Titta

Strategier för läsförståelse

Strategier för läsförståelse

Om Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier. Vi följer hur en årskurs 3 och en årskurs 5 arbetar med strategierna i olika ämnen. Både elever och lärare delar med sig av sina tankar. I sista avsnittet testar Råby förskola hur de skulle kunna använda sig av strategierna i när de läser högt för barnen. Serien inleds med ett introducerande avsnitt där bland andra forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg uttalar sig. Som komplement till serien föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig ytterligare i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Till första programmet

Strategier för läsförståelse : Utreda oklarheterDela
  1. En springer fram, slår tärningen,
    kollar instruktionen och läser.

  2. Gå tillbaka till gruppen
    och gå igenom allt.

  3. -Vet ni vad benlyft är?
    -Vi gjorde det i ribbstolarna.

  4. Man hängde.

  5. Är det såna? Jag har ingen aning.

  6. Det är viktigt att språkutveckling
    inte endast sker i svenskämnet-

  7. -utan i alla ämnen.

  8. Det är viktigt att man lyfter fram
    att det finns begrepp även här-

  9. -att vi har texter och
    muntlig kommunikation med svåra ord-

  10. -överallt i vardagen. Då känner
    eleverna att det är meningsfullt.

  11. Nu fortsätter jag. Titta.

  12. "Grävlingen skottar en isbana"-

  13. -"som är dubbelt så lång
    och dubbelt så bred som bäverns."

  14. Oj, det var jobbigt. Det var
    många ord som jag måste ringa in.

  15. "Grävling"-

  16. -och "skottar" är jag inte säker på.
    Det förstår inte jag.

  17. "Grävlingen skottar en isbana
    som är dubbelt så lång och bred."

  18. Jag behöver hjälp med orden.

  19. Det är bra med detektiven,
    för man kan lära sig ord.

  20. Om man inte förstår nåt ord i en bok
    ska man först läsa det en gång till.

  21. Sen ska man läsa hela meningen.

  22. "Jag läser vidare på sidan.
    Jag tittar på bilden."

  23. "Jag ser om jag känner igen
    nån del av ordet."

  24. Man kan fråga en kompis.

  25. "Jag frågar en vuxen."

  26. Sen kan man titta i en ordbok.

  27. Nu ska ni vara fröken detektiv
    och reda ut oklarheter.

  28. Då ringar ni in med blyertspennan
    det som är oklart och konstigt.

  29. Ni kan behöva läsa flera gånger.

  30. I matteboken finns det svåra ord.

  31. Jag tycker
    att de här orden är konstiga:

  32. Dubbelt, hälften och bredden.

  33. Jag vill att ni kollar
    med den ni sitter bredvid först-

  34. -för nu har ni ringat in
    oklara saker.

  35. Red ut oklarheter i par en stund.
    Varsågoda!

  36. -Vad betyder "hälften"?
    -Det är att man delar.

  37. Hälften av ett helt äpple får man
    om man delar det i två bitar.

  38. Vem är hermelinen?

  39. Det är den.

  40. Det är ett djur.

  41. "Alla hoppar fem helikopterhopp var
    med hopprep."

  42. -Vi ska hoppa fem helikopterhopp.
    -Vad är det?

  43. -Jag har ingen aning.
    -Jag vet vad det är på cheerleading.

  44. Jag vet inte. Det kanske är nåt sånt.

  45. Var kommer det ifrån?
    Från en helikopter...?

  46. Man kanske ska se ut
    som en helikopter.

  47. Alexandra,
    vi har problem med helikopterhopp.

  48. Visst stod det "hopprep"?
    Gå tillbaka och kolla.

  49. "Helikopterhopp med hopprep."

  50. Under lektionen, när eleverna
    skulle läsa instruktioner-

  51. -hamnade fokus ibland på
    att läsa så snabbt som möjligt-

  52. -och många fick gå tillbaka.
    Det hänger ihop med strategin:

  53. Om man är osäker ska man gå tillbaka,
    och nu blev det i fysisk form.

  54. Hela kroppen fick backa bandet.

  55. Strategin att ta reda på saker
    man inte förstår-

  56. -när kan man använda den
    på andra ställen?

  57. I SO-texter.

  58. -Vid prov.
    -Då får man inte prata.

  59. Hela samhället är uppbyggt av ord-

  60. -och förstår jag inte orden
    är det svårt att ta del av samhället-

  61. -så det är en demokratisk rättighet
    att utveckla sitt ordförråd-

  62. -och ha förståelse för det de möter.

  63. Jag gissar att spola betyder
    att man ska hälla vatten på isbanan.

  64. Sen blir det hårdare.

  65. Jag trodde
    att man skulle spola i toaletten.

  66. -Jag läser i en svår mattebok...
    -En text.

  67. Det står vad jag ska göra,
    men jag förstår inte ett ord.

  68. Om jag ringar in det
    och inte har fröken detektiv-

  69. -kan jag tänka-

  70. -eller kan jag försöka tänka på det
    medan jag är vaken-

  71. -eller så slår jag upp det
    i en ordbok.

  72. -Får jag prata?
    -Varsågod.

  73. När man inte kan ett ord-

  74. -tycker jag att man ska försöka
    tänka på vad det betyder.

  75. Det var det jag sa. Ibland när jag
    är vaken kan jag tänka på det.

  76. Sen kan jag slå upp det i en bok.

  77. Annars kan jag fråga
    min mamma eller pappa-

  78. -eller en storebror om jag har det.

  79. -Det här är bredden.
    -Ja. Det här är bredden.

  80. Det är långt.

  81. -Det är bredden.
    -Det är långt.

  82. -Vad är det de gör?
    -De skottar.

  83. -De skottar, ja. Vad betydde det?
    -Att ta bort snö.

  84. Den här matteuppgiften
    var verkligen krävande att förstå-

  85. -och jag tycker att vi lade ner
    så mycket jobb på ett grundarbete-

  86. -gjorde att de kunde lösa uppgifter-

  87. -som var mer fördjupande.

  88. De gick vidare
    i sin förståelse av areabegreppet.

  89. Det har att göra med att vi jobbade
    grundläggande med att förklara ord-

  90. -och bena ut vad vi skulle göra.

  91. Orden "dubbel", "hälften", "bred"
    och "lång" - vad betyder de?

  92. Jag vet inte hur många gånger
    de hördes, och barnen använde dem.

  93. Det får ta tid, för det gör det
    när man får en krånglig uppgift.

  94. Det kan inte gå på en gång.

  95. Textning: Sofie B Granqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5 på Alviksskolan, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. På gymnastiklektionen har de en övning där eleverna tränar på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp. Eleverna tar hjälp av varandra och berättar om strategin som de kallar detektiven. "Orden dubbelt, hälften, bred och lång, jag vet inte hur många gånger vi sa det under lektionen, men till slut använde barnen också de begreppen. Det får ta tid när man jobbar med en krånglig uppgift", säger Martina, lärare i årskurs 3 på Kvarnbyskolan.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Språkutveckling, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Strategier för läsförståelse

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Flerspråkighet i fokus

Språkutvecklande arbete

Läraren Hanna Stehagen pratar om vikten av att språkutvecklande klassrumsaktiviteter måste ske i skolans alla ämnen. Hon visar även hur digitala verktyg kan fungera som stöd för elevers språk- och kunskapsutveckling. Inspelat 13 mars 2014 på Folkets hus i Stockholm. Arrangör: Gothia fortbildning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Hjärnforskning + pedagogik = sant?

Med moderna metoder kan hjärnforskare numera se vad som händer i hjärnan när vi lär oss något. Står då utbildningsvetarna på kö för att få ta del av de nya rönen? Nej, hittills har de inte riktigt gjort det. Klyftan mellan de båda disciplinerna är omvittnad och går långt tillbaka. Men kanske är den nu på väg att överbryggas. I Umeå samarbetar forskare från utbildningsvetenskap, neurovetenskap och psykologi för att bättre förstå den lärande hjärnan. Vi åkte dit för att ta reda på hur utbytet ser ut och vad det är för upptäckter som de gör tillsammans.

Fråga oss