi träffar idrottsläraren Ragna Stridsberg, som undervisar nyanlända elever i idrott och hälsa. Hon berättar om utmaningen att anpassa lektionerna efter alla elevers individuella förutsättningar. Vi träffar också Aldo Castillo som har bestämt sig för att börja ha teorilektioner i hälsa redan i mellanstadiet med sina elever.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
RadioLärarrummet

Mattemissionären

Sabine Louvet är lärare på Äppelviksskolan i Bromma. Hon har tagit sitt engagemang för matematik och NO-ämnena långt utanför klassrummet. Hon har tatueringar som föreställer en miniräknare och en dna-spiral. Dessutom medverkar hon i en podcast om skolan och som programledare för ett matteprogram i tv.