Titta

Strategier för läsförståelse

Strategier för läsförståelse

Om Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier. Vi följer hur en årskurs 3 och en årskurs 5 arbetar med strategierna i olika ämnen. Både elever och lärare delar med sig av sina tankar. I sista avsnittet testar Råby förskola hur de skulle kunna använda sig av strategierna i när de läser högt för barnen. Serien inleds med ett introducerande avsnitt där bland andra forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg uttalar sig. Som komplement till serien föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig ytterligare i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Till första programmet

Strategier för läsförståelse : Inre bilderDela
  1. I kapitlet som jag ska läsa nu, får
    man reda på tio saker om Opals mamma.

  2. Opal har ju inte träffat sin mamma
    sen hon var pytteliten.

  3. Jag vill att ni använder "konstnären"
    nu när jag läser.

  4. Hur föreställer ni er den här mamman,
    som inte ni heller har fått träffa?

  5. "Vi satt i soffan och..."

  6. "Konstnären" är en strategi
    som handlar om att skapa inre bilder.

  7. Den är för mig en strategi-

  8. -där man måste göra inferenser
    eller läsa mellan raderna-

  9. -och där man måste
    koppla in sin egen erfarenhet-

  10. -och ta in saker utanför texten-

  11. -så att man
    får en fördjupad förståelse.

  12. "Hon hade rött hår och fräknar."

  13. "'Precis som jag?', sa jag. 'Precis
    som du.' Predikanten nickade."

  14. "Nummer tre. Hon tyckte om
    att plantera saker."

  15. "Hon hade en stor begåvning för det."

  16. Prata med den du sitter bredvid.
    Vad tror du-

  17. -att "skapa inre bilder" betyder?
    Prata två och två.

  18. Det är roligt att få inre bilder. För
    det är som en film man ser inuti sig.

  19. Sen när man läser har man stängd mun-

  20. -fast det känns som om man pratar
    därinne med tungan, när man är dem.

  21. "Pojken som kallades Dogboy"-

  22. -"satt på slänten till stadens flod."

  23. "I knäet hade pojken en gul-vit hund
    med svarta fläckar"-

  24. -"som han långsamt
    strök över ryggen."

  25. ...om ni står och tittar på
    den här scenen. Benek?

  26. Jag ser att det är mörkt.

  27. -Jag föreställer mig det.
    -Ja, du föreställer dig det.

  28. Vi kommer in på känsel.

  29. Har vi mer av känsel? Vad
    gjorde Alex? Han satt och... Joel?

  30. -Han satt och strök på en hund.
    -Hur tror du att det känns?

  31. -Lent.
    -Ja, det kändes lent, eller hur?

  32. Den lena pälsen, känner han.

  33. "Hon drack.
    Hon drack öl och whiskey och vin."

  34. "Ibland kunde hon inte sluta dricka.
    Det gjorde att vi bråkade."

  35. Jag föreställer mig-

  36. -att hon hade rött hår och fräknar-

  37. -och att hon satt i köket och drack
    mycket öl och whiskey och sånt.

  38. Okej.

  39. Och att hon blev snurrig
    och sen svimmade hon.

  40. Hon blev galen
    och bråkade med sin man.

  41. Jag föreställer mig
    att hennes mat var jätteäcklig.

  42. -Varför det?
    -För att hon inte kunde laga mat.

  43. Ja, den var säkert inte god då.

  44. Hon hade kanske
    trädgården full med blommor.

  45. Vad vackert! Den trädgården
    kan jag också se inuti mig.

  46. -Fint.
    -Jag är usel på att rita.

  47. -Jag är usel på att rita sån där...
    -Det tror inte jag.

  48. Jag vill att ni använder "konstnärer"
    och är konstnärer-

  49. -och att ni
    föreställer er Opals mamma-

  50. -och ritar och målar henne.

  51. Ja! Det här var den perfekta färgen.

  52. Hon mår ganska illa
    för att hon har druckit för mycket.

  53. Hon är i köket och försöker
    lösa korsord men hon kan inte det.

  54. Det står: "Jag hatar predikanter".

  55. Därför att hon hatar
    att vara gift med en predikant.

  56. "Akimbo såg sig panikslagen omkring."

  57. "Det enda han såg var samma mörka
    skuggor i den afrikanska natten."

  58. "Det kunde finnas lejon överallt.
    De kunde betrakta honom just nu."

  59. "De kunde krypa ihop,
    redo att kasta sig över honom..."

  60. Vi gör så här:
    Ni ska få gå in i karaktären.

  61. Leva er in och tänka på
    hur han känner sig, vad ser han-

  62. -vad hör han, doftar han någonting,
    och har han någon smak?

  63. Ni tar er in i karaktären
    och försöker skapa inre bilder.

  64. Det här får vara savannen.

  65. Ja. Vi måste göra kobajs.

  66. Elias och Benek
    kommer att spela upp scenen.

  67. Jag tar på mig
    frågehatten och agerar reporter.

  68. Jag kommer in och ställer frågor om
    hur de känner, vad de hör och ser.

  69. Aj!

  70. -Akimbo. Hur känner du dig nu?
    -Jag rev mig, så det är inte så bra.

  71. Gör det ont? Jag ska inte ta här.
    Det gör ännu ondare.

  72. Ja, det gör det.
    Jag har brutit benet.

  73. "El muchas gracias, señorita."

  74. Hör du, lejonet.
    Vad känner du för dofter?

  75. -Jag känner dofter av elefantbajs.
    -Känner du några mer?

  76. -Ja, lite lejonbajs här.
    -Jaha, och vad får dig att...

  77. I dag när vi jobbade med
    att växla perspektiv-

  78. -var det jättehäftigt att en elev som
    har haft svårt att skapa inre bilder-

  79. -som själv säger att det är svårt-

  80. -helt plötsligt när den personen
    fick gå in i karaktären och låtsas-

  81. -så kom bilderna i huvudet.

  82. Det är ganska blött.

  83. Jag tänker att när man delar med sig
    om allt som man tänker kring en bok-

  84. -så utvecklar man en större förmåga
    att förstå sig på andra människor.

  85. Det är också en anledning till
    att man vill-

  86. -att elever och människor man
    umgås med ska läsa.

  87. För det berikar ju livet
    att man förstår sig på.

  88. Jag tänker...
    Vi modellerar för ju dem-

  89. -men de kan också modellera för
    varandra. "Den här bilden får jag."

  90. Att de kan modellera hur man ska
    använda "konstnären" och kan tänka.

  91. Man visar
    hur viktigt det är med fantasi.

  92. Man kan lösa mycket med att aktivera
    och tänka. Man försöker vidga.

  93. Det är ju en kreativ läsfixare,
    förstås. Extra kreativ.

  94. Textning: Cecilia Holmberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Martina Jonsson, lärare i årskurs 3 på Kvarnbyskolan, läser högt för eleverna. De ska sedan föreställa sig en person som beskrivs i boken och måla av henne. Strategin kallas "Konstnären" och innebär att man måste läsa mellan raderna och väga in egen erfarenhet. Vi ser också hur årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att gå in i karaktärer för att sedan dramatisera sina inre bilder. Läsförståelsestrategin "Inre bilder" bygger inte på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna tv-serie, men många lärare uppskattar och använder sig ändå av strategin när de undervisar i läsförståelse, då de menar att den leder till värdefulla samtal kring texten.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Strategier för läsförståelse

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Begripliga kunskapskrav för gymnasiet

Det finns några problem de flesta lärare känner igen. Hur bedömer man en elev som uppfyller kraven i nästan alla moment, men saknar några nästan helt? Det finns lösningar, menar Johan Falk, gymnasielärare i NO och matematik. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Feministiskt självförsvar på schemat

Trakasserier i form av fysiska, psykiska och verbala kränkningar hör till vardagen för skolelever idag och värst utsatta är tjejer. Allt fler skolor inför självförsvar för tjejer på schemat. Men är det ett bra sätt att komma till rätta med problemen?

Fråga oss