Titta

Strategier för läsförståelse

Strategier för läsförståelse

Om Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier. Vi följer hur en årskurs 3 och en årskurs 5 arbetar med strategierna i olika ämnen. Både elever och lärare delar med sig av sina tankar. I sista avsnittet testar Råby förskola hur de skulle kunna använda sig av strategierna i när de läser högt för barnen. Serien inleds med ett introducerande avsnitt där bland andra forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg uttalar sig. Som komplement till serien föreslår vi att du som pedagog fördjupar dig ytterligare i den teoretiska bakgrunden till strategierna.

Till första programmet

Strategier för läsförståelse: Högläsning i förskolanDela
  1. Om vi redan i förskolan börjar arbeta
    mer medvetet med högläsning-

  2. -tror jag att barnen får nycklar
    till läsförståelse.

  3. Jag har i flera år arbetat med
    läsförståelsestrategier i lågstadiet.

  4. I dag ska jag
    och två förskolepedagoger-

  5. -testa de här strategierna
    i förskolan.

  6. Det ska bli jättespännande.

  7. Titta, så fint.
    Vad bra.

  8. Så, det blir...

  9. -Har du...dina grejer med dig?
    -Ja, jag har boken med mig.

  10. Jag har läst den några gånger.
    Så man är lite förberedd.

  11. -Det blir nog bra.
    -Titta, där kommer hon.

  12. Hej. Välkommen hit.

  13. Forskning har ju visat att goda
    läsare använder sig av lässtrategier.

  14. Det finns fyra strategier
    som är ganska grundläggande.

  15. Det handlar om att förutspå,
    att utreda nya ord och uttryck-

  16. -att ställa frågor till texter
    och att sammanfatta.

  17. Vi har jobbat ganska mycket
    med högläsning.

  18. Mest för att ha en mysig, lugn stund
    och jobba med språk.

  19. -Men inte så här medvetet.
    -Nej, men det hoppas jag på nu.

  20. Så vi väcker barnens intresse
    för att läsa.

  21. Så att det fortsätter
    när de börjar skolan.

  22. När man börjar med en faktatext...

  23. Det viktigaste är att få med barnen
    och aktivera deras förkunskaper-

  24. -att de får berätta vad de vet.

  25. Och även att man tittar på bilderna-

  26. -och funderar på vad texten
    handlar om och vad man får lära sig.

  27. Då skapas ett sug inför läsningen.
    De vill ju veta om de hade rätt-

  28. -och är med på tåget, när man läser.

  29. Mitt förslag, när du sen
    ska läsa den här för barnen-

  30. -är först...att inte säga
    vad det är för djur-

  31. -utan att allra först spela upp
    det här ljudet.

  32. Så att de får lyssna och fundera på
    vad det kan vara för djur.

  33. Ni kan sätta er på den röda mattan.

  34. Vad tror ni att det här är för ljud?

  35. -En varg.
    -Varg.

  36. "Vargen har fantastiskt luktsinne,
    skarp hörsel och välutvecklad syn."

  37. -Vad innebär att ha luktsinne?
    -Så den kan lukta sig till...

  38. ...kaniner, älgar, vildsvin
    och får och sånt.

  39. -"Välutvecklad syn" borde betyda...
    -Att den ser bättre...

  40. -...för att hitta mer byten.
    -Ja, både i dagsljus och mörker.

  41. Det var ett fårstängsel
    där farfar och farmor bor.

  42. Då kom det en varg...
    Och det var ett fårstängsel där.

  43. Den hoppade över fårstängslet
    och åt upp ganska många får.

  44. Varför blev det så?
    Minns du vad det stod i texten?

  45. Varför den åt får?
    Minns du vad vi läste?

  46. Vi läste ju varför de åt fåren.

  47. När du kopplade tillbaka till texten
    när de pratade om att de äter får-

  48. -och att du då kunde fråga varför
    de gör det, för det stod ju i texten.

  49. Det var jättebra.

  50. Att kunna förhålla sig till texter
    är en demokratisk rättighet.

  51. Både att kritisk granska texter som
    omger oss, men även andra perspektiv:

  52. Att kunna leva oss in
    i andras situationer i världen.

  53. Att ha god läsförståelse och kunna
    ta till sig text, är grundläggande.

  54. De barn som går i en förskola-

  55. -där man medvetet arbetar
    med muntliga strategier-

  56. -och ställer frågor kring en text
    eller låter eleverna ställa frågor...

  57. De får helt andra förutsättningar-

  58. -för att kunna utveckla
    god läsförståelse-

  59. -än de som inte får det.

  60. Och just sagor
    har en ganska bra berättelsestruktur.

  61. De finns en början,
    en mitt och ett slut.

  62. "De plockade gullvivor
    av hjärtans fröjd." Det är ju...

  63. Du känner ju själv vilka ord
    som är bra och viktiga för dig-

  64. -att tydliggöra i din barngrupp.

  65. Du är ju expert på de här åldrarna
    och de här barnen.

  66. Med äldre elever hade jag tagit upp
    det, men vissa ord kanske man inte...

  67. Jag kanske visar mer
    med kroppsspråket om det är nåt...

  68. Får jag sätta mig bredvid dig?
    Hoppa upp lite.

  69. Vad tror ni att boken handlar om?

  70. -Ivar tror att mormor är i stugan.
    -Hon ligger där och är sjuk.

  71. -Vargen kanske har ätit upp henne.
    -Tror du det?

  72. "Och utan ett ord rusade han fram
    till mormor, och slukade henne"-

  73. -"i en enda munsbit...i ett nafs."

  74. "I ett nafs", ja.
    Det är väl samma sak?

  75. Vad är det som händer nu,
    i slutet av sagan?

  76. De klipper upp magen
    och lägger stenar i magen i stället.

  77. Tror du det?

  78. "Och så klippte han upp magen
    på den sovande mormor."

  79. "Vargen sov fortfarande. Han hade
    faktiskt inte märkt nånting."

  80. "Jägaren skickade ut Rödluvan
    att hämta några tunga stenar..."

  81. "...som de la i vargens mage."
    - Du hade rätt. De la stenar i magen.

  82. Vet du vad han gjorde sen?

  83. -Och det kom ju flera "Ja."
    -Jag tänkte: "Där fick jag in den."

  84. De var tydliga med att tala om det:
    "Det var ju det jag sa."

  85. Då ska vi göra nåt praktiskt
    av det här.

  86. -Barnen verkar redan vara på väg.
    -Ja, de var på väg ut.

  87. Hur tänker ni kring det?
    Hur ska vi lägga upp det?

  88. Då ska vi se...

  89. Till hjälp har vi ju rekvisitan.
    Och den ville de gärna ha på en gång.

  90. Det var kul att sammanfatta sagan
    i en dramatisering.

  91. Kommer vargen först i sagan,
    i mitten eller i slutet?

  92. Jag blev förvånad över hur bra barnen
    kom ihåg allting.

  93. De levde sig verkligen in i rollerna.

  94. Jättespännande att se det här.
    Och hur de små kan ta till sig sagan.

  95. Det sätter sig lite i kroppen, vad
    som hände först, i mitten och sist.

  96. Att de får sagans struktur.

  97. Nu, små Rödluvor, en korg.

  98. Jag har fått bra verktyg i dag, som
    jag kan ha med mig i högläsningen.

  99. Vem träffar vi nu, då?

  100. Det syntes på barnen
    att de gillade att prata om texten.

  101. Det var inte så svårt.
    Lättare än jag trodde.

  102. -Vad ska du göra med munnen?
    -Sluka.

  103. Textning: Dan Brundin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Marie Trapp, lärare i årskurs 1-7, har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången i Råby förskola. De arbetar med en saga om vargen och en faktatext om vargen. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Förskolepedagogik, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Förskolepedagogik, Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Strategier för läsförståelse

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Invigning av matematikbiennalen

Peter Nyström, föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning, inleder Matematikbiennalen 2014. Han talar om att ge lärarna stöd att hjälpa eleverna hitta sin väg till matematiken. Margareta Rönngren (S), ordförande För- och grundskolenämnden, Umeå, talar om vikten av kompetensutveckling för mattelärare. Inspelat i februari 2014. Arrngör Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Inför valet: Den segregerade skolan

Skolan ska erbjuda alla elever samma förutsättningar men det är en uppgift många skolor inte klarar. Orsaken anges ofta vara den ökande segregationen – att vissa skolor blir en slags andrasortering. Vi träffar lärare, föräldrar och politiker i Göteborgsstadsdelen Biskopsgården. Och så frågar vi riksdagspartierna vad de tänker göra för att minska segregationen mellan skolorna.

Fråga oss