Titta

Strategier för läsförståelse

Strategier för läsförståelse

Om Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier. Vi följer hur en årskurs 3 och en årskurs 5 arbetar med strategierna i olika ämnen. Både elever och lärare delar med sig av sina tankar. I sista avsnittet testar Råby förskola hur de skulle kunna använda sig av strategierna i när de läser högt för barnen. Serien inleds med ett introducerande avsnitt där bland andra forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg uttalar sig. Som komplement till serien föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig ytterligare i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Till första programmet

Strategier för läsförståelse : FörutspåDela
  1. Måste man skriva bildtexter om alla?

  2. Vad tror du
    att texten kommer att handla om?

  3. Jag har ju tagit bort den.
    Du får ju bara se bilden.

  4. Det handlar nog om
    fåglar som bor i olika länder.

  5. Det är en bra förutsägelse.

  6. Jag tror att de flyttar
    därför att det är kallt-

  7. -och att det handlar om fåglar.

  8. Jag tror att om de stannar så dör de.

  9. Vi kan skriva rubriken:

  10. "Fåglar
    som flyttar till olika länder."

  11. Att använda spåkulan är jätteroligt.

  12. Man får fantisera om vad man tror-

  13. -och vi har gjort det sen tvåan
    så vi kan det jättebra.

  14. Det är jätteroligt.

  15. -Nej, ettan.
    -I tvåan började vi.

  16. Ibland när jag försöker tro saker-

  17. -är det som om min hjärna
    förvandlas till en spåkula.

  18. Sen kommer det massor av saker
    som jag tror.

  19. Nu vill jag att du skriver
    vad du ser på framsidan.

  20. Ta en minut och skriv ner det.

  21. När du har gjort det
    berättar du för den bredvid.

  22. Jag ser en pojke med två hundar.

  23. Det är viktigt att förutspå
    innan man börjar läsa-

  24. -för att skapa intresse för boken.

  25. Det underlättar också förståelsen
    när man börjar läsa.

  26. Slår man upp boken utan att förutspå
    kanske man missar detaljer-

  27. -och man vet inte
    vem berättarrösten är.

  28. Förutspåelserna är även viktiga
    för den fortsatta läsningen-

  29. -så att man inte bara gör det
    i början.

  30. Nu ska ni få försöka gissa
    vilken titel boken har.

  31. Vi har "Ensam i regnet",
    "Den ensamma killens liv"-

  32. -"Den ensamma pojken"
    och "Pojken och hans hundar".

  33. Vill ni veta vad den heter?

  34. -Ska du berätta vad det står?
    -"Alex Dogboy".

  35. "Alex Dogboy".

  36. Vad tror ni att det är
    för typ av bok?

  37. Är det en faktabok, eller...?

  38. -Jonas, vad tror du?
    -Det är en berättelse...

  39. ...kanske om hans liv.

  40. Varför tror du
    att det är berättelser?

  41. På en faktabok
    hade det stått vad det handlade om.

  42. Det står inte "Jorden" eller nåt sånt
    utan "Alex Dogboy".

  43. -Därför tror jag det.
    -Tack för dina tankar.

  44. Första meningen i NO-boken är:

  45. "På våren och sommaren
    ser och hör vi många olika fåglar."

  46. När jag tittar ut på vintern-

  47. -ser jag inga fåglar
    och jag hör inga fåglar-

  48. -så det finns nog inte
    så många fåglar på vintern.

  49. När man tänker högt visar man
    hur man gör när man tänker.

  50. I dag när jag gjorde förutsägelser
    ville jag visa-

  51. -att man använder egna erfarenheter
    när man läser.

  52. Om jag delar med mig av erfarenheter
    gör eleverna också det.

  53. Nu ska ni göra egna förutsägelser.

  54. Diskutera om det är en stannfågel,
    som stannar i Sverige hela året-

  55. -eller om det är en flyttfågel. Okej?

  56. -Det är en stannfågel.
    -Svanar brukar inte flytta.

  57. De bor i Sverige och flyttar aldrig.

  58. Med spåkulan
    kan inget vara fel eller rätt.

  59. Det är både och.

  60. Det är viktigt att använda spåkulan
    när man läser en faktatext-

  61. -för man får en bild-

  62. -av barnens förförståelse.

  63. I dag tog de upp exempel
    om att de hade tittat på svanar.

  64. Nån hade sett
    en fågel som åt en äppelskrutt-

  65. -och nån hade sett en koltrast.

  66. Man ser vilka som inte har en aning
    om vad man pratar om-

  67. -och vilka som är med.

  68. Jag tror
    att fåglarna bara äter insekter.

  69. Jag tror att man kan se fåglar
    på sommaren och hösten.

  70. Jag tror att fåglarna kommer tillbaka
    för att de saknar sitt hem.

  71. Jag slår vad om att det är skönt
    att flytta för fåglarna.

  72. Jag slår vad om att de hatar vinter.

  73. "Jag orkade inte vänta längre.
    Moster märkte inte att jag smög in"-

  74. -"och drog ut en låda i hennes byrå."

  75. "Jag grävde i lådan tills jag hittade
    det jag var ute efter."

  76. Prata med den sitter bredvid.
    Vad är han ute efter?

  77. -Skor.
    -Ja, han tappade ju bort sina skor.

  78. -Kanske några skor.
    -Jag vet inte.

  79. Vi säger gympadojor.

  80. "Jag grävde i lådan tills jag hittade
    det jag var ute efter"-

  81. -"fotografierna."

  82. "Jag hittade de två fotografierna..."

  83. Den här boken
    har väckt mest entusiasm-

  84. -och så grundligt
    som vi jobbade med den i dag-

  85. -har jag inte jobbat
    med de andra böckerna.

  86. Flera har frågat
    "Ska du läsa kapitel 2 i morgon?"-

  87. -och då känner jag
    att vi är inne på rätt spår.

  88. Nu kommer jag med en spåkula.

  89. Vad fin!

  90. Jag tror
    att jag kommer att få en hund.

  91. Textning: Sofie B Granqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet. I årskurs 5 på Alviksskolan ska de börja med en ny högläsningsbok. Vi ser hur de förutspår utifrån bokens framsida och gissar på titeln innan de börjar läsa. Under läsningen stannar de upp och förutspår vad som kommer hända härnäst. Boken väcker stor entusiasm.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Strategier för läsförståelse

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Matematiken och politiken

Kunskap, vetenskap och forskning är svaret på hur Sverige framöver ska kunna konkurrera ute i världen. Det säger utbildningsminister Jan Björklund (FP). Sverker Olofsson leder en frågestund med utbildningsministern. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaLärarrummet

Med pensionärer i skolbänkarna

"Jag har tusen år av livserfarenhet och visdom i klassrummet", säger Peter Müller-Temme som undervisar pensionärer vid PRO:s folkhögskola i Stockholm. Talesättet att det inte går att lära gamla hundar sitta anser han är nonsens. Däremot ser lärandet delvis annorlunda ut hos äldre.

Fråga oss